Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

<<

Anoniem164

Bericht 30 Okt 2015 18:33

Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Ik vind dat echt naar van mezelf :redface:
Een vriendin van me is al 1,5 jaar thuis, ziek, niet ziek, tsja, ik weet niet meer wat ik moet geloven. Elke keer wordt het verhaal waziger en ze blijft er zo in hangen. Ze doet niks, wil niks, vind niks leuk, alles is teveel, overal wordt ze moe van, ze is negatief, zeurt over anderen en ga zo maar door. Ook kan ze wel een dag winkelen, maar 2 uurtjes werken wil ze niet en ze krijgt het nog voor elkaar ook bij haar re integratie coach. Ik merk dat ik haar een beetje negeer en steeds meer links laat liggen en dat vind ik jammer.
Ik ben het beu om elke keer naar haar gezeur te luisteren, als ik een keer bij d'r klaag over mijn werk ofzo, zegt ze gerust: tsja wees blij dat je werk hebt. Of als het gaat over toekomstplannen, zegt ze: tsja, dat is voor mij allemaal niet weggelegd!
Ze zit zo in de slachtofferrol, brrr en niemand krijgt haar daar uit. Iedereen om haar heen heeft al van alles geprobeerd, maar helaas. Al werp je iets in haar schoot, dan nog presteert ze het om het te negeren of weg te wuiven. Met 2 andere vriendinnen hebben we laatst bedacht om een soort van interventie te houden, maar dat doen we toch maar niet, dan klapt ze waarschijnlijk helemaal dicht.
Ik weet het even niet meer....wie heeft er misschien tips om haar te helpen o.i.d.
<<

Anoniem282

Bericht 30 Okt 2015 19:07

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Wat wil je bereiken? Dat is me niet duidelijk. Het lijkt erop dat deze vriendin in een behoorlijke negatieve cirkel is beland en als dit lang genoeg duurt, wordt ze vanzelf tewerkgesteld door de gemeente waarvan ze de WWB ontvangt. Klinkt lullig, maar ze moet het zelf doen en willen. Het is al gebleken dat ze een handreiking niet accepteert. Dan houdt het op en kan/mag je aangeven dat je wat afstand neemt, omdat deze negativiteit ook weerslag heeft op jullie vriendschap. Ik zou je niet de illusie maken dat je haar kan redden. Je kunt alleen om haar geven en dat doe je al.
<<

Anoniem164

Bericht 30 Okt 2015 19:53

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Ik wil bereiken dat ze weer die vriendin wordt die ik zo ontzettend leuk vond en dat ze weer lekker in haar vel komt te zitten. Ik erger me rot aan haar houding maar ik weet ook hoe ze wel kan zijn...
Hoe zit dat dan met te werk gesteld worden? Ik heb daar nog nooit van gehoord?
<<

Anoniem282

Bericht 30 Okt 2015 20:01

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Als je maar lang genoeg een uitkering ontvangt, zonder daar iets tegenover te stellen (actief solliciteren), zal jouw vriendin vanzelf moeten van de desbetreffende gemeente: projecten die zij zelf beheren als werkgever en dan heb je geen keuze meer, althans geen ruime keuze. Maar dit geldt dus voor mensen in de bijstand die niet meewerken aan het zelf vinden van een betaalde baan, of die jammer genoeg op eigen kracht geen baan kunnen vinden. Genoeg over te vinden op internet. :)

Ik lees nu vooral wat jij zou willen, alleen haal ik niet uit je posts dat zij daar ook zo over denkt. Het lijkt alsof ze zich erg slecht voelt en de hoop op betere tijden heeft opgegeven. Ik hoop voor jullie beiden dat het de vriendschap niet laat bekoelen en dat je vriendin zich binnen afzienbare tijd fijner zal voelen en een baan vindt. :)
<<

Anoniem281

Bericht 30 Okt 2015 20:08

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Wat knap dat je het durft toe te geven!

Ik zou het zelf ook hebben, hoor. Nu is mijn vriendin gewoon gezond en aan 't werk, maar alleen maar negatief de laatste tijd, vanwege een ongelukkige relatie. We waren wezen bowlen, met m'n vriend en nog een vriendin en ze heeft echt alleen maar chagrijnig gedaan. Keer daarop heb ik wel gewoon gezegd 'Oké, ja, je relatie is kut en je bent zoekend en mist je katten, maar kom op, nu ff schouders eronder!' Dat viel ook niet 100% goed, maar ik ben daar nu eenmaal heel bot in en vind 't ook niet cool van haar dat ze iedereen beïnvloedt met haar chagrijnige gedrag. Ik heb dus uiteindelijk ook gezegd dat ze maar thuis moet blijven dan. Heel cru, maar 't schudde wel wakker.

Maar ja, misschien kan mijn vriendin zoiets ook beter hebben, dan jouw vriendin.
<<

Anoniem164

Bericht 30 Okt 2015 20:22

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Carl dat hebben we ook al gedaan, haar "pushen" om zich normaal te gedragen, maar dan keert ze helemaal in zichzelf of ze begint te janken en gaat ze zeggen hoe zwaar ze het wel niet heeft. En dit is ook een favorietje van d'r: "jullie begrijpen het niet omdat jullie niet kunnen voelen hoe ik me voel, bij jullie gaat alles voor de wind"
Het is echt niet te keren helaas, ik ben een tijdje terug zelfs bang geweest dat ze zichzelf iets aan zou doen, zo negatief!
<<

Anoniem281

Bericht 30 Okt 2015 20:25

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Tja dan zou ik toch afstand houden en niet om haar te negeren, maar om energie te 'sparen' voor de keren dat je haar dan wél ziet en het dan beter aan kan. Ondertussen hopen dat ze snel weer haar leven op de rit krijgt.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 30 Okt 2015 20:26

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Ik zou vooral eerlijk tegen haar zijn en haar daarbij vragen of ze wil vertellen hoe het komt dat ze zo negatief is geworden. Is ze misschien depressief? Waarom wil ze niet werken? Als ze daar wat specifieker op in gaat, kun je het misschien ook beter begrijpen, of juist niet natuurlijk.

Mensen hebben vaak wel makkelijk praten over anderen, bijv. wat je zegt, dat ze wel kan winkelen een dag, maar niet wil werken. Misschien zit daar meer achter dan gewoon niet willen. Misschien is er wel een kwestie van niet kunnen. Mocht het zo zijn dat ze echt niet wil omdat ze geen zin heeft, zonder achterliggende gedachten, dan zou ik er ook wel klaar mee zijn en ook aangeven dat als ze niet wil doorzetten, jij ook niet zoveel zin meer hebt in haar gezeur.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:10

Bericht 30 Okt 2015 22:49

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Heel vervelend dat je vriendin zich zo voelt, maar je kunt jezelf ook een slachtofferrol aannemen (dan heb ik het over die vriendin). Wat heeft ze er al aan gedaan om het te verbeteren? Het klinkt nogal depressief, maar heeft ze hier al iemand voor bezocht? Komt ze wel eens bij een psycholoog?
Ook al voelt zij zich misschien niet helemaal goed, ik vind het ook erg egoistisch van haar om opmerkingen te maken als "jij hebt tenminste werk". Net of jij niet mag klagen over iets. Net of zij niet naar jou wil luisteren. "Bij jullie gaat alles voor de wind" vind ik ook een heel vervelende opmerking. Jij kunt ook wel eens een rotbui hebben, jij hebt misschien ook moeten knokken voor iets.
Vriendschap komt van 2 kanten en als zij jullie alleen gebruikt als klaagmuur, zoekt ze maar een ander betonblok.

Begrijp me niet verkeerd, je moet er zijn voor je vriend(inn)en, maar als iemand niet wil luisteren en alleen zichzelf zielig vindt zonder er iets aan te willen doen, zou de vriendschap door mij langzaam op een lager pitje gezet worden.
Je hebt geprobeerd haar te helpen, maar blijkbaar wil ze de hulp niet aanpakken.
<<

Anoniem164

Bericht 31 Okt 2015 14:17

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Ik en mijn andere vriendinnen hebben alles al geprobeerd, zoveel met haar gepraat ook. Ook gezegd dat ze hulp moet zoeken in de vorm van een psycholoog o.i.d. maar werkelijk alles wijst ze af.
Ze heeft nu ook iemand ontmoet met dezelfde "ziekte" als zij en daarin vindt ze de ideale Klaagmuur geloof ik, dat is mooi voor mij, maar ik vind het niet goed voor haar, dat ze nu iemand heeft die even negatief is als zij zelf en haar in alles gelijk geeft. Mijn vriendin zegt ook: ja zij begrijpt mij tenminste wel. Dan gaan mijn nekharen recht overeind staan, alsof wij geen energie in haar hebben gestoken. Dat doet wel pijn, het is dat ik zoveel om haar geef, anders zou ik het dood laten bloeden. Maar dat kan ik niet!
Inderdaad Carl, minder contact zoeken doet me al goed, als ik haar zie, irriteer ik me alsnog, maar wel minder. Ze heeft ook een irritante tik ontwikkelt met haar neus en ogen, echt het ziet er bezopen uit, heb haar daar ook al op aangesproken, en met mij meerdere mensen, maar het boeit d'r allemaal niet.
Lenthe, wij vinden haar ook depressief over komen, maar als zij geen actie wil, dan houdt het even op. Die opmerkingen steken mij ook, ik heb mijn leven een soort van opnieuw moeten vorm geven omdat ik verhuisd ben voor de liefde en dat ging echt niet zonder slag of stoot, maar in haar ogen wel, omdat ik een baan heb en gelukkig ben in de liefde, mag ik dus niet zeuren blijkbaar. Het is vermoeiend.............
<<

Anoniem282

Bericht 31 Okt 2015 15:56

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Ik lees je frustratie en ik denk dat ik je ook wel begrijp. Alleen lijkt het ook (zoals ik het lees) dat je baalt dat ze wel openstaat voor alles wat die nieuwe vriendin zegt en niet voor wat haar oudere vriendinnen zeggen. Klopt dat? Zo ja, dan zou ik proberen te beseffen dat het geen wedstrijd is. Het is denk ik wel logisch dat ze liever luistert naar iemand die haar naar de mond praat, omdat ze in hetzelfde schuitje zitten. Dan hoeft ze niet kritisch naar zichzelf te kijken en kan ze alles wat misgaat in haar leven buiten zichzelf leggen. Dat is niet leuk, maar over het algemeen houdt niemand dat heel erg lang vol. En ik durf er bijna zeker van te zijn dat ze dan meer aan haar oude vriendinnen heeft dan aan haar nieuwe BFF. Mijn advies zou dus zijn: laat haar maar even. Ze komt vanzelf weer bij zinnen (bij gebrek aan een betere omschrijving).
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 31 Okt 2015 21:27

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Ik zou oppassen met aannames over dat haar ziekte wel meevalt. Ik ben zelf ernstig ziek geweest en als ik dan een keer wel buiten de deur kwam dan vonden mensen ook dat ik best wel kon werken en dat het dus allemaal wel meeviel met mijn klachten. Dat ik daarna twee dagen moest bijkomen van een uurtje winkelen zag niemand. Ik snap eerlijk gezegd wel dat jouw vriendin nu wat meer optrekt met iemand die hetzelfde meemaakt. Jij noemt het naar de mond praten maar voor jouw vriendin is het misschien wel eindelijk iemand die haar wel begrijpt. Je geeft aan dat ze tips en adviezen afwijst maar je kan je ook afvragen of al die goedbedoelde tips en adviezen wel aansluiten. Ik heb ook ontzettend veel goed bedoelde adviezen gehad waar ik absoluut niets mee kon en eigenlijk erg suf waren in mijn situatie. Dat betekent niet dat ik dit niet waardeerde maar ik kon er gewoon echt niets mee.

Ik snap dat het vermoeiend is als je vriendin klaagt over haar ziekte en in jouw ogen niets lijkt te doen met haar problemen. Het is niet leuk dat zij vindt dat jij niet mag klagen en dat zou ik ook bespreekbaar proberen te maken. Maar ik zou me vooral minder veroordelend opstellen. Zo komen jouw posts namelijk wel op mij over.
<<

lucha

Noob

Berichten: 20

Geregistreerd: 01 Sep 2014 16:08

Bericht 10 Nov 2015 18:34

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Isabel_ schreef:Ik zou oppassen met aannames over dat haar ziekte wel meevalt. Ik ben zelf ernstig ziek geweest en als ik dan een keer wel buiten de deur kwam dan vonden mensen ook dat ik best wel kon werken en dat het dus allemaal wel meeviel met mijn klachten. Dat ik daarna twee dagen moest bijkomen van een uurtje winkelen zag niemand. Ik snap eerlijk gezegd wel dat jouw vriendin nu wat meer optrekt met iemand die hetzelfde meemaakt. Jij noemt het naar de mond praten maar voor jouw vriendin is het misschien wel eindelijk iemand die haar wel begrijpt. Je geeft aan dat ze tips en adviezen afwijst maar je kan je ook afvragen of al die goedbedoelde tips en adviezen wel aansluiten. Ik heb ook ontzettend veel goed bedoelde adviezen gehad waar ik absoluut niets mee kon en eigenlijk erg suf waren in mijn situatie. Dat betekent niet dat ik dit niet waardeerde maar ik kon er gewoon echt niets mee.

Ik snap dat het vermoeiend is als je vriendin klaagt over haar ziekte en in jouw ogen niets lijkt te doen met haar problemen. Het is niet leuk dat zij vindt dat jij niet mag klagen en dat zou ik ook bespreekbaar proberen te maken. Maar ik zou me vooral minder veroordelend opstellen. Zo komen jouw posts namelijk wel op mij over.


ik ben het helemaal met je eens! ik ben zelf chronisch ziek en word ook regelmatig met scheve ogen aangekeken helaas terwijl ik er niks aan kan doen.
<<

Anoniem164

Bericht 10 Nov 2015 19:48

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

lucha schreef:
Isabel_ schreef:Ik zou oppassen met aannames over dat haar ziekte wel meevalt. Ik ben zelf ernstig ziek geweest en als ik dan een keer wel buiten de deur kwam dan vonden mensen ook dat ik best wel kon werken en dat het dus allemaal wel meeviel met mijn klachten. Dat ik daarna twee dagen moest bijkomen van een uurtje winkelen zag niemand. Ik snap eerlijk gezegd wel dat jouw vriendin nu wat meer optrekt met iemand die hetzelfde meemaakt. Jij noemt het naar de mond praten maar voor jouw vriendin is het misschien wel eindelijk iemand die haar wel begrijpt. Je geeft aan dat ze tips en adviezen afwijst maar je kan je ook afvragen of al die goedbedoelde tips en adviezen wel aansluiten. Ik heb ook ontzettend veel goed bedoelde adviezen gehad waar ik absoluut niets mee kon en eigenlijk erg suf waren in mijn situatie. Dat betekent niet dat ik dit niet waardeerde maar ik kon er gewoon echt niets mee.

Ik snap dat het vermoeiend is als je vriendin klaagt over haar ziekte en in jouw ogen niets lijkt te doen met haar problemen. Het is niet leuk dat zij vindt dat jij niet mag klagen en dat zou ik ook bespreekbaar proberen te maken. Maar ik zou me vooral minder veroordelend opstellen. Zo komen jouw posts namelijk wel op mij over.


ik ben het helemaal met je eens! ik ben zelf chronisch ziek en word ook regelmatig met scheve ogen aangekeken helaas terwijl ik er niks aan kan doen.


Maar chronisch ziek zijn is wel ff wat anders als wat mijn vriendin zegt te hebben.
Jammer dat jullie het op jezelf betrekken.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 10 Nov 2015 20:44

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Ik heb het toch niet over chronisch ziek zijn? Ik vind het jammer dat je mijn reactie leest alsof ik het op mijzelf betrek want ik probeer je juist haar kant van de situatie te laten zien. En door mijn eigen ervaring weet ik dat de hevigheid van een bepaalde ziekte voor buitenstaanders anders kan lijken dan dat de daadwerkelijke situatie is. Ik vind jouw reactie op mijn post nogal vreemd eigenlijk.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 10 Nov 2015 20:46

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Over wat voor ziekte gaat het precies?
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Tiara

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:05

Bericht 10 Nov 2015 21:49

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Isabel_ schreef:Ik zou oppassen met aannames over dat haar ziekte wel meevalt. Ik ben zelf ernstig ziek geweest en als ik dan een keer wel buiten de deur kwam dan vonden mensen ook dat ik best wel kon werken en dat het dus allemaal wel meeviel met mijn klachten. Dat ik daarna twee dagen moest bijkomen van een uurtje winkelen zag niemand. Ik snap eerlijk gezegd wel dat jouw vriendin nu wat meer optrekt met iemand die hetzelfde meemaakt. Jij noemt het naar de mond praten maar voor jouw vriendin is het misschien wel eindelijk iemand die haar wel begrijpt. Je geeft aan dat ze tips en adviezen afwijst maar je kan je ook afvragen of al die goedbedoelde tips en adviezen wel aansluiten. Ik heb ook ontzettend veel goed bedoelde adviezen gehad waar ik absoluut niets mee kon en eigenlijk erg suf waren in mijn situatie. Dat betekent niet dat ik dit niet waardeerde maar ik kon er gewoon echt niets mee.

Ik snap dat het vermoeiend is als je vriendin klaagt over haar ziekte en in jouw ogen niets lijkt te doen met haar problemen. Het is niet leuk dat zij vindt dat jij niet mag klagen en dat zou ik ook bespreekbaar proberen te maken. Maar ik zou me vooral minder veroordelend opstellen. Zo komen jouw posts namelijk wel op mij over.


Ja heel herkenbaar!
Ik weet niet wat voor ziekte jou vriendin heeft hoor, misschien lang niet zo beperkend.
<<

Anoniem164

Bericht 16 Nov 2015 18:33

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Isabel_ schreef:Ik heb het toch niet over chronisch ziek zijn? Ik vind het jammer dat je mijn reactie leest alsof ik het op mijzelf betrek want ik probeer je juist haar kant van de situatie te laten zien. En door mijn eigen ervaring weet ik dat de hevigheid van een bepaalde ziekte voor buitenstaanders anders kan lijken dan dat de daadwerkelijke situatie is. Ik vind jouw reactie op mijn post nogal vreemd eigenlijk.


Ik vond jouw reactie ook een beetje vreemd. Ik ben absoluut niet veroordelend, heb alle deuren altijd open gehouden voor haar en heb haar in alles gesteund en geprobeerd te helpen, zoals je ook kunt lezen. Maar genoeg is genoeg.....er komt een moment dat je weer wat moet gaan doen in de maatschappij, en alsof ze het gelezen heeft: ze is in een herintreders traject gestart en is afgelopen week begonnen met 2 ochtenden werken. Dus het begin is er! Heeft mijn gedram toch nog een beetje geholpen.
<<

Anoniem164

Bericht 16 Nov 2015 18:34

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Steep schreef:Over wat voor ziekte gaat het precies?


Zeg ik liever niet i.v.m. herkenning
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 09:40

Bericht 16 Nov 2015 19:20

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Jacobien schreef:Ik vond jouw reactie ook een beetje vreemd. Ik ben absoluut niet veroordelend, heb alle deuren altijd open gehouden voor haar en heb haar in alles gesteund en geprobeerd te helpen, zoals je ook kunt lezen. Maar genoeg is genoeg.....er komt een moment dat je weer wat moet gaan doen in de maatschappij, en alsof ze het gelezen heeft: ze is in een herintreders traject gestart en is afgelopen week begonnen met 2 ochtenden werken. Dus het begin is er! Heeft mijn gedram toch nog een beetje geholpen.


Ik weet niet wat jij leest maar ik heb nergens gezegd dat jij veroordelend bent of dat je haar niet steunt. Fijn dat je vriendin weer wat kan gaan opbouwen met werk. Maar uit jouw laatste zin blijkt wel dat je totaal het punt van mijn reactie niet begrepen hebt.
<<

Anoniem164

Bericht 18 Nov 2015 17:04

Re: Interesse verliezen in zieke, werkeloze vriendin...

Tiara schreef:
Isabel_ schreef:Ik zou oppassen met aannames over dat haar ziekte wel meevalt. Ik ben zelf ernstig ziek geweest en als ik dan een keer wel buiten de deur kwam dan vonden mensen ook dat ik best wel kon werken en dat het dus allemaal wel meeviel met mijn klachten. Dat ik daarna twee dagen moest bijkomen van een uurtje winkelen zag niemand. Ik snap eerlijk gezegd wel dat jouw vriendin nu wat meer optrekt met iemand die hetzelfde meemaakt. Jij noemt het naar de mond praten maar voor jouw vriendin is het misschien wel eindelijk iemand die haar wel begrijpt. Je geeft aan dat ze tips en adviezen afwijst maar je kan je ook afvragen of al die goedbedoelde tips en adviezen wel aansluiten. Ik heb ook ontzettend veel goed bedoelde adviezen gehad waar ik absoluut niets mee kon en eigenlijk erg suf waren in mijn situatie. Dat betekent niet dat ik dit niet waardeerde maar ik kon er gewoon echt niets mee.

Ik snap dat het vermoeiend is als je vriendin klaagt over haar ziekte en in jouw ogen niets lijkt te doen met haar problemen. Het is niet leuk dat zij vindt dat jij niet mag klagen en dat zou ik ook bespreekbaar proberen te maken. Maar ik zou me vooral minder veroordelend opstellen. Zo komen jouw posts namelijk wel op mij over.


Ja heel herkenbaar!
Ik weet niet wat voor ziekte jou vriendin heeft hoor, misschien lang niet zo beperkend.


Moet je je posts toch wat beter nalezen Isabel.

Jammer dat je denkt dat ik je niet begrepen heb. Ik heb je heel goed begrepen, maar ik denk er anders over, dat is toch geen probleem.

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers