Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

<<

Josephine

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 575

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:28

Bericht 04 Nov 2015 19:26

Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Misschien weet iemand hier hoe dat zit.

Tot nu toe heb ik iedere keer mijn controles en echo's gepland op mijn vrije dagen, maar nu heb ik onverwachts morgen een groei echo omdat mijn baarmoeder ongeveer een week voor loopt op mijn termijn.
En deze echo valt natuurlijk precies onder werktijd..
Dus ik vroeg mij af heb ik als uitzendkracht ook recht op een bepaald aantal doorbetaalde uren of moet ik mijn vakantieuren hiervoor gebruiken?

Uiteraard zal ik morgen ook even met het uitzendbureau contact opnemen maar vroeg het me af en kon met Google niet echt wijs worden.
Trotse moeder van 2 prachtige meiden, 17-12-2015 & 10-05-2017
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8166

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 04 Nov 2015 19:38

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Vlgs mij heb je daar gewoon recht op.
<<

Anoniem321

Bericht 04 Nov 2015 20:00

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Het is volgens mij niet wetelijk geregeld maar wie weet heeft jouw uzb daar een regeling voor. Ik zou het idd even navragen.
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 04 Nov 2015 20:58

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Iedereen bouwt minstens 20 vakantiedagen op bij een fulltime werkweek (geregeld in het Burgerlijk Wetboek) en wanneer je als uitzendkracht obv de ABU Cao werkt, krijg je totaal 24 vakantiedagen per jaar bij een fulltime werkweek.
Dat zijn je vakantieuren.
Je bouwt in principe geen ADV op, tenzij het expliciet is aangegeven (gebeurt met uitzendwerk eigenlijk bijna nooit)
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 04 Nov 2015 21:02

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Ik denk nu trouwens dat ik het verkeerd heb geïnterpreteerd. Bedoel jij of je betaald verlof krijgt?
Wat betreft Kort verzuim is het volgende mogelijk:
fase A met beding (obv uitzenden): je bouwt een heel klein deel kort verzuim op, die betaald kan worden als je naar de dokter gaat. Dit is echter heel weinig, dus je moet er veel voor gewerkt hebben om genoeg uren te krijgen.
fase A zonder beding of fase B (dus detacheringscontracten): je krijgt kort verzuim betaald.

Een doktersbezoek kan gerekend worden onder kort verzuim.
<<

Anoniem304

Bericht 04 Nov 2015 21:36

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Ik ben geen uitzendkracht, maar werk bij een bedrijf zonder CAO.

Bij ons kost dit gewoon vakantieuren.
<<

Josephine

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 575

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:28

Bericht 04 Nov 2015 22:24

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Ik bedoelde inderdaad of ik recht heb op kort verzuim maar ben bang van niet. (Fase a)

Op zich niet een heel groot probleem maar vroeg het me even af.
Had nu namelijk het zo gepland dat ik mijn uren die ik de laatste weken minder werk (omdat het te zwaar wordt) aan kon vullen met mijn vakantieuren.
Nu maar even opnieuw puzzelen of de laatste week wat minder uren/loon haha
Trotse moeder van 2 prachtige meiden, 17-12-2015 & 10-05-2017
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 04 Nov 2015 23:19

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Kun je niet op je loonstrook kijken wat je nu hebt opgebouwd aan kort verzuim? Daar zou het als het goed is op moeten staan.
Als je echt niet meer goed kunt werken, kun je ook nog de ziektewet ingaan, dan ben je ziek met als oorzaak zwangerschap. Echter, als ik zie hoeveel weken je nu zwanger bent, ga ik er vanuit dat dit tussen week 34 en 36 is en je van plan bent om met 36 weken met verlof te gaan. Als je tussen week 34 en 36 ziek bent met oorzaak zwangerschap, gaat direct je zwangerschapsverlof in. Dat betekent dat je dus al start met de 16 weken verlof in week 34.
<<

Anoniem328

Bericht 07 Nov 2015 23:37

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Ik lees dit nu pas maar in de wet is geregeld dat de werkgever een werknemer in de gelegenheid moet stellen onder werktijd zwangerschapscontroles te doen (plus de benodigde reistijd daarvoor) met behoud van salaris. Hiervoor is dus geen cao nodig. Staat in de arbeidstijdenwet.
<<

Anoniem304

Bericht 07 Nov 2015 23:48

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Ohja Olijfje. Ik dacht dat dat om noodzakelijk zwangerschaps onderzoek ging wat onder werktijd moet plaatsvinden.

*Edit. Ja in dit geval is het dan wel noodzakelijk. Maar hoe zit het dan met een normale echo die je wel anders kan plannen? Of wordt een echo/controle altijd gezien als noodzakelijk?

Wij hebben maar 1 vrouw in dienst en dat ben ik. Nou is m'n baas niet erg moeilijk, maar voor de toekomst best handig om te weten. :smile:
<<

Anoniem328

Bericht 07 Nov 2015 23:51

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Daar vallen echo's en controles gewoon onder. Onder noodzakelijk bedoel ik.
Indien mogelijk moet het natuurlijk wel in je eigen tijd maar als je bv fulltime werkt of het kan vanuit de verloskundigenpraktijk niet op een andere dag dan hoef je daarvoor geen uren op te nemen (gelukkig).
Ik had bv elke woensdag vrij maar op die dag doet onze praktijk geen echo's dus dan is het voor mij overmacht dus hoef ik geen uren op te nemen omdat ik op een werkdag die echo moet plannen.
<<

Anoniem304

Bericht 07 Nov 2015 23:54

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Je leert nog eens wat op de zaterdagavond. Goed geregeld inderdaad :)
<<

Anoniem328

Bericht 08 Nov 2015 00:00

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

:smile:
<<

Josephine

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 575

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:28

Bericht 08 Nov 2015 00:19

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Uiteindelijk heeft het 'probleem' zichzelf aardig opgelost.
Mijn echo werd verplaatst naar een later tijdstip dus hoefde maar 1 uurtje eerder weg en mocht die gewoon opschrijven van mijn leidinggevende (hij moet mijn uren ook goed keuren)

En gelukkig was de extra echo ook een storm in een glas water.. mijn navel ligt anders dan bij de gemiddelde vrouw en daardoor werd er gedacht dat mijn buik voor liep op het termijn wat ik daadwerkelijk ben.
Trotse moeder van 2 prachtige meiden, 17-12-2015 & 10-05-2017
<<

Bloemetjesgordijn

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2241

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:19

Bericht 08 Nov 2015 13:41

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Toevallig iets soortgelijks gehad.in fase A biuw je wel kort verzuim op maar je kan het was inwisselen zodra je in fase B zit. Alleen omdat je dan gedetacheerd wordt krijg je het opgebouwde uitbetaald. Ik vond het ook raar maar zo werd het tegen mij verteld. Ik zou dan vakantieuren moeten inwisselen maar had het maar gelaten voor die anderhalf uur dat ik afwezig was.
<<

Anoniem205

Bericht 08 Nov 2015 22:50

Re: Uitzendkracht en controle/echo verloskundige

Het is bij wet geregeld dat je als zwangere gewoon doorbetaald moet krijgen voor prenatale controles. Oók als je uitzendkracht bent.

Waar je als uzk wel rekening mee moet houden, is dat de reistijd naar de vk/gyn officieel niet uitbetaald hoeft te worden.

Ik was zelf vorig jaar als fase A kracht zwanger. En ik werk zelf in de HR, dus heb het uzb en mijn werkgever ermee geconfronteerd (beiden vonden het eigen tijd). Rijksoverheid.nl zegt echter dat je er dus wel doorbetaald recht op hebt

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers