Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

<<

Anoniem178

Bericht 29 Okt 2015 08:36

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Wij zijn nu als een gek aan het uitgeven, met net een nieuw gekocht huis. Sparen geeft mogelijkheden, per direct. We vinden het fijn dat we niet eerst hoeven wachten tot er een nieuwe badkamer in kan vanwege het geld. We sparen hier altijd, zodat als we iets willen het meteen kunnen kopen. Uiteindelijk geef je net zoveel uit dan wanneer je het direct verbrast, maar dan wel aan de dingen die echt tof zijn.

Sparen is niet noodzakelijk, maar een gevulde bankrekening geeft wel veel rust. Doordat geld geen beperkende factor is om iets te doen wordt geld ook ineens stukken minder belangrijk.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Okt 2015 08:47

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Wij sparen altijd. En geven regelmatig geld uit :P
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 29 Okt 2015 08:49

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Ik vind het belangrijk om altijd een kleine buffer op de spaarrekening te hebben staan. Daarbuiten vind ik het vooral belangrijk om te leven, te genieten. Met tienduizenden euro's op de bank heb ik niet zoveel, met leuke dingen doen wel. Heb teveel gezien dat mensen hun hele leven aan het sparen zijn voor later en dat later dan door een noodlottig ongeluk of ziekte niet meer komt.
Insta: je_ei_kwijt
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 29 Okt 2015 09:33

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Omdat ik een goede buffer heb opgebouwd heb ik de laatste jaren niet zoveel meer gespaard. Elke maand wel wat, maar dat kan er een maand later alweer af worden gehaald vanwege een grotere uitgave. De rente is nu flut, daarvoor hoef ik het niet te doen. Liever nu zoveel mogelijk genieten! Als ik die buffer niet had gehad of als die heel erg zou slinken, zou ik wel rustiger aan doen en de buffer weer opbouwen.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 29 Okt 2015 09:41

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Wij hebben keihard een nieuwe keuken nodig, ding valt van ellende uit elkaar. Dus ja, daar zijn we nu voor aan het sparen. Er hoeft van mij niet zo nodig een enorm bedrag op te staan, als er maar iets op staat als buffer, mocht je wasmachine oid er ineens mee stoppen.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 29 Okt 2015 09:41

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Het een sluit het ander niet altijd uit. Wij hebben een goed gevulde bankrekening, en ik vind een buffer ook wel belangrijk. Maar leuke dingen doen is ook belangrijk, en dat doen we dan ook met regelmaat, zoals meerdere keren per jaar op vakantie, vaak uit eten, naar concerten etc.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 29 Okt 2015 09:45

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Mizz_S schreef:Het een sluit het ander niet altijd uit. Wij hebben een goed gevulde bankrekening, en ik vind een buffer ook wel belangrijk. Maar leuke dingen doen is ook belangrijk, en dat doen we dan ook met regelmaat, zoals meerdere keren per jaar op vakantie, vaak uit eten, naar concerten etc.


Ergens sluit dit het ander wel uit. Wij verdienen niet genoeg hoor, om én te sparen én 2 keer per jaar op vakantie te gaan enz enz enz
<<

Anoniem130

Bericht 29 Okt 2015 09:48

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Lejow schreef:
Mizz_S schreef:Het een sluit het ander niet altijd uit. Wij hebben een goed gevulde bankrekening, en ik vind een buffer ook wel belangrijk. Maar leuke dingen doen is ook belangrijk, en dat doen we dan ook met regelmaat, zoals meerdere keren per jaar op vakantie, vaak uit eten, naar concerten etc.


Ergens sluit dit het ander wel uit. Wij verdienen niet genoeg hoor, om én te sparen én 2 keer per jaar op vakantie te gaan enz enz enz


Ze zegt toch niet altijd. Oftewel zij heeft de luxe om en leuk te leven en tegelijkertijd te sparen. Staat nergens dat ze niet snapt dat dat bij anderen vaak niet zo is.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 29 Okt 2015 09:52

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Whatever schreef:
Lejow schreef:
Mizz_S schreef:Het een sluit het ander niet altijd uit. Wij hebben een goed gevulde bankrekening, en ik vind een buffer ook wel belangrijk. Maar leuke dingen doen is ook belangrijk, en dat doen we dan ook met regelmaat, zoals meerdere keren per jaar op vakantie, vaak uit eten, naar concerten etc.


Ergens sluit dit het ander wel uit. Wij verdienen niet genoeg hoor, om én te sparen én 2 keer per jaar op vakantie te gaan enz enz enz


Ze zegt toch niet altijd. Oftewel zij heeft de luxe om en leuk te leven en tegelijkertijd te sparen. Staat nergens dat ze niet snapt dat dat bij anderen vaak niet zo is.


Nou inderdaad. Ik snap heus wel dat niet iedereen die luxe heeft, maar wij nou eenmaal wel dus dat is dan gewoon mijn antwoord op de stelling.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Okt 2015 09:53

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Haha, dit wordt weer zo`n 'spaardiscussie' all over again.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7550

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 29 Okt 2015 10:01

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Inderdaad Yadira, ik was er al wel een beetje bang voor toen ik mijn antwoord gaf dat er wel commentaar zou komen van mensen die niet die luxe hebben. Maar goed, ik ben het nou eenmaal niet eens met de stelling. En als wij minder zouden verdienen (wat we ook deden tot een paar maanden terug), dan zouden we daar ook naar leven, maar dat hoeft nu eenmaal niet. Maar ook als we minder zouden verdienen zouden 2e een verdeling maken tussen sparen en leuke dingen doen. Het is echt niet zo dat op vakantie gaan bakken met geld hoeft te kosten bijvoorbeeld, dus ik weet zeker dat we dat dan nog gewoon zouden doen, alleen iets minder vaak misschien.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Okt 2015 10:11

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Mizz_S schreef:Inderdaad Yadira, ik was er al wel een beetje bang voor toen ik mijn antwoord gaf dat er wel commentaar zou komen van mensen die niet die luxe hebben. Maar goed, ik ben het nou eenmaal niet eens met de stelling. En als wij minder zouden verdienen (wat we ook deden tot een paar maanden terug), dan zouden we daar ook naar leven, maar dat hoeft nu eenmaal niet. Maar ook als we minder zouden verdienen zouden 2e een verdeling maken tussen sparen en leuke dingen doen. Het is echt niet zo dat op vakantie gaan bakken met geld hoeft te kosten bijvoorbeeld, dus ik weet zeker dat we dat dan nog gewoon zouden doen, alleen iets minder vaak misschien.

Het zijn allemaal keuzes die je maakt.

Ik vind het altijd jammer dat er vaak geroepen wordt (in topics over sparen) dat iemand liever 'leeft' en leuke dingen doet dan te sparen. Wat je al zegt, het een sluit het ander meestal niet uit. Dat je veel spaart wil echt niet zeggen dat je als een kluizenaar boven op je geld zit en nooit iets leuks doet.
Ja, we zouden iedere week 2x uit eten kunnen gaan, maar ik heb liever een nieuwe keuken. Dan maken we de keuze om daarvoor te sparen. Dat wil niet zeggen dat ik niet leef of leuke dingen doe. Ik vind die keuken belangrijker, leuker, dat maakt mij gelukkig als dat binnenkort kan. Iedere week uit eten niet.

Het een sluit het ander vaak niet uit, maar het zijn keuzes. Keuzes, keuzes :P
<<

Anoniem193

Bericht 29 Okt 2015 11:09

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Wij sparen wel, maar tot een bepaalde hoogte. We hebben bedacht wat we minimaal per maand willen sparen, daarnaast doen we ontzettend veel leuke dingen.
Ja we zouden heel veel meer kunnen sparen per maand, maar dat willen we niet. Dus eigenlijk vallen wij onder Liever nu geld uitgeven. ;)
<<

Patsy

Bericht 29 Okt 2015 11:13

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Bisq schreef:Ik vind het belangrijk om altijd een kleine buffer op de spaarrekening te hebben staan. Daarbuiten vind ik het vooral belangrijk om te leven, te genieten. Met tienduizenden euro's op de bank heb ik niet zoveel, met leuke dingen doen wel. Heb teveel gezien dat mensen hun hele leven aan het sparen zijn voor later en dat later dan door een noodlottig ongeluk of ziekte niet meer komt.


Exact dit.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9475

Geregistreerd: 19 Jul 2014 17:27

Bericht 29 Okt 2015 11:14

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Wij zijn wel aan het sparen, maar doen ook veel leuke dingen. We zouden meer kunnen sparen als we minder vaak leuke dingen doen, maar merk aan ons beiden dat we dat allebei nodig zijn. En zo lang het kan en we zijn beide tevreden met het gespaarde bedrag laten we het mooi zo.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 29 Okt 2015 11:22

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Yadira schreef:
Mizz_S schreef:Inderdaad Yadira, ik was er al wel een beetje bang voor toen ik mijn antwoord gaf dat er wel commentaar zou komen van mensen die niet die luxe hebben. Maar goed, ik ben het nou eenmaal niet eens met de stelling. En als wij minder zouden verdienen (wat we ook deden tot een paar maanden terug), dan zouden we daar ook naar leven, maar dat hoeft nu eenmaal niet. Maar ook als we minder zouden verdienen zouden 2e een verdeling maken tussen sparen en leuke dingen doen. Het is echt niet zo dat op vakantie gaan bakken met geld hoeft te kosten bijvoorbeeld, dus ik weet zeker dat we dat dan nog gewoon zouden doen, alleen iets minder vaak misschien.

Het zijn allemaal keuzes die je maakt.

Ik vind het altijd jammer dat er vaak geroepen wordt (in topics over sparen) dat iemand liever 'leeft' en leuke dingen doet dan te sparen. Wat je al zegt, het een sluit het ander meestal niet uit. Dat je veel spaart wil echt niet zeggen dat je als een kluizenaar boven op je geld zit en nooit iets leuks doet.
Ja, we zouden iedere week 2x uit eten kunnen gaan, maar ik heb liever een nieuwe keuken. Dan maken we de keuze om daarvoor te sparen. Dat wil niet zeggen dat ik niet leef of leuke dingen doe. Ik vind die keuken belangrijker, leuker, dat maakt mij gelukkig als dat binnenkort kan. Iedere week uit eten niet.

Het een sluit het ander vaak niet uit, maar het zijn keuzes. Keuzes, keuzes :P


Ik geef het geld liever uit aan leuke dingen, alleen de keuken valt gewoon letterlijk uit elkaar. Ik had van de week het frontje van de keukenla in mn handen :nopompom:

En tuurlijk is het een kwestie van keuzes maken, maar als we nu zouden kiezen voor 2 keer pj op vakantie enz, dan is de keuken er in 2017 nog niet vrees ik.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 29 Okt 2015 11:28

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Momenteel geven we alles uit, maar ik vind het wel belangrijk om wat spaargeld te hebben als buffer. Maar meer dan 10k vind ik echt overdreven, dat hoeft van mij niet. Ik geef de rest van het geld liever uit aan vakanties, leuke dingen doen etc.

Lejow, het verbaast mij altijd dat jij vaak reageert dat jullie geen (of te weinig) geld hebben etc. Maar jullie werken toch allebei, hoe kan je dan geen geld hebben? Sparen jullie (te?)veel, geven jullie teveel uit, hebben jullie een te duur huis? Dat gevoel van krap zitten lijkt mij niet nodig als je beide werkt.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 29 Okt 2015 11:31

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Mizz_S schreef:Het een sluit het ander niet altijd uit. Wij hebben een goed gevulde bankrekening, en ik vind een buffer ook wel belangrijk. Maar leuke dingen doen is ook belangrijk, en dat doen we dan ook met regelmaat, zoals meerdere keren per jaar op vakantie, vaak uit eten, naar concerten etc.


+1
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Geel

Bericht 29 Okt 2015 11:34

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Vroeger zou ik voor geld uitgeven gekozen hebben, maar nu kies ik voor sparen. Ik vind dat we te weinig buffer hebben, het voelt niet goed. Bovendien zijn er een hoop dingen waaraan we geld moeten/willen uitgeven (babymeubels, gordijnen, nieuwe keuken, nieuwe eetkamertafel, een auto etc.) waarvoor je toch eerst spaargeld voor moet hebben. We hebben ook wel wat, maar het is niet genoeg. Vandaar dat ik nu weinig uitgeef.
<<

Anoniem304

Bericht 29 Okt 2015 11:34

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Lejow schreef:
Ik geef het geld liever uit aan leuke dingen, alleen de keuken valt gewoon letterlijk uit elkaar. Ik had van de week het frontje van de keukenla in mn handen :nopompom:

En tuurlijk is het een kwestie van keuzes maken, maar als we nu zouden kiezen voor 2 keer pj op vakantie enz, dan is de keuken er in 2017 nog niet vrees ik.

Maar dat geldt toch voor (bijna) iedereen? Ik zit ook niet te wachten op een nieuwe voordeur (deze sluit niet meer goed, kromgetrokken) en een nieuwe bijkeuken (is van hout, staat op instorten) maar het moet wel. Als wij 2x per jaar op vakantie zouden gaan is dat in 2017 ook nog niet vervangen.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 29 Okt 2015 11:41

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Ja, precies wat Yadira zegt. Wij moeten nu ook (best onverwacht) ons dak laten vernieuwen en ons dakkapel laten herstellen. Ook een leuke grap van iets minder dan 25 000. Maar het moet wel, dus we sparen nu. We draven er ook weer niet in door en leven ook nog wel gewoon, maar ons hoofddoel is dus wel even sparen nu.

In zo'n gevallen ben ik wel echt blij dat we een goede buffer hebben. In principe zouden we die renovatiekosten gewoon kunnen betalen, maar ik wil ook wel weer gelijk een buffer hebben voor erna. Dus daarom sparen we nu veel, ook al genieten we gewoon van het leven en blijven we leuke dingen doen, zij het in mindere mate. Toen ik nog thuis woonde gingen we bijvoorbeeld 1x per week uit eten. Wij maken nu de keuzen om dat niet te doen en te sparen zodat we na onze verbouwing weer een nieuwe buffer hebben.
2012 & 2016
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9786

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 29 Okt 2015 11:46

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Ik spaar graag, maar ik geef het nu ook met bakken uit :ja:

Echter wilde ik dat ik meer had uitgegeven eerder. Doordat ik 100 euro boven de grens zat van e.v. moest ik meer dan 3duizend euro toeslag terugbetalen aan de belasting dienst. Nou dan had ik echt liever even een reisje gemaakt hoor.
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 29 Okt 2015 11:54

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Vandaag weer een bericht van de Rabobank gehad dat de spaarrente naar 0,7% gaat. Dan hoeft er voor mij niet zo nodig heel veel geld op de spaarrekening te staan. Maar ik ga het ook niet uitgeven aan dure vakanties ofzo, maar zorg wel dat we niks tekort komen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 29 Okt 2015 12:26

Re: Stelling #27: Liever geld nu uitgeven dan sparen

Scandic schreef:Momenteel geven we alles uit, maar ik vind het wel belangrijk om wat spaargeld te hebben als buffer. Maar meer dan 10k vind ik echt overdreven, dat hoeft van mij niet. Ik geef de rest van het geld liever uit aan vakanties, leuke dingen doen etc.

Lejow, het verbaast mij altijd dat jij vaak reageert dat jullie geen (of te weinig) geld hebben etc. Maar jullie werken toch allebei, hoe kan je dan geen geld hebben? Sparen jullie (te?)veel, geven jullie teveel uit, hebben jullie een te duur huis? Dat gevoel van krap zitten lijkt mij niet nodig als je beide werkt.



Dat komt omdat we zo zuinig mogelijk proberen te doen, omdat we een nieuwe keuken nodig hebben. Dus in dat opzicht sparen we misschien te veel ja, meer dan ik leuk vind, maar het is helaas gewoon echt even nodig.
We werken inderdaad allebei, maar hebben geen top salaris ofzo. En we hebben inderdaad een best flinke hypotheek.

Ik mag niet klagen hoor, we komen prima rond, en wellicht zouden we 2 keer per jaar op vakantie ook wel redden :P Alleen kan ik me dat gewoon niet voorstellen.
Ik weet niet beter dan 'weinig' of 'geen' geld hebben (ook vanuit huis uit) en sta zo nog ingesteld denk ik.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers