Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nationale Donorweek

<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 16 Okt 2015 10:37

Nationale Donorweek

Deze week is het weer Nationale Donorweek. We worden eigenlijk weer gevraagd na te denken over de dood en ons lichaam na de dood. Wat kan je voor iemand anders nog betekenen als die persoon je nieren of je longen krijgt?

Ik ben zelf al vanaf mijn 12de donor. Vanaf dat moment mocht je met een donorcodicil rondlopen. Dit is voor mij altijd een bewuste keuze geweest. Ik heb van dichtbij mogen meemaken dat iemand, dankzij een nier van iemand anders nog 18 jaar heeft kunnen leven. Zonder afhankelijk te zijn van dialyse.

Verder roep deze week ook altijd de vraag op, als je donor bent heb je dan meer recht op een donor orgaan.
Ik sta daar zelf dubbel in, aan de ene kant zeg ik ja. Want je zou zelf ook willen geven. Aan de andere kant weet ik ook dat, bijvoorbeeld mijn vriend, niet meer geschikt is als donor voor alle organen. Zijn lever is beschadigd bij een ongeval en door hetzelfde ongeval is hij ook 2x gereanimeerd. Dus in hoever zijn, zijn grote organen nog geschikt voor donatie.

Ik vond afgelopen week het stukje in de telegraaf daar over wel 'schokkend' om te lezen

Wel nemen, niet geven...
René Steenhorst
Leiden - Als hun leven in gevaar is, hoopt 88 procent van de Nederlanders op tijd een reddend donororgaan te krijgen. Maar een schokkende minderheid van 26 procent blijkt daadwerkelijk bereid een ander te helpen door orgaandonor te zijn. Dit immense verschil tussen nemen en geven blijkt uit nieuw onderzoek door de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) onder ruim duizend Nederlanders. Vandaag is de start van de Donorweek.

Het is voor het eerst dat de NTS onderzoek heeft laten doen naar dit ’wederkerigheidsprincipe’, de onderlinge verplichting een gift te beantwoorden met een tegengift.

Ondanks jarenlange wervingscampagnes, die zeker 20 miljoen euro kostten, hebben nog altijd negen miljoen mensen zich niet laten registreren als donor. Wel wil 57 procent van de Nederlanders (echter pas op het moment dat zij sterven) hun organen en/of weefsels afstaan
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem168

Bericht 16 Okt 2015 11:28

Re: Nationale Donorweek

Ik heb meteen toen ik 18 was mezelf als donor geregistreerd. Dat wederkerigheidsprincipe lijkt mij geen goed idee. Wel zonde dat campagnes zoveel geld kosten en relatief zo weinig opleveren! Ik roep altijd dat wat je keuze ook is, je het moet registreren. Niet ' straks', niet 'morgen', NU!
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 16 Okt 2015 11:36

Re: Nationale Donorweek

Ik heb mij ook op mijn 18e geregistreerd. Daar kreeg je toen ook een brief over. Wel heb ik het net nog even online gecheckt (n.a.v een ander topic), want het stond mij bij dat je het op een gegeven moment nogmaals moest registeren (omdat het vanaf toen online kon) en het zou typisch iets voor mij zijn om dat te vergeten. Maar het staat er netjes in gelukkig (optie 1).

Ik ben overigens ook voorstander om iedereen automatisch te registeren en dat je specifiek moet aangeven het niet te willen. Of zoals Amerika geloof ik waar het op het rijbewijs staat (volgens mij krijg je de vraag dus ook op het moment dat je je rijbewijs krijgt en hoef je er zelf dus geen 'moeite' voor te doen).
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 16 Okt 2015 11:42

Re: Nationale Donorweek

Ik ben ook donor. Eerst had ik keuze 3, ondanks dat ik wel donor wilde zijn. Oftewel, ik had de keuze bij mijn nabestaanden neergelegd. Ik bedacht me dat zij het, net als ik, een 'enge' keuze zouden vinden om ja te zeggen en in de emotie niet voor orgaandonatie zouden kiezen. Ik denk dat je als nabestaande niet over de lange termijn denkt.

Ik denk dat orgaandonatie ook als een troost kan werken voor míjn nabestaanden. Meer betekenis kun je niet aan je eigen dood geven. Je geeft iemands geliefde, moeder, vader, dochter, zoon of hoe dan ook, een tweede kans in het leven.

Ik zou heel graag zien dat iedereen automatisch donor is en dat je je moet registreren als je geen donor wilt zijn. Ik denk dat iemand meer getriggerd is om te 'opt-out'en dan donor te worden. Uiteraard moet er wel de keuze zijn.
L2014 & H2017
<<

Anoniem137

Bericht 16 Okt 2015 12:05

Re: Nationale Donorweek

Ik had een donorcodicil, zo'n dun, geel papiertje was dat altijd geloof ik. Ik ben hem nu kwijt en ik vraag me nu dus af of mijn keuze van destijds überhaupt wel ergens geregistreerd staat of dat dat systeem van vroeger gewoon niet meer 'geldt' ofzo, en je je opnieuw moet aanmelden. Dat was namelijk nog van voor de tijd van het internet enzo.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 16 Okt 2015 12:11

Re: Nationale Donorweek

Keet, dat kun je op donorregistratie.nl nakijken dmv inloggen met je DigiD.
L2014 & H2017
<<

Anoniem321

Bericht 16 Okt 2015 12:19

Re: Nationale Donorweek

Ik ben al heel lang donor. Ik vind het een goede zaak om donor te zijn.
De wederkerigheidskwestie vind ik een lastige, omdat ik ook wel van het principe ben dat iedereen (ongeacht wat dan ook) moet worden geholpen als dat nodig is.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 16 Okt 2015 12:25

Re: Nationale Donorweek

Ik ben ook al een tijdje donor. Ik vond het ook wel een eng idee, maar uiteindelijk vind ik het toch belangrijker dat ik als ik doodga anderen kan helpen met iets wat ik zelf toch niet meer nodig heb.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 16 Okt 2015 13:30

Re: Nationale Donorweek

Ragazza schreef:Ik ben al heel lang donor. Ik vind het een goede zaak om donor te zijn.
De wederkerigheidskwestie vind ik een lastige, omdat ik ook wel van het principe ben dat iedereen (ongeacht wat dan ook) moet worden geholpen als dat nodig is.


Eens, maar wellicht dat het gevolgen kan hebben voor de wachttijd? Dus dat je voorrang krijgt als je zelf donor bent? Geen idee of dat reeel is hoor, of dat sommige mensen dan niet aan de beurt komen.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 16 Okt 2015 14:12

Re: Nationale Donorweek

Kiatu schreef:Ik heb meteen toen ik 18 was mezelf als donor geregistreerd. Dat wederkerigheidsprincipe lijkt mij geen goed idee. Wel zonde dat campagnes zoveel geld kosten en relatief zo weinig opleveren! Ik roep altijd dat wat je keuze ook is, je het moet registreren. Niet ' straks', niet 'morgen', NU!

Hier sluit ik mij helemaal bij aan.
<<

Anoniem167

Bericht 16 Okt 2015 15:34

Re: Nationale Donorweek

Ik wist niet dat het nationale donorweek was, maar ik heb me gisteren opgegeven naar aanleiding van een sterfgeval in mijn directe omgeving.
<<

Anoniem236

Bericht 16 Okt 2015 15:52

Re: Nationale Donorweek

Ja ik ben donor en ik ben wel voor wederkerigheid. Ik kan ook niet zo goed begrijpen dat mensen wel willen ontvangen maar niet willen geven. Niet dat zij niet geholpen hoeven worden, maar wellicht iets van dat donors voorrang krijgen op de wachtlijst ofzo.

Ook vind ik dat iedereen donor moet zijn, tenzij je het aangeeft niet te willen. Ik denk dat je dan veel meer donoren hebt, omdat er vast een boel mensen wel donor willen zijn, maar 'vergeten' zich te registreren, of denken dat doe ik wel een keer.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 16 Okt 2015 15:54

Re: Nationale Donorweek

Ik ben ook donor. En ook volbloeddonor. Bloed geven is simpel en je red er levens mee.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem154

Bericht 16 Okt 2015 19:44

Re: Nationale Donorweek

Ben orgaandonor sinds mn 18de
En binnenkort ook bloeddonor


Ik krijg man niet overtuigd, heel erg jammer :thumbdown:
<<

Anoniem216

Bericht 17 Okt 2015 12:45

Re: Nationale Donorweek

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 06 Okt 2017 15:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem153

Bericht 17 Okt 2015 18:52

Re: Nationale Donorweek

Ik heb me zojuist geregistreerd n.a.v. dit topic. Ik wilde het al heel lang, heb al 5 jaar een ingevuld formulier in envelop in de kast liggen. Het kwam er steeds niet van.

Nog een andere vraag: zouden jullie levend donor willen zijn? (bijvoorbeeld nieren). Waarom en voor wie zou je dit wel/niet doen?
<<

Anoniem153

Bericht 17 Okt 2015 18:54

Re: Nationale Donorweek

Dimmel schreef:Ik ben zelf ook donor, al vanaf mijn 18de. Voor mij een kleine moeite om mensen na mijn overlijden te helpen. Mijn man is weer geen donor. Ik krijg hem helaas niet overtuigd. Wel heeft hij het vastgelegd dat hij geen donor wil zijn. Hij is wel voor wederkerigheid en wil dan ook geen orgaantransplantatie als het ooit in de toekomst voorkomt.

Waarom wil hij geen orgaantransplantatie? Ook niet als het de enige manier is om verder te leven?
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 17 Okt 2015 21:40

Re: Nationale Donorweek

*Charlie* schreef:Ik heb me zojuist geregistreerd n.a.v. dit topic. Ik wilde het al heel lang, heb al 5 jaar een ingevuld formulier in envelop in de kast liggen. Het kwam er steeds niet van.

Nog een andere vraag: zouden jullie levend donor willen zijn? (bijvoorbeeld nieren). Waarom en voor wie zou je dit wel/niet doen?


Ik ben ook orgaandonor, ook bloeddonor overigens. Ik had voor mijn vader maar wat graag een nier willen afstaan, maar hij wilde dat pertinent niet. Ik denk dat ik levend doneren alleen zou overwegen voor mijn kinderen, partner of naaste familie (moeder, broer).
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem216

Bericht 17 Okt 2015 21:56

Re: Nationale Donorweek

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 06 Okt 2017 15:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem153

Bericht 18 Okt 2015 09:02

Re: Nationale Donorweek

Heeft je vader nog wel van iemand anders een nier gekregen?
<<

Anoniem153

Bericht 18 Okt 2015 09:04

Re: Nationale Donorweek

Dimmel schreef:
*Charlie* schreef:
Dimmel schreef:Ik ben zelf ook donor, al vanaf mijn 18de. Voor mij een kleine moeite om mensen na mijn overlijden te helpen. Mijn man is weer geen donor. Ik krijg hem helaas niet overtuigd. Wel heeft hij het vastgelegd dat hij geen donor wil zijn. Hij is wel voor wederkerigheid en wil dan ook geen orgaantransplantatie als het ooit in de toekomst voorkomt.

Waarom wil hij geen orgaantransplantatie? Ook niet als het de enige manier is om verder te leven?


Puur het feit omdat hij geen donor wil zijn. Zelfs niet als het levensreddend is. Ik hoop dat hij zich toch ooit bedenkt.

Hoe zit dat met de kinderen, stel dat 1 van hun een donor nier (even als voorbeeld) nodig heeft. Zou hij dan alsnog geen donor willen zijn?
<<

Anoniem216

Bericht 18 Okt 2015 10:01

Re: Nationale Donorweek

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 06 Okt 2017 15:06, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem275

Bericht 18 Okt 2015 12:42

Re: Nationale Donorweek

Mijn man en ik zijn beiden sinds ons 18e donor.
Bloed heb ik willen geven, maar werd me afgeraden ivm slechte vaten (die kon ik beter goed houden voor als ik ze zelf een keer nodig heb, zeiden ze)

Ik hoop nooit voor de keuze te komen staan, maar zoals ik er nu over denk zou ik de organen van mijn kinderen ook af staan..

Bij leven doneren (bijv. een nier) zou ik alleen voor familie/goede vrienden doen, denk ik..
<<

Anoniem186

Bericht 18 Okt 2015 12:54

Re: Nationale Donorweek

Ik heb me in 2004 al geregistreerd. Ze mogen alles van me hebben. Ik ben er heel nuchter in, ik heb er niks meer aan en een ander kan het z'n leven redden.
<<

Siep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3506

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 18 Okt 2015 14:10

Re: Nationale Donorweek

Jans schreef:Ik heb me in 2004 al geregistreerd. Ze mogen alles van me hebben. Ik ben er heel nuchter in, ik heb er niks meer aan en een ander kan het z'n leven redden.


Eens, zo sta ik er ook in. Tuurlijk is de gedachte wel "eng" maar dat vind ik überhaupt van de gedachte om dood te gaan. Ik ben ook volbloed donor.
Oktober 2016 Juni 2018
Maart 2021⭐
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers