Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


brandweeroefening op school...

<<

Anoniem20

Bericht 30 Sep 2013 15:47

brandweeroefening op school...

was net even wandelen met de mannen, is er een brandweeroefening op de basisschool hier om de hoek. L wilde kijken, prima. De kleintjes ( 4 en 5 jr) liepen voor hun doen best snel wat ik zo in kon schatten, maar de juf vond het niet snel genoeg. enige dat ze continu riep was "doorlopen Nú!!!" en "luisteren jullie!". ook trok ze de kinderen gewoon naar voren aan de arm. 2 kleintjes vielen daardoor, maar daar deed ze niets op uit.

ik snap dat je zo'n oefening serieus neemt, maar ik vond het echt niet prettig om aan te zien.

Vinden jullie dat de juf op z'n moment echt de situatie (oefening) serieus moet nemen, of dat ze rekening moet houden met de leeftijd van de kinderen?
<<

Emmayess

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 107

Geregistreerd: 03 Sep 2013 15:44

Bericht 30 Sep 2013 15:52

Re: brandweeroefening op school...

Lijkt wel alsof de juffrouw in paniek was. Aan de andere kant, straks is het een keer wél echt nodig, dan zal ze ook streng moeten zijn. Hoewel ik het nu een beetje overdreven vind.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 30 Sep 2013 15:59

Re: brandweeroefening op school...

Wellicht is ze grieperig, met haar verkeerde been uit bed gestapt en waren ze net strontvervelend in de klas, en kwam dit er ook nog bij.
Dan reageer je niet altijd, zoals je zou willen.

Als bij ons het alarm gaat ben ik ook wel streng, kinderen moeten goed luisteren en doen wat de bedoeling is, en gewoon zo snel mogelijk de school uit. Oefening of niet.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 30 Sep 2013 17:01

Re: brandweeroefening op school...

Kinderen naar voren trekken aan de arm vind ik niet ok, alleen als er gevaar dreigt of iets waardoor het nodig is om aan de armnte trekken. Maar zeker niet omdat ze niet doorlopen.

Streng zijn vind ik wat anders als een kind aan de arm trekken waardoor het valt. Wat ze zei vind ik niet gek, ze moet dit ook serieus nemen en de kinderen moeten ook echt weten dat dit een situatie is waarin ze MOETEN luisteren.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Anoniem331

Bericht 30 Sep 2013 17:23

Re: brandweeroefening op school...

Waarschijnlijk had het meer effect gehad als ze zelf de rust had bewaard.
Blijf kalm en raak niet in paniek staat ook in het rijtje dingen die je als eerste moet doen in zo'n situatie.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 30 Sep 2013 18:37

Re: brandweeroefening op school...

Ik vind dat ook wel een beetje te ver gaan. Tuurlijk moet je een oefening serieus nemen, maar zo bereik je natuurlijk het tegenovergestelde. Als je zo hard aan kinderen trekt dat ze vallen dan duurt het alleen maar langer totdat je buiten/op de ontruimingsplek bent.
Het lijkt me sowieso verstandig dat je als juf regelmatig in de klas uitlegt wat er gaat gebeuren als het alarm af gaat en wat ze van de kinderen verwacht.
<<

Anoniem7

Bericht 30 Sep 2013 19:17

Re: brandweeroefening op school...

Zelfs als het serieuze zaak is, zou ik niet zo mogen reageren. De kinderen zouden van haar zo in de paniek schieten...
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 30 Sep 2013 20:06

Re: brandweeroefening op school...

Lejow schreef:Wellicht is ze grieperig, met haar verkeerde been uit bed gestapt en waren ze net strontvervelend in de klas, en kwam dit er ook nog bij.
Dan reageer je niet altijd, zoals je zou willen.

Als bij ons het alarm gaat ben ik ook wel streng, kinderen moeten goed luisteren en doen wat de bedoeling is, en gewoon zo snel mogelijk de school uit. Oefening of niet.

Ben het hiermee eens. Wel makkelijk om nu van de zijlijn te roepen hoe ze het had moeten doen, maar ga zelf maar eens tussen een groep van 30 kleuters staan die allemaal snel en goed de school uit moeten komen, terwijl ze allemaal in rep en roer zijn om het alarm.
Tuurlijk is het goed om met de kinderen erover te spreken en zelf rustig te blijven, maar wie weet wanneer dit de laatste keer is gehouden? Het is net het nieuwe schooljaar, ik vind het alleen maar goed dat ze dit nu al hebben gedaan. Ze zouden het eigenlijk iedere 2 maanden moeten herhalen en dan gaat het vanzelf beter.

Wij hebben vroeger zelf al eens een brandoefening gehad in school en de kleintjes van groep 3 kwamen toen een kwartier later dan de rest uit school.... Iedereen heel hard lachen dat ze zo laat waren, maar wat bleek; ze moesten door hun eigen nooduitgang, want mochten niet door de gang in zo'n geval, het lokaal was net nieuw en de lerares kon de sleutel van de deur niet vinden. Ze was helemaal in paniek geweest want een aantal maanden daarvoor was er brand geweest in haar eigen woning.

Ik heb trouwens zelf ooit een brandoefening gehad op mijn werk. (samen met brandweer, incl rook in het pand e.d.) Ik wist dat het een oefening was, we hadden het een paar uur daarvoor nog besproken, maar toch raakte ik zelf ook wel lichtelijk in paniek. Uiteindelijk bleek dat wij een stuk of 3 doden hadden gehad als het echt was geweest.
Dus hopelijk oefenen ze het zo vaak mogelijk op die basisschool en dan weet iedereen goed wat hij/zij moet doen als het echt is en zal de lerares ook wat minder paniekerig reageren.
<<

Anoniem28

Bericht 30 Sep 2013 20:18

Re: brandweeroefening op school...

zal best hoor, dat een juf een keer een nacht slecht geslapen heeft, maar als ze vervolgens zo hard aan de arm van mijn kind trekt waardoor ze omvalt, zou ik dat echt niet waarderen hoor en haar daar ook op aan spreken. Je zou dat kind een zondagsarmpje trekken joh. Dat je dan een keer wat kortaf bent kan ik inkomen, maar dit soort dingen zou ik als ouder niet willen zien.
<<

Anoniem193

Bericht 30 Sep 2013 20:26

Re: brandweeroefening op school...

Ik hoorde afgelopen week dat ze op een ander Kdv wekelijks een liedje zingen waarbij de kinderen een touw moeten pakken en aan een slinger naar buiten lopen. Dit doen ze elke week zodat het normaal is voor de kinderen en ze niet in paniek raken wanneer er brand is.
<<

Anoniem331

Bericht 30 Sep 2013 20:28

Re: brandweeroefening op school...

Alibi schreef:Ik hoorde afgelopen week dat ze op een ander Kdv wekelijks een liedje zingen waarbij de kinderen een touw moeten pakken en aan een slinger naar buiten lopen. Dit doen ze elke week zodat het normaal is voor de kinderen en ze niet in paniek raken wanneer er brand is.



En zo voorkom je paniek, en kun je snel en adequaat handelen als er echt wat is! Vele malen beter!
<<

Anoniem20

Bericht 30 Sep 2013 20:32

Re: brandweeroefening op school...

Lenthe, waar zeg ik hoe ze het aan had moeten pakken? Ik vond het niet prettig om te zien, dat is heel anders dan dat ik haar de grond in trap of weet ik het (wat jij doet suggereren...).

De kinderen waren juist rustig en liepen gewoon netjes op de stoep naast de school. Die vrouw maakte het zelf juist ingewikkeld door zo kortaf en hardhandig te doen.


Dat van alibi lijkt mij effectief!
<<

Anoniem7

Bericht 30 Sep 2013 21:00

Re: brandweeroefening op school...

Wij hebben trouwens geen oefeningen, hier is die stomme slowwoop een tijd terug vaak af gegaan. Soms door nalatigheid van een collega die aan het bakken was, soms door een defect. We starten dan altijd direct met ontruimen en beschouwen dat dan altijd maar als een oefening. Gaat hier trouwens vrij rustig. De kinderen zijn vaak wel eventjes onder de indruk, maar dat zijn dan meestal de kinderen die liggen te slapen en we dan uit bed moeten plukken. Maar eigenlijk hebben ze daar niet lang last van, na een kwartiertje slapen ze weer of zijn ze weer heerlijk aan het spelen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 30 Sep 2013 21:25

Re: brandweeroefening op school...

Zo'n ringending hebben ze bij ons bij de peuters ook.

Overigens zeg ik niet dat ik het goedkeur wat ze deed, maar dat we allemaal wel eens anders reageren dan we zouden willen.
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 30 Sep 2013 21:28

Re: brandweeroefening op school...

juani schreef:Lenthe, waar zeg ik hoe ze het aan had moeten pakken? Ik vond het niet prettig om te zien, dat is heel anders dan dat ik haar de grond in trap of weet ik het (wat jij doet suggereren...).

De kinderen waren juist rustig en liepen gewoon netjes op de stoep naast de school. Die vrouw maakte het zelf juist ingewikkeld door zo kortaf en hardhandig te doen.


Dat van alibi lijkt mij effectief!

Nee dat bedoel ik ook niet, maar ik bedoelde dat er een aantal nu zeggen dat de rust bewaren het beste is, dat je kalm moet blijven en dat je niet in paniek mag raken etc en daar ben ik het volledig mee eens, maar je weet niet hoe je in zo'n situatie reageert. Ik heb het zelf een paar keer meegemaakt, zo'n oefening, en je weet achteraf ook wel dat je niet goed hebt gereageerd.
Ik hoop voor de lerares dat het goed wordt geëvalueerd en dat ze het binnenkort weer oefenen, zodat ze het daarna toch rustig en beheerst kan uitvoeren.
<<

Anoniem20

Bericht 30 Sep 2013 21:46

Re: brandweeroefening op school...

Ok, dat kan ik mij ook wel voorstellen hoor. Alleen deze kinderen waren best voorbeeldig als je het mij vraagt, vooral vergeleken met mijn zoon die dolenthousiast erachteraan rende en schreeuwde....en vooral niet luisterde toen ik hem terug riep :)

Hopelijk kwam het idd door de druk, en is ze normaliter wat minder fel en kortaf.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers