Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rijbewijs

<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 01 Nov 2015 11:51

Rijbewijs

Naar aanleiding van een reactie in het topic over hoeveel je voor je kinderen spaart ben ik eens benieuwd naar hoe belangrijk je het vindt dat je zelf (en later je kinderen) een rijbewijs hebben.

Man en ik hebben beiden meteen rond ons 18e het rijbewijs gehaald. Wij willen dat onze kinderen later verplicht hun rijbewijs halen, net zoals het zwemdiploma zeg maar. Ik zie het nu bij mijn broertje: hij en zijn vriendin hebben beiden geen rijbewijs. Zij is ernstig ziek geworden waardoor ze zeer regelmatig voor een flinke tijd (lees weken/maanden) in het ziekenhuis ligt. Ondanks dat ze in de randstad wonen kost het ontzettend veel tijd om met het ov bij het ziekenhuis te komen. Ze hebben een kindje van 1,5 waardoor continu overstappen etc. ook niet handig is. Plus schoonzusje zelf is absoluut niet in staat om met het ov naar het ziekenhuis te gaan. Kortom ze zijn compleet afhankelijk van anderen en dit legt een enorme druk op mijn familie.

Voor ons echt een reden om te zeggen dit willen wij niet, onze kinderen moeten gewoon het rijbewijs halen straks.

Als kleine bijzaak speelt mee dat wij nu in een dorp wonen met dramatische voorzieningen qua ov, dus dat je haast niet zonder rijbewijs en auto kan.

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

JLo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 490

Geregistreerd: 11 Mei 2014 16:48

Bericht 01 Nov 2015 11:59

Re: Rijbewijs

Ik vind het ook heel belangrijk dat mijn kinderen een rijbewijs gaan halen zodra ze 18 zijn. Ivm de vrijheid die ze dan hebben maar ook ivm werk en dingen als die jij noemt.
<<

Anoniem281

Bericht 01 Nov 2015 12:03

Re: Rijbewijs

Wij wonen in een dorp/stad waarbij alles te doen is op de fiets en OV ook prima geregeld is, maar toch wil ik voor onze zoon straks dat hij zo snel mogelijk zijn rijbewijs haalt. Ik ben zelf bijna 27 en moet binnenkort afrijden, door omstandigheden is het er niet eerder van gekomen.

Maar 'dwingen' alsof 't een zwemdiploma is, zou ik niet doen. Ja, liefst zo snel mogelijk, maar als hij op z'n 18e net zo mutserig is als z'n ouders, dan wacht-ie maar even. Ik heb namelijk niet alleen gewacht vanwege de financiën; ik was veel te onzeker en durfde nog niet. Vriend ging wel, deels doordat z'n ouders dat graag wilde, maar die is pas bij 't staatsexamen geslaagd, omdat-ie daarvoor steeds zakte, omdat-ie te truttig reed. Ook een vorm van onzekerheid.

Als hij er aan toe is, mag onze zoon gaan lessen en zullen wij het betalen. En natuurlijk zal ik 'm vroeg gaan aanmoedigen, maar hij moet er wel echt aan toe zijn en er dan ook gewoon 100% voor gaan.
<<

Anoniem151

Bericht 01 Nov 2015 12:05

Re: Rijbewijs

Hier is een rijbewijs wel nodig, in het weekend gaat er voor 9 uur niet eens een bus. En het ov duurt 2-3 keer zo lang.. Met werkzaamheden aan het spoor was m'n schoonmoeder 5 uur onderweg hier naar toe, terwijl het met de auto een uurtje is.
Ook voor sporten, uitgaan, vrienden is het hier toch wel heel makkelijk om een rijbewijs/auto te hebben. Ik ben iig niet van plan om zoon na z'n 18e nog na sportwedstrijden of de kroeg te rijden ;)
<<

Anoniem304

Bericht 01 Nov 2015 12:09

Re: Rijbewijs

Blue Phone schreef:Hier is een rijbewijs wel nodig, in het weekend gaat er voor 9 uur niet eens een bus. En het ov duurt 2-3 keer zo lang.. Met werkzaamheden aan het spoor was m'n schoonmoeder 5 uur onderweg hier naar toe, terwijl het met de auto een uurtje is.
Ook voor sporten, uitgaan, vrienden is het hier toch wel heel makkelijk om een rijbewijs/auto te hebben. Ik ben iig niet van plan om zoon na z'n 18e nog na sportwedstrijden of de kroeg te rijden ;)

Zo is het hier ook ongeveer. We zullen kinderen dan ook zeker stimuleren om het rijbewijs te halen. Maar als ze een beetje van ons mee krijgen dan is er al een auto voordat er een rijbewijs is haha. :smile:
<<

Anoniem173

Bericht 01 Nov 2015 12:33

Re: Rijbewijs

Ik woonde in een dorp met hele goede ov mogelijkheid naar de grote stad. Dus het was voor mij niet perse nodig. Later op kamers in die grote stad ook niet. Uiteindelijk op m'n 23e mn rijbewijs gehaald. Toen ging ik ook onregelmatig werken dus werd het ook wel meer nodig.
Ik woon weer in hetzelfde dorp dus mijn kinderen dwingen een rijbewijs te halen zou ik nooit doen. Het is wel heel handig vooral als je een huis koopt, gaat werken enz. Maar ik zou ook best zonder kunnen uiteindelijk.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 01 Nov 2015 12:43

Re: Rijbewijs

Ik woon in een dorp en een rijbewijs hebben is hier wel handig maar geen must. Ik zie het rijbewijs niet hetzelfde als een zwemdiploma. Zwemmen vind ik een vaardigheid die van levensbelang kan zijn en dat is voor mij kunnen autorijden niet.
<<

Anoniem137

Bericht 01 Nov 2015 12:50

Re: Rijbewijs

Mijn vriend en ik hebben geen rijbewijs en redden ons eigenlijk prima. Mijn ouders hebben lang geen auto gehad, en ook dat was destijds eigenlijk noot een probleem. Wel wat meer puzzelen allemaal, maar wel goed te doen.
Dat wil overigens niet zeggen dat wij ons rijbewijs daarom maar niet willen halen, want uiteraard is alles met auto veel makkelijker. Maar ik zou het later niet als verplichting op willen leggen aan onze kinderen, voor mij gaat dat wel ver, en ik vind het nou net bepaald vergelijkbaar met een zwemdiploma (wat ik wel de basis vind).
<<

Patsy

Bericht 01 Nov 2015 12:52

Re: Rijbewijs

Ik vind een rijbewijs van totaal andere waarde dan een zwemdiploma. Misschien komt dat omdat mijn vader ook geen rijbewijs heeft en hij zich prima red. Als onze zoons later niet hun rijbewijs willen gaan halen vind ik dat ook prima.

Neemt niet weg dat ik niet zonder mijn rijbewijs zou willen, maar mijn kinderen verplichten om hun rijbewijs te halen ga ik niet doen.
<<

Anoniem286

Bericht 01 Nov 2015 13:28

Re: Rijbewijs

Ik heb zelf mijn rijbewijs pas op mijn 27e gehaald. Mijn broer en zus allebei wel meteen met 18. We kregen geld en de bedoeling was het daaraan te besteden maar het mocht ook anders. Ik vond het toen niet nodig en heb het aan andere dingen uitgegeven. Ik vond het later lastig om toch weer zo'n hoop te investeren in een rijbewijs en daarom heb ik het heel lang vooruitgeschoven. Ik had het liever eerder gehad. Toch ga ik het niet verplichten, wel sterk aanraden.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 01 Nov 2015 13:44

Re: Rijbewijs

Ik heb destijds op mijn 19e mijn rijbewijs gehaald, betaald door mijn moeder. In de jaren dat ik studeerde en een OV-kaart had, deed ik er niets mee. Uiteindelijk toen ik mijn eerste baan had, was ik eigenlijk verplicht met de auto te gaan. Toen was ik heel blij dat ik een rijbewijs had. Kortom ik zou ook zeker mijn (toekomstige) kind(eren) stimuleren om het te halen zodra het mag.
08/2018
05/2021
<<

Lady starstruck

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1725

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:18

Bericht 01 Nov 2015 14:08

Re: Rijbewijs

Isabel_ schreef:Ik woon in een dorp en een rijbewijs hebben is hier wel handig maar geen must. Ik zie het rijbewijs niet hetzelfde als een zwemdiploma. Zwemmen vind ik een vaardigheid die van levensbelang kan zijn en dat is voor mij kunnen autorijden niet.

Hier ben ik het mee eens. Ik heb zelf ook geen rijbewijs. Ik mis het ook niet. Ik heb een 45 km. auto, een scooter en 2 fietsen.
Ik vind een rijbewijs halen ook niet verplicht. Zwemdiploma echter wel.
L. 02-03-2016
A. 15-01-2018
♥️♥️
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Nov 2015 14:47

Re: Rijbewijs

Ik vind het wel heel erg belangrijk dat mijn kinderen later zo snel mogelijk hun rijbewijs halen.
Niet dat we ze gaan pushen, maar we bieden ze (net als wij hebben gekregen) wel rijlessen aan zodra het mag en zullen dat ook voor ze betalen. Voor een auto kunnen ze dan zelf sparen.

Wij wonen dan nu in Amsterdam en ik gebruik de auto hooguit een keer per maand, maar ik zou absoluut niet zonder willen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5492

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Nov 2015 15:34

Re: Rijbewijs

Ik zou het ze niet verplichten. Ik zou wel zeggen dat het heel fijn is om je rijbewijs te hebben en ook wel een beetje helpen met het bekostigen. Ik zou zelf ook niet zonder kunnen.

Wat leuk dat je weer zwanger bent Ooh La La!
<<

Emma

Major Yipyapper

Berichten: 3116

Geregistreerd: 24 Okt 2015 11:53

Bericht 01 Nov 2015 16:10

Re: Rijbewijs

Ik zou het ze niet verplichten, maar als ze op hun moeder lijken doen ze het liefst alles met de auto :smile:
Als ze het niet willen halen ben ik niet van plan voor taxi te spelen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 01 Nov 2015 16:22

Re: Rijbewijs

Lot schreef:Ik zou het ze niet verplichten. Ik zou wel zeggen dat het heel fijn is om je rijbewijs te hebben en ook wel een beetje helpen met het bekostigen. Ik zou zelf ook niet zonder kunnen.

Wat leuk dat je weer zwanger bent Ooh La La!

Dank je! :banaan:
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Patsy

Bericht 01 Nov 2015 16:40

Re: Rijbewijs

Dat had ik ook even gemist, Ooh la la. Wat leuk, gefeliciteerd!
<<

Anoniem301

Bericht 01 Nov 2015 16:44

Re: Rijbewijs

Lady starstruck schreef:
Isabel_ schreef:Ik woon in een dorp en een rijbewijs hebben is hier wel handig maar geen must. Ik zie het rijbewijs niet hetzelfde als een zwemdiploma. Zwemmen vind ik een vaardigheid die van levensbelang kan zijn en dat is voor mij kunnen autorijden niet.

Hier ben ik het mee eens. Ik heb zelf ook geen rijbewijs. Ik mis het ook niet. Ik heb een 45 km. auto, een scooter en 2 fietsen.
Ik vind een rijbewijs halen ook niet verplicht. Zwemdiploma echter wel.

Waarom heb jij zo'n auto Lady?
<<

Anoniem167

Bericht 01 Nov 2015 16:48

Re: Rijbewijs

Ik vind het geen noodzaak, een zwemdiploma wel. Ook zonder rijbewijs kun je je prima redden, mijn moeder heeft altijd in dorp gewoond en zich prima gered op de fiets, of met de trein. Ik heb het zelf gehaald toen ik er aan toe was, en vrijheid wilde ivm m'n gezondheid, maar nu ik in de grote stad woon gebruik ik maar heel weinig de auto, alleen naar familie of vrienden die verder wonen. Dus nee, als ze willen halen, prima, maar ik ga er niet speciaal voor sparen in ieder geval, zijn genoeg dingen die ik belangrijker vind voor een opgroeiend kind.
<<

Anoniem186

Bericht 01 Nov 2015 17:39

Re: Rijbewijs

Ze mogen het van mij helemaal zelf weten. Ik wil ze wel wat cadeau geven, dus als ze op hun 18e gelijk willen beginnen, dan mag dat, maar het is geen must.

Ik had zelf op m'n 18e ook helemaal geen behoefte aan een rijbewijs. Ik studeerde en had een ov kaart, dat bracht me waar ik zijn moest.
Ik wilde wel graag m'n rijbewijs hebben voordat ik moeder zou worden. Dat leek me praktisch en ik had het idee dat de stap dan nog groter zou worden om het te doen. 2 weken voor de bevalling van de oudste heb ik m'n rijbewijs gehaald. Vervolgens heb ik 4,5 jaar nagenoeg niets gereden. In eerste instantie durfde ik niet met een pasgeboren baby en daarna had ik allerlei excuses om het niet te doen. Toen begon m'n rijangst te groeien.
Deze zomer heb ik 2 rijlessen genomen om over m'n angst heen te komen. En nu rij ik pas echt en ik moet zeggen dat het wel echt heel erg makkelijk is. Je bent zoveel mobieler, echt fijn.
Ik heb nu ook een baan waarvoor ik veel moet rijden, dus dat is wel extra goed om m'n angst volledig te overwinnen.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 01 Nov 2015 19:28

Re: Rijbewijs

Ik ben heel erg blij dat ik mijn rijbewijs heb. We wonen in een dorpje met alleen een bakker. Voor boodschappen moet ik ongeveer 10 minuten rijden met de auto. Hier rijd alleen maar een bus. Trein is hier totaal niet in de buurt. Tram en metro kennen wel niet in het noorden.
Naar mijn werk ga ik ook met de auto en mijn man ook.
2014 2016
<<

Anoniem134

Bericht 01 Nov 2015 19:40

Re: Rijbewijs

Zoals we het nu zien zullen de meiden op hun 18e (inmiddels geloof ik jonger) wel rijlessen gaan krijgen. Ik vind een rijbewijs wel belangrijk gezien de vrijheid die het met zich meebrengt, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat we in een klein dorp wonen met slecht openbaar vervoer.

Voor mijzelf is het vanzelfsprekend geweest dat ik mijn rijbewijs zou halen aangezien mijn vader een eigen verkeersschool had. Ik heb er dus ook nooit aan gedacht dit niet te doen. Ben er ook altijd erg blij mee geweest omdat ik niet meer de vertragingen van openbaar vervoer had en daardoor ook wat makkelijker verder weg kon werken.
Nu is het vooral fijn omdat we dus in een klein dorp wonen, weinig tot geen winkels en de dorpen met winkels liggen hier zo'n 10 minuten vandaan.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 01 Nov 2015 19:42

Re: Rijbewijs

Wij hebben zelf geen rijbewijs. Dus dwingen net zo als een zwemdiploma? Nee dat gaan we zeker niet doen. We hebben er beide geen behoefte aan en komen overal waar we willen. Onze kinderen moet die keuze helemaal zelf maken.
10-08-2017 ♥
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 01 Nov 2015 19:44

Re: Rijbewijs

Ik vind het niet belangrijk, zonder rijbewijs kunnen ze zich ook prima redden. Ik heb op mijn achttiende mijn rijbewijs gehaald omdat ik het cadeau kreeg van mijn ouders maar ik rij bijna nooit. Als de kinderen hun rijbewijs willen halen en ik heb het geld ervoor dan zal ik ze zeker helpen betalen maar verplichten niet. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik het vreemd vind om je volwassen kinderen te gaan verplichten om hun rijbewijs te halen als ze dat niet zouden willen.
2010 2012
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 01 Nov 2015 20:55

Re: Rijbewijs

Ik zou mijn kinderen zeker stimuleren om hun rijbewijs te halen en het ook voor hen betalen. Het is heel gemakkelijk om te hebben, bijvoorbeeld voor je werk, maar ook privé. Ik zou mijn volwassen kinderen zeker niet overal heen gaan brengen en op gaan halen, als zij geen zin hebben om hun rijbewijs te halen. Nu woon ik nog wel in een plaats waar het OV redelijk is, maar toch moet je 's avonds laat vaak lang op een trein wachten en kun je op bepaalde plaatsen met het OV gewoon niet komen.

Ook kun je sommige banen niet doen als je geen rijbewijs hebt en ben je toch wat meer in je vrijheid beperkt. Ik merk vaak dat mensen zonder rijbewijs (en/of zonder auto) met mij mee willen rijden, bijvoorbeeld naar feestjes 's avonds of als we op bezoek gaan bij iemand die in een kleinere plaats woont. Ik vind dat niet erg, maar ik vind het gewoon niet zo handig als je geen rijbewijs hebt, terwijl je het wel zou kunnen halen.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers