Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Pre-eclampsie eerste zwanger, hoe tweede zwangerschap?

<<

anoniem196

Bericht 27 Sep 2015 11:37

Pre-eclampsie eerste zwanger, hoe tweede zwangerschap?

In mijn eerste zwanger had ik Pre-eclampsie en ben ik na opname en inleiden bevallen met 38+4.
Lang herstel en wou geen tweede keer zo bevallen.

Nu toch zwanger van nummer 2.
En ik ben bang voor herhaling.
Ik heb al 2 weken hoofdpijn. En voel me niet lekker.
En stom!! Na op google te hebben rond gekeken, ook al verhalen van zwangerschaps vergiftiging gelezen met 22 weken met geen goede afloop.

Ik heb van mezelf 110/60 als bloeddruk.
Vorige week was hij 88/44 en voelde ik me erg slecht bij. Nu is mijn bloeddruk 108/54.
Dus ga weer langzaam terug naar mijn normale bloeddruk.

Maar nu ik dus al twee weken hoofdpijn heb, en in mijn voeten en enkels vocht begin van te houden. Krijg ik nu ineens de zenuwen.

Hoe ging jou zwangerschap na een eerste met zwangerschapsvergiftiging?
En hoe hield je vertrouwen in je tweede zwangerschap.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1297

Geregistreerd: 09 Sep 2013 17:27

Bericht 27 Sep 2015 11:53

Re: Pre-eclampsie eerste zwanger, hoe tweede zwangerschap?

Ik heb geen ervaring, maar bespreek dit sowieso zsm. met je verloskundige en/of gynaecoloog. Gewoon alles bespreken waar je bang voor bent en alles wat je wil weten. Misschien dat dat al veel zorgen kan wegnemen.
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 27 Sep 2015 12:02

Re: Pre-eclampsie eerste zwanger, hoe tweede zwangerschap?

Ik zou ook contact opnemen met de gynaecoloog. Ik had de eerste zwangerschap alleen zwangerschapshypertensie. De 2de zwangerschap ben ik al met 28 weken opgenomen met hypertensie en uiteindelijk met 34+5 bevallen door pre-eclampsie. Mijn bloedwaarden werden toen steeds slechter.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 27 Sep 2015 12:27

Re: Pre-eclampsie eerste zwanger, hoe tweede zwangerschap?

Ik had het in de eerste zwangerschap niet, bij de tweede zwangerschap ging ik die richting op (bloeddruk te hoog en heel beroerd, bloedwaarden nog wel acceptabel) en toen ben ik ingeleid omdat ik al bijna 38 weken was. Als ik nog een keer zwanger zou worden (niet de bedoeling, maar dit zei de gyn in het nagesprek) zou ik mede daarom weer in het ziekenhuis onder controle moeten. Nu is het hier niet meer aan de orde, dus hoe het daadwerkelijk zou gaan dan qua controle weet ik niet. Weet ook niet of je bij de verloskundige onder controle bent nu of bij de gynaecoloog? Maar ik zou denk ik beginnen met je angst te bespreken, en kijken of het bijvoorbeeld mogelijk is om extra controle van de bloeddruk te krijgen. Overigens heb ik eens gelezen dat de kans op zwangerschapsvergiftiging voor een tweede keer kleiner is bij een kindje van dezelfde vader. Dus hopelijk is dat bij jou ook het geval en krijg je het nu niet, maar kan me je angst wel goed voorstellen.
<<

Anoniem136

Bericht 27 Sep 2015 14:57

Re: Pre-eclampsie eerste zwanger, hoe tweede zwangerschap?

Ik zou sowieso even extra laten controleren, better safe than sorry!

Ik heb bij mijn oudste milde PE gehad, geen klachten behalve hoge bloeddruk (ik krijg een verhoogde bovendruk en geen/licht verhoogde onderdruk) en veel vocht vasthouden. Ben met medische indicatie spontaan bevallen. Bij zwangerschap 2 en 3 ging in de laatste week mijn bloeddruk ook omhoog. Toen wel consult gehad bij gyn maar bloed, urine en alles goed, ik hield toen ook geen vocht vast. In zwangerschap 4 begon het vocht vasthouden vrij vroeg en in de laatste week ging mijn bloeddruk ook weer stijgen (bovendruk 170 tov 110-120 normaal) en hield ik ontzettend veel vocht vast. Toen was ik wel weer PE aan het ontwikkelen en moest ik ook bevallen. De kans is volgens mij bij een tweede zwangerschap niet per se hoger, wel kan het vaak ernstiger zijn als het nog een keer gebeurt (werd mij verteld door VK bij een van de vorige zwangerschappen).
<<

JLo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 490

Geregistreerd: 11 Mei 2014 15:48

Bericht 27 Sep 2015 15:11

Re: Pre-eclampsie eerste zwanger, hoe tweede zwangerschap?

Mijn gynaecoloog vertelde dat als je voor de tweede keer zwanger bent de kans juist kleiner is of dat het pas later ontstaat. Dat zou te maken hebben met dat je lichaam de zwangerschap herkent ofzo en er daardoor beter op reageert.
Ik heb van mijzelf een hoge bloeddruk en tijdens mijn eerste zwangerschap was dat moeilijker onder controle te houden dan de tweede keer.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers