Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kippen

<<

Anoniem304

Bericht 12 Okt 2015 10:03

Kippen

Hallo!

Ik weet dat hier een aantal forumsters zijn die kippen houden, dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Wij krijgen kippen! Ik heb m`n vriend eindelijk zover haha. Maar nu, what to do? Wat zijn de do's en dont's? Ik heb al wat op internet rondgekeken, maar ik kom er nog niet helemaal uit.

We willen gewoon kippen in een hok met een ren (en ze kunnen ook wel los lopen in de tuin, gezellig). Dus dan moeten we beslissen welke kippen we willen? Hoe beslis je dat? Het gaat mij er gewoon om dat ze eieren leggen, dus ze hoeven geen schoonheidsprijzen te winnen. En dan een hok, er zijn zoveel?

Bijvoorbeeld deze;

Afbeelding
- Totale breedte: 146 cm.
- Breedte hok zonder ren: 60 cm.
- Diepte: 65 cm.
- Hoogte: 100 cm.
wordt al genoemd als ruim hok. Maar ik vind het maar klein ogen eigenlijk. Kippen hebben toch wel de ruimte nodig?

Vertel me alles over kippen! Thanks. :smile:
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 12 Okt 2015 10:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

anoniem213

Bericht 12 Okt 2015 10:06

Re: Kippen

Ik vind dat ook echt maar een klein hokje!
<<

Anoniem137

Bericht 12 Okt 2015 10:09

Re: Kippen

Ik weet niet hoe groot je tuin is, maar je kunt van dat hok natuurlijk ook de buitenren eraf laten en dan zelf een soort 'ren' om het hok heen afzetten met gaas.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Okt 2015 10:17

Re: Kippen

Keet. schreef:Ik weet niet hoe groot je tuin is, maar je kunt van dat hok natuurlijk ook de buitenren eraf laten en dan zelf een soort 'ren' om het hok heen afzetten met gaas.

Ja inderdaad dat is ook nog een idee natuurlijk, gewoon een hok en dan zelf met kippengaas een ren maken. Ik ben alleen niet zo`n 'bouwheld' en mijn vriend vindt dat ik het zelf moet doen, haha. :laughcry:

We hebben ruim 1400m2 aan perceeloppervlak, dus qua ruimte zit het wel goed. :P
<<

Anoniem239

Bericht 12 Okt 2015 10:18

Re: Kippen

Mij lijkt dat ook zo leuk! Maar met aangrenzende tuinen is dat niet heel buur vriendelijk denk ik he?

Hoeven kippen wil je? Voor 3 kippen is het denk ik wel ruim zat toch?
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 15:08

Bericht 12 Okt 2015 10:19

Re: Kippen

Het ligt er natuurlijk net aan hoe groot je tuin is en hoeveel ruimte je de kippen wilt geven.

Mijn ouders (wonen vrijstaand) hebben thuis kippen met een hele grote hok en ren (lees minimaal 15 tot 20 keer zo groot als jouw afgebeelde ren). Het aantal kippen dat ze hebben valt wel mee. Een stuk of 8 (kunnen er veel meer in). Bovendien leggen ze op dit moment niet of nauwelijks, dus er worden nog steeds eieren bij de boer gekocht (is goedkoper dan in de winkel). Dat ze niet of nauwelijks iets leggen komt vooral volgens mij dat het herfst winter aan het worden is en de ren geen verwarming heeft. De kippen hebben dan het voer wat ze eten vooral nodig om zich zelf warm te houden, dus is er geen energie meer om een ei te leggen (hebben ze dacht ik ook kalkrijk voedsel voor nodig). Mijn ouders vinden dit niet erg, want ze hebben ze vooral voor de hobby en de restjes eten gaan vaak richting de kippen. Wil je echt kippen houden puur voor de eieren (1 ei per dag per kip) dan zou ik er zelf niet aan beginnen, dat is niet echt haalbaar in de achtertuin denk ik.

Overigens zou je ook eens info hierover kunnen inwinnen bij een plaatselijke kippenboer. Die verkopen vaak eieren aan huis (niet alleen in eierautomaat) in een klein winkeltje of zo. Toevallig dit weekend nog in zo'n winkeltje geweest waar allemaal lokale producten stonden van boeren uit te omgeving (groente, eieren, fruit etc.) waar ik zeker vaker ga komen omdat zo de tussenhandel (supermarkten) niet aan de lokale boeren verdient. 10 ongesorteerde eieren koste daar bijv. maar 1 euro.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Okt 2015 10:26

Re: Kippen

Keshi schreef:Mij lijkt dat ook zo leuk! Maar met aangrenzende tuinen is dat niet heel buur vriendelijk denk ik he?

Hoeven kippen wil je? Voor 3 kippen is het denk ik wel ruim zat toch?

Haha. M`n moeder's buren hebben ook een stuk of 6 kippen in een rijtjeswoning, m`n moeder vindt het wel gezellig hoor ;).
Ik wil 2 of 3 kippen, niet meer.

@Fred, ik heb inderdaad gelezen dat de meeste kippen in de winter geen eieren leggen. Dat is niet erg hoor. Ik vind het gewoon leuk, wat diertjes om huis. En dat het dan ook nog nuttige dieren zijn vind ik dan extra leuk. Dat we dan niet iedere dag of niet altijd eieren hebben hoort erbij, dat vind ik niet erg.

Ik heb op Marktplaats wat adresjes gevonden met kippen. Die kan ik vast ook wel om meer info vragen.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 12 Okt 2015 10:40

Re: Kippen

Wij hebben ook kippen, momenteel zijn het er nog maar 4 maar in het voorjaar wil ik er weer broedeieren bij zodat we uiteindelijk 6 kipjes hebben.
Ik heb cochin kriel kipjes, ik vind ze erg mooi en ze zijn ook vrij makkelijk tam te krijgen, een kipje wil ook echt iedere dag even geknuffeld worden haha!
Nu het weer koud is leggen ze inderdaad geen eieren meer maar dat maakt mij niet uit. Mijn opa en oma willen wel graag constant eieren en hebben daarom voor barnevelders gekozen, die legden veel constanter eieren dan mijn krielkipjes.

Het hok wat je hebt geplaatst is inderdaad best klein, tenminste, de ren.
Kippen hebben echt graag de ruimte. Wij woonden voorheen in het bos en daar scharrelden ze in echt een grote ren, van ongeveer 6 bij 4 meter. Nu we verhuisd zijn zitten ze wel kleiner, maar in het voorjaar gaan we een nieuwe schutting plaatsen en daartegen bouwen we dan een grote ren.
10.04.17
<<

Anoniem148

Bericht 12 Okt 2015 10:47

Re: Kippen

Je kunt in de winter een lamp in het hok ophangen met tijdschakelaar. Hierdoor leggen ze beter.
Je moet ervoor zorgen dat de buitenren niet te nat wordt. Dus ook voor beschutting zorgen. Wij hebben hem zelf in elkaar geknutseld en kunnen er ook in staan, makkelijk met de grond een keer omspitten. Wij wonen in een rijtjeshuis en dat doen we tegen de geur. Dat er niet teveel poep op het oppervlakte ligt.
Zorg dat er in het buitenhok een stok zit, is best een leuk gezicht, ook in het hok een stok maken. Een leghok eraan.
Bij de Welkoop/Boerenbond kan je ook kippen kopen. Ga je echt voor de eieren dan voldoen legkippen maar deze verdienen geen schoonheidsprijs.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Okt 2015 13:01

Re: Kippen

Goede tips, bedankt alvast.

Ik zit er nu inderdaad aan te denken om een 'normaal' nachthok met leghok te kopen en dan zelf een ren eraan te bouwen. Dat is tenslotte ook alleen maar hout en gaas.
<<

Anoniem151

Bericht 12 Okt 2015 14:22

Re: Kippen

Wij hebben zelf een hok en ren gebouwd. Op het kippenforum (tsja..) vind je veel info.
Als je een hok koopt moet je wel letten op kieren, dat is een drama met bloedluis. Waaibomenhout en een lek hok wil je natuurlijk ook niet ;) Hebben ze een ren nodig? Je kan ook alleen een nachthok doen?
Wij hebben wyandotte krielen, 2 kippen en een haan (oeps..) van marktplaats.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Okt 2015 14:38

Re: Kippen

Blue Phone schreef:Wij hebben zelf een hok en ren gebouwd. Op het kippenforum (tsja..) vind je veel info.
Als je een hok koopt moet je wel letten op kieren, dat is een drama met bloedluis. Waaibomenhout en een lek hok wil je natuurlijk ook niet ;) Hebben ze een ren nodig? Je kan ook alleen een nachthok doen?
Wij hebben wyandotte krielen, 2 kippen en een haan (oeps..) van marktplaats.

Dat vraag ik me dus eigenlijk af haha. Gaan ze dan niet aan de wandel? Of blijven ze over het algemeen wel in de buurt van het nachthok? Ik zie het al voor me dat ze straks ineens aan de andere kant van het erf tussen de paarden staan of bij het bedrijf naar binnen wandelen. :laughcry:

Misschien dat we dan een deel van de tuin afzetten met pluimveenet, want ik wil niet door de kippenstront lopen als ik de was ga ophangen. :angel:
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5349

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 12 Okt 2015 14:52

Re: Kippen

Bij mij gingen de kippen wel aan de wandel haha! Ik liet ze vaak echt los door het bos scharrelen en ik heb er toen geregeld een paar tussen de koeien van de buurman uit de wei moeten halen.
En ze liepen ook nog wel eens de tuin van een andere buurman in, die heel precies op zijn gazonnetje was en het dus niet echt kon waarderen dat ze lekker in zijn gras aan het wroeten waren..
Sommige van mijn kippen gingen tegen de avond het nachthok weer in maar er waren er ook een paar die een ander plekjes uitgezocht hadden.
10.04.17
<<

Anoniem304

Bericht 12 Okt 2015 15:33

Re: Kippen

Ja daar ben ik dus ook een beetje bang voor haha. En ze moeten ook niet over zo`n net fladderen natuurlijk. Hmmmmm..

Nog best lastig hoor!
<<

Anoniem148

Bericht 12 Okt 2015 20:10

Re: Kippen

Vleugels knippen tegen wegvliegen en idd ze gaan aan de wandel. Als je pech hebt moet je iedere dag eieren zoeken ipv alleen met pasen :p
<<

anoniem203

Bericht 12 Okt 2015 20:40

Re: Kippen

Mijn vriendin heeft ook 4 kippen. Haar vader heeft een binnenverblijf gebouwd maar daar zitten ze nauwelijks in. Ze leggen er een ei in en ze zijn weer weg. Om het binnenverblijf heeft ze een grote ren gemaakt. Zo'n 2,5 bij 5 meter want voor de helft altijd in de schaduw staat. In de hoek heeft ze een grote tak van een boom hangen en daar zitten ze het meeste. Ik zou dan dus ook in een hok een dikke stok of tak ophangen zodat ze daar op kunnen zitten en zorgen dat er genoeg schaduw is. En het liefst nog dat de grond niet nat wordt van de regen dus een soort van afdak maken.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Okt 2015 20:42

Re: Kippen

Hahaha. Dat zou wel zonde zijn haha, iedere dag het hele erf af om eieren te zoeken (wel goed voor de gezondheid).

M`n vriend wil toch wel helpen om een ren te bouwen. Dus waarschijnlijk wordt een een nachthok in de ren of een wat hoger nachthok met een ren eraan.

Zo`n pluimvee net gaan we toch maar niet doen. Staat ook een beetje armoedig, vind ik.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Okt 2015 20:44

Re: Kippen

Ava schreef:Mijn vriendin heeft ook 4 kippen. Haar vader heeft een binnenverblijf gebouwd maar daar zitten ze nauwelijks in. Ze leggen er een ei in en ze zijn weer weg. Om het binnenverblijf heeft ze een grote ren gemaakt. Zo'n 2,5 bij 5 meter want voor de helft altijd in de schaduw staat. In de hoek heeft ze een grote tak van een boom hangen en daar zitten ze het meeste. Ik zou dan dus ook in een hok een dikke stok of tak ophangen zodat ze daar op kunnen zitten en zorgen dat er genoeg schaduw is. En het liefst nog dat de grond niet nat wordt van de regen dus een soort van afdak maken.

Goede tips dankjewel! Zo`n stok/boomstronk ophangen is ook een leuk idee. Dan hoeven ze zich niet te vervelen.

Ik denk dat chillen in de ren ook gewoon veel leuker is dan in het hok zitten. Wij liggen ook niet de hele dag in bed toch? :D
<<

anoniem203

Bericht 12 Okt 2015 20:52

Re: Kippen

Haha klopt ;) Maar ze slapen zelfs buiten. Beetje rare kippen heeft ze haha.

Wat mijn vriendin trouwens ook 2-3 keer in de week doet is een ei in de ren kapot gooien voor de kippen. Die eten ze dan met schaal en al op en dat schijnt erg goed te zijn. Extra kalk voor de eierschalen die ze maken en het schuurt de maag.
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 12 Okt 2015 20:54

Re: Kippen

Wij hebben 2 verschillende soorten kippen, Barneveld en weet even niet meer hoe die andere heten, het is in ieder geval een groot soort ras. Mijn man heeft zelf het hok gemaakt en schokjes, ze leggen daar iedere dag netjes hun eieren in. Idd vleugels knippen is verstandig, let er wel op dat je niet te ver knipt ivm bloeden.
Toen we de barnevelders pas hadden (onze oude ingeruild bij een vrouw en jongere mee genomen, die vrouw heeft een soort bejaardenhuizen voor kippen haha) kon ik dus gaan zoeken naar 3 kippen die de halve tuin omgeploegd hadden...

Wij hebben 6 kippen en een haan.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5084

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:19

Bericht 12 Okt 2015 20:54

Re: Kippen

Als ik lees hoeveel ruimte je om het huis hebt ga ik er vanuit dat je wel vrij woont. Mijn ouders hebben ook kippen en die wonen ook vrij, maar die hebben wel een hok en dan een ren. Als ze de kippen los laten lopen (er ontsnapt er wel eens eentje) dan wordt die bijna altijd gepakt door een grote roofvogel of een vos. Dus dat is wel een risico als je ze los laat lopen.

Ik zou een hok nemen dat ze naar binnen kunnen, bij mijn ouders gaan ze altijd naar binnen als het donker wordt. En dan een ren er aan maken.
:heart: :heart: 2011
<<

Linnie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1945

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:52

Woonplaats: Goeree Overflakkee

Bericht 12 Okt 2015 21:02

Re: Kippen

Ik raad aan nooit kippen hun eigen eieren te laten eten:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -pikt.html

In de dierenwinkel kan je zakjes met eierschalen kopen, is veel beter en heb je ook geen kans dat de kippen steeds de eieren op gaan eten!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

anoniem203

Bericht 12 Okt 2015 21:05

Re: Kippen

Linnie schreef:Ik raad aan nooit kippen hun eigen eieren te laten eten:

http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... -pikt.html

In de dierenwinkel kan je zakjes met eierschalen kopen, is veel beter en heb je ook geen kans dat de kippen steeds de eieren op gaan eten!


Ik zal de link eens naar mijn vriendin sturen. Dankje!
<<

Anoniem304

Bericht 12 Okt 2015 22:11

Re: Kippen

Studiebol schreef:Als ik lees hoeveel ruimte je om het huis hebt ga ik er vanuit dat je wel vrij woont. Mijn ouders hebben ook kippen en die wonen ook vrij, maar die hebben wel een hok en dan een ren. Als ze de kippen los laten lopen (er ontsnapt er wel eens eentje) dan wordt die bijna altijd gepakt door een grote roofvogel of een vos. Dus dat is wel een risico als je ze los laat lopen.

Ik zou een hok nemen dat ze naar binnen kunnen, bij mijn ouders gaan ze altijd naar binnen als het donker wordt. En dan een ren er aan maken.

Klopt er zijn hier vossen, goed dat je het even aanhaalt. Dat is ook de reden dat m'n schoonouders geen kippen meer hebben. Die liepen echt altijd los en dan gingen vossen ermee aan de haal.

Ik dacht misschien los laten als we gewoon thuis zijn, maar dat moeten we dan nog maar zien.

Een goed en groot nachthok vind ik idd belangrijk. Dat is m'n eerste prio nu.
<<

Anoniem304

Bericht 12 Okt 2015 22:14

Re: Kippen

Linnie ik heb idd gezien hoe je vleugels moet knippen. Weet niet of ik dat wel durf haha. Ben niet zo'n held :P
Volgende

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron