Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ziek melden op werk

<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 22 Nov 2015 12:28

Re: Ziek melden op werk

Bij ons is het momenteel echt heel erg doordat het ziekteverzuim erg hoog is.
Laatst moest een collega van mij op een andere afdeling met de griep gewoon komen werken, als ze niet zou komen zou het genoteerd worden als werkweigering... Teamleidster gaf aan dat er op het werk genoeg toiletten zijn voor als ze moest overgeven dus dat griep zijn geen excuus was om niet te komen werken.

En laatst moest een collega met de griep daarvoor vakantiedagen opnemen als ze niet zou komen werken.
Je mag ook niet je kinderen naar school brengen-ophalen als je je ziekmeldt. Want als je dat kunt kun je ook gewoon komen werken.

Oh en het mooiste is nog dat we laatst een nieuwsbrief kregen van een preventie bedrijf en daarin stond dat je bij de eerste griepverschijnselen beter een paar dagen thuis komt blijven om een epedemie te voorkomen en die hangt gewoon op het prikbord. :palm:
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 22 Nov 2015 12:36

Re: Ziek melden op werk

Milady, wat erg zeg!

Als ik me ziek meld, dan moet ik zelf eerst de Invalpool bellen, zodat iemand op mijn groep kan staan. Een uurtje later bel ik dan de leidinggevende. Er wordt altijd wel begripvol gereageerd. En gevraagd wat je hebt. Dan maken we een afspraak wanneer er weer contact is. Ik hoor nu van mijn collega's dat de arbo meestal dezelfde dag al belt. Ik heb me al meer dan een jaar niet ziek gemeld, dus heb hier geen ervaring mee.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem280

Bericht 22 Nov 2015 13:09

Re: Ziek melden op werk

Ik heb mij eigenlijk nooit ziek hoeven melden, tot 2 maanden geleden.
Wilde het eerst niet, omdat het werk best matig is met personeel.
Toch trok ik het al geruime tijd niet meer, ziek gemeld en meteen daarna leidinggevende gebeld.
Ze reageerde meteen met, zag het aankomen, maar ook dat het voor langdurig was.
2 weken later kreeg ik een bos bloemen.
Nu schijnt dat er 4 langdurig zijn van de 12 personeelsleden.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 22 Nov 2015 13:27

Re: Ziek melden op werk

Wij moeten ons voor 09:00 ziek melden door een mail te sturen naar personeelszaken en te bellen met de leidinggevende.
Met de leidinggevende spreek je dan af wanneer de contactmomenten zullen zijn. Twee weekje geleden heb ik mij een dag ziek gemeld omdat ik de avond daarvoor een ongeluk had gehad en dus behoorlijk last van mijn knie en arm had en overal spierpijn. Omdat ik die ochtend al dacht dat ik de volgende dag wel een paar uurtjes kon werken stelde ik zelf het contactmoment van diezelfde avond voor, terwijl mijn chef mij eigenlijk al het hele weekend thuis wilde laten blijven en dus voor zondagavond het contactmoment had bedacht.
Ze hebben dus altijd wel begrip als ik mij ziek meld, maar dat komt ook omdat ze weten dat ik eigenlijk altijd iets te lang doorloop met klachten voordat ik een keer thuis blijf.
10.04.17
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 22 Nov 2015 13:33

Re: Ziek melden op werk

Ik vind het echt schandalig hoe er om wordt gegaan bij sommige bedrijven tijdens ziekte. Dat is toch niet normaal?!
Zeker als de persoon in kwestie, zoals bij Pippa, zichzelf voor de volle 100 % inzet en zich niet zomaar ziek zou melden.

Bij mijn werk heb ik mij in de ruim twee jaar dat ik daar werkte niet ziek gemeld. Ik weet dat ze zouden vragen hoe het gaat, of je al enig zicht hebt op hoe lang je ziekte gaat duren en aan de hand daarvan wordt er een afspraak gemaakt om bijv. de volgende dag, of x aantal dagen weer contact op te nemen hoe het gaat. Ze gaan er bij ons vanuit dat je je niet zomaar ziek meldt, en dat is wel prettig vind ik zelf.

Hoe het bij mijn nieuwe werk zal gaan, weet ik nog niet.
<<

Zelda

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 675

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 22 Nov 2015 13:43

Re: Ziek melden op werk

Ik ben tot nu toe nog niet ziek geweest op mijn huidige werk (ouderenzorg) maar ik weet dat ze het niet kunnen waarderen omdat er dan gelijk een gat valt in de bezetting, en er gelijk een 'probleem' is.
Ben benieuwd hoe ze reageren als ik echt een keer strontziek ben.
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 22 Nov 2015 14:22

Re: Ziek melden op werk

Wat vreselijk die reacties van sommige werkgevers! Bij mij reageren ze heel begripvol, ze weten ook wel dat het echt niet gaat als ik niet kom. Meestal heb ik nog wel wat contact met collega's via de app dus dan zijn ze meteen op de hoogte.
<<

Anoniem331

Bericht 22 Nov 2015 14:51

Re: Ziek melden op werk

Wij hebben 8 langdurig zieken, daar zijn vaste mensen op gezet, die vervolgens ook ziek zijn, sommige ook langdurig. Ik zou ook niet blij zijn wanneer er dan 's ochtends nog meer ziekmeldingen komen. Gaat bij ons echt bizar, soms starten ze in plaats van met 10 collega's met maar 7 collega's op.
Echt zo hoog is bij ons het ziekteverzuim nog nooit geweest. Dus ja, bij ons ook wel collega's die te snel na een griep weer gaan werken omdat er anders gewoon een tekort is. Slechte zaak, maar ergens begrijp ik het wel.
<<

Anoniem187

Bericht 22 Nov 2015 18:06

Re: Ziek melden op werk

Wat een vervelende bazen zijn er, brrrr!
<<

Anoniem255

Bericht 22 Nov 2015 20:38

Re: Ziek melden op werk

De laatste keer dat ik me ziek moest melden waren ze not amused. Sowieso dachten enkele collega's dat als ik ziek was, vakantie aan het vieren was en aan het genieten was van extra vrije dagen... PZ vond het belachelijk dat ik, nadat mijn zoontje al 4 dagen uit logeren was geweest, mijn dochter uit school ging halen (eerste keer die week omdat ik écht niemand anders had)
Ook had ze tegen mijn LG dingen verzwegen (ze pushte mij vanuit huis te gaan werken, hele dagen terwijl ik sowieso geen hele dagen werkte én we hadden al afgesproken dat ik 2 dagen later op therapeutische basis weer zou gaan beginnen)

Dat mens kan ik wel schieten. Ze heeft daar zoveel mensen de put in geholpen. Bah. En de meeste die in die periode ziek zijn geworden was juist te danken aan het "beleid" binnen het bedrijf.

Beterschap Pippa. Denk goed aan jezelf!
Laatst gewijzigd door Anoniem255 op 22 Nov 2015 21:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem211

Bericht 22 Nov 2015 21:06

Re: Ziek melden op werk

Ik zou me er niet zoveel van aantrekken als ik jou was. Je weet toch hoe je voor je baan gaat? Ziek is ziek, dus laat je bui niet verzieken door een werkgever die op een debiele manier reageert. Het gaat om jou, niet om hen.

Mijn werkgever doet gewoon normaal en wenst me beterschap, zoals het hoort vind ik.
<<

Anoniem167

Bericht 22 Nov 2015 21:27

Re: Ziek melden op werk

Ik hoef in principe pas donderdag weer te werken nu, dus ga even goed uitzieken. Kreeg vanmorgen vraag of het ging & of morgen ging lukken, heb me afgemeld omdat ik me gewoon ziek voel nog. Collega gaf aan dat ik er ook niks aan kan doen, maar het gewoon een rot moment is. Klopt, maar heb het niet zelf gekozen ook..
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11407

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 22 Nov 2015 22:14

Re: Ziek melden op werk

Pippa, jij was toch kort geleden langdurig ziek op je werk ivm rugklachten? Zou dat iets met de toon van je leidinggevende te maken kunnen hebben? Ik vind het niet netjes dat het zo gaat, hoor, want ziek is ziek. Maar vroeg het me even af.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem167

Bericht 22 Nov 2015 22:25

Re: Ziek melden op werk

Dat was vorig jaar november, maar niet met deze leidinggevende, dat was op een andere locatie!
<<

Anoniem205

Bericht 27 Nov 2015 11:16

Re: Ziek melden op werk

Ik snap wel waarom organisaties zo pushen vwb ziekte en weer aan het werk gaan. Ziekte kost een organsatie gewoon heel erg veel geld. Echt heel erg veel. En door de wet- en regelgeving is het belangrijk dat de werkgever zich goed aan alle regels houdt om boetes te voorkomen.

Neemt niet weg dat ik het niet netjes vind hoe men soms omgaat met medewerkers, zoals in het voorbeeld van Milady. Helaas zijn er een paar "rotte appels" die het in het verleden hebben verpest voor anderen, waardoor iedereen nu met de gevolgen zit. En dan vind ik het beleid niet kloppen in een organisatie.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 27 Nov 2015 14:02

Re: Ziek melden op werk

Oh wow Milady, dat vind ik echt heel ernstig...
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 27 Nov 2015 14:41

Re: Ziek melden op werk

Milady, jij werkt met ouderen toch? Dat is heel kwalijk als ze dan willen dat je besmettelijk komt werken.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 27 Nov 2015 14:45

Re: Ziek melden op werk

Ziekteverzuim kost inderdaad geld, maar ik denk dat pushen en je werknemer niet uit laten zieken ook niet echt bevordelijk zijn voor het herstel. En dat kan weer leiden tot langdurig ziekteverzuim. Op mijn werk wordt er wel relaxed mee omgegaan gelukkig, maar dat komt ook doordat het makkelijk is om vanuit huis wat te werken en omdat er doorgaans niks mis gaat als je er een dag of een paar dagen niet bent.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 27 Nov 2015 14:48

Re: Ziek melden op werk

Teun schreef:Ziekteverzuim kost inderdaad geld, maar ik denk dat pushen en je werknemer niet uit laten zieken ook niet echt bevordelijk zijn voor het herstel. En dat kan weer leiden tot langdurig ziekteverzuim. Op mijn werk wordt er wel relaxed mee omgegaan gelukkig, maar dat komt ook doordat het makkelijk is om vanuit huis wat te werken en omdat er doorgaans niks mis gaat als je er een dag of een paar dagen niet bent.



Dit ja.
Bij mijn man kost het je een dag salaris als je ziekt bent. Met als gevolg dat degene die zich (uiteindelijk) ziek melden, gelijk een dag of 3/4 wegblijven om die ene dag die gemist wordt aan salaris een beetje recht te trekken.
<<

Anoniem137

Bericht 27 Nov 2015 14:50

Re: Ziek melden op werk

Oh wat erg Milady. Bij ons is het verzuim ook lang erg hoog geweest, wij hebben nu de richtlijn dat er gekeken wordt of het mogelijk is dat je vervangend werk komt doen. Nu hoef je met griep oid heus niet te komen werken, maar stel dat je een peesontsteking hebt, last van je rug, een gebroken been of wat dan ook waardoor je je op zich wel oke voelt maar je het lichamelijke werk oo de groep gewoon niet aan kunt, dan wordt er gekeken of er iets anders is wat je wel kunt. Administratie, helpen roosteren, werk op het hoofdkantoor oid.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 27 Nov 2015 16:04

Re: Ziek melden op werk

Mijn vorige werkgever kon er ook wat van. Scooterongeluk gehad, knie lag helemaal open, kon niet lopen vanwege de hechtingen, iig zeker 2 weken niet, moest ik me toch iedere ochtend ziekmelden bij het hoofdkantoor en bij de bedrijfsleider, voor 8 uur 's morgens. En dan 's middags bellen met een update....terwijl ze gewoon wisten hoe het zat!! Half jaar later moest ik stoppen met werken omdat ik gewoon depressief was, zo zwaar depressief zelfs dat opname dreigde. Ik zou dus langdurig ziek zijn. En nog moest ik me iedere ochtend voor 8 uur ziekmelden...was ik te laat, al was het maar 5 minuten, dan kostte het me een vakantiedag.
Mijn moeder is toen ook nog woest geworden en heeft ze nog opgebeld hierover, dat ik rust moest hebben en goed moest kunnen slapen, dat als ik opgenomen zou worden ik ook niet iedere dag kon bellen, etc. Uiteindelijk zei mn moeder dat zij dan wel iedere dag me zou afmelden. Dat mocht ook niet...
Gewoon pesten dit. En ik heb toen ook meerdere malen gezegd: stuur maar een arbo arts, allemaal prima. Maar die kwam nooit...
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem282

Bericht 27 Nov 2015 18:29

Re: Ziek melden op werk

Oreo schreef:Ik snap wel waarom organisaties zo pushen vwb ziekte en weer aan het werk gaan. Ziekte kost een organsatie gewoon heel erg veel geld. Echt heel erg veel. En door de wet- en regelgeving is het belangrijk dat de werkgever zich goed aan alle regels houdt om boetes te voorkomen.

Neemt niet weg dat ik het niet netjes vind hoe men soms omgaat met medewerkers, zoals in het voorbeeld van Milady. Helaas zijn er een paar "rotte appels" die het in het verleden hebben verpest voor anderen, waardoor iedereen nu met de gevolgen zit. En dan vind ik het beleid niet kloppen in een organisatie.


Precies het vetgedrukte stukje maakt het zo klote. Die rotte appels zijn niet te vergelijken met de goede medewerkers en een goede medewerker zal zich niet zomaar ziek gaan melden. Als je dan toch echt een keer te ziek bent om te gaan werken, voelt het best vervelend dat je sterk in je schoenen moet staan om toch niet alsnog op te komen draven. En als je wel komt, omdat je je schuldig voelt; neemt je werkgever je vervolgens al helemaal niet meer serieus. Ik vind dat heel krom en fout. Ik heb net 3 wk thuis gezeten en deze wk weer begonnen met minimaal aantal uren per dag. Geen succes en het heeft in die zin ook geen enkele toegevoegde waarde dat ik er ben, omdat de kans toeneemt dat ik nu juist fouten zou maken en vervangend werk geen sprake van is.
<<

Anoniem140

Bericht 27 Nov 2015 19:19

Re: Ziek melden op werk

Ik moet mij voor 6.30 afmelden en vervolgens mijn leidinggevende op de hoogte houden. Het is ontzettend vervelend om bij ons ziek te zijn want je laat je directe collega "in de steek" en alles moet dan omgegooid worden. Toch wordt je netjes beterschap gewenst en hebben ze liever dat je goed uitziekt. Heel fijn bij ons dus!
<<

Anoniem167

Bericht 27 Nov 2015 20:21

Re: Ziek melden op werk

Omdat ik vrijdag 3,5 uur ben geweest is het weekend een nieuwe ziekmelding geworden en heb ik dus 2 wachtdagen gehad; ze weten het wel te regelen.... Daar gaan m'n vakantie uren dus.
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 679

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:11

Bericht 27 Nov 2015 20:34

Re: Ziek melden op werk

Welke cao val je onder Pippa? Wettelijk gezien is het zo dat als je je binnen 30/31 dagen (weet dit niet uit mn hoofd) opnieuw ziekmeld, het als dezelfde ziekmelding wordt gezien. Als je aangeeft onder welke cao je valt, dan kan ik nog wel voor je nakijken of daar nog andere dingen instaan.
03/2019
11/2020
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers