Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gastvrijheid?

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 25 Nov 2015 21:10

Gastvrijheid?

Mag ik twee situaties voorleggen en vragen wat jullie er van vinden?

Situatie 1.
Ik ben momenteel bij een vriendin in Engeland. Ik logeer bij haar en haar vriend, twee nachtjes. Ik merk eigenlijk dat ik vind dat ze niet zo heel gastvrij zijn. We hebben het heel gezellig hoor maar er zijn een paar kleine dingen die ik zelf anders zou doen denk ik. Zo slaap ik samen op de logeerkamer met de hond. Die slaapt gelukkig niet bij me in bed zoals bij een andere oude vriendin van me hoor, maar het stinkt er wel (had er hoofdpijn van vanochtend). Nou vind ik dat niet zo heel erg nog want ik kan ook niet verwachten dat de hond ergens anders slaapt maar toch. Daarnaast moet ik heel erg het initiatief nemen om dingen te doen. Ze vraagt de hele tijd wat ik wil doen, wat heel aardig is, waar ik wil eten etc, maar ik heb geen idee! Ik ken het hier niet in deze plaats! Wat dus resulteert in dat we urenlang op de bank hebben gezeten met niks doen. Ook zonde. Ik zelf had denk ik als gastvrouw wat meer bedacht om echt te doen omdat ik wil dat m'n gast het naar de zin heeft.
En daarbij komt dat ik best wel wat dingen zelf heb moeten betalen. Eigenlijk wilde ze dat ik de helft van de boodschappen betaalde, dat vroeg ze echt. Vind ik eerlijk gezegd wel een beetje raar. Toen we nog studenten waren, oké maar nu we gewoon normaal betaalde banen hebben en volwassen zijn vind ik het eerlijk gezegd een beetje ongastvrij. Ook vroeg ze of ik het parkeergeld wilde betalen vandaag. Ik zou zelf dat soort dingen nooit van gasten vragen eigenlijk! Zou het juist naar hun zin willen maken en alles zo gastvrij mogelijk willen maken door lekkere dingen in huis te halen. Overigens heb ik allang aangeboden om vanavond het eten te betalen want we gaan met z'n drietjes uiteten. En ik had allerlei dingetjes uit Nederland mee die ze graag wilde. Dus ik vind al dat ik mijn 'duty' als gast heb voldaan, toch?


Situatie 2.
Dit is dan een beetje de andere kant. Mijn hostmom uit Amerika heeft aangegeven volgend jaar zomer weer naar Nederland te komen (ze gaat eerst naar Duitsland maar wilde nog even naar Nederland). Hartstikke leuk! Maar ze heeft gezegd een week lang te willen komen en letterlijk gezegd 'i assume it's OK if I stay with you guys'. Ehm ja, dat geeft me wel redelijk verplichting ja. Ik vind ook echt dat ik het niet kan maken om nee te zeggen. We hebben een logeerkamer waar ze zo kan slapen, en ik heb zelf maandenlang bij haar gewoond. Ik kan het dus niet maken om dat niet terug te doen en ons huis open te stellen voor haar. Maar ik vind een week zo lang! Ik vind dat toch een beetje ongemakkelijk hoor. Ik weet dat ik alles zal doen om het gezellig te maken. We hebben speciaal voor onze logees een leuke badkamerset, een plankje waar we handdoeken, badslippers en van die hotel badkamer dingetjes op zetten. Vinden we leuk. Ook houden we er van om voor lekker eten (drie keer daags) te zorgen etc, en uiteraard hoeft ze niks zelf te betalen. Ik heb al wel gezegd dat ik waarschijnlijk wel paar dagen moet werken maar kan altijd kijken om wat vrij te nemen. Maar een week een 'vreemde' in huis is wel lang. Kan ik niet proberen het terug te brengen naar vier daagjes ofzo? Maar dat voelt zo lullig! Again, wat zouden jullie doen?
Let's discover the world together.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3114

Geregistreerd: 24 Okt 2015 10:53

Bericht 25 Nov 2015 21:18

Re: Gastvrijheid?

Situatie 1: als ik heel eerlijk ben snap zou het echt een afknapper zijn als een vriendin zo zou vragen om geld. Zeker omdat je al wat dingetjes hebt meegenomen en het eten betaalt. Kan je niet aangeven dat je wel iets wil doen maar niet goed weet wat omdat je niet bekend bent? De hond moet je denk ik mee dealen, die slaapt altijd daar neem ik aan? Wel een gekke plek eigenlijk :smile:

Situatie 2: ik zou ze toch de hele week uitnodigen maar aangeven dat ik niet de hele week vrij kan nemen. Dan kan je ze toch een paar dagen vermaken en misschien wat tips geven voor de andere dagen? Dan zit je toch niet zo op elkaars lip. Ik snap je wel, wij zijn ook er graag op onszelf, maar zeker omdat je bij ze woonde zou ik niet proberen het terug te brengen naar 4 dagen.
<<

Geel

Bericht 25 Nov 2015 21:18

Re: Gastvrijheid?

Situatie 1: ik slaap ook niet graag met een dier op een kamer. Dat vind ik niet echt gastvrij inderdaad. Maar over dat betalen... tja, niet iedereen heeft het even breed. Als ik een gast zou hebben, zou ik voor buitenshuis niet alles voor diegene betalen. Het gastvrij zijn gaat voor mij dan vooral om een goed bed, bad en maaltijd aanbieden.

Situatie 2: dat iemand er zomaar vanuit gaat dat ze mag komen logeren, oei, dat zou ik lastig vinden. Maar goed, zij heeft jou heel lang onderdak geboden, dus ik vind het ook wel normaal dat jij dat nu terugdoet voor haar. Ik denk dat je gastvrij genoeg bent met je spulletjes en lekkere dingen, maar ik zou het verder een beetje loslaten. Je hoeft denk ik niet 24/7 voor haar te zorgen. De verwachtingen die je hebt naar je eerste gastvrouw zou je zelf wel waarmaken naar je hostmom, maar ik denk eerlijk gezegd dat dat wel wat minder mag. Elke dag drie maaltijden voorschotelen, pfoe, dan zou ik me als gast wel wat bezwaard voelen. Ik zou ook gewoon gaan werken, ze zal zelf vast ook op pad gaan. Ik zou haar een beetje vrij laten denk ik.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 25 Nov 2015 21:22

Re: Gastvrijheid?

De eerste situatie is zo onherkenbaar! Mijn beste vriend wilt juist alles betalen voor ons en daar voel ik me juist heel ongemakkelijk bij. Ik vind wel dat je niet bij haar/hun in de portemonnee kunt kijken en zou het zelf fijn vinden dat ze in elk geval aangeeft waar je (financieel) kunt helpen. Ook qua entertainment heb ik een andere ervaring, maar ik vind het ook fijn om gewoon thee te drinken met hem. Ik vind haar niet perse ongastvrij(er), misschien minder goed voorbereid of onzeker over wat je leuk zal vinden.

De tweede situatie, ik weet het niet. Ik vind het wel vreemd dat er eigenlijk van uit wordt gegaan dat ze bij jullie kan verblijven, maar anderzijds zou ik er verder geen issue van maken en haar een slaapplek aanbieden. Het enige wat ik wel vooraf duidelijk zou maken, is dat je gewoon moet werken en daarbuiten misschien niet of weinig kan betekenen in de zin van uitstapjes. Het is maar een week, denk ik dan.
L2014 & H2017
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9723

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 25 Nov 2015 21:22

Re: Gastvrijheid?

Situatie 1: misschien heeft jouw vriendin het niet zo breed ondanks haar baan. Ik zou het zelf niet durven te vragen zoals zij, maar marin, kom op he, je hebt al gratis onderdak en dan verwacht je ook dat ze heel het weekend jou vrij houdt? Ik zou zelf allang hebben aangeboden om een keer parkeergeld en dergelijke te betalen. Want als jij er niet was, tja dan had ze gewoon minder uitgave natuurlijk. Echter zal ik dan misschien ook niet het etentje helemaal betalen, kreng als ik ben :laughcry:

Die hond zou ik niet accepteren trouwens, ik hou echt niet daarvan. Maar hopelijk heeft ze dat van te voren verteld.

Maar ik moet zeggen dat dit ook ligt aan de situatie en gedachte achter m'n bezoek.

Situatie 2:

Ik kan hier wel om lachen. Want eigenlijk geef je al zelf aan dat je enkel gastvrij bent als dat voor jou leuk blijft. Ze komt helemaal super lief uit Amerika. Dus suck iT up en laat haar een week lang bij jullie logeren. Ze komt voor jou, en dan kan je het niet maken om haar een deel in een hotel in haar uppie te laten verblijven. Dat je moet werken is natuurlijk gewoon nodig: dus ik zou voor die dagen leuke tips geven wat ze kan gaan doen. Het is een week, echt dat overleef je wel.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 25 Nov 2015 21:23

Re: Gastvrijheid?

Haha Geel, met drie maaltijden bedoel ik dat ze natuurlijk ook moet ontbijten en lunchen, en dan zou ik altijd iets halen wat zij lekker vindt. Niet alleen avondeten natuurlijk.

En van situatie 1, dat had ik in zo'n situatie dat ze t niet zo breed had uiteraard ook begrijpen maar ze zit ook steeds constant te vertellen dat ze zo'n goede baan heeft en heeft vandaag voor honderd euro aan kaarsen en badspullen gekocht. Haar geld, maar ik vind het dan wel een beetje cheap overkomen als je vervolgens wilt dat je gast de ontbijtcroissantjes betaalt.
Let's discover the world together.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3164

Geregistreerd: 13 Apr 2014 09:04

Bericht 25 Nov 2015 21:23

Re: Gastvrijheid?

Op dit moment zou een gast die meerdere dagen blijft, mee eet en uitstapjes verwacht, voor ons ook een te grote stempel drukken financieel. Ik merk het nu al, nu we verder weg wonen en visite hele dagen blijft. Lunch, iets lekkers en mee eten met het diner kost best aardig wat. Ik zou alleen zelf nooit vragen om geld
Ik zou dan diegene ook niet uitnodigen.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 25 Nov 2015 21:23

Re: Gastvrijheid?

Situatie 1 vind ik lastig... Vind het inderdaad niet heel gastvrij overkomen en ik zou het zelf ook anders doen. Om de gast toch een beetje meer het gevoel te geven dat die echt welkom is. Ik ben zelf alleen ook niet echt iemand die snel het initiatief neemt en vraag daardoor ook volgens mij wel vaak aan de gast wat hij/zij wil doen. Ook omdat ze vaak zelf wel beetje uitgezocht hebben wat ze in mijn stad willen doen. Maar het is wel heel jammer dat je daardoor op de bank zit niks te doen. Dan zou ik toch zelf met een idee zijn gekomen als ik merk dat mijn gast zelf geen idee heeft.. Over dat betalen, ik heb gemerkt dat gasten dat vaak zelf aanbieden maar zou het nooit vragen. Dat vind ik inderdaad een stukje gastvrijheid.

Situatie 2. Ik zou haar gewoon een week laten slapen. Je hebt toch ook maanden bij haar gewoond. Al heeft ze daar natuurlijk wel zelf voor gekozen denk ik maar toch. Dit is wel een mooie manier om iets terug te doen. Maar zou het dan een beetje loslaten hoe je normaal je gasten behandeld en wat minder uitgebreid alles doen. Denk ook niet dat ze dat van jullie verwacht en het al lang fijn vind als ze gewoon bij jullie kan logeren. En dan op dagen dat je vrij bent kun je wat uitgebreider de tijd nemen voor lekker kokenen leuke dingen doen. En op andere dagen haar gewoon haar gang laten gaan en zelf ook je eigen ding doen. Anders is een week wel lang ja als je je de hele week aanpast.
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4486

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 25 Nov 2015 21:36

Re: Gastvrijheid?

Situatie 1: niet iedereen is van nature gastvrij. Wij hadden vorige week ook iemand over de vloer voor 5 nachten. Hebben haar hier tijdens het reizen leren kennen en ik vond het echt super gezellig dat ze er was maar merkte wel dat het goed was dat ze weer ging. Uiteindelijk hebben wij haar 200 dollar aan slaapkosten kunnen besparen. We hadden ontbijt en lunch voor haar in huis en deelden het avond eten. Wellicht niet zo gastvrij als ik zou willen zijn maar ik heb echt veel moeite met iemand in m'n huis/kamer. Ik vind je een beetje ondankbaar overkomen hierin.

2: ik denk dat je meer energie verspilt met je druk maken nu dan met de werkelijke 3 dagen extra. Stuur terug dat je het fantastisch vindt dat ze komt. Je kunt helaas niet zoveel tijd vrij maken als je zou willen etc. Zorg voor ontbijt en simpele lunch, dat is in mijn ogen genoeg. En ga lekker vroeg naar bed of een avondje uit met je man om jezelf wat ruimte te geven. Een week is lang maar ook zo voorbij!
<<

Anoniem198

Bericht 25 Nov 2015 21:38

Re: Gastvrijheid?

Situatie 1: ik vind het raar om geld te vragen aan mijn gast maar als gast zou ik er ook niet vanuitgaan dat alles voor mij betaald zou worden. Zelf zou ik dus ook aanbieden om dingen te betalen.
En wat betreft dingen doen, de ene persoon is natuurlijk wat ondernemender dan de ander. Misschien vindt ze het lastig om wat te bedenken wat jij leuk vindt.

Situatie 2: ja een week zou ik ook lang vinden. Je bent toch een beetje vreemde van elkaar.
Ik zou informeren wat haar plan is. Wil ze geëntertaind worden of heeft ze zelf plannen en zoekt ze alleen een goedkoop logeer adres? In dat laatste zou ik haar die week gewoon laten komen. Het is maar een week dat overleef je wel.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 25 Nov 2015 21:54

Re: Gastvrijheid?

Situatie 1: Daar zou ik me niet zo druk om maken, behalve dan die hond, daar zou ik niet blij mee zijn. Maar verder zou ik denken dat ze het misschien niet zo breed hebben dat ze twee dagen lang alles kunnen betalen, verder kun je zelf natuurlijk ook dingen zoeken om te doen, dat zou je ook moeten als je twee dagen in een vreemde stad in een hotelletje zit. En op zich is dat ook juist wel leuk.

Situatie 2: Ik zou een week ook wel erg lang vinden voor iemand die ik niet zo goed kende. Dat zij je een paar maanden heeft opgevangen, vind ik niet helemaal te vergelijken, zij heeft zich destijds neem ik aan vrijwillig opgegeven als gastgezin. Toch zou ik het wel gewoon door laten gaan, ik zou alleen wel laten weten dat ik niet alle dagen vrij kan nemen. Ik vind ook niet dat je drie maaltijden per dag hoeft te regelen, ik zou wel gewoon zorgen dat er voor overdag genoeg brood en beleg in huis is en misschien nog wat extra, zoals muesli, yoghurt, eieren, zoiets. Maar echt koken zou ik alleen 's avonds doen, en dan ook niet per se superuitgebreid (tenzij jullie dat normaliter iedere avond doen).
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem154

Bericht 25 Nov 2015 21:57

Re: Gastvrijheid?

1. Ik vind het eerder vreemd, om te verwachten dat ze alles betaalt. Heeft ze jou uitgenodigd, of heb je haar gevraagd of je daar kon logeren?

Mbt 2 eens met Feline.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 25 Nov 2015 23:30

Re: Gastvrijheid?

Wolbol schreef:1. Ik vind het eerder vreemd, om te verwachten dat ze alles betaalt. Heeft ze jou uitgenodigd, of heb je haar gevraagd of je daar kon logeren?

Mbt 2 eens met Feline.


Misschien komt het omdat ik dat zelf nooit zou verwachten van een gast maar ik vind het inderdaad wat vreemd dat ik zou moeten betalen. Ik zou zelf nooit vragen aan een gast of ze haar eigen yoghurt kan afrekenen. Ik vind dat best wel vreemd eigenlijk.

Daarentegen zijn we net heerlijk uiteten geweest op mijn kosten dus ik laat m'n dankbaarheid wel duidelijk merken hoor.
Let's discover the world together.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Nov 2015 00:53

Re: Gastvrijheid?

En ik wil zeker m'n hostmom laten logeren hoor. Het is alleen wel lastig omdat ik zal moeten werken maar dat begrijpt ze vast. En het is dan hartje zomer dus we kunnen zeker wat leuke dingen met haar doen zoals een boottochtje over het Spaarne (dat vinden vrienden altijd super leuk) en ik kan ook zeker tips geven voor als ik er niet ben. Het is ook gewoon een beetje awkward omdat het geen echte vriendin is maar een vrouw van zestig ofzo. Ik vind het dan ook een beetje lastig om haar maar aan dr lot over te laten, dat wil ik ook weer niet. Ik voel me dan al schuldig als ik haar alleen met de bus zou moeten laten gaan enzo maar goed dat Is dan niet anders. Ik kan wel eerst helemaal uitleggen hoe het werkt enzo. Ik wil graag een goede gastvrouw zijn maar ik vind een week gewoon een beetje lang om iemand in huis te hebben.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem177

Bericht 26 Nov 2015 02:18

Re: Gastvrijheid?

Ik vind een week lang ook best lang en zou daarom van te voren goed overleggen hoe en wat. Iig duidelijk maken dat je zelf je eigen dingen hebt em dat je er niet continu voor haar kan zijn. Als zij dat niet erg vind dan heb je zelf misschien al minder druk op je schouders.

Situatie 1 vind ik lastig. Ik ben zelf een type dat nooit om geld zou vragen. Ik kan mij er dan ook niet goed in vinden dat je dat doet bij een vriendin.
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4976

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:30

Bericht 26 Nov 2015 06:44

Re: Gastvrijheid?

Oh, ik had dat dus never nooit gedaan, slapen met die hond op 1 kamer.
Ik snap ook niet helemaal dat iemand dat zou laten gebeuren, als gastvrouw zijnde.
Ik zou dan echt voor een andere oplossing zorgen.

Maar ik hou ook gewoon helemaal niet van huisdieren en heb een hele sterke neus!
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 26 Nov 2015 07:48

Re: Gastvrijheid?

De eerste situatie zou ook niet zijn hoe ik met mijn gasten om zou gaan, ik vind het gek dat je op dezelfde kamer ligt als de hond, ik denk dat ik je dan nog eerder op de bank in de woonkamer zou leggen als de logeerkamer eigenlijk de hond zijn plek is. Wat betreft het betalen voor het eten, dat zou ik ook nooit vragen, maar ik zou er ook niet over vallen als de personen waar ik ben dat wel doen. Dat ze niks geregeld heeft om te ondernemen vind ik niet zo heel gek, misschien wil ze dat juist wel van jou wensen af laten hangen.

Situatie twee zou ik me niet zo druk over maken. Ik zou gewoon aangeven dat je moet werken en ook geen moeite doen om meer vrij te nemen. Op de dagen dat je vrij bent zou ik inderdaad gaan varen met haar, naar een museum gaan, gaan fietsen of iets dergelijks als ze daar zin in heeft. Ik zou onderweg er niet vanuit gaan dat ik alles moet betalen, ik denk dat ik haar haar eigen museumkaartje zou laten betalen bijvoorbeeld. Maar ik zou inderdaad wel gewoon zorgen dat er eten in huis is voor haar en ze zich wat dat betreft welkom voelt, op mijn vrije dagen zou ik het leuk vinden om uit te pakken met eten, maar op werkdagen zou ik gewoon relatief simpele ( maar lekkere) gerechten op tafel zetten, lijkt me dat ze dat ook wel begrijpt.
Ik zou me er totaal niet schuldig over voelen dat jij moet werken, dat is toch heel normaal, lijkt me ook dat ze niet verwacht dat je de hele week vrij neemt als ze zo mee deelt dat ze komt. Ik denk dat ik zou zorgen om een Engelse tijdtabel van de bus en de trein e.d. en eventueel nog wat foldertjes mee nemen de komende tijd als je ze tegen komt met ideeën wat ze kan doen, prima toch.
Overigens vind ik jullie badkamer idee heel lief hoor, maar dat zou ik echt niet verwachten als gast, het is geen hotel en dat weet je ook als je bij vrienden logeert.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 26 Nov 2015 08:22

Re: Gastvrijheid?

Situatie 1 snap ik idd, hoewel iedereen natuurlijk anders is en ook echt niet alles betaald hoeft te worden door de gastvrouw.

Situatie 2 vind ik een beetje dubbel. Natuurlijk heeft zij zichzelf opgegeven om hostmom te zijn, maar hoe cool is het dat ze nu dan nog bij je langskomt? Natuurlijk hoef je niet alles tot in de puntjes te plannen, maar ik zou wel wat plannen en zorgen dat ze zich welkom voelt. Dat je moet werken snap ik, dat snapt zij vast ook. Maar daar omheen zou ik het zo leuk mogelijk maken voor haar. Eigenlijk vind ik het hele gezucht en gesteun over dat ze een hele week komt al niet erg gastvrij overkomen. Ik zou zeggen: doe het goed of doe het niet. Want je ergens niet welkom voelen is gewoon kut.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 26 Nov 2015 12:36

Re: Gastvrijheid?

Situatie 1: Ik weet niet hoeveel plek er daar is, maar ik zou als ik haar was de hond ergens anders laten slapen. Desnoods bij mezelf op de kamer. En ik zou (zeker bij alle maaltijden die we thuis nuttigen) helemaal geen bijdrage willen! Parkeergeld zou ik ook niet vragen. Ik zou wachten totdat jij (in dit geval) wat aanbood, en het eerst vriendelijk afslaan. Maar als je er dan op zou staan zou ik je wel laten betalen. Maar zo ben ik hè, ik wil het mijn gasten altijd naar de zin maken, dan heb ik ook het meeste plezier. Niet dat wij ooit logees hebben, maar wel mensen te eten en dan wil ik ook alles goed verzorgen. Net zoals bij een feestje geven. Dan hoeft ook niemand iets bij te dragen. En je blijft een weekend, dus dat is goed te doen, in mijn ogen dan weer.

Situatie 2: Ik zou me ook verplicht voelen haar de hele week te houden. Het is inderdaad een beetje lang, maar het komt waarschijnlijk niet vaak voor. Ik zou geen vrij pakken hiervoor, hoewel, misschien 1 dag. Verder zou ik mijn vrije dagen liever oppakken voor mijn gezin. De dagen dat jullie weg zijn kan ze zichzelf hopelijk ook vermaken, er is vast wel wat in jullie buurt te doen. Ze krijgt zo te horen een mooie luxe slaapplek en ik vermoed dat ze bij jullie ook de nodige culinaire uitspattingen kan verwachten ;) Probeer op de vrije momenten wat leuke uitstapjes te plannen en dan lijkt het mij helemaal goed!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Nov 2015 13:06

Re: Gastvrijheid?

Situatie 1 herken ik wel, ik was uitgenodigd bij een vriendin in Barcelona, ze had zelf gezegd dat ik snel langs moest komen en aangegeven dat oktober toen misschien handig was. Ik heb het toen allemaal uitgebreid overlegd en het zo gepland dat ik er de dagen was dat ze toch vrij was en weer weg ging op de dagen dat ze moest werken.
Toen ik aankwam bleek dat ze ineens toch twee van de vier dagen dat ik er was moest werken en de dag dat ik weg ging had ze juist vrij (en ik had prima een avondvlucht kunnen nemen zodat ik die dag er nog bij had gehad, maar dat had geen zin omdat ze moest werken). Ik had allemaal lekkernijen meegenomen uit Nederland, ook op haar verzoek, extra bagage bijgeboekt zodat ik het allemaal mee kon nemen.
De dag voordat ik kwam appte ze me dat ze een bijdrage van me wilde van iets van 10/15 euro per dag voor de boodschappen. We hebben echt niets bijzonders gegeten en ik heb haar de dag in barcelona nog getrakteerd.
En het was heel leuk hoor daar, we zijn 1 dag samen barcelona in gegaan met Lu. en we zijn een keer gaan wandelen op een berg en een dag naar de dierentuin geweest. Maar t ging allemaal een beetje op z'n elfendertigst en weinig in overleg. Ik kan namelijk helemaal niet lang lopen door mijn heup en zeker niet met een kind op mijn rug. Dat had ik wel aangegeven maar ze zei dat we dan wel konden wisselen met dragen en dat het niet ver was. We hebben dus ruim 2 uur die berg over geploegd en ik heb Lu. de hele weg op mijn rug gehad.
En het toppunt was de laatste avond, ik dacht een gezellige avond te hebben nog. Ik ging even bellen met J. in de keuken, toen ik bijna klaar was kwam ze de keuken in en schonk ze zichzelf een glas wijn in. Mij bood ze niks aan. Ze pakte een schaal chips en liep weer terug de kamer in. Toen ik terug kwam in de kamer zat ze samen met haar vriend op de bank, de schaal chips er tussenin te overleggen over welke film ze wilden kijken. Ze zeiden niks tegen me, vroegen me niks en gingen dus gewoon doodleuk film zitten kijken, de laptop op het tafeltje precies midden tussen hun in.
Ik ben toen uiteindelijk maar naar bed gegaan, voelde zo naar!
En ik moest 's ochtends heel vroeg weg naar het vliegveld, maar er werd wel van mij verwacht dat ik de kamer en de badkamer die ik gebruikt had schoon achter zou laten.

Het is echt een deuk in onze vriendschap geweest, ik ken haar al 26 jaar en dit had ik echt nooit verwacht.

Dus ja ik vind jouw vriendin ongastvrij en ik zou me er ook niet heel prettig bij voelen en het zelf heel anders doen.

Dan vraag 2, Amerikanen zijn in mijn ervaring heel anders daarin, ze nodigen iemand heel makkelijk uit om een week te blijven of zelfs langer, ze zijn echt enorm gastvrij in hun uitingen (yeah you should come over and stay at my place), ze gaan daar echt een beetje anders mee om dan wij in Nederland gewend zijn. Ik heb in het half jaar dat ik in Paraguay woonde een Amerikaanse vriendin gekregen en toen die naar Europa kwam plande ze ook gelijk een week Nederland en ging ze er vanuit dat ze bij mij kon blijven slapen.
Ik heb dat toen gewoon gedaan en dat was echt super leuk. Ik moest ook gewoon werken en dan gaf ik haar gewoon tips wat ze kon gaan doen, maar ze heeft toen juist ook heerlijk geluierd sommige dagen en in de tuin gezeten. De andere dagen zijn we in Nederland dingen gaan bekijken. Nu is een vriendin wel iets anders dan een gastmoeder, ik moet er echt niet aan denken dat mijn gastmoeder naar Nederland zou komen, dat was echt een heks.
Maar ik zou het gewoon doen die week, het is maar een week, je overleeft het wel en ze is je waarschijnlijk heel dankbaar. En ik denk dat het helemaal niet erg is als je een aantal dagen moet werken hoor.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9723

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 26 Nov 2015 13:19

Re: Gastvrijheid?

Door dit topic krijg ik trouwens enorm veel angst om een paar dagen te plannen om naar mijn vriendin in Engeland te gaan. Bleh.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43536

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 26 Nov 2015 13:47

Re: Gastvrijheid?

Sorry Tabbie zij is vast anders toch?

Oh Pompoen ik kan me dat ongemakkelijke gevoel zo goed voorstellen! Wat een nare ervaring. Niet dat er dan echt dingen mega geescaleerd zijn maar het kan zo ongemakkelijk en vervelend voelen. Ik snap precies wat je bedoeld.

Ik had gisteren haast echt heimwee, iets wat ik nooit heb! Ik heb het tegenwoordig ook gewoon zo fijn thuis met m'n man samen dat dat gevoel iets versterkt wordt denk ik, ik had dat vroeger nooit! Nou was het verder gisteren uiteindelijk nog een hele leuke dag hoor. Uiteindelijk heb ik haar beetje mee uit huis getrokken (gewoon opstaan en jas aan doen enz) en hebben we een wandeling gemaakt door een mooi natuurpark met haar hond. Ik hoef echt geen grote bezienswaardigheden te zien maar even er op uit vind ik wel zo leuk. Dus dat was heerlijk, even uitwaaien. En s avonds heb ik haar en haar vriend dus mee uiteten genomen wat een verrassend goede maaltijd was, echt heerlijk Indiaas gegeten. En het was onwijs gezellig toen. Dus ga wel met een goed gevoel weer weg.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9723

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 26 Nov 2015 13:50

Re: Gastvrijheid?

Ik hoop het wel. Al zou ik het niet erg vinden om mijn eigen croissantje te kopen hoor. Maar het is ook meer zo van: zit ze er wel op te wachten. Ik heb mezelf min of meer uitgenodigd en misschien kan ik dan beter een hotel boeken ofzo? Maar om zoveel uit te geven enkel en alleen om haar een avondje te kunnen zien.. pff, en ik wil ook niet dat door zoiets als geld, of visite, de vriendschap onder druk komt te staan. Snap je.

Nou iig, ik ga het er binnenkort eens met haar bespreken wat ieders verwachtingen zijn.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11328

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 26 Nov 2015 15:29

Re: Gastvrijheid?

Bespreken wat verwachtingen zijn is wat ik altijd deed als ik mijn vriendin in Budapest ging bezoeken. Wij betaalden voor elkaar de helft van het ticket. Zo was het niet een smak geld in 1 keer (studenten toen nog). Boodschappen deelden we ook, zowel hier als daar. De uitjes daar trakteerde zij, hier betaalde ik. En we deden helemaal geen bijzondere dingen, gewoon een dagje Amsterdam of Budapest bekijken. Zij ging mee naar mijn zaterdag baantje bij de post (vond ze hartstikke leuk!) en ik haalde haar op bij haar bijbaan en ik ging mee trainen bij de zwemclub en mee naar een feest.

Betreft de Amerika moeder: ik zou hier ook overleggen wat ze van je verwacht.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 26 Nov 2015 19:39

Re: Gastvrijheid?

Ik begin met situatie 2. Ik snap je hierin wel, een week is ook lang. Maar aangezien ze van de andere kant van de wereld komt zou ik het toch zo laten. Wel gewoon duidelijk zijn dat jij en ook je man wel moeten werken en dat zij zich dus zelf zal moeten vermaken. Door haar bij jullie te laten logeren, voor eten te zorgen en al die andere dingen die je beschrijft ben je absoluut gastvrij genoeg hoor. Ze zal het jullie echt niet kwalijk nemen dan dat ze veel alleen zal zijn, dat kan ik me althans niet voorstellen.

In situatie 1 vind ik echter dat jij te hoge verwachtingen hebt. Dat je bij de hond slaapt vind ik wel raar (ligt misschien ook aan het soort hond, geen idee) maar een bijdrage in het eten en parkeerkosten vind ik niet meer dan normaal. Jij bent weliswaar bij haar op bezoek, maar dat maakt toch niet dat zij alles maar moet betalen. Los van het eten zal ze ook al extra kosten hebben door bijvoorbeeld uitstapjes die zij zonder jou niet zou maken. Daarbij stelt ze wel haar huis voor jou beschikbaar, wat toch een hele inbreuk op haar privacy is. Door bij haar te slapen bespaar jij natuurlijk ook geld, waarom dan ook nog verwachten dat zij het meeste betaald? En als zij vraagt wat jij wil doen kan je toch gewoon aangeven dat je het leuk vindt als zij jou de stad laat zien ofzo? Ik vind het geen rare vraag hoor, het kan toch heel goed dat jij bepaalde dingen had uitgezocht die je graag wou zien of doen?

Overigens heb ik ook regelmatig bezoek uit Nederland gehad toen ik in het buitenland woonde. Ik woonde in een toeristische stad, genoeg te doen dus. Meerdere mensen hebben bij mij overnacht, ook al woonde ik in een soort studio. Ik zorgde er dan wel altijd voor dat ik eten en drinken voor in elk geval de eerste avond in huis had en meestal moest er voor de volgende dagen boodschappen gedaan worden. Mijn gasten hebben eigenlijk altijd aangeboden die boodschappen te betalen, of althans deels. Ook namen zij kaas en wat andere dingen mee uit Nederland en namen ze me mee uit eten. Eerlijk gezegd vind ik dat dus ook wel normaal, ze hebben immers ook hotelkosten bespaard door bij mij te verblijven en ik had hoe dan ook extra kosten. Natuurlijk gaat het niet alleen om de kosten, maar ik vind wel dat gastvrijheid twee kanten op werkt. Een gast mag best wat terug doen en ik vind het niet reëel om te verwachten dat alles voor je gedaan en betaald wordt. Vaak moest ik ook gewoon werken als ik gasten had. Het was daardoor ook best zwaar om gasten over de vloer te hebben, hoe leuk ook. Maar mijn dagelijkse leven ging gewoon door, dus vroeg het bed uit en werken. Na het werk proberen gasten de stad te laten zien of het thuis gezellig te maken.

Marin ik denk eigenlijk dat jij een hele lieve en verzorgende gastvrouw bent en alles eigenlijk voor je gasten wilt doen. En juist omdat jij zo'n instelling hebt denk ik dat je dit ook van iemand anders verwacht. Dat is m.i. niet helemaal terecht, ik denk daarom dat jij je verwachtingen een beetje bij moet stellen.
Marin ik denk
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron