Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

<<

Anoniem185

Bericht 30 Nov 2015 21:20

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Hypotheek: 542
GWL: 162 (81)
TV/Internet: 50 (25)
Benzine: 120
Mobiel: 30
Verzekeringen (auto, aansprakelijkheid, inboedel): 55
Wegenbelasting: 20
Zorgverzekering: 40
Dus ik kom ongeveer op een dikke 900 euro. Dit ongeveer even grof berekend. We wonen samen, maar ik betaal de vaste lasten. GWL en internet/TV delen we, wat ik betaal staat dus tussen haakjes.
Ik verdien ongeveer 1800. Mijn vriend werkte tot voor kort niet, maar werkt nu wel en verdient ongeveer 700/800. Mocht hij straks zonder werk komen dan moet ik weer gewoon alles betalen.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 30 Nov 2015 21:24

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ik zou kijken naar kopen. Dat kan voordeliger zijn.

Toen ik op mezelf ging verdiende ik 850 euro en mijn huis koste 500 inclusief. Het was geen vetpot maar ik was hartstikke trots dat het me lukte en het is sindsdien alleen maar eter geworden.

(Ik was 19 en verdiende minimum loon)
R. 2013
D. 2016
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 30 Nov 2015 21:26

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed hoe iemand met een normaal salaris het niet kan bekostigen om op zichzelf te wonen. En dat bedoel ik echt niet lullig hoor, maar als je een inkomen boven huurtoeslaggrens hebt, moet dat gewoon haalbaar zijn. Jij hebt nu de luxe dat je nog thuis kan wonen, maar wat als je die mogelijkheid om wat voor reden niet had? Of over een paar jaar, verwacht je dan zoveel meer te verdienen?
Vanaf dat ik werk woon ik echter in normale woningen. Mijn huur lag altijd tussen de € 500-800 excl, toeslagen ook nooit gekregen. Ik weet natuurlijk niet wat jouw salaris is, maar bij mij lag het tussen de € 1400-2000 netto. Daar zit natuurlijk best een verschil in, maar toen ik € 1400 verdiende redde ik het eigenlijk ook prima, zelfs toen mijn man (zonder inkomen) bij mij introk. Maar goed, ik denk niet dat jij er wat aan hebt om jezelf met anderen te vergelijken.

Je zegt dat je ook geen zorgtoeslag ontvangt, dan is je inkomen dus meer dan € 26.000,-, Dan houdt je netto toch wel € 1500 p.m over? Uitgaande van je eigen berekening betekent dat dat je ongeveer € 700,- over hebt voor wonen. Als je een huisje vindt voor 550 moet dat wel kunnen lijkt me.
Ik denk dat je nu best luxe leeft, ik snap best dat je dat niet zomaar wil opgeven, maar als je echt op jezelf wilt zal je toch ergens water bij de wijn moeten doen waarschijnlijk.

Trouwens erg vervelend dat je jouw pensioen zelf moet betalen, dat hakt er wel in.
<<

Sublimo

Yipyapper

Berichten: 1605

Geregistreerd: 20 Jul 2015 11:32

Bericht 30 Nov 2015 21:28

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Minx schreef:maar van je pensioen kun je ook mega veel terug krijgen aan het eind van het jaar. Zet dat op je spaarrekening deel het door 12 en je hebt dat extra per maand. Je kan het eventueel zelfs nog per maand terug krijgen.

Dit inderdaad. hoeveel precies weet ik niet, maar een groot deel kun je opgeven bij de belastingdienst.

En verder zie ik je wel zeggen dat je op jezelf wonen heel belangrijk vindt, maar anderzijds zeg je ook dat je liever nog twee jaar bij je ouders blijft wonen dan dat je voor je gevoel op een houtje moet bijten. Nou ja, dan zijn je prioriteiten duidelijk, toch?
<<

JustMeDaan

Major Yipyapper

Berichten: 3185

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:39

Bericht 30 Nov 2015 21:31

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Je autoverzekering moet goedkoper kunnen lijkt me, ik betaal 59 voor all risk. Dan moet wa+ goedkoper zijn en kunnen.
D. 💙14-01-2019💙
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 606

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:20

Bericht 30 Nov 2015 21:34

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ik zou inderdaad goed gaan zoeken naar een goedkope woonplek! Misschien sta je overal al ingeschreven hoor, maar soms zijn er gelukjes die je net toevallig tegen moet komen. Of toch samen wonen met een huisgenoot overwegen? Je hebt ook veel kamers met bv een eigen keuken, dan deel je alleen wc en toilet, dat is ook prima te doen toch?

Ik vind je pensioen inderdaad ook duur! Daar moet je loon dan ook wel naar zijn toch?
Laatst gewijzigd door Henque op 02 Dec 2015 19:25, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 30 Nov 2015 21:35

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Autoverzekering en zorgverzekering moeten goedkoper kunnen (ik betaal €45 all risk, anwb). Als je investeert in anti-nagelbijt nagellak en stopt met roken, scheelt het je een hoop geld plus veel gezonder. Het moet echt wel lukken hoor! En waarom krijg je geen zorgtoeslag? Heb je recht op huurtoeslag als je op jezelf gaat wonen? Je zit toch niet boven die grens of wel, wat verdien je dan bruto?
Laatst gewijzigd door Scandic op 30 Nov 2015 21:37, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

Anoniem187

Bericht 30 Nov 2015 21:35

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ik lees hier iets over pensioen terug krijgen via de belastingaangifte? Dat wist ik niet, daar ga ik achteraan. Bedankt voor de tip. Mocht iemand mij daar al meer over kunnen vertellen (voorwaarden, hoe het werkt etc) hoor ik het graag. Ik ga er zaterdag in ieder geval goed voor zitten om het uit te zoeken.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 30 Nov 2015 21:37

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Sublimo schreef:
Minx schreef:maar van je pensioen kun je ook mega veel terug krijgen aan het eind van het jaar. Zet dat op je spaarrekening deel het door 12 en je hebt dat extra per maand. Je kan het eventueel zelfs nog per maand terug krijgen.

Dit inderdaad. hoeveel precies weet ik niet, maar een groot deel kun je opgeven bij de belastingdienst.

En verder zie ik je wel zeggen dat je op jezelf wonen heel belangrijk vindt, maar anderzijds zeg je ook dat je liever nog twee jaar bij je ouders blijft wonen dan dat je voor je gevoel op een houtje moet bijten. Nou ja, dan zijn je prioriteiten duidelijk, toch?


Je geeft het volledige bedrag op als negatief loon en de BD maakt er dan zelf een berekening van.
2015 💙
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 30 Nov 2015 22:02

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Henque schreef:Je hebt ook veel kamers met bv een eigen keuken, dan deel je alleenwc en toilet, dat is ook prima te doen toch?

:smile:
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem187

Bericht 30 Nov 2015 22:10

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ik ga morgen contact opnemen met onze tussenpersoon van de verzekeringen etc. Kijken hoe het zit met mijn pensioen en of daar wat te halen valt. Vraag ik ook meteen of hij wil kijken naar mijn zorgverzekering & autoverzekering. Die heb ik niet via hun omdat ik altijd denk dan meer te moeten betalen (zij moeten toch ook ergens geld van krijgen?), maar je weet maar nooit. Dus ik doe wel wat met jullie tips hoor, haha.

Bedankt allemaal! Meer tips blijven welkom! Pff dat stomme pensioen heeft zo'n impact op mijn loon. En dan spaar ik er nog minder voor dan wat volgens 'de regels' zou moeten.
<<

Anoniem282

Bericht 30 Nov 2015 22:14

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Hoe ik rondkom is niet relevant voor jou, omdat mijn vaste lasten anders zijn opgebouwd. Ik sluit me aan bij Luisa en June; concessies doen en dus keuzes maken. Er staan nu dingen onder jouw vaste lasten, die echt niet noodzakelijk zijn maar voor jou blijkbaar wel. Dat kan, maar vaak zullen er toch echt keuzes gemaakt moeten worden.

Ik kom nu trouwens prima rond, omdat ik voor Amsterdamse begrippen belachelijk goedkoop woon. Dit wordt wel anders als ik een huisje zou willen kopen. Dan zal het sowieso verdubbelen, of wellicht zelfs 2,5 keer zo veel worden. Dan kom ik nog steeds wel rond, maar moet ik wel beter opletten en kan ik minder sparen en/of op vakantie gaan dan nu. Maar dat heb ik ervoor over. :)
<<

Anoniem167

Bericht 30 Nov 2015 22:16

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Bij onna onna gekeken voor auto verzekering? Die is heel goed & voordelig! En zorgverzekering moet echt goedkoper kunnen denk ik hoor! Sowieso idd lekker sim only nemen als het kan, dat scheelt al, en 200 euro voor uit eten en bios vind ik best wel veel nog eigenlijk haha.
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 30 Nov 2015 22:17

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ik zit ook tegen de 1600 netto en huis kost bijna 600 euro, geen huurtoeslag, maar red het prima
<<

Anoniem187

Bericht 30 Nov 2015 22:37

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Pippa schreef:Bij onna onna gekeken voor auto verzekering? Die is heel goed & voordelig! En zorgverzekering moet echt goedkoper kunnen denk ik hoor! Sowieso idd lekker sim only nemen als het kan, dat scheelt al, en 200 euro voor uit eten en bios vind ik best wel veel nog eigenlijk haha.


Bios en uiteten waren voorbeelden. Kleding, verzorgingsproducten, verjaardagen valt er ook onder. Dan vind ik 200 euro niet veel geld? Eerder weinig, ik zit daar nu ook boven. En zoveel geef ik niet uit aan zulke zaken als ik om mij heen kijk.

Zorgverzekering heb ik zaterdag uren op gezeten, dit kwam er voor mij het verdeligste uit. Nog tips waar ik op kan bezuinigen? Ik zag dat er nu ook bij veel verzekeraars de zogezegde 'narurapolis' is? Ik vind dit wat eng aangezien je bij niet aangesloten partijen maar een bepaald (of niks) gedeelte vergoed krijgt. Ik heb dus voor het 'normale' gekozen maar dat is wel € 5,00 per maand meer. Niet veel, maar toch. Alles is meegenomen. Iemand die meer weet over de natura polis? Ik ben trouwens bij FBTO verzekerd.

Autoverzekering heb ik een aantal maanden geleden uitgezocht. Ik ben nu WA+ verzekerd. Gewoon WA durf ik niet, daar is mijn auto nog te goed voor (en ik te lomp). Ik betaalde minder maar toen besloot ik om mijn auto ín die van mijn opa te parkeren. Weg schadvrije jaren (ik wist ook niet dat je in de min kon komen. Ik had ineens '-2' schadevrije jaren. Oeps). Hier ga ik me nog eens goed voor zitten. Die jij noemt Pippa ken ik niet? Ik vind onbekende altijd een beetje eng. Bang dat ik betoept (dat is geen Nederlands hè?) wordt ofzo.
<<

Anoniem167

Bericht 30 Nov 2015 22:42

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Is geen onbekende hoor, is goede verzekering, zijn wij al heel veel jaren verzekerd.

Ik ook Fbto nu; is voordeligste. Naturalis kan je zo uitzoeken of jouw ziekenhuis in de buurt aangesloten is daarbij. Ik kies dat omdat er hier 5 ziekenhuizen zijn dus ik overal heen kan, maar dat zal niet zo zijn bij alle regio's misschien!

O inclusief kleding al wel beter, maar dat geef ik nog niet uit in totaal denk ik nu we met verbouwing bezig zijn; en eigenlijk heb ik ook gewoon heel veel kleren, en anders bij primark genoeg te vinden!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 30 Nov 2015 22:45

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Hoezo jij te lomp? Alle schuldschades die jij maakt zijn nu ook niet verzekerd en daarbij val je dus terug in je no claim, waardoor je nu dus een hoge premie betaalt. Weet je nog hoe hoog die schade was? In sommige gevallen loont het om de schade alsnog voor eigen rekening te nemen. Ik zou overigens je beperkt casco dekking wel behouden.

Overigens zou ik niet overal een verzekering nemen. Veel verzekeraars hanteren een soort van combinatiekorting als je alles onder 1 dak neemt en het is dan voor jou ook overzichtelijker.
Laatst gewijzigd door SoGood op 30 Nov 2015 22:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem187

Bericht 30 Nov 2015 22:45

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ja, de ziekenhuizen hier zijn aangesloten. Maar stel je moet naar de fysio of een ander soort therapie ben je dus verplicht om iets te kiezen waar zij mee samenwerken. En dat vind ik een lastig onderwerp. Hier zit al niet zoveel, straks is de therapeut die ik ergens voor nodig heb niet bij ze aangesloten? Ik schrijf dit even op mijn to do lijst, nog meer uitzoekwerk!
<<

Anoniem187

Bericht 30 Nov 2015 22:47

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Exact bedrag van de schade weet ik niet meer. €2000,00/€2500,00 geloof ik? Of ik het betaalde door meer premie te betalen of gewoon zo, scheelde amper iets, dat weet ik wel nog.
<<

Anoniem187

Bericht 30 Nov 2015 22:49

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Dat is een goede tip SoGood, dat wist ik niet! Bieden ze die korting standaard aan meestal of moet je ze daarvoor beter even contacteren?
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6114

Geregistreerd: 11 Sep 2013 11:54

Bericht 30 Nov 2015 22:52

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Serendipity schreef:Dat is een goede tip SoGood, dat wist ik niet! Bieden ze die korting standaard aan meestal of moet je ze daarvoor beter even contacteren?

Weet niet of ze dat allemaal doen, had je nou een tussenpersoon? Dan zou ik die eerst eens even bellen en vragen wat hij kan betekenen en welke verzekeraar voor jou het gunstigst is. Tussenpersonen kunnen jou namens de verzekeraar korting geven, zij bepalen zelf voor een groot deel de premie dus ligt even je situatie toe.
<<

Anoniem187

Bericht 30 Nov 2015 22:58

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Ja, ik heb een tussenpersoon. Ik ben zoooo blij met jullie hulp!
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 30 Nov 2015 23:49

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Heb je echt bij alle particuliere verhuurders goed gekeken naar de mogelijkheden? Wij hebben nu in V.in een grote twee-onder-een-kap, met grote tuin, garage en in een goede rustige wijk vlakbij het centrum. Die kun je al rond de 800-900 huren (goedkoper kan ook wel als je goed zoekt, maar wij hadden echt haast, en hier hoefde niets aan te gebeuren en we konden er meteen in, dus dan betaalden we liever iets meer). We zijn ook wel bij appartementen wezen kijken, die zaten meestal qua prijs tussen de 600-750 en dan keken wij bij best luxe appartementen. Dus in dat opzicht zou ik denken dat er wel iets te vinden moet zijn, maar goed wij hebben natuurlijk niet gezocht in jouw prijsklasse hoor, dus ik heb er nooit echt op gelet. Wij vinden deze omgeving namelijk juist heel goedkoop (waar we vandaan komen hadden we voor een huis zoals we nu hebben denk ik minstens 500 meer betaald per maand, als er al ergens een te huur zou staan ooit). Ook is er relatief veel aanbod vergeleken met waar wij vandaan komen, qua huurwoningen. Balen dat jij nog niets geschikts bent tegengekomen!
Balen trouwens van dat pensioen, moet je per se zoveel betalen, of kun je ook (tijdelijk) minderen?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4358

Geregistreerd: 22 Feb 2015 14:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 01 Dec 2015 07:35

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Weet je dat zo'n tussenpersoon vaak een beperkt aanbod heeft van verzekeringen? M'n vriend zat eerst ook bij een tussenpersoon, volgens hem kon de autoverzekering niet goedkoper. Maar hij kon dus geen anwb aanbieden, dus hebben we die tussenpersoon geloosd en zijn naar de anwb vertrokken. Waar onze schade al twee keer super netjes is opgelost, dus geen spijt!
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:22

Bericht 01 Dec 2015 21:39

Re: Voor de singles onder ons, hoe betaal jij alles?

Serendipity schreef:Ik lees hier iets over pensioen terug krijgen via de belastingaangifte? Dat wist ik niet, daar ga ik achteraan. Bedankt voor de tip. Mocht iemand mij daar al meer over kunnen vertellen (voorwaarden, hoe het werkt etc) hoor ik het graag. Ik ga er zaterdag in ieder geval goed voor zitten om het uit te zoeken.


Spaar je zelf die € 175 op gewoon een eigen rekening? Dan gaat het namelijk niet. Je moet echt iets speciaals ervoor openen, maar daarvoor zijn veel mogelijkheden.

Je hebt ook maar een beperkte ruimte om te sparen. Voor mijn vriend hebben we een speciale spaarrekening geopend. Hij verdiend meer dan wat jij doet op jaarbasis, maar zijn 'vrije ruimte' is € 1800 per jaar. Je mag nooit meer sparen dan de vrije ruimte die je hebt en deze wordt hoger naarmate je meer gaat verdienen. Van de € 1800 die wij jaarlijks inleggen krijgen we iets meer dan € 1000 weer terug. Wij laten dit uitbetalen bij de jaarlijkse aangifte, maar je kan dit ook maandelijks laten doen dmv een voorschot. Je moet het zo zien dat je nu over alles wat je op de officiele manier inlegt belasting terugkrijgt, maar dit moet je betalen vanaf het moment dat je afgesproken hebt dat je het op gaat nemen, bv vanaf 67 jaar. Maar omdat je dan ouder bent, met pensioen en minder verdiend betaal je een speciaal belastingtarief waardoor je uiteindelijk onderaan de streep meer over zal houden.

Snappie 'm nog? :laughcry:
Afbeelding
VorigeVolgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers