Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #22: koopzondag afschaffen

<<

Anoniem137

Bericht 11 Okt 2015 09:48

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Vind ik niet. Beter nog, ik ben er helemaal geen tegenstander van dat winkels zeven dagen per week open zijn, waarvan op maandag t/m wo tot 19:00, en dan donderdag én vrijdag koopavond. Sluit veel beter aan op de werktijden van de gemiddelde Nederlander. Koopavond tot 22:00, zaterdag open tot 18:00 en verder elke zondag open. Ik vind de openingstijden van Nederlandse winkels wat dat betreft echt ver achterlopen op die in andere landen, en ik denk ook dat dat de reden is waarom de detailhandel, als in de stenen winkel, zo slecht loopt. Als je open bent terwijl 80% van de Nederlanders aan het werk is of op school zit... Dan is voor mij de keuze tussen een webshop en stenen winkel ook gauw gemaakt.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11576

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 11 Okt 2015 09:52

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Ik ben het eens met het afschaffen van de koopzondag zoals het nu vorm gegeven is. Ik woonde eerst vlakbij Utrecht en wat vond ik het fijn dat ik niet na hoefde te denken over of ik nog de stad in kon of niet. Nu zit ik weer in een regio waar het eens in de maand koopzondag is. Super irritant want denk op zondag nu vaak oh zou even snel dit willen halen. Alleen nu met J lukt het gewoon niet om even snel wat te halen en juist de zondag is dan makkelijk want dan heb ik oppas. Het is natuurlijk geen wereldprobleem maar ik vind de zondagsopening wel heel fijn.
2015 💙
<<

Anoniem315

Bericht 11 Okt 2015 10:26

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Nee, openen die handel! Gewoon van 10 tot 20u ofzo.

Hier zijn de winkels, slechts 2 van de 6 ofzo, alleen op de middag open.
<<

Anoniem168

Bericht 11 Okt 2015 10:44

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Hier zijn nu ook al een poos elke zondag de winkels open. Ik vind dat wel fijn voor als je op de andere dagen geen tijd hebt kunnen vinden om naar de stad te gaan. Wel vind ik die tijden niet meer van deze tijd, van 12 tot 17. Ik vind het heel irritant dat ze zo laat pas open zijn dan. Zou het echt veel fijner vinden als de openingstijden ruimer zijn en je gewoon net als elke andere dag op tijd terecht kunt in winkels. Ik spreek om deze reden met een "verwegvriendin" altijd op zaterdag af als we willen shoppen. Op zondags zit je dan maar te wachten tot de winkels eens opengaan (we kunnen vroeg bij elkaar zijn maar moeten wel op tijd weer naar huis) en is het niet eens de moeite waard om af te spreken als we willen winkelen dan.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 11 Okt 2015 10:47

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Jep, open gooien!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 11 Okt 2015 11:06

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Waarom zou je het af willen schaffen?
L2014 & H2017
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 11 Okt 2015 11:20

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Zeker niet afschaffen! Mensen winkelen juist in het weekend, want doordeweeks zijn de meeste aan het werk. Als de winkels dan toch een dag dicht moeten, doe dan op maandag ofzo. Ik ben er heel blij mee dat de winkels hier iedere zodag open zijn, dan kunnen werkende mensen tenminste ook kiezen wanneer ze gaan winkelen (zaterdag of zondag).
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 11 Okt 2015 11:23

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Keet. schreef:Vind ik niet. Beter nog, ik ben er helemaal geen tegenstander van dat winkels zeven dagen per week open zijn, waarvan op maandag t/m wo tot 19:00, en dan donderdag én vrijdag koopavond. Sluit veel beter aan op de werktijden van de gemiddelde Nederlander. Koopavond tot 22:00, zaterdag open tot 18:00 en verder elke zondag open. Ik vind de openingstijden van Nederlandse winkels wat dat betreft echt ver achterlopen op die in andere landen, en ik denk ook dat dat de reden is waarom de detailhandel, als in de stenen winkel, zo slecht loopt. Als je open bent terwijl 80% van de Nederlanders aan het werk is of op school zit... Dan is voor mij de keuze tussen een webshop en stenen winkel ook gauw gemaakt.


Helemaal mee eens
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:55

Bericht 11 Okt 2015 11:24

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Brooke schreef:Hier zijn nu ook al een poos elke zondag de winkels open. Ik vind dat wel fijn voor als je op de andere dagen geen tijd hebt kunnen vinden om naar de stad te gaan. Wel vind ik die tijden niet meer van deze tijd, van 12 tot 17. Ik vind het heel irritant dat ze zo laat pas open zijn dan. Zou het echt veel fijner vinden als de openingstijden ruimer zijn en je gewoon net als elke andere dag op tijd terecht kunt in winkels. Ik spreek om deze reden met een "verwegvriendin" altijd op zaterdag af als we willen shoppen. Op zondags zit je dan maar te wachten tot de winkels eens opengaan (we kunnen vroeg bij elkaar zijn maar moeten wel op tijd weer naar huis) en is het niet eens de moeite waard om af te spreken als we willen winkelen dan.


Als ik met verwegvriendinnen afspreek gaan we eerst lunchen. Hoewel ik ook liever heb dat ze eerder open gaan hoor, zit nu te wachten tot ik naar de stad kan gaan.
Laatst gewijzigd door Prosecco op 11 Okt 2015 11:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem178

Bericht 11 Okt 2015 11:44

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Eerst waren de koopzondagen in de supermarkt van 16.00-20.00, dat vond ik niet handig. Vaak doen we dan even boodschappen voor de rest van de week, zit je toch de hele dag een beetje te wachten tot het 4 uur is. Van mij mag alles op zondag open zijn. Met een fulltime baan en soms bezigheden op de zaterdag maken wij er best veel gebruik van.
<<

Anoniem189

Bericht 11 Okt 2015 11:56

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Ik vind het prettig dat de winkels op zondag open zijn. Wel vind ik, net zoals anderen, dat de openingstijden wel wat ruimer mogen. In het dorp waar ik ben opgegroeid, zijn de winkels op zondag niet open. De dichtstbijzijnde supermarkt is dan 10 kilometer rijden. Dat vind ik wel vervelend. Van mij mogen alle winkels op zondag open zijn, dus supermarkten, kledingwinkels, drogisterijen, etc. Ik vind het vervelend dat ik "verplicht" ben om op zaterdag de stad in te gaan, omdat ik op de andere dagen werk. Gelukkig ben ik tegenwoordig op vrijdag vrij, dus meestal ga ik dan even de stad in als ik iets nodig heb.
<<

Anoniem148

Bericht 11 Okt 2015 12:10

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Keet. schreef:Vind ik niet. Beter nog, ik ben er helemaal geen tegenstander van dat winkels zeven dagen per week open zijn, waarvan op maandag t/m wo tot 19:00, en dan donderdag én vrijdag koopavond. Sluit veel beter aan op de werktijden van de gemiddelde Nederlander. Koopavond tot 22:00, zaterdag open tot 18:00 en verder elke zondag open. Ik vind de openingstijden van Nederlandse winkels wat dat betreft echt ver achterlopen op die in andere landen, en ik denk ook dat dat de reden is waarom de detailhandel, als in de stenen winkel, zo slecht loopt. Als je open bent terwijl 80% van de Nederlanders aan het werk is of op school zit... Dan is voor mij de keuze tussen een webshop en stenen winkel ook gauw gemaakt.


Dit inderdaad. Dat zou makkelijk zijn!
<<

Anoniem281

Bericht 11 Okt 2015 12:20

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

mzcharlotte schreef:Waarom zou je het af willen schaffen?


Geloofsoverwegingen, normen en waarden op 't gebied van familie en niet werken.

Enerzijds denk ik, 'Boeiend, we leven in een consumptiemaatschappij waarbij er zo'n grote vraag is naar product, 24/7, dat je daar wel in mee móét gaan. Maar mijn vriend werkt bij een groot distributiecentrum voor 2 relatief grote supermarkten en hij gaat er dus straks naar toe dat-ie élke dag personeel nodig heeft en ook zelf aan de bak moet. Zelfs met Kerst en zoals het er nu naar uit ziet; misschien zelfs nieuwjaarsdag. En dát vind ik niet leuk.

Zelf werk ik ook weekenden en feestdagen, maar de aard van 't bedrijf waarbij ik werk is gewoon zo en ik ben er heel bewust in gestapt. Maar voor andere winkels.. Ik weet niet, vind 't soms wel 's te ver gaan. Is 't echt zo nodig?

Een familiedagje op zondag, lekker uitslapen, brunchen, samen naar 't bos en daarna naar opa&oma wordt afgesloten met 'even boodschappen doen' en dat vind ik wel 's jammer. Maar goed ik ben soms heel nostalgisch :)
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 11 Okt 2015 12:24

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Wat je allemaal benoemt, vind ik echt een persoonlijke keuze. Je hóéft niet naar de winkels, je kunt je dag hartstikke nostalgisch indelen als jij dat wilt en ik vind tergelijkertijd ook dat iemand die vanwege geloofsovertuiging niet op de zondag kan/wil werken, daartoe niet gedwongen mag worden. Ik begrijp wel wat je bedoeld, maar ik vind het geen reden om koopzondag af te schaffen.
L2014 & H2017
<<

Anoniem281

Bericht 11 Okt 2015 13:11

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Mijn vriend kan zijn dagen niet weigeren. Ja, hij kan weigeren, maar dan zit-ie zonder werk. 't Hoort erbij. En dat accepteren we dan uiteindelijk wel, maar ik vind 't wel jammer.

Ik zeg ook niet dat we de koopzondag moeten afschaffen, maar ik vind de winkels van 12:00 tot 17:00 wel voldoende.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 11 Okt 2015 13:12

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Niet afschaffen. Ik ben juist blij dat tegenwoordig op zondag alle winkels open zijn.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8165

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 11 Okt 2015 13:21

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Hier is het iedere laatste zondag vd maand koopzondag. Toen ik nog in de winkel werkte waren dat de ergste dagen om te werken. Er konden 2 scenario's ontstaan.
1: druk, veel mensen, niemand koopt was
2: geen hond te zien in het winkelcentrum en dus ook geen omzet.

Wij hebben uiteindelijk besloten om dicht te blijven op zondag. De 200% die de baas moest betalen woog niet op tegen de omzet die werdt gedraaid.
Veel mensen willen dat winkels open zijn maar gaan er uiteindelijk alleen maar heen als tijd doding, gewoon omdat ze anders thuis zitten.

Ik ben er wel voorstander van dat supermarkten open zijn op zondag. Daar kun je zo goed als alles halen wat je nodig hebt en hebben ze het niet dan moet je er maar op zaterdag of een andere dag aan denken. Een beetje plannen lijkt me ook niet zo moeilijk.
<<

Anoniem304

Bericht 11 Okt 2015 13:24

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Bij ons zijn op zondag de supermarkten open van 12:00 tot 17:00. De gewone winkels alleen rondom de feestdagen.
Van november tot en met maart moeten de winkels op zondag gesloten zijn met uitzondering van een aantal zondagen rondom de feestdagen. Zo verwarrend. Kan je 8 maanden per jaar naar de supermarkt wanneer je wil en dan is het ineens voorbij.

Maar goed, er zijn ook nog genoeg gemeentes hier die het helemaal niet willen, dus ik ben er al blij mee zo. Wat mij betreft zou de supermarkt wel eerder open mogen dan 12:00. En ik ben het ook eens met ruimere/andere openingstijden voor stenen winkels. Ik moet nu verplicht tot vrijdagavond of zaterdag wachten voordat ik iets kan kopen. Dusja, de webshops winnen het.
<<

Patsy

Bericht 11 Okt 2015 14:07

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Carl schreef:Mijn vriend kan zijn dagen niet weigeren. Ja, hij kan weigeren, maar dan zit-ie zonder werk. 't Hoort erbij. En dat accepteren we dan uiteindelijk wel, maar ik vind 't wel jammer.

Ik zeg ook niet dat we de koopzondag moeten afschaffen, maar ik vind de winkels van 12:00 tot 17:00 wel voldoende.


Eens idd. Toen ik nog in een winkel werkte kon ik ook niet weigeren. De winkels nóg meer een langer open zou ik niet achter staan. Als ik hier in de stad zie hoe weinig mensen er afkomen op een koopavond of -zondag denk ik dat dat voor veel winkels het einde zou betekenen. In de meeste steden gaat de weekomzet namelijk niet omhoog met extra koopzondagen maar de kosten gaan dat wel (ik heb het dan niet over de grote steden uiteraard).

Nu ik dit typ ben ik toch wel heel blij dat ik niet meer in een winkel werk.
<<

Anoniem233

Bericht 11 Okt 2015 15:04

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Tegen. Niet alleen vanwege geloofsovertuiging, want vriendlief moet vandaag wel werken. Maar meer in de geest van: Vroeger, toen ik een jaartje of 15/16 was, waren de winkels ook niet open op zondag. Heel vroeger kan ik me nog herinneren dat zelfs de supermarkt tussen de middag gesloten was. En ik ben pas 30 :p Waarom lijkt het alsof we niet zonder kunnen, terwijl het nog niet eens zo heel lang geleden nog helemaal niet zo was? In mijn dorp is vandaag gewoon alles dicht, ben het ook niet anders gewend.
<<

Anoniem255

Bericht 11 Okt 2015 15:38

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Ik zou het juist heerlijk vinden als de winkels ook op zondag open zijn.
Juist op die dag heb ik de meest briljante ingevingen die ik graag direct uitvoer ;)

Maar misschien dat ik dat ook graag wil omdat hier op maandag heel veel winkels dicht zijn. Of pas om 13u open gaan.

Waar ik een Nog grotere voorstander van ben zijn gelijke openingstijden. Het is hier zo'n rommeltje. De 1 is op maandag dicht, de ander open. De rest van de week zijn sommige om 8.00, 8.30, 9.00, 9.30 of 10.00 open. De 1 gaat om 17.00 dicht maar andere om 17.30 of 18.00
Op vrijdag precies zo. Koopavond tot 21.00 maar er zijn er ook bij die om 17.00, 18.00 of om 20.00 dicht gaan. Vinden ze het niet druk genoeg, dan gooien ze deur ook dicht. Sta je om 19.30 voor een dichte winkel.
En dan vind de gemeente het raar dat er niemand meer komt en er zoveel winkels dicht of failliet gaan.
Maar dat is natuurlijk een andere discussie ;)
<<

Anoniem167

Bericht 11 Okt 2015 17:47

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Ik zou niet weten waarom je het af moet schaffen, juist in een tijd zoals nu is het juist goed dat winkels open zijn. Als ik na werk door de stad naar huis fiets is het zoooo druk altijd, dat ze best van 11 tot 18 open zouden kunnen zijn zelfs, net als ze doordeweeks nu ook tot 19 veelal open zijn.
<<

Fayebella

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 774

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:57

Bericht 11 Okt 2015 18:42

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Mien schreef:Ik zou het juist heerlijk vinden als de winkels ook op zondag open zijn.
Juist op die dag heb ik de meest briljante ingevingen die ik graag direct uitvoer ;)

Maar misschien dat ik dat ook graag wil omdat hier op maandag heel veel winkels dicht zijn. Of pas om 13u open gaan.

Waar ik een Nog grotere voorstander van ben zijn gelijke openingstijden. Het is hier zo'n rommeltje. De 1 is op maandag dicht, de ander open. De rest van de week zijn sommige om 8.00, 8.30, 9.00, 9.30 of 10.00 open. De 1 gaat om 17.00 dicht maar andere om 17.30 of 18.00
Op vrijdag precies zo. Koopavond tot 21.00 maar er zijn er ook bij die om 17.00, 18.00 of om 20.00 dicht gaan. Vinden ze het niet druk genoeg, dan gooien ze deur ook dicht. Sta je om 19.30 voor een dichte winkel.
En dan vind de gemeente het raar dat er niemand meer komt en er zoveel winkels dicht of failliet gaan.
Maar dat is natuurlijk een andere discussie ;)


Wonen wij in hetzelfde dorp?

Ik ben ook voorstander dat winkels langer 's avonds open zijn, tot 18.30-19.00 uur ofzo. Ik werk zelf tot 18.00 uur en vind het vervelend dat ik na mijn werk nooit wat kan halen (uitgezonderd supermarkten). Ik zou voorstellen van 10.00-18.30 i.p.v. 9.00-18.00 uur.

Nu even terug on topic. Ik vind dat alle winkels op zondag open moeten zijn, ik vind dat heel handig. Vaak een dag dat ik weinig onderneem, dus vind ik het wel fijn dat ik naar de winkel kan als ik iets nodig heb. Ik doe ook regelmatig de weekboodschappen op zondag.
<<

anoniem213

Bericht 11 Okt 2015 19:09

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Ik zou het voor mezelf fijn vinden als winkels elke zondag open zouden zijn, maar ik ben er toch niet per se een voorstander van.

Zelf werk ik in de horeca en voor ons is het heel goed als er één of twee koopzondagen zijn per maand, want dan kan er extra personeel ingezet worden en is het die dagen ook echt goed druk. Vanaf vorige week hebben wij tot eind december elke zondag koopzondag. Bij ons betekent dit dat de drukte heel moeilijk te voorspellen is en ook dat het veel verspreider komt. Vaak staat er daardoor te veel personeel, maar je kunt ook niet iemand gemakkelijk naar huis sturen, want het kan nog druk worden. Het is toch koopzondag. Daarnaast heb je wel net iets meer mensen nodig dan op een dag die geen koopzondag is, maar ook weer geen hele medewerker. En halve medewerkers zijn bij ons niet in dienst@ Het kost dan dus eigenlijk te veel geld qua personeel. Voor ons is het dus al niet heel gunstig (al kan ik me voorstellen dat het in andere steden misschien anders is).

Maar ik vind het vooral rot voor kleine ondernemers. Ik ben zelf echt dol op alle kleine winkeltjes die niet bij grote ketens horen, maar gewoon een beetje anders zijn. Vaak zijn dat niet de winkels waar heel veel wordt omgezet. Winkelpersoneel moet gewoon veel meer betaald worden op zondagen. Voor kleine ondernemers is het heel moeilijk om dan al die zondagen per maand wel genoeg om te zetten. Eén zondag per maand kan dat gemakkelijker. Het is dan sowieso druk in de stad en de omzet is gegarandeerd. De ondernemer kan natuurlijk elke zondag zelf ook nog in de winkel gaan staan, maar eigenlijk vind ik dat ook rot voor die ondernemers. Voor ketens is het zoveel gemakkelijker. In 'mijn' stad weet ik dat veel kleinere ondernemers het daar heel moeilijk mee hebben. Het is ook niet handig om altijd maar dicht te gaan op zondag, want dan staan je klanten voor een dichte zaak.

Qua supermarkten denk ik dat het beter haalbaar is en dat zie je dan eigenlijk ook al overal gebeuren nu. In mijn geboortedorp had ik ook niet verwacht dat het ooit zou gebeuren en daar mogen nu alle supermarkten open zijn op zondag en ze hebben nog ruime openingstijden ook (ik vind vanaf twaalf op zondag al heel redelijk).

Dus voor mezelf zou ik het fijn vinden als koopzondag elke week was, maar ik denk dat het in heel veel steden en dorpen prima bij één of twee keer per maand gehouden kan worden en dat het beter is voor de kleine ondernemers. Sowieso ben ik dus niet voor het compleet afschaffen van koopzondag. Daarnaast denk ik dat supermarkten heel goed elke zondag open kunnen zijn.
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers