Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 01 Dec 2015 23:13

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

*das pech, alles weg*
Laatst gewijzigd door Kees op 02 Dec 2015 12:04, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem140

Bericht 02 Dec 2015 07:20

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Mijn vaste lasten liggen rond de €1000 euro en ik krijg inclusief toeslagen rond de €1500 binnen.
Ook geen vetpot dus maar ik kom wel iedere maand rond, en kan ook af en toe iets leuks doen. Ik vind €200 euro uitgeven aan kleding, leuke dingen en verjaardagen enzo echt heel veel. Maar dat is maar net wat je gewend bent inderdaad.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Dec 2015 08:37

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ik denk echt dat het komt omdat je al zo gewend bent aan je leven nu, dat het telkens als een groter obstakel wordt om op jezelf te gaan. Ik denk dat wanneer je op je 18e al het huis uit was gegaan en op een studentenkamer had gewoond, je je daar prima had kunnen redden en geleerd hoe je creatief met kleine beetjes geld om had kunnen gaan.
Nou heb jij wel dingen in je vaste lasten lijstje die een standaard student niet zou hebben (pensioen, auto, gelnagels) dus dat verhoogt het natuurlijk.

Ik zou goed zoeken naar een woning die betaalbaar is. Is er echt geen appartementje of studio te krijgen dat wat lagere woonlasten heeft? Al is het voor een jaartje, dan kan je in elk geval uitvliegen. Dat lijkt me op een gegeven moment ook wel belangrijk. Dat je niet op kamers wilt snap ik wel,maar iets met een eigen badkamer en keuken moet toch wel te vinden zijn. Dat is in de Randstad ook te vinden voor een redelijk normaal bedrag (al zijn sommige huurprijzen exorbitant hoog), maar ik wil maar zeggen: Met een normaal salaris moet dat wel te doen zijn.

Niemand is in z'n droomwoning begonnen (behalve Fred haha), dus ik zou kijken of je ergens van een klein plekje je thuis kan maken en goed je kosten op een rij zetten (wat je volgens mij ook wel doet hoor).
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Dec 2015 09:02

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Overigens zit ik nog eens te rekenen. Ik geloof dat dit m'n kosten zo ongeveer waren toen ik zelf single was, op mezelf woonde in m'n eerste huisje (dus geen kamer) en net werkte:


Inkomend salaris 1300
Kale huur 600
Gwl 70
Mobiel 55
Internet+tv 40
Zorgverzekering 106
OV 100

Restant over voor leuke dingen 329

Ik weet niet honderd procent of die kosten kloppen maar weet wel dat het wel te doen was. T was geen vetpot en ik had natuurlijk geen auto (maar OV is ook niet gratis en kreeg volgens mij weinig vergoeding daar). Al met al wat t best te doen en ook om sociaal leven te onderhouden. Ik kwam destijds toch bijna wekelijks in de stad om te borrelen met Bliss en consorten en op een gegeven moment had ik een pathé kaart. Zelfs goedkoop reizen kon nog wel.

Dus ik zou echt kijken of je een woning met lage woonlasten kan vinden als je die overige vaste lasten behoud.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Dec 2015 09:04

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Je at niet in die tijd Marin? :p
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Dec 2015 09:09

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Dat valt toch onder leuke dingen? :banaan:
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Dec 2015 09:10

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Oh ja ik kreeg overigens wel zorgtoeslag, geen huurtoeslag.

Maarre, ja boodschappen inderdaad ook. Geen idee hoeveel ik daaraan uit gaf. Was zuinig genoeg om over te houden voor leuke dingen dus haha.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 02 Dec 2015 12:24

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ik zit dit toch even met verbazing te lezen. Want ook met titel van dit topic suggereer je eigenlijk dat je pas uit huis kan als je een vent hebt. Maar echt, het kan en het is echt niet zo moeilijk als 'single'. Want ook als niet-single kan je op jezelf wonen en ook als single hoef je echt niet bij je ouders in te wonen.

Je zegt ook dat je in een gat woont, dus echt een auto nodig hebt.. nou dan zou je toch zeker een betaalbare appartement kunnen vinden? In het midden van de randstad is dat inderdaad misschien wat prijzig en ook daar lukt het mensen.

Prijzen beginnen rond de 550? Prima toch. Toen ik alleen woonde in de stad begonnen de meeste prijzen pas rond de 800 excl. En dan heb je ook geen recht meer op huurtoeslag. En toch lukt het mensen. Het kan!

Zelf heb ik een goedkope 2-kamer appartement gevonden toen in de stad en betaalde 640 exl. per maand. En dat was veel geld als net afgestuurde. Dat klopt. En ik haalde nog geen 1000 euro per maand binnen. Dus het was ook krap. Maar ik redde het.

Nu kreeg ik wel huurtoeslag (300 euro) en daar betaalde ik dan de g/w/l van. Internet zo'n 50 euro en ja ik had ook nog een auto. Mijn vaste lasten kwamen uit op 800 euro per maand. En dan had ik dus zo'n 100 tot 200 euro over voor de variabele lasten en leuke dingen. Maar mijn ouders betaalde daarvan de verzekering en ik dan de benzine. Ik kon prima rond komen van 25 euro boodschappen in de week. gewoon slim inkopen doen. Dus ja ik redde het en ik ging ook nog gewoon stappen. (wijntje met karaf water en je kan wel even door hoor). Ik denk toch dat je eens goed moet kijken naar hoeveel luxe je nu gewend bent, want je bent nu echt heel luxe met zoveel per maand over.

En op zich kan je nu super goed sparen en wellicht wel over een jaar gewoon iets kopen.

Als ik kijk naar je uitgaven:

Pensioen: € 175,00
Zorgverzekering: € 118,00
Roken: € 60,00
Autoverzekering € 60,00
Telefoon: € 55,00
Benzine: € 55,00
Gelnagels € 30,00
Sporten € 40,00
Belasting auto: € 11,00

Dit lijstje prima, ik snap het. Het is ook slim om de dingen die je echt niet wilt laten (zoals je gelnagels) op het lijstje met vaste lasten te zetten.

Maar dan zeg je:

Dan heb ik nog geen kleding gekocht, een keer wat leuks doen (bios, etentje, avondje stappen), gespaard of wat dan ook. Zeg dat ik daar € 200,00 per maand (en dat vind ik al best krap maargoed. Ik begrijp dat ik er dingen voor moet laten) aan kwijt ben. Zit je op € 800,00.

-> echter: "gespaard" -> dit hoort gewoon bij wat je overhoudt, en niet bij je variabele kosten. En dan weten wij nog niet wat je spaart, dus eigenlijk geef je dan niet 200 euro per maand uit. Je spaart een bepaald bedrag, dus dan hoef je van de rest wat je overhoudt... wat doe je daar dan mee? Want ik neem aan dat je niet 800 euro verdien netto per maand?

Maar alsnog vind ik 50 euro per week rekenen aan boodschappen + leuke dingen een goed streven. Dus 200 euro per maand om uit te geven (en dus niet te sparen :wink:) En ja, dit moet te doen zijn en is niet krap. Mensen doen het met veel en veel minder.

Dus laten we zeggen dat je 800 euro van je loon besteed aan leven en spullen. Dan blijft er als je boven de huurtoeslag grens zit, toch sowieso nog min. 600 euro over? Wat doe je daar nu mee dan? Sparen? Wie weet kan je het wel regelen dat je een goedkope huisvesting vind en het gewoon van die 600 kan doen?

Ook vraag ik me af of je thuis meebetaald? Betaal je huisgeld? Boodschappen? Want dan zou ik ook lekker blijven zitten en lekker spekken. Want nee, ik lees niet dat jouw grootste wens nu is om op jezelf te wonen. Niet lullig bedoeld, he, maar je zegt zelf dat je liever thuis blijft dan echt zuinig aan moet doen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 02 Dec 2015 12:47

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Heel eerlijk.. en dat weet je zelf ook.. als je twee dingen al laat van je lijstje: roken en gelnagels: dan bespaar je per maand al 100 euro. Dat is op jaarbasis 1200 euro. Dat is je geld waarmee je ruimte creert om 'leuke' dingen van te doen.

En ja, nu begin ik toch over het roken en je nagels. Kijk..bottom line: het zijn jouw keuzes. Niemand kan je daarin zeggen wat je moet doen maar als objectieve mening zijn dat de eerste twee posten die je relatief makkelijk kan schrappen en die direct veel rendement opleveren. Tuurlijk: kijken naar je verzekeringen helpt: maar dat zijn niet de gigantische winstmarges.. daar ga je hooguit een paar tientjes meer van krijgen. Dat is niet de doorslaggevende reden om op jezelf te gaan.

Of je doet wat de anderen al zeggen: spaar wat je kan en kijk wat je over een jaar kan kopen. Maar het kán dus wel. Het is alleen een kwestie van keuzes maken.
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:10

Bericht 02 Dec 2015 17:26

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ik woon nu samen maar ik heb een paar jaar op mijzelf gewoond en toen zagen mijn financiën er zo uit:
Ik woonde trouwens in E.nschede, het wonen daar is niet duur in vergelijking met de grotere steden.

Mijn inkomen destijds (inclusief toeslagen): €1297,-

Uitgaven:
- Boodschappen: €400,- (Inclusief verzorgingsproducten, kleding, uitgaan etc)
- Huur: €386,-
- Gas/water/licht: €120,-
- Benzine: €100,- (Ik had het geluk dat mijn ouders de verzekering en wegenbelasting betaalden :))
- Zorgverzekering: €95,-
- Tv/internet: €30,- (Dit is een gok omdat het al 8 jaar geleden is en dit weet ik niet meer uit mijn hoofd haha)
- Telefoon: €25,-
- Inboedel/uitvaart: €12,-
Totaal: €1186,-

Ik hield iets meer dan €100,- over en dit probeerde ik ook te sparen. Ik spaarde ook altijd mijn vakantiegeld en 13de maand :) Het is geen vetpot maar een eigen plek is heel fijn! Ik rookte wel maar niet veel, maximaal 2 pakjes per week en gelnagels heb ik ook even gehad, prachtig maar duur. Ik bijt ook nagels en gel/acryl staat inderdaad mooier maar het is reteduur dus geef mij maar een eigen plek en wat minder mooie nagels :) Daarnaast kun je ook thuis met vriendinnen borrelen ipv op het terras, vaak nog gezelliger ook. Wat betreft kleding: Tuurlijk is het lekker en leuk om elke maand iets nieuws te kopen máár ben je het ook echt nodig? Wat velen al zeggen: je zal keuzes moeten maken. De luxe van nu (Je nageltjes, kleding etc OF een eigen plekje) of het met minder doen maar wél je eigen plek hebben.
Wat als het lukt
<<

Anoniem170

Bericht 02 Dec 2015 18:29

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Tja, keuzes maken ;)

Ik woon ook alleen, mijn huur is 620 euro, betaal dan aan g/w/l zo'n 80 euro per maand.
Eten ongeveer 150 euro.
zorgverzekering 80
inboedelverzekering 5 euro
lunch in kantine 50 euro
internet 20
telefoon 10 euro
reiskosten 120 euro

Wat ik verdien vind ik te prive, maar kom goed rond :)

Voor alles is een goedkoper alternatief, als ik bij jou lijstje kijk..
Sporten kan goedkoper, vind het een onzin argument persoonlijk dat het per se bootcamp moet zijn, je kan ook naar Basic fit bijv? Fitness abonnementen beginnen bij 15 euro.
Als je stopt met roken word je vanzelf ook al een stuk fitter.
Gelnagels, vind persoonlijk zonde van geld, is 350 euro per jaar! Vind ook dat argument beetje onzinnig, dat je niet kan stoppen ivm werk? Wat voor werk doe je dan?
Pensioen vind ik wel echt heel veel geld, is er geen alternatief daarvoor?
Telefoon kan ook echt veel goedkoper.

Ook qua eten kan je superveel bezuinigen. 1x per week boodschappen doen, lijstjes maken, restjes invriezen.
En wat ik zelf merk, wat ook veel geld scheelt, ben pas verhuisd en vorige bewoners hadden zo'n sticker op de brievenbus van nee nee. Ik krijg nu dus ook geen reclame folders meer en koop daardoor ook minder.
Je kan gewoon niet alles willen, én dure sportschool, én gelnagels, én auto, én roken, én duur telefoonabonnement.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 02 Dec 2015 18:44

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Roos' schreef:Je kan gewoon niet alles willen, én dure sportschool, én gelnagels, én auto, én roken, én duur telefoonabonnement.


Niet als je op jezelf woont inderdaad. Zolang ze thuis woont zal dat prima gaan. Helemaal eens met jou dus, en met Tabbie en Caro. Ik denk dat ook niemand dat verkeerd bedoeld Serendipity maar je prioriteiten liggen dan gewoon ergens anders. Als je wel op jezelf woonde en je moest echt kiezen tussen gelnagels en roken of eten, dan zou je wel voor eten móeten kiezen. Ook eens met Caro dat schrappen in verzekeringen denk ik niet je de extra ruimte gaat geven. Dat zit m echt in de luxe producten die jij als levensbehoeften ziet. Dat mag je vinden, is je goed recht, maar als je vraagt waarop je kan besparen dan zeg ik op roken, gelnagels en sportschool.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem170

Bericht 02 Dec 2015 19:32

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ja dat bedoelde ik ook inderdaad, nu ze thuis woont zal het allemaal gaan qua salaris en vaste lasten. Als je moet bezuinigen straks zijn de luxe dingen gewoon die je als eerste moet schrappen. Niet leuk, maar eigen plek is ook veel waard. En meer inkomen, is dat een optie? Wrk je nu fulltime?
<<

Ilargi

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 245

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:17

Bericht 02 Dec 2015 19:37

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ik woon nu op mezelf, en ik kom rond van 750-800 euro( dat is salaris en toeslagen!!) met een huur van 425 euro. Ik heb iedere week 20 euro om boodschappen te doen, en als het op is is het ook echt op. Het kan écht, je zal alleen je luxe dingen op moeten geven en je beseffen dat je dan niet meer werkt voor de 'leuk', maar echt om van te leven. Dat is echt even een omslag, maar als je eenmaal op jezelf woont is het het echt waard!
I'd rather spend my life motionless with you, than dancing with another....
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:10

Bericht 02 Dec 2015 20:53

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Marin schreef:
Roos' schreef:Je kan gewoon niet alles willen, én dure sportschool, én gelnagels, én auto, én roken, én duur telefoonabonnement.


Niet als je op jezelf woont inderdaad. Zolang ze thuis woont zal dat prima gaan. Helemaal eens met jou dus, en met Tabbie en Caro.


Dit dus :)
En inderdaad wat Roos aankaart wat betreft het sporten: er zijn genoeg sportscholen die goedkoper zijn. Ik snap dat het heel vervelend is als je vanwege je gewicht moet blijven sporten máár uiteindelijk moet je zelf de discipline hebben om te gaan sporten en dat kan ook bij een simpele, goedkope sportschool. Of nog beter: Thuis sporten, naast de kleine dingetjes die je moet aanschaffen zoals een matje, gewichtjes kost dit niets :) Het vergt doorzettingsvermogen maar het is niet onmogelijk. Dan je nagels: die kun je ook lakken met nagellak trouwens. Dit deed ik ook een tijd en dan bijt je niet, tenminste ik deed dat niet :) Oja je autoverzekering is inderdaad heel duur! Vooral voor WA+, ik betaal €46,- (3 schadejaren :palm:) en dat is al vrij prijzig.. Evenals je zorgverzekering, je betaald nu €118,- toch..vind ik vrij prijzig eerlijk gezegd. Momenteel zit ik bij CZ maar ik stap over naar A.nderzorg en daar betaal je, in 2016, €109,- per maand (Basisverzekering & Aanvullend jong = 9 fysiobehandelingen, tandarts, 100,- vergoeding brillen/lenzen etc).

Verder snappen wij ook wel dat je een bepaalde levensstijl gewend nu, je woont bij je ouders en kunt alles doen en laten. En zeker is die luxe van terrasjes, gelnagels etc heerlijk! Maar zoals veel meiden hier ook zeggen: je moet keuzes maken. Gezellig met vriendinnen in je eigen huisje borrelen is ook leuk! Als je kast volhangt met kleding waarom dan dat 18de truitje kopen? Films kun je ook thuis kijken, alleen of gezellig met vrienden. Drankje, popcorn en je hebt je eigen bioscoop thuis :P
Wat als het lukt
<<

Anoniem282

Bericht 02 Dec 2015 21:06

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Marin schreef:
Roos' schreef:Je kan gewoon niet alles willen, én dure sportschool, én gelnagels, én auto, én roken, én duur telefoonabonnement.


Niet als je op jezelf woont inderdaad. Zolang ze thuis woont zal dat prima gaan. Helemaal eens met jou dus, en met Tabbie en Caro. Ik denk dat ook niemand dat verkeerd bedoeld Serendipity maar je prioriteiten liggen dan gewoon ergens anders. Als je wel op jezelf woonde en je moest echt kiezen tussen gelnagels en roken of eten, dan zou je wel voor eten móeten kiezen. Ook eens met Caro dat schrappen in verzekeringen denk ik niet je de extra ruimte gaat geven. Dat zit m echt in de luxe producten die jij als levensbehoeften ziet. Dat mag je vinden, is je goed recht, maar als je vraagt waarop je kan besparen dan zeg ik op roken, gelnagels en sportschool.


Ik zou zeggen: "....maar je prioriteiten liggen dan gewoon verkeerd." Dat meen ik. Met andere prioriteiten denk ik aan: ik vind gelnagels belangrijk voor een paar honderd euro per jaar, maar kan het me permitteren als ik bezuinig op boodschappen. Je huur betaal je niet van gelnagels. Die betaal je van geld.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5496

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 02 Dec 2015 21:32

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Het is wel te doen maar misschien niet op de manier die jij voor ogen hebt. Ik ben ook begonnen op een piep klein kamertje met gekregen spullen. Misschien niet leuk om te zeggen maar ik zie ook vaak dat mensen lang thuis blijven wonen en dan eigenlijk meteen net zo mooi/groot willen gaan wonen als bij hun ouders en dan meteen ook maar alles nieuw. Ik snap het wel hoor, je werkt ervoor maar alleen wonen en alles betalen moet je wel gewoon een goed salaris voor hebben. Of je moet genoegen nemen met een wat kleiner plekje of in een iets mindere buurt. Die opties zijn er wel zeg je maar wil je liever niet.
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:10

Bericht 03 Dec 2015 19:07

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ze zeggen toch ook niet voor niets: Je moet klein beginnen om groot te worden :)
Wat als het lukt
<<

Anoniem286

Bericht 03 Dec 2015 22:08

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Volgens mij hield ik 300 euro over voor alles naast mijn vaste lasten en dat lukte destijds goed.
<<

Anoniem166

Bericht 03 Dec 2015 23:11

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ik vind dat dit topic best een negatieve lading heeft gekregen, alsof het enorm makkelijk is om rond te komen van 1 salaris en dat Serendipity alleen maar de prioriteiten verkeerd legt. Ik kan me best voorstellen dat het moeilijk rondkomen is als je een gemiddeld salaris hebt, daardoor geen recht hebt op toeslagen, maar wel (particulier of vrije sector) moet huren en dus een huur betaald vanaf zo'n € 650.

Als ik een lijstje maak met wat vaste lasten die maandelijks terugkomen, dan is het meestal wel te doen. Maar ik zie bijna nergens staan:
- belastingen en heffingen (rioolheffing etc);
- apk-keuring
- onderhoudskosten auto
- aansprakelijkheidsverzekering
- eigen risico zorgverzekering.

Niet alles is even duur, maar er komen bijna altijd wel kosten bij waar je nog geen rekening mee hebt gehouden, of kosten die een keer per jaar terugkomen, maar die je wel moet kunnen ophoesten. Dan lijkt het me nog best lastig als je dat alleen moet doen, terwijl je al weinig overhoudt per maand.

En de zorgverzekering, hoezo kan die zomaar goedkoper? Dat vind ik best een aanname, want je weet niet wat verstandig is voor Serendipity om in haar pakket te nemen. Je kunt je wel zo goedkoop mogelijk verzekeren, maar als je kampt met je gezondheid en vervolgens veel kosten zelf moet dragen, schiet je daar weinig mee op.

Autoverzekering duur? Ja, maar dat is weer afhankelijk van het aantal schadevrije jaren dat er is opgebouwd, dus ook niet goed te vergelijken.
<<

Monte

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 854

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:04

Bericht 03 Dec 2015 23:49

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Eens Sanne. Ik lees hier ook veel commentaar waarbij uitgegaan wordt van huur rond de 400/500. Maar uit ervaring weet ik dat die prijzen niet reëel zijn in sommige regio's.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 04 Dec 2015 00:56

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Dat is waar Monte, maar Serendipity woont echt in een goedkope regio (zeker als ik het vergelijk met waar ik vandaan kom, en dan woonde ik nog niet eens in een hele dure regio). Dan nog moet er wel het juiste aanbod zijn natuurlijk en dat weet ik niet of dat er is, omdat ik zelf nooit in die prijsklasse gezocht heb hier.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 04 Dec 2015 10:04

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

[quote="Sanne"]Ik vind dat dit topic best een negatieve lading heeft gekregen, alsof het enorm makkelijk is om rond te komen van 1 salaris en dat Serendipity alleen maar de prioriteiten verkeerd legt. Ik

dat vind k dus echt niet. Het is niet leuk om te lezen als Seredipity zijnde: dát snap ik. Maar niemand doet lelijk, neerbuigend en ik heb echt nergens iemand gelezen die schreef dat het 'makkelijk' was rond te komen.
Alleen meiden die gewoon weten wat het is om met weinig rond te moeten komen, om te moeten bezuinigen en die weten hoe het in elkaar zit. En die dus zeggen: het zijn luxe dingen die je jezelf veroorlooft. En dat mag: alleen als je zelf in de veronderstelling bent dat het allemaal wel meevalt en vervolgens die producten niet wil schrappen omdat je vindt dat je daar 'recht' op hebt, dan wordt het dus wel lastiger om op jezelf te gaan.

En het is niet alsof het niet mogelijk is: alleen moeten er keuzes gemaakt worden. Ik woon ook alleen, heb een eigen hypotheek, doe alles zelf.. rij een auto etc etc etc. En ook ik moet dingen laten. Iedereen moet dingen laten: of het nu die extra trui in de maand is, of bij de Lidl boodschappen doen.
<<

Anoniem281

Bericht 04 Dec 2015 10:14

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Nou ja wij zijn met z'n tweeën en hebben een goed inkomen (en een lage hypotheek..) maar wel veel wensen. Wij willen uitbouwen en sparen daarvoor en moeten dan óók dingen laten. Volgens mij blijft dat toch wel.

Serendipity, ik heb wel gemerkt dat sinds ik op mezelf (oké samen) woon, ik minder snel weg ga. Toen ik nog thuis woonde, ging ik eerder met vriendinnen weg, maar nu nodig ik gewoon vrienden uit. We koken samen of zetten de gourmet/pizzarette neer en hebben gewoon thuis een gezellige avond. En dit doe ik echt niet elke week, hoor. Ik ga nog steeds met grote regelmaat uit eten, uit lunchen of naar de bioscoop etc, maar 't is wel minder geworden, door het gemak van een eigen stek.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 04 Dec 2015 10:31

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Caro schreef:
Sanne schreef:Ik vind dat dit topic best een negatieve lading heeft gekregen, alsof het enorm makkelijk is om rond te komen van 1 salaris en dat Serendipity alleen maar de prioriteiten verkeerd legt.


dat vind k dus echt niet. Het is niet leuk om te lezen als Seredipity zijnde: dát snap ik. Maar niemand doet lelijk, neerbuigend en ik heb echt nergens iemand gelezen die schreef dat het 'makkelijk' was rond te komen.
Alleen meiden die gewoon weten wat het is om met weinig rond te moeten komen, om te moeten bezuinigen en die weten hoe het in elkaar zit. En die dus zeggen: het zijn luxe dingen die je jezelf veroorlooft. En dat mag: alleen als je zelf in de veronderstelling bent dat het allemaal wel meevalt en vervolgens die producten niet wil schrappen omdat je vindt dat je daar 'recht' op hebt, dan wordt het dus wel lastiger om op jezelf te gaan.

En het is niet alsof het niet mogelijk is: alleen moeten er keuzes gemaakt worden. Ik woon ook alleen, heb een eigen hypotheek, doe alles zelf.. rij een auto etc etc etc. En ook ik moet dingen laten. Iedereen moet dingen laten: of het nu die extra trui in de maand is, of bij de Lidl boodschappen doen.


Eens met Caro. De hoofdvraag in dit topic is 'hoe betaal jij alles?' en wat ik hier zie is mensen die uitleggen hoe zij dat doen, en TO tips geven hoe zij haar uitgavenpatroon zo kan aanpassen dat het haar ook gaat lukken. Het is toch ook een beetje krom dat Serendipity zegt: Dit zijn mijn vaste lasten, ik weet dat ik kan bezuinigen op gelnagels en roken maar dat wil ik niet dus die tip hoef je niet te geven. Tja, sorry, maar dan snap ik dat veel mensen 'afhaken'. Want op jezelf wonen en rondkomen is nou eenmaal keuzes maken en als je daartoe niet bereid bent dan ben je dus blijkbaar nog niet genoeg gemotiveerd.

Als ik nu een topic zou openen waarin ik zou klagen dat het mij niet lukt om te sparen, maar vervolgens aangeef dat ik 4 keer per jaar verre reizen zou maken en ieder weekend luxe uit eten ga, dan zouden mensen mij toch ook zeggen dat ik mijn uitgavenpatroon moet aanpassen? Zo werkt het nou eenmaal.

Overigens ben ik het ook eens met Carl, sinds ik een eigen huis heb, is de noodzaak om echt uit te gaan minder geworden omdat het net zo leuk is om thuis een wijntje te drinken of een hapje te eten met vriendinnen. Dat scheelt ook weer kosten.

♥♥
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers