Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Natriumarm dieet

<<

Maura

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 224

Geregistreerd: 06 Mrt 2015 00:02

Bericht 16 Okt 2015 21:17

Natriumarm dieet

Mijn vriend moet zich, door zijn chronische ziekte, houden aan een natriumarm dieet. Gisteren heeft hij een diëtist gezien en zij heeft met hem de zoutwijzer doorgenomen. Deze zoutwijzer heeft hij vervolgens met mij doorgenomen. Opeens snapte ik wat ze bedoelden met een natriumarm dieet. Hij mag 4 gram zout per dag, ik 6 gram zout per dag. De diëtist had nog met mij willen praten, maar vandaag was een rommelige dag voor mij. Dus we zijn elkaar misgelopen. Wat ik door de zoutwijzer wel weet, is dat ik praktisch dagelijks het dubbele aan zout binnenkrijg en dat moet veranderen. Want ik krijg echt een plofbuik en ik me maar afvragen waarom ik zo veel vocht vasthoud.

Maar misschien hebben jullie tips buiten dat wat ikzelf heb uitgevonden?

*Groenten en aardappelen kook ik nooit met zout.
*Biologische producten bevatten weinig zout.
*Kant en klare pizzadeeg bevat meer zout dan zelf kneden deegmix.
*Zelf kneden deegmix van Jumbo eigen merk bevat weer minder zout dan die van Koopmans.
*Veel gebruik maken van kruiden, behalve zout.
*Vriend heeft tofukruiden gekregen en is daar tevreden over. Ik vond het net kruiden om de kip mee te kruiden.
*De natriumarme producten hebben een blauw logootje. En er zijn maar weinig producten van.
*En uit pakjes koken is uit den boze. Niet om de E-nummers, maar heb vandaag gezien hoeveel zout ze bevatten.
<<

Anoniem186

Bericht 16 Okt 2015 21:33

Re: Natriumarm dieet

Ik zou pizzadeeg ook gewoon zelf maken. Heel makkelijk. Bloem, gist, water, beetje olie en wat zout. Je kan dan zelf kiezen hoeveel zout je er in doet.

En als je voor zout kiest, neem dan geen keukenzout, maar kies voor keltisch zeezout. Keukenzout is een leeg product, terwijl keltisch zeezout alle mineralen nog bevat, veel gezonder.
<<

Maura

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 224

Geregistreerd: 06 Mrt 2015 00:02

Bericht 16 Okt 2015 21:39

Re: Natriumarm dieet

Dank je wel voor het recept. Ik ben zo slecht met recepten. Net als tutorials voor make-up. Iedereen maakt er wat prachtigs van, maar ik loop er op het eind van een tutorial bij als clown Bassie. Net als recepten die ik weleens heb gevolgd. Niet te eten. Daarom ben ik toch eerder geneigd om pakjes uit het schap te pakken. Maar ik moet het toch leren, dan maar een kookcursus er tegenaan gooien.

Keltisch zeezout? Ik heb wel gewoon zeezout in de kast staan. Maar is vast niet hetzelfde?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11587

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 16 Okt 2015 21:49

Re: Natriumarm dieet

Houd ook rekening met vlees, brood, broodbeleg, koekjes. Overal zit bijna zout in. Vooral belangrijk om veel verpakkingen te gaan lezen en te rekenen.

4 gram is weinig, de meeste mensen krijgen veel meer binnen.
2015 💙
<<

Anoniem186

Bericht 16 Okt 2015 21:51

Re: Natriumarm dieet

Nee, gewoon zeezout is ook bewerkt. Google maar eens op keltisch zeezout. Het is het enige zout wat wij nog gebruiken.

En een recept met filmpje voor het pizzadeeg:
http://uitpaulineskeuken.nl/2013/05/how ... video.html
<<

Maura

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 224

Geregistreerd: 06 Mrt 2015 00:02

Bericht 16 Okt 2015 22:00

Re: Natriumarm dieet

Onlangs heb ik voor hem natriumarme pindakaas meegenomen en dat vindt hij lekkerder dan de niet natriumarme variant. Ook de Zaanse tomatenketchup vond hij lekker. Het is jammer dat er zo weinig producten zijn. Op internet waren het er al weinig, maar in de supermarkt is er maar een kwart te vinden van wat ik vond op internet. Voorheen aten we voornamelijk kaas op brood, belegen kaas, maar ik heb al besloten dat ikzelf ook aan een ander soort beleg moet. Ben er alleen nog niet over uit wat ik dan lekker vind. Kaas is toch zo heerlijk standaard.
<<

Maura

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 224

Geregistreerd: 06 Mrt 2015 00:02

Bericht 16 Okt 2015 22:02

Re: Natriumarm dieet

Jans schreef:Nee, gewoon zeezout is ook bewerkt. Google maar eens op keltisch zeezout. Het is het enige zout wat wij nog gebruiken.

En een recept met filmpje voor het pizzadeeg:
http://uitpaulineskeuken.nl/2013/05/how ... video.html


Dank je wel, heb hem onder mijn favorieten gezet. Zal morgen de video even bekijken. En proberen te maken. :)
<<

Anoniem193

Bericht 16 Okt 2015 22:46

Re: Natriumarm dieet

Geen gepaneerd en gemarineerd vlees kopen. Ook dat stikt van het zout.

Geen voorgemixte kruiden (zoals Italiaanse kruiden, kip kruiden, etc) maar echt los spul waar alleen dat in zit wat er op staat. Basilicum, tijm, kerrie, nootmuskaat, alles los.
<<

Anoniem186

Bericht 17 Okt 2015 07:57

Re: Natriumarm dieet

Als je trouwens niet zo'n held bent in kruidenmengsels zelf maken, dan kan ik je echt aanraden om hier eens te kijken:
https://www.pit-pit.com/keukenkruiden/zonder_zout.html
Als deze mengsels zijn zonder zout. Ik gebruik zelf die van de nasi, echt heel erg lekker!
<<

Anoniem137

Bericht 17 Okt 2015 08:27

Re: Natriumarm dieet

De pizza zou ik overigens niet beleggen met salami, geraspte kaas of dergelijke dingen. Ik zou je kaassoorten goed uitkiezen, pizza met geitenkaas is ook lekker en bevat volgens mij veel minder zout? En dan veel groentes enzo.

Niet van tevoren gekruid en gemarineerd/gepaneerd vlees kopen, maar je vlees gewoon zelf kruiden en marineren. Loop eens bij de toko binnen voor 'verse' gedroogde kruiden, die bussen in de supermarkt bevatten allemaal megaveel zout.

Kijk op bol.com even naar natriumarme kookboeken of zoek via internet recepten (misschien bestaat er wel een forum) op. Dat helpt je vaak wel heel erg op weg.
<<

Anoniem137

Bericht 17 Okt 2015 08:32

Re: Natriumarm dieet

En krijgt vanuit het ziekenhuis geen informatie mee? Mijn collega heeft glutenintolerantie en heeft een hele hand-out gekregen. Misschien hebben ze ook wel zoiets voor natriumarm eten.

Mijn opa at natriumarm en at overigens wel kaas op brood. En regelmatig zure haring, daar moet je van houden, maar dat herinner ik me nog haha.
<<

Anoniem186

Bericht 17 Okt 2015 08:32

Re: Natriumarm dieet

Ja idd. Geen vleeswaren op je pizza doen. Maar kiezen voor gebakken gehakt of kipfilet.
Bij de kaaswinkel verkopen ze zoutloze kaas. Ik vond het echt niet lekker, maar wellicht het proberen waard.
<<

Anoniem313

Bericht 17 Okt 2015 08:39

Re: Natriumarm dieet

Maura schreef:Onlangs heb ik voor hem natriumarme pindakaas meegenomen en dat vindt hij lekkerder dan de niet natriumarme variant. Ook de Zaanse tomatenketchup vond hij lekker. Het is jammer dat er zo weinig producten zijn. Op internet waren het er al weinig, maar in de supermarkt is er maar een kwart te vinden van wat ik vond op internet. Voorheen aten we voornamelijk kaas op brood, belegen kaas, maar ik heb al besloten dat ikzelf ook aan een ander soort beleg moet. Ben er alleen nog niet over uit wat ik dan lekker vind. Kaas is toch zo heerlijk standaard.


In brood zelf zit ook zout, dus je zou ook minder brood kunnen eten.
<<

Maura

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 224

Geregistreerd: 06 Mrt 2015 00:02

Bericht 17 Okt 2015 16:05

Re: Natriumarm dieet

We hebben informatie vanuit het ziekenhuis gekregen, maar ik vind het toch handig om te kijken of anderen ook nog tips hebben. Van de Italiaanse kruiden was ik het me bijvoorbeeld helemaal niet bewust dat het een kruidenmengsel is en dat er zou in zou kunnen zitten. Bedankt voor de tip!

Hij vindt beschuit (en daar heb je ook de Vitaal van, als ik het goed heb begrepen en die is met minder zout) en matzecrackers erg lekker. Hij was al nooit zo'n broodeter en ik zag dat hij in het ziekenhuis ook geen brood meer kreeg.

Gepaneerd vlees en gekruid vlees kocht ik al nooit. Ik kruid mijn gehakt bijvoorbeeld niet voor ik het verwerk in een pastasausje. Wel als ik een gehaktbal maak, maar dan moet ik de kruidensoorten aanpassen en zout vermijden.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers