Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stuitligging

<<

Josephine

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 575

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:28

Bericht 18 Nov 2015 22:33

Stuitligging

Er zullen hier vast wel meiden zijn die er ervaring mee hebben.

Morgen ben ik 35 weken zwanger en vandaag bleek dat onze uk nog steeds in een stuitligging ligt, ondanks dat het afgelopen weekend wel wat aan het draaien is geweest :palm:
Volgende week heb ik weer een nieuwe controle staan en mocht uk dan nog steeds niet goed liggen wordt ik doorverwezen naar het ziekenhuis.

Nu vroeg ik mij af of er meiden zijn waarvan de kleine na 35 weken zelf nog is gedraaid?
Of meiden die ervaring hebben met een versie, zowel positief als negatief?
Een stuitbevalling? Of zelfs uiteindelijk een keizersnede ivm de ligging?

Oftewel kom maar op met jullie verhalen!

Oh ja volgens de verloskundige moest ik vooral niet gaan zoeken op fora :angel: :smile:
Trotse moeder van 2 prachtige meiden, 17-12-2015 & 10-05-2017
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 18 Nov 2015 22:37

Re: Stuitligging

Onze zoon lag ook in stuit en kom onmogelijk nog zelf draaien. Wij hebben voor een versie gekozen.
Ik zal je mijn ervaring besparen... Maar ik zou het wel zo weer doen, alleen al vanwege het herstel na de bevalling. Plus dat een vaginale bevalling voor een baby toch het beste is.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 18 Nov 2015 22:48

Re: Stuitligging

Hier ook een versie gehad.
Was zo gepiept, de gynaecoloog is denk ik in totaal nog geen 5 minuten bezig geweest, inclusief echo. Ons meisje bleef daarna ook goed liggen, dus hier was het wel een succes!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 18 Nov 2015 22:51

Re: Stuitligging

Kijk eens op spinningbabies.com en probeer de oefeningen.
M:21072011
J :08012014
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 18 Nov 2015 22:54

Re: Stuitligging

Onze zoon lag in stuit en een draaipoging mislukte. Ik wilde voor een natuurlijke bevalling gaan en dit mocht ook maar in week 38 lagen zijn voetjes ineens niet meer naast zijn hoofd maar onder zijn billetjes. In die ligging was een natuurlijke bevalling niet toegestaan en is er besloten tot een keizersnee. Gelukkig kreeg ik een gentle sectio en daardoor kijk ik er met een heel goed gevoel terug. Het was zo fijn dat ik hem gelijk bij me kreeg en dat hij ook bij mij gebleven is. Het herstel is redelijk pittig maar ook prima te doen en ik ben stiekem best blij dat ik downunder ongeschonden uit de strijd ben gekomen. De borstvoeding heeft er bij mij ook niet onder geleden. Wat ikweleens jammer vind is dat ik niet heb mogen ervaren hoe het is wanneer een bevalling spontaan op gang komt en hoe het is om weeën te hebben (call me crazy :smile: ).

D heeft de eerste drie maanden héél veel gehuild/gegild. Volgens de osteopaat heeft hij toch een soort geboortwtrauma opgelopen, doordat een keizersnee een snelle en abrupte geboorte is. Dat vind ik wel heel erg. Na een soort wedergeboorte door de osteopaat hebben we een heel ander kind gekregen. Maar goed, hier hebben natuurlijk lang niet alle keizersnee-kindjes last van
Laatst gewijzigd door Lady op 18 Nov 2015 22:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 18 Nov 2015 22:54

Re: Stuitligging

Mijn zoon was ook een fervent stuitligger.

Ik heb meerdere draaipogingen gehad. Eentje met ongeveer 36 weken en eentje met ongeveer 38 weken. Beide keren ging het draaien erg gemakkelijk, hij liet zich zo draaien. Beide keren is meneer echter ook gewoon weer terug gedraaid.

Met 39 weken zou ik nog een laatste draaipoging krijgen, om vervolgens met een sluitlaken opgenomen te worden, omdat ze wilden proberen in te leiden. Afijn, ik aan de ctg, waarna de draaipoging zou volgen. Maar in tijd dag ik aan de ctg lag, besloot onze kleine man dag hij het mooi geweest vond en is toch zelf goed gaan liggen. Toch geen draaipoging meer nodig dus.

Uiteindelijk is hij alsnog met een keizersnede gehaald. Ik bleek niet in te leiden en andere opties (vliezen breken etc.) waren niet veilig, omdat F. niet ingedaald was en zo instabiel lag. Hij lag nl. nog steeds niet 100% goed voor de uitgang. Achteraf gezien kon hij niet indalen, maar dat had andere oorzaken.

Ik heb het draaien in elk geval niet als heel vervelend ervaren. Vsn tevoren zag ik er enorm tegenop en wilde ik dat absoluut niet, maar het is me 200% meegevallen.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 18 Nov 2015 22:57

Re: Stuitligging

Ik denk ook dat het eraan ligt hoe de baby ligt, hoe de versie gaat. Of er veel ruimte is, de baby zich makkelijk laat draaien enzovoorts.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 18 Nov 2015 23:01

Re: Stuitligging

J. is met 36 weken uit zichzelf nog gedraaid. Daarna is ze meteen ingedaald en kon ze niet meer terugdraaien. Ik ben blij dat ze uit zichzelf nog gedraaid is want een versie was niet mogelijk omdat mijn placenta voor lag. Dit kindje ligt nu dwars (hoofdje en beentjes links en het kontje rechts) en zal gehaald moeten worden als ze niet meer draait.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 18 Nov 2015 23:13

Re: Stuitligging

Mijn jongste bleek met 36 weken overdwars te liggen. Niet in stuit maar echt overdwars. Ik heb toen een versie gehad en hij draaide vrij eenvoudig goed. De controles daarna lag hij steeds goed totdat bij de controle met ruim 40 weken bleek dat hij weer overdwars was gedraaid. Ruimte zat dus, ik had er niets van gemerkt. Weer een versie gehad met 41 weken en hij draaide goed.

Ik heb bij de oudste een keizersnede gehad en mocht daarom niet ingeleid worden. Daarom kreeg ik na de 2e versie de keuze: nog een week afwachten op een natuurlijke bevalling met het risico dat hij weer overdwars zou draaien, of de keizersnede inplannen. Ik heb voor het laatste gekozen en met 41+3 heb ik een geplande keizersnede gehad. Toen lag hij trouwens nog steeds goed.

Hier had hij dus nog volop ruimte om te draaien met 41 weken. Hij was wel de derde dus misschien scheelt dat. De versies vielen mij erg mee, het deed iig geen pijn. Succes!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

JLo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 490

Geregistreerd: 11 Mei 2014 16:48

Bericht 18 Nov 2015 23:36

Re: Stuitligging

Hier een versie poging die niet gelukt is en ik ben natuurlijk bevallen van onze dochter terwijl ze in stuit lag (onvolkomen). Deze bevalling is gecompliceerd verlopen en daardoor heeft onze dochter een erg slechte start gehad. Ik zou het dan ook niet nog een keer doen en had achteraf gezien liever een keizersnede gehad.
<<

Pixi

Noob

Berichten: 190

Geregistreerd: 28 Feb 2015 00:08

Bericht 18 Nov 2015 23:42

Re: Stuitligging

Mijn dochter is in stuit geboren, dit was een bewuste keuze gemaakt met instemming van mijn gynaecoloog. Uiteraard stond alles stand-by voor een spoed keizersnede maar dit was gelukkig niet nodig. Toen ik eenmaal volledige ontsluiting had was ze daarna vlot geboren eigenlijk. Ze hebben van te voren wel echo's gemaakt en diverse metingen gedaan of ze niet te groot zou zijn voor een vlotte bevalling.
Twee draaipogingen gehad ook, maar ze wilde geen cm wijken en ze deden me ook zeer dus heb het afgeblazen. Mocht je nog vragen hebben dan roep je maar.
<<

Anoniem258

Bericht 19 Nov 2015 00:57

Re: Stuitligging

Onze tweede is met 36 wkn gedraaid.

Bij de tweeling lag de onderste in stuit, en de bovenste draaide nog constant tot in de 36e week. Vraag me niet hoe, ze waren nog best groot ook beide, maar het lukte haar steeds weer.
Uiteindelijk besloten om vaginaal te bevallen van dubbele stuit dus.
Om een andere reden moest er tijdens de inleiding ingegrepen worden dmv een spoedkeizersnee.

Mijn zus is van haar tweede ook normaal bevallen in stuit. Schoonzusje kreeg juist advies voor een keizersnee te gaan. Dit is echt per ziekenhuis verschillend.

'Ons' ziekenhuis is wat meer ervaren in stuitbevallingen, 'haar' ziekenhuis is kleiner en daardoor komen stuitbevallingen maar weinig voor, waardoor ze het daar niet aandurven.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 19 Nov 2015 01:45

Re: Stuitligging

Moxa therapie schijnt dus echt te werken.
04-2014
10-2015
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 19 Nov 2015 08:26

Re: Stuitligging

Wat balen Josephine. Wij zijn bijna even ver zwanger en ook ons kindje ligt ook in stuit met haar voetjes naar beneden. Morgen liggingsecho maar ik voel zo ook wel hoe ze ligt.

Ik sta best wel open voor een versie maar ik vraag me af of dat voor ieder kindje wel zo goed is. Mijn zus en ik zijn beiden ook eerst met onze voetjes geboren. Dat lijkt me gewoon te toevallig. Deze baby ligt al de hele tijd zo, denk dat ze misschien andersom niet lekker ligt. Ik wil heel graag een natuurlijke bevalling. Net als Lady wil ik dat ervaren ondanks de pijn. Mocht de baby niet draaien dan ga ik sowieso niet voor een stuitbevalling. Lady ik vind het wel naar om te horen dat jouw zoon een geboortetrauma heeft gehad. fijn dat de therapie zo heeft geholpen. Ben blij dat je de keizersnede zelf wel als prettig hebt ervaren.

Moxa heb ik niet geprobeerd, wierookstokjes onder je voeten,. Tja.
<<

Anoniem236

Bericht 19 Nov 2015 09:03

Re: Stuitligging

Mijn oudste is met 36 weken zelf gedraaid
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 19 Nov 2015 09:47

Re: Stuitligging

Mijn oudste lag tot ongeveer 34 weken in stuit, daarna is ze zelf goed gedraaid. Mijn zoon lag tot 39 weken meestal dwars, maar draaide toen ook nog rondjes in mijn buik. Met 39 weken lag hij goed.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Nov 2015 10:16

Re: Stuitligging

T is met 37/38 weken nog een aantal keer gedraaid. Aantal keer liggingsecho gehad, laatste keer eind 37 weken geloof ik. Toen lag 'ie in stuit. Volgende dag naar het ziekenhuis voor een versie, maar toen bleek 'ie zelf alweer teruggedraaid. Het is altijd spannend gebleven vond ik, hoe 'ie lag. Ik leek ook wel goed te kunnen voelen hoe hij lag maar dat klopte ook niet altijd, en soms snapten we er ook gewoon niks van (als in; huh, als dit zn hoofd is, hoe kunnen dit zn voeten dan zijn? :D)

SoGood, Moxa klinkt heeeeeel raar idd he?! Bij mijn Samen Bevallen clubje zat wel iemand bij wie het werkte. Althans, dat kind draaide weer iig :)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 19 Nov 2015 11:03

Re: Stuitligging

Sogood, wat bijzonder dat jij en je zus en nu ook jouw kindje in volkomen stuit lagen/liggen. Maar in die ligging zul je hoogstwaarschijnlijk niet natuurlijk mogen bevallen omdat het risico te groot is. Je kunt wel overleggen of je mag afwachten tot de bevalling uit zichzelf begint en dat je pas dan een keizersnee krijgt. Dat was bij ons ook het plan alleen in de laatste week bleek dat praktisch gezien voor het ziekenhuis niet meer mogelijk.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 19 Nov 2015 11:19

Re: Stuitligging

Dat denk ik ook niet Lady, mijn moeder is destijds wel gewoon bevallen maar vooral bij mijn zus was dat best traumatisch. Gelukkig is het destijds goed afgelopen, op het nippertje. Volgens mij is het een erfelijk iets als ze niet meer draait, misschien is onze baarmoeder/bekken anders gevormd? Geen idee of dat kan, vandaar dat ik zo twijfel of een versie in mijn geval wel zo verstandig is... Dat lijkt me ook wel een goede optie Lady, wachten tot de bevalling zelf begint en dan toch kiezen voor een keizersnede, dan is ze er in ieder geval een soort van klaar voor. Brengt dat niet meer risico's met zich mee? Heb je lang moeten herstellen? Hoe heb je dat ervaren samen de zorg voor je kindje als ik vragen mag?

Zora wat een draaierig mannetje heb jij, haha! Gelukkig lag hij bij de geboorte goed! Ja klinkt wel een beetje vreemd die Moxatherapie, lees er ook veel goede dingen over maar ja.. Ik denk dat je daar 100% voor moet gaan wil zoiets werken maar zowel mijn man als ik zijn nogal sceptisch. :D
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 19 Nov 2015 13:28

Re: Stuitligging

Ik had het ook graag willen afwachten maar het operatieprogramma was erg vol en ik wilde liever niet spontaan bevallen op 4 of 5 mei. Toen bleef 28 april over, een dag voor de uitgerekende datum. Wachten tot de bevalling spontaan begint brengt op zich geen extra risico's met zich mee. Wij hadden wel een soort einddatum in ons hoofd, zo rond de 41 weken.

Ik heb de keizersnee niet als heel pittig ervaren. Je kunt daarna niet veel en ik heb de eerste 24 uren wel een paar shotjes morfine nodig gehad maar ik zat dezelfde avond alweer op de rand van het bed en de volgende dag liep ik naar de toilet. Je kind verzorgen is een stuk lastiger dus de eerste badjes enzo heb ik aan mijn man en de verpleging overgelaten. Had ik op zich niet zoveel moeite mee. Ik kon op bed zijn luiertje wel verschonen en het lukte me ook al vrij snel om hem zelf in en uit zijn wiegje te halen. Een paar dagen ziekenhuis vond ik ook niet erg, het was een heerlijke en veilige cocon waarin ik leefde, die alleen bestond uit aandacht voor mijn zoon en mij. Ben dan ook huilend naar huis gegaan op dag drie. Eenmaal thuis heb ik langer kraamzorg gehad vanwege mijn keizersnee en was het heel fijn dat de kraamverzorgster er was. Je loopt moeilijk vanwege de pijnlijke wond maar tien dagen na zijn geboorte ben ik voor het eerst een klein blokje gaan wandelen buiten. Dat was te pittig en ik kreeg gelijk die avond en nacht koorts. Uiteindelijk op dag 14 weer naar buiten gegaan en elke dag een stukje verder. Toen is mijn conditie heel snel vooruit gegaan. Ik deed ook vrij snel wel weer licht huishoudelijk werk. Ik heb nog weleens last van het litteken, vooral bij weerverandering is het soms erg gevoelig. Maar goed, een knip downunder geeft ook littekenweefsel en daar kun je net zo goed last van houden.

Mijn tip aan jou is om uit te zoeken of jouw ziekenhuis gentle sectio's doet en zo niet, dan zou ik toch een ander ziekenhuis zoeken. Je kunt je niet voorstellen hoe fijn het is om je baby gelijk op je borst te krijgen, wanneer je nog op de operatietafel ligt. Laat je goed voorlichten in ieder geval!
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Josephine

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 575

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:28

Bericht 19 Nov 2015 13:55

Re: Stuitligging

Even snel een reactie, zal vanavond even uitgebreid op iedereen reageren.

@Lady, ik ben blij dat jij reageert en ook zo open erover. Als ik daadwerkelijk wordt doorverwezen dan kom ik in hetzelfde ziekenhuis als waar jij bevallen bent.
Trotse moeder van 2 prachtige meiden, 17-12-2015 & 10-05-2017
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15977

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 19 Nov 2015 14:00

Re: Stuitligging

Oh echt? Wat toevallig! Ik ben ook heel goed voorgelicht over een eventuele stuitbevalling door de klinisch verloskundige. Stel gewoon al je vragen, dat geeft veel opheldering. Maar hopelijk is het allemaal niet eens nodig.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17384

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 19 Nov 2015 18:42

Re: Stuitligging

In jouw geval zou ik denk ik ook geen Moxa overwegen SoGood (ook al is het echt niet zweverig haha). Het lijkt wel meer dan toeval idd!

Josephine, wat fijn voor jou dat Lady nou specifiek zoveel (goede) ervaringen te vertellen heeft over hetzelfde ziekenhuis!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 19 Nov 2015 18:51

Re: Stuitligging

Bedankt voor je uitgebreide reactie Lady, stelt me wel iets geruster. Ik zal me inderdaad goed laten inlichten. Zo te zien doen ze daar in ons ziekenhuis ook aan:

Sinds kort kunnen moeders, hun pasgeboren baby en partner na een geplande keizersnede in het *** Ziekenhuis bij elkaar blijven. Baby en partner blijven bij de moeder op zowel de OK als de uitslaapkamer. Hierdoor kan snel na de bevalling huid op huid contact tussen kind en moeder worden gerealiseerd.


Werkt dat ook met gewone wierookstokjes Zora? Anders zal ik eens wat wapperen met een paar stokjes.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:08

Bericht 19 Nov 2015 19:04

Re: Stuitligging

Heb het al eerder gezegd, maar voetreflexmassage zou ook kunnen werken. En baat het niet, dan heb je in ieder geval een lekkere massage gehad ;).
Wat ook schijnt te kunnen werken is de luie kaars houding uit de yoga. Met de rug op de grond en benen tegen de muur. Zo schijnt de baby ook te kunnen draaien doordat het meer ruimte krijgt.

Eventuele simpele dingen om te proberen. Ze kunnen in ieder geval geen kwaad.
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron