Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Dochter wordt gepest :-(

<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 17 Okt 2015 16:00

Dochter wordt gepest :-(

Onze oudste van 6 zit sinds een week of 6 in het eerste leerjaar. Ze zegt altijd dat ze het leuk vindt op school als we ernaar vragen, maar klapt altijd een beetje dicht als we vragen met wie ze heeft gespeeld, ze heeft het alleen soms over oudere kindjes die ze al kende hier uit het dorp. Verder vertelt ze er nooit veel over.

Van de week kwam ze na een regenachtige schooldag thuis met een vieze broek, bleek dat ze haar met opzet tegen de grond hadden geduwd. Een paar oudere kindjes zei ze. Maar vanmorgen hoorde ik haar tegen haar zusje zeggen: "Wees maar blij dat jij nog niet naar school hoeft, het is helemaal niet leuk op het schoolplein". Waarop ik vroeg wat er dan niet leuk was, ze wilde er eigenlijk niets over kwijt, maar vertelde toen dat ze zowat iedere dag gepest werd door een groepje meiden uit de tweede en dat ze in haar klas niet echt vriendinnetjes had (vriendinnetjes van vorig jaar gingen helaas naar een andere school, dus ze kwam in een onbekende klas).

Mijn hart brak echt, ik kan de hele dag aan niets anders meer denken. Ik wil haar zo graag helpen en gelukkig zien, maar je hebt hier als ouder zo weinig grip op :-(

Ik weet ook niet goed of ik nu juist met haar erover moet praten, of het beter kan laten rusten. Ik wil er zeker wel mee naar de juf, de school heeft een actief anti-pestbeleid. Maar ben bang dat mijn dochter niet wil dat we er met iemand over praten.

Mijn man werkt vandaag tot laat en weet nog van niks, ik wil er niet via de telefoon over beginnen, maar moest echt even mijn hart luchten. Misschien maak ik het zelf nu veel groter dan het is, maar ik schrok er echt van en heb zo met haar te doen. Bedankt voor het lezen in ieder geval, tips zijn uiteraard welkom!
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem219

Bericht 17 Okt 2015 16:07

Re: Dochter wordt gepest :-(

he bah pineco, wat ontzettend naar voor je dochter. dat is echt mijn grootste angst als moeder zijnde dat mijn dochter gepest gaat worden.

ik snap heel goed dat je hier dan verder de hele dag mee bezig bent... zoiets is toch verschrikkelijk...

ik zou het er met de juf en met je dochter toch over hebben. ook bij je dochter aangeven dat het niet hoort en dat ze op school ermee kunnen helpen ofzo... Ik zou het zeker niet laten voor wat het is.
ik denk dat het juist belangrijk is dat je dochter erover gaat praten, met jou of met de juf. of iemand anders op school. en dat school hier dan stappen in kan ondernemen en dat groepje meiden kan aanpakken.

ik hoop voor mijn dochter dat ze later nooit iemand gaat pesten... ik ben er nu al heel streng in, ieder kindje is anders maar geen een kindje is daarom stom of raar is wat ik regelmatig tegen mijn dochter zeg.
<<

Anoniem281

Bericht 17 Okt 2015 16:08

Re: Dochter wordt gepest :-(

Ohh wat naar! :-( Da's echt heel treurig! Zeker melden bij de juf, hoor! Ik weet niet goed wat je moet doen aangaande je dochter, ik denk wel dat ik het bespreekbaar zou blijven maken met haar. Niet pushen, maar wel dat ze weet dat ze het bij jullie kwijt kán, als dat nodig is.

Oh en is er misschien niet een boek over? Dat jullie die samen lezen bijv. en er zo spelenderwijs over kunnen praten?
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 17 Okt 2015 16:10

Re: Dochter wordt gepest :-(

Oh dat laatste is wel een goede Carl, met een boek wordt het onderwerp misschien makkelijker bespreekbaar voor haar. Ik lees ook wel overal op internet dat kinderen zich ervoor schamen als ze gepest worden en het daarom zelfs thuis niet durven te vertellen. Ik hoop in ieder geval dat ze erover blijft praten met ons.

Ik had het ook helemaal niet zien aankomen, de afgelopen jaren in de kleuterklas had ze altijd volop vriendinnetjes.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3293

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:20

Bericht 18 Okt 2015 11:05

Re: Dochter wordt gepest :-(

Pineco schreef:Oh dat laatste is wel een goede Carl, met een boek wordt het onderwerp misschien makkelijker bespreekbaar voor haar. Ik lees ook wel overal op internet dat kinderen zich ervoor schamen als ze gepest worden en het daarom zelfs thuis niet durven te vertellen. Ik hoop in ieder geval dat ze erover blijft praten met ons.

Ik had het ook helemaal niet zien aankomen, de afgelopen jaren in de kleuterklas had ze altijd volop vriendinnetjes.


Ik las laatst in de bieb het boek 'bang'. Het gaat over een meisje dat gepest wordt. De gevoelens die daarbij komen kijken worden beschreven en het is met tekeningetjes nog levender gemaakt. Je moet dat boek maar eens opzoeken want ze besteden op een heel brede manier aandacht aan pesten. Ik vond het iig een indrukwekkend boek.

Heel veel sterkte voor jullie dochter en voor jullie. Het lijkt me heel heftig om mee te maken en ik zou hier absoluut meteen met de juf over praten maar ook met jullie dochter.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 20 Okt 2015 23:25

Re: Dochter wordt gepest :-(

Even een update, het gaat goed gelukkig, voor zover wij weten tenminste. We hebben er zondag uitgebreid met haar over gepraat, uiteindelijk vond ze het volgens mij toch wel fijn om haar verhaal kwijt te kunnen. We hebben het er met haar goedvinden ook met haar juf en meester over gehad en die zouden op het schoolplein een oogje in het zeil houden.

De kindjes uit haar eigen klas zijn gelukkig wel aardig, al heeft ze nog geen echte vriendinnen gemaakt (de meeste kinderen uit haar klas kenden elkaar al van de kleuterklas, zij kwam met nog 2 jongens van een andere kleuterklas). En gisteren kreeg ze een uitnodiging voor een feestje van een meisje uit haar klas, dus dat gaf haar zelfvertrouwen wel een boost.

Ik denk dat het wel goedkomt allemaal, we waren er gewoon heel erg van geschrokken. Het boek dat Zenna noemt, ga ik zeker nog wel opzoeken, bedankt voor de tip!
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem219

Bericht 21 Okt 2015 06:39

Re: Dochter wordt gepest :-(

Wat fijn voor je dochter pineco!!
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 21 Okt 2015 20:48

Re: Dochter wordt gepest :-(

Vanmorgen helaas wel weer een beetje een domper. Ze bleef wel erg lang op de wc voordat ze naar de badkamer ging en toen ze eruit kwam, had ze met een klein schaartje haar pony eraf geknipt :omg: Echt zo niks voor haar, ze heeft normaal nooit van dit soort gekke acties. Als verklaring gaf ze dat ze gewoon geen pony meer wilde. Ik had het vermoeden dat iemand op school iets van haar pony gezegd heeft en ze het 'probleem' op die manier zelf wilde oplossen. Maar dat ontkent ze zelf. Het zag er echt niet uit, met een speldje erin heb ik haar nog enigszins toonbaar naar school kunnen brengen, maar dit soort dingen geeft andere kindjes natuurlijk alleen maar meer reden om haar te pesten.

Ze zegt nu maar steeds dat er niets meer aan de hand is, maar ik vind haar thuis zo prikkelbaar en ben bang dat ze alleen maar ontkent om het ons niet te hoeven vertellen. Terwijl ik juist zo graag wil dat ze weet dat ze ons alles kan vertellen.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 21 Okt 2015 21:16

Re: Dochter wordt gepest :-(

Wat naar Pineco. Heel lastig ook dat ze er niet over wil praten. Misschien dat je een (soorgelijke) ervaring van jezelf van vroeger aan haar kan vertellen en vertellen hoe jij je daar toen bij voelde. Hier helpt dat de kinderen soms om dan wel iets te gaan vertellen over dingen die ze mee maken op school maar waarvan ze het lastig/moeilijk vinden om er zelf over te beginnen of om over te praten.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 22 Okt 2015 13:04

Re: Dochter wordt gepest :-(

Heeft ze geen oom of tante of een vriendin van jullie ofzo waar ze goed mee kan, of opa en oma? Ik vertelde vroeger ook meer aan opa en oma dan aan mijn ouders. Misschien als ze met iemand anders dan jullie kan praten dat het dan weer beter gaat.

En, hoe hard het ook klinkt, ze zal het toch zelf moeten doen. Hoe meer er mee bemoeit wordt hoe erger het wordt en het in het geniep verder gaat. Kinderen zijn zo gemeen :-( sterkte, het lijkt me echt heel naar om je kind zo ongelukkig te zien.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 22 Okt 2015 20:04

Re: Dochter wordt gepest :-(

Ik denk inderdaad dat ze aan mijn moeder sneller iets zal loslaten. Vandaag kwam ze echter heel vrolijk op school en kreeg ik echt niet het idee dat er iets vervelends gebeurd was. Dit weekend gaat ze naar mijn moeder, dus we zullen zien of ze daar vertelt of er iets aan de hand is.

Vandaag raadde iemand me aan een speelafspraakje te maken met het kindje dat haar het meeste pest (ze heeft er één bij naam genoemd). Ze zei dat ze dit vroeger bij haar eigen kinderen altijd deed: degene met wie ze ruzie hadden, uitnodigen om te spelen. En dan kwam het vaak goed. Volgens haar pesten veel kinderen in eerste instantie uit een soort van jaloezie, omdat het gepeste kindje gelukkiger lijkt te zijn dan zij. Ik weet dat het kindje in kwestie het al een tijdje erg moeilijk heeft thuis (ouders gescheiden, moeder heeft een ander en is er nauwelijks voor de kinderen, vader woont verder weg nu en daar zijn ze slechts eens in de 14 dagen), maar of mijn dochter nu blij zou worden van een speelafspraakje met dit meisje?
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem281

Bericht 23 Okt 2015 08:11

Re: Dochter wordt gepest :-(

En als je het zo probeert uit te leggen, Pineco? Dat sommige kinderen pesten, omdat ze eigenlijk zelf niet zo blij zijn? En dan de vraag of 't niet leuk is elkaar beter te leren kennen zonder alle andere kindjes erbij, maar gewoon thuis, waar zij zelf veilig is.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 24 Okt 2015 09:55

Re: Dochter wordt gepest :-(

Oh, mijn hart breekt bij de gedachte dat kinderen gepest worden. Is ook een angst die ik heb voor mijn dochter, weet eigenlijk niet eens waar het vandaan komt. Heb er zelf geen ervaring of iets dergelijks mee. Maar jeetje, kinderen kunnen zo gemeen zijn. Wellicht dat jouw dochter dit weekend iets loslaat bij oma. Wat betreft het speelafspraakje, de gedachte erachter is goed. Maar ik weet niet of het inderdaad een heel goed plan is. Misschien kan jouw dochter het ook als een soort 'verraad' zien, dat je zo'n kindje toelaat in een voor jouw dochter veilig omgeving. Lastig hoor!
<<

Anoniem255

Bericht 24 Okt 2015 16:49

Re: Dochter wordt gepest :-(

Mijn hart breekt als ik je verhalen lees... Mijn dochter heeft het ook gedaan naar dan zichzelf pijn doen: krabben, bijten etc.

Hier heeft het inderdaad ook geholpen om de "pester" en de "gepeste" bij elkaar te brengen. Nu werd mijn dochter niet echt gepest maar voor haar voelde dat wel degelijk zo. Zij en een meisje uit de klas hebben beide een enorm pittig en vurig karakter en ze willen allebei nogal graag hun zin hebben. Na een gesprek met de juf heeft de juf ze expres veel met elkaar laten doen. Samen opruimen, samen een werkje doen, samen de gft emmer legen etc etc. En nu hebben ze alweer 2x samen afgesproken en dat ging super goed.

Sterkte en succes. Het is vreselijk om je kind zo te zien worstelen.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 21 Dec 2015 09:30

Re: Dochter wordt gepest :-(

Ik heb heel lang geen tijd gehad voor het forum, maar wilde toch even laten weten dat het heel goed gaat op school nu. We hebben het uitgebreid met onze dochter gehad over het pesten en de mogelijke reden daarvoor. Dat ze de oorzaak nooit bij zichzelf mag zoeken, maar dat de pesters vaak kindjes zijn die zelf niet zo gelukkig zijn en het vervelend vinden om te zien dat zij wel gelukkig is. Dat hielp echt heel goed, ze kan het naast zich neerleggen en trekt het zich niet persoonlijk aan. Dat maakte volgens mij dat ze voor het pestende meisje geen interessant doelwit meer was. Ze is nog steeds niet heel aardig, maar laat mijn dochter wel met rust.
En inmiddels heeft ze ook veel meer vriendjes in haar klas, ze wordt 's ochtends uitgebreid begroet als ze het schoolplein op loopt. Ik vraag er nog wel soms naar en heb haar duidelijk gemaakt dat ze ons altijd alles mag zeggen, ook als ze denkt dat we er verdrietig van worden. Ik heb haar gezegd dat we nog verdrietiger zijn als ze haar verdriet voor ons verborgen houdt.
Dus we zijn heel opgelucht dat het met een sisser is afgelopen en dat we er op tijd bij waren!
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43575

Geregistreerd: 16 Nov 2015 14:09

Bericht 21 Dec 2015 09:32

Re: Dochter wordt gepest :-(

Wat fijn, Pineco!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem148

Bericht 21 Dec 2015 09:44

Re: Dochter wordt gepest :-(

Wat een fijne update. Fijn dat het goed gaat met jouw dochter.
Ik ben ook altijd gepest en weet hoe verschrikkelijk het is. Erg jammer dat er zoveel gepest wordt. Hopelijk blijft het goed gaan en wordt jouw dochter niet meer gepest.
Wat mij overigens hielp is het niet direct vragen, ik wilde er niet over praten maar let op signalen. Ik wilde opeens niet meer alleen naar bed maar wilde gewoon dat mijn moeder bij mij kwam zitten. Ik wilde gewoon even 1 op 1 aandacht van haar krijgen. Dat was er nooit (en nu nog steeds niet, mijn moeder is zo blijkbaar niet).
Met mijn vader kon ik juist heel goed praten tijdens het werken. Ik ging altijd mijn vader helpen en dan was er echt tijd voor mij en niet voor mijn broers/zussen. En terwijl we bezig waren, kon ik mijn verhaal kwijt.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers