Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sinterklaas - wat vragen

<<

Fiwen

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 24 Apr 2014 13:38

Bericht 09 Nov 2015 11:46

Re: Sinterklaas - wat vragen

Wij doen niets extra buiten pakjesavond en schoen zetten omdat J sinds vorig jaar heel erg bang is van zwarte piet en in mindere mate van Sinterklaas.

Toen ze kleiner was gingen we naar de intocht in ons dorp maar vorig jaar wilde ze niet en dit jaar ook niet. Ze vind het te druk en te eng.
Sinterklaasviering op school was vorig jaar ook drama dus ik ben heel benieuwd hoe dat dit jaar gaat. Sinterklaas vond ze op zich niet zo eng en daar ging ze uiteindelijk met een vriendinnetje samen wel naartoe maar van zwarte piet is ze echt super bang.

Ze mag 2x per week haar schoen zetten en ze krijgt dan iets lekkers of een klein cadeautje in haar schoen. Schoen zetten vind ze wel leuk, maar alleen onder de brievenbus en ze heeft me de afgelopen weken al meerdere keren gevraagd of zwarte piet dan echt niet binnen komt. Vorig jaar wilde ze ook elke avond controleren of de achterdeur op slot zat en of de knip wel op de voordeur zat, anders ging ze niet naar bed.

We vieren de laatste zondag van november 'pakjesavond' bij mijn schoonouders. Meestal zijn we daar dan rond een uur of 11 en dan hebben zij cadeautjes voor de kleinkinderen gekocht. Zij doen het echt 'traditioneel' met een zak voor de deur en aanbellen en zo, de neefjes vinden dat geweldig maar J plakt dan tegen mijn been tot de cadeautjes binnen staan. Na de cadeautjes uitpakken gaan de kinderen lekker spelen en wij gaan met z'n allen lunchen.
We doen geen cadeautjes voor elkaars kinderen en ook niet voor de volwassenen. Wel krijgen we tot nu toe elk jaar een chocoladeletter en een envelopje met geld van mijn schoonouders.

Op 5 december vieren we Sinterklaas bij mijn ouders en dan zijn er cadeautjes van mijn ouders, mijn opa en oma en van ons. Omdat het op zaterdag is gaan we pas na de middag en dan eerst cadeautjes uitpakken en daarna met z'n allen eten, waarschijnlijk gourmetten.
Bij mijn ouders staan de cadeautjes al in de huiskamer als we aankomen omdat J het anders te spannend/eng vind.
Dat is ook de reden dat we het niet thuis vieren, J vind het idee dat Sinterklaas en/of Piet in of bij ons huis komt doodeng en vorig jaar had ze er zelfs nachtmerries en slapeloze nachten van.
Grote meid: 25-08-2010
Kleine meid: 15-09-2016

http://www.juulsoof.nl
Instagram & Facebook: @juulensoof
<<

Anoniem193

Bericht 09 Nov 2015 12:08

Re: Sinterklaas - wat vragen

Hoe vieren jullie pakjesavond?
Op 5 december bij mijn ouders. Samen met mijn broers, vrouwen en kinderen. Meestal vanaf een uur of half 3, eerst taart eten, daarna om 3 uur/ half 4 de cadeautjes. 1 van ons gaat naar buiten en bonkt op de ramen, de kinderen zitten dan al die tijd al te wachten natuurlijk. Die weten precies dat ze dan naar de slaapkamer moeten, en daar staan dan de cadeaus. Als alles is uitgepakt (dat gaat super snel, kinderen rennen heen en weer, delen de cadeaus aan iedereen uit, iedereen pakt uit en legt het op een stapel en daarna gaan we uitgebreid kijken wat iedereen heeft gekregen :P Het is chaotisch, maar de kinderen vinden het zo het leukst ;) Daarna mogen de kinderen iets uitzoeken waar ze mee willen spelen en gaan wij de tafels klaar maken voor het eten. Meestal gourmetten we dan.

En hoe vaak mogen jullie kinderen de schoen zetten? Bijv. elke paar dagen?
Ze mogen de schoen elke vrijdag/zaterdag zetten. één van de 2, ligt eraan wat de planning van het weekend is.

En wat zijn jullie tips voor schoencadeautjes? pepernoten, chocoladeletter, sokken, pyjama, nieuw shirt, knutselspulletjes

Gaan jullie met de kinderen naar de plaatselijke intocht van Sinterklaas?
Ja. Een vriend heeft een schip, die aan de kade ligt, waar ook de boot van sinterklaas aankomt. We staan dan 1e rang te kijken vanaf het schip. Dit is te doen voor onze jongste. Niet zo druk. meestal een stuk of 10 andere kinderen erbij. In de menigte kijken naar sint hebben wij nog nooit gedaan en zullen we ook niet gaan doen.

En volgen jullie de landelijke intocht op tv?
Ook ;) Onder het genot van warme chocolademelk en pepernoten.

We gaan ook altijd nog naar het sinterklaasfeest van het werk van mijn man. Dat is de vrijdag nadat sint is aangekomen. Het is altijd in een binnenspeeltuin, eerst wordt er gespeeld, daarna patat gegeten en vervolgens is er een voorstelling en krijgen alle kinderen een cadeau.
<<

Anoniem134

Bericht 09 Nov 2015 13:23

Re: Sinterklaas - wat vragen

Wij vieren pakjesavond bij mijn ouderssamen met mijn zusje en gezin. Voor iedereen zitten er cadeautjes in de zakken (dus ook voor volwassenen). Dit jaar voor het eerst een budget afgesproken normaal gaven we gewoon wat we leuk vonden maar met 5 en straks 6 kinderen word het wel duur. Buurman van mijn ouders verkleed zich als zwarte piet, klopt op de deur, strooit lekkers naar binnen en neemt de pakjes mee.

Meiden mogen op woensdag en zaterdag hun schoen zetten. Daar komen kleine cadeautjes in of een keer iets lekkers.

Wij kijken de intocht op tv (s ochtends wat lekkers bakken) met warme chocolademelk, daarna gaan we om 14.00uur naar de intocht hier in het dorp. De dag erna gaan we naar de intocht in het dorp waar ik vandaan kom.
Dit jaar gaan we ook voor het eerst naar het pietencircus en op mijn man zijn werk is er ook een sintviering.

Ik ben nu met t. Wat dingetjes aan het knutselen om binnen wat te versieren.
En vanaf vanavond volgen we het sinterklaas journaal weer.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 09 Nov 2015 13:42

Re: Sinterklaas - wat vragen

Mezzoforte schreef:Hoe vieren jullie pakjesavond?

En hoe vaak mogen jullie kinderen de schoen zetten? Bijv. elke paar dagen? En wat zijn jullie tips voor schoencadeautjes?

Gaan jullie met de kinderen naar de plaatselijke intocht van Sinterklaas? En volgen jullie de landelijke intocht op tv?


Wij vieren pakjesavond met wat familie. Voor de kinderen een zak vol cadeautjes, voor de volwassenen ook allemaal een pakje. Ze mogen hun schoen 2-3 keer per week zetten, daar ben ik nog niet helemaal over uit. In elk geval op zaterdag, en daarnaast óf op dinsdag en donderdag, óf op woensdag. Schoencadeautjes haal ik meestal bij de Action, maar ze hebben ook heel veel bij de supermarkt (Dirk, Hoogvliet, Albert Heijn), de Wibra en het Kruidvat. De Big Bazar heeft ook veel goedkope cadeautjes, mocht er eentje in je buurt zitten. Meestal is het voor mijn dochter iets van een poppetje, een boekje of iets om te knutselen, voor mijn zoon een potje klei, een potje speelzand, iets van chocola of ook een boekje.

We gaan dit jaar voor het eerst in jaren weer naar een intocht, wel in een klein dorp, in de stad vind ik te massaal. De landelijke intocht keken we voorheen ook wel, maar niet helemaal, het duurt alles bij elkaar altijd zo lang.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 09 Nov 2015 14:24

Re: Sinterklaas - wat vragen

Hoe vieren jullie pakjesavond?
Wij vieren met z'n drietjes thuis pakjesmiddag op 5 december. J. snapt er nu nog niet veel van natuurljk maar we vinden het wel leuk om samen thuis te vieren. We zetten de zak met cadeautjes op de grond en J. mag uitpakken. Mijn man en ik kopen ook wat voor elkaar zodat er niet alleen cadeaus voor J. in de zak zitten.

Met mijn familie vieren we Sinterklaas met alleen cadeaus voor de kleinkinderen. Dit doen we op een ochtend en Sinterklaas komt dan langs. Hier zitten dus geen cadeaus van de ouders bij. Opa en oma kopen cadeaus voor de kleinkinderen en de ooms en tantes ook voor hun nichtjes en neefjes. Bij mijn schoonouders doen we dit hetzelfde maar daar trekken we onder de volwassenen ook lootjes. Die cadeautjes gaan ook in de zak. Wij vieren drie keer Sinterklaas in totaal waarbij J. dus meerdere cadeaus krijgt. Verder gaan we nog naar de sinterklaasviering op het werk van mijn man en krijgt ze van mijn oma ook nog een pakje samen met alle achterkleinkinderen.

En hoe vaak mogen jullie kinderen de schoen zetten? Bijv. elke paar dagen?
Thuis gaan we dit jaar denk ik nog geen schoen zetten. We hebben al zoveel Sinterklaas activiteiten dat ik het wel genoeg vind. Wel gaat ze nog logeren en ik denk dat ze dan met haar neefjes wel haar schoen gaat zetten dus ik heb daar wel wat voor gekocht.

Gaan jullie met de kinderen naar de plaatselijke intocht van Sinterklaas?
Ja, we gaan met vrienden die een kind hebben van dezelfde leeftijd als J. We zullen dus maar kort gaan en daarna gaan de kinderen spelen terwijl wij borrelen.

En volgen jullie de landelijke intocht op tv?
Ik zet het denk ik wel aan maar J. zal het nog niet echt meekrijgen denk ik. Ze legt (dankzij haar neefjes/nichtjes) wel de link tussen Sinterklaas en cadeautjes en herkent Sinterklaas ook wel op plaatjes en op tv. Ook kent ze Sinterklaas kapoentje. Ik had eigenlijk niet verwacht dat ze met bijna twee er al zoveel van meekrijgen. Vooral omdat wij het thuis er verder niet over hebben ofzo en zij dit dus vooral van neefjes/nichtjes hoort. Die ziet ze wel meerdere keren per week maar toch had ik niet verwacht dat ze het al zo leuk zou vinden.[/quote]
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 09 Nov 2015 15:31

Re: Sinterklaas - wat vragen

Hoe vieren jullie pakjesavond?
Pakjesavond vieren we als gezin, met een belachelijke berg cadeaus voor de kinderen.
De dag erna vieren we het ook nog bij schoonmoeder, dan krijgen de kinderen elk 5 cadeautjes (budget 25 euro), en de volwassenen krijgen ook wat.

En hoe vaak mogen jullie kinderen de schoen zetten? Bijv. elke paar dagen? En wat zijn jullie tips voor schoencadeautjes?
Schoen zetten hebben ze vorig jaar elke avond gedaan, en toen kwam er ook elke dag wel wat in. Nu zijn we nog aan het twijfelen wat we er mee doen. We willen het ook niet te bont maken in vergelijking met klasgenootjes van L.
Cadeautjes daarvoor hebben we eigenlijk het hele jaar verzameld, bijv. dingen waar je voor kon sparen bij de supermarkt (K3 dingetjes, luisterboeken) en kleinigheidjes die bij de Action of Kruidvat ofzo in de aanbieding waren, echt kleine pakjes van een paar euro. De eerste paar keer krijgen ze Sinterklaasspulletjes (handpop, kleurboek, gedichtenboek, knutselspullen).

Gaan jullie met de kinderen naar de plaatselijke intocht van Sinterklaas? En volgen jullie de landelijke intocht op tv?
Ja, we gaan zondag naar de plaatselijke intocht, dan is er ook voor elk kindje een kleinigheidje, we wonen in een klein dorp, dus het is allemaal lekker kleinschalig.
De intocht op tv kijken we ook, evenals het Sinterklaasjournaal. Daar zijn we vorig jaar mee begonnen, L was toen net 3. De jaren ervoor gaf ze er nog niet veel om. N vindt het wel al leuk, maar dat krijgt hij dan mee van zijn zus denk ik.

Hier vieren we het bij ons thuis, cadeautjes voor de kinderen doen we in een grote zak. Mijn (schoon-)ouders komen langs en mijn broer en zus + partners. De volwassenen gaan waarschijnlijk lootjes trekken en dan cadeautjes voor elkaar kopen. Zouden jullie dan eerst de kinderen alle cadeautjes geven en later op de avond pas cadeautjes van de volwassenen doen? Kinderen zijn 2,5 en (bijna) 1, dus die gaan ook niet laat slapen.
Ik denk dat het inderdaad leuker is om het voor de kleintjes apart te doen, en als ze slapen de volwassenen onderling. Dan duurt het voor hen niet te lang en dan hoeven jullie niet op je woorden te letten, want die van 2,5 begrijpt waarschijnlijk al meer dan je denkt!
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

sophiee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1224

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:24

Bericht 09 Nov 2015 16:06

Re: Sinterklaas - wat vragen

As zaterdag kijken we de intocht op tv met warme chocolademelk en pepernoten. Zondag gaan we naar de intocht hier in het dorp. De meiden mogen iedere week 1 keer hun schoen zetten. We geven klein speelgoed/boeken/badspeelgoed. Ze mogen ook bij opa en oma hun schoen zetten. We vieren op 5 december 'pakjesavond'. Thuis doen we het 's ochtends. Onze meiden zijn echte ochtendmensen. We zorgen ervoor dat alles klaar staat voor we savonds naar bed gaan en komen sochtends beneden als Sinterklaas al is geweest. Smiddags gaan we naar mijn ouders. Daar zijn er pakjes voor iedereen met gedichten.
3 dochters van 11, 9 en 7 jaar 🖤
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:26

Bericht 09 Nov 2015 23:42

Re: Sinterklaas - wat vragen

Leuk, wat veel reacties erbij op het topic :)
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 10 Nov 2015 01:30

Re: Sinterklaas - wat vragen

Hoe vieren jullie pakjesavond? we vieren het met de neef en nicht van mijn man en aanhang en hun 6 kinderen en een oom en tante van mijn man. De kinderen krijgen alleen kadetjes! We hebben een budget afgesproken. Misschien komen schoonouders ook nog. Schoonvader is geopereerd en kan niet goed in de auto. Met mijn kant doen we aan kerst.

En hoe vaak mogen jullie kinderen de schoen zetten?
Niet (denk ik) ze snapt het nog niet is 15 mnd.

Gaan jullie met de kinderen naar de plaatselijke intocht van Sinterklaas? En volgen jullie de landelijke intocht op tv?
Ik kijk de intocht op tv. Dochter zal vast ook wel even kijken. We gaan niet naar een intocht in de buurt. De ene is veel te groot en massaal en die hier in het dorp gaat volgens mij niet door.
2014 2016
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers