Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zelf roken (vis/vlees)

<<

Anoniem193

Bericht 02 Okt 2015 12:09

Zelf roken (vis/vlees)

Ik heb bedacht dat ik zelf vis en vlees wil gaan roken. Op de ingrediëntenlijst van mij oh zo heerlijke gerookte kipfilet staan dingen, die ik liever niet heb. Ook is het natuurlijk nooit echt gerookt, maar is het alleen een soort van rooksmaak wat eraan gebracht is aan de kip.

Heeft iemand ervaring met zelf roken? En hoe?

Jans misschien :smile:
<<

Anoniem151

Bericht 02 Okt 2015 12:25

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Marin had zo'n klein rookkastje toch? Maar ze is nog niet weer terug volgensmij
<<

Anoniem281

Bericht 02 Okt 2015 13:37

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Ooit heb ik er eentje gemaakt van een oud (groot!) koekblik. Houtmot/snippers op de bodem, daar overheen goed folie leggen. Van kippengaas een rekje maken en daarop je vlees of vis. Dan blik op 't vuur leggen en wachten tot je rook ziet, dekseltje erop en afwachten.

Maar goed, da's mss niet zo handig voor in de oven...
<<

Anoniem186

Bericht 02 Okt 2015 13:51

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Geen ervaring mee, het lijkt me wel heerlijk!! Ik weet idd dat Marin wel een rookoven had of zou kopen.
<<

Anoniem148

Bericht 02 Okt 2015 15:33

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Heeft een keer in een boodschappen tijdschrift gestaan. Zal eens zoeken vanavond.
Zelf nog geen ervaring mee maar is ook een bucket list ding van mij ;)
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 02 Okt 2015 16:41

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Ik heb een klein simpel rookoventje en ik had een grote rookkast maar die heb ik laatst weggegeven omdat die me in de weg stond :P

Ik rook niet vaak maar het is wel echt heerlijk! Ik gebruikte vaak kip om later door een pasta of maaltijdsalade te doen of zelf zalm koud roken. Al heb ik daar nog niet helemaal de juiste verhoudingen voor gevonden.
Een dag van te voren pekel ik het product wat ik wil gaan roken; bijvoorbeeld bij zalm gebruik ik dan kleurzout, zwarte peperkorrels, laurier, Bacardi, citroen, sinaasappel, bruine suiker, jeneverbes en water.Zorg dan dat het product net onder het vocht staat, doe hier een folietje over en zet het onder druk weg (dus iets zwaars er boven op)

De volgende dag spoel je het product af en dan kan het roken beginnen.
Steek het rookmot in brand en blaas het weer uit zodat het dus gaat smeulen en roken. Ik had rookmot waar al wat kruiden doorheen zaten trouwens, en ik voeg nog wel eens wat houtsnippers van Jack Daniels toe (zijn eigenlijk voor op de bbq)
Kip rook ik ongeveer 20 minuten, zalm korter omdat ik niet wil dat de zalm helemaal gaart.

Het is trouwens heel erg uitvogelen hoe lang je iets moet roken heb ik gemerkt, op een van mijn leerbedrijven rookte wij ook heel veel zelf en dat was een heel ander soort rookoven en daar ging de zalm er gerust 45 minuten in voordat die goed was.
10.04.17
<<

Anoniem151

Bericht 02 Okt 2015 18:19

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Tof Saga!

Ik heb wel eens zelf rookworsten gemaakt en gerookt, maar dat was een immens groot apparaat
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 19 Feb 2017 18:14

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Ik up even dit topic.

Mijn ouders hebben een kleine rookoven die ook op het gasfornuis kan. Nu wil mijn moeder hier meer mee gaan doen. Voor haar verjaardag wil ze graag een kookboek en hout om mee te roken.
Welk kookboek kunnen jullie mij aanraden en welke smaken hout gebruiken jullie het meeste?
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2017 20:30

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Anoniem151 schreef:Marin had zo'n klein rookkastje toch? Maar ze is nog niet weer terug volgensmij


Haha zie dit nu pas. Intussen ruimschoots terug dus :)

Wij hebben inderdaad een redelijk grote rookoven (formaat bbq) waarin we wel eens pulled pork hebben gemaakt en gerookte kipfilet. Wil het komende zomer weer gaan gebruiken.

Silly, ik heb dit kookboekje wel eens cadeau gegeven aan m'n man:
https://www.bol.com/nl/p/gerookte-lekke ... stedsearch

Nooit wat uit gemaakt maar 't zag er wel leuk uit. Welke snippers weet ik niet meer.
Let's discover the world together.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 19 Feb 2017 23:19

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Marin, kan je toevallig kijken of er in staat met welke snippers je een gerecht het beste kan roken? Ik heb al in verschillende inkijkexemplaren gekeken, maar dat is wel iets waarvan ik denk dat het een meerwaarde is. Geen idee of ik daar goed over denk.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 19 Feb 2017 23:34

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Ja dat staat er in! Sowieso uitleg over de soorten hout maar ook per gerecht. Even een voorbeeld foto: (niet zo goed, sorry)

Afbeelding

Afbeelding





En m'n man kwam nog met deze tabel van Weber, ideaal.

Afbeelding

Je kunt ook Googlen op de woorden Wood smoking chart en dan vind je veel van dit soort tabellen.
Let's discover the world together.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 19 Feb 2017 23:49

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Bedankt. Tabellen had ik ook al gevonden inderdaad.

Ik ga dit boek denk ik dan morgen bestellen, stond al in mijn bol.com winkelwagen.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 25 Feb 2017 08:59

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Mijn moeder is er blij mee en gisteren al ren heerlijk visje gerookt. We hadden pittige makreel (nu dorade, konden geen verse makreel krijgen). Super handig boekje en het smaakte ook nog eens heerlijk.

Vanavond gaat mijn vader slowcooking toepassen op de barbecue, toevallig wederom met appelhout erbij. Ik ben benieuwd.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 25 Feb 2017 11:05

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Wat leuk! Zo'n kleine rookoven is natuurlijk veel makkelijker in gebruik om even snel iets te roken. Eet smakelijk!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem197

Bericht 26 Feb 2017 11:21

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Kan je voor mij een foto maken van de inhoudsopgave? Ik wil het boek ook kopen maar even weten wat er allemaal in staat.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Mrt 2017 19:57

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Ja hoor, bij deze.

Afbeelding

Maar de echte recepten staan in 't register. Bedoel je dat?
Let's discover the world together.
<<

Anoniem197

Bericht 01 Mrt 2017 22:52

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Ja die bedoel ik, sorry.
Staan aardig wat recepten in zie ik.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 01 Mrt 2017 23:17

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Oeh lekker allemaal. Rookoventje vind ik een fantastisch woord.
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43723

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 01 Mrt 2017 23:22

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Haha dan maak ik morgen even foto's daarvan als je wilt Ddl. Maar 't zijn gewoon veel recepten.
Let's discover the world together.
<<

Anoniem197

Bericht 02 Mrt 2017 05:54

Re: Zelf roken (vis/vlees)

Dank je! Ik hou van experimenteren in de keuken dus dit vind ik wel leuk!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: roosje