Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

<<

Burgemeester Kaat

Bericht 24 Sep 2015 06:16

Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6231

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 24 Sep 2015 06:45

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Voor wie? Leerlingen, juffen, ouders?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem137

Bericht 24 Sep 2015 06:46

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Ligt eraan hoe kort de hotpants zijn en wat je verstaat onder zomerse, blote kleding. Ik vind best dat je zomers naar school kunt gaan en zie op de basisscholen in mijn omgeving hotpants die prima kunnen. Of gaat dit niet om basisscholen, maar om middelbare scholen? En het lijkt nu net een beetje of de stelling alle zomerkleding ter discussie wil stellen, want alle zomerkleding is toch relatief bloot?
<<

Anoniem280

Bericht 24 Sep 2015 07:36

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Om wat voor school gaat het? Basisschool of middelbare?
Wat wordt onder bloot verstaan?

Droeg vroeger ook rokjes en jurkjes tot 10 cm boven de knie, is dat meteen zomers?
Als het om leerkrachten gaat, kun je de stelling wat mij betreft net zo goed over alle beroepen zeggen.

Oudere mensen kunnen er op geilen wanneer een verpleegkundige een net iets te diep uitgesneden decolleté hebben.
Geldt ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Zo mocht ik geen shirts met teksten of zienbaar merk dragen.

Tsja. Je kan het zo gek niet bedenken.
<<

Anoniem148

Bericht 24 Sep 2015 07:58

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Ik moest een keer invallen op een streng katholieke basisschool dus er is van tevoren gezegd dat je daar rekening mee moet houden met je kleren. Ik kijk op de site want daar zullen dan de regels op staan en dat was ook. Kinderen was het verboden om topjes te dragen en blote buiken/rug te hebben en jurken/rokken/broeken boven de knie.
Prima dus ik trek ook geen topje aan of korte broek die net over de knie komt.
Kom ik daar op school en is een juf van 22 met een jurkje aan wat voor mij door zou gaan als shirt. Ze bukt een keer en ik zie letterlijk haar string en blote billen! Wat geef jij dan als voorbeeld voor de kinderen en waarom doet de directie er dan niets aan???
Jongens van groep8 keken er echt naar!
Dus ik vind dat zoiets wel verboden mag worden en dan ook voor leerkrachten en ouders!
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 24 Sep 2015 08:38

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

De inspiratie voor deze stelling was dit artikel: http://www.telegraaf.nl/vrouw/mama/opvo ... an___.html

Ik dacht hierbij aan de leerlingen. Dat je als lerares in een hotpants voor de klas zou gaan staan leek me namelijk al niet logisch. Van mijn schoolperiode weet ik van mezelf dat ik niet echt van de hotpants of laag uitgesneden truitjes was, denk dat mijn moeder hier destijds ook zeker wel invloed op had maar weet ook niet of ik het uit mezelf wel gedragen zou hebben. Als ik er nu aan terugdenk kan ik me ook eigenlijk niet meer voor de geest halen hoe anderen gekleed waren als het warm was maar ik denk wel dat de zomermode van de laatste jaren ook wel wat bloter is geworden. Maar waar trek je de grens, want wat is te bloot?
<<

Anoniem125

Bericht 24 Sep 2015 09:19

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Als leraar vind ik wel dat je je enigszins smaakvol en niet te ordinair moet kleden. Maar pubers op de middelbare school moeten dat lekker zelf weten. Het is aan de ouders om hieraan eventueel grenzen te stellen, niet aan de school.

Een mooi meisje zal sowieso wel de aandacht trekken van de jongens in haar klas, of ze nu een wat netter shirtje aan heeft, of een open shirtje en een hotpants. Ook zo typisch dat dit weer alleen over de meisjes gaat. Het probleem is dus dat jongens naar hen kijken, maar wat is daar precies mis mee? Ik begrijp het probleem niet zo. Wederzijdse aantrekkingskracht hoort bij het leven en zie je overal, dus ook op scholen, op de werkvloer, in de sportschool, etc. De focus zou moeten liggen op de jongens die 'moeite hebben hun fikken van de meisjes' te houden, zoals in het artikel geschreven staat. DAT is het probleem, niet dat meisje met de strakke spijkerbroek aan. Want wat is dan de grens? Moeten vrouwen dan in burka's gaan lopen?

Ik vind dit weer de truttigheid ten top. En ongelooflijk dat het probleem nog altijd bij de meisjes wordt gelegd.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 24 Sep 2015 09:58

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Eens, bij ons op school is het kledingbeleid dan ook aangepakt n.a.v. klachten van meisjes dat leraren naar hun kont en borsten kijken. Hotpants en laag uitgesneden topjes worden niet meer geaccepteerd. Dan moeten ze naar huis om zich om te kleden.
Verder mag personeel ook geen inkijk hebben en mannen mogen geen korte broek dragen. Dat vind ik dan weer nergens op slaan, want vrouwen mogen wel een rok tot de knie dragen of een jurk.
Maar sommige meisjes van 12 komen echt al naar school alsof ze 18 zijn. Inclusief stilettohakken, laag plamuur, push up bh'tje. Omdat de jongens ze dan aandacht geven. Tsja pubers he? Wij leggen ze uit dat het bepaalde gevoelens triggert.
Wij mogen er ook wat van zeggen als leerlingen niet fris ruiken. Maar ik vind dat heel erg ongemakkelijk. Jongens stuur ik dan door naar de coordinator (veel jongens kunnen enorm naar oud zweet stinken, misselijkmakend is dat). En meisjes stuurt men vaak naar mij. Omdat het verkeerd kan overkomen als een man het zegt.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem125

Bericht 24 Sep 2015 10:02

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Dus meisjes klagen dat leraren naar hun kont en borsten kijken en dan wordt het kledingbeleid aangepast? Ongelooflijk! Het ligt dan toch voor de hand om te praten met die leraren? Waarom wordt het probleem van hitsige mannen altijd afgeschoven op de vrouwen/meisjes? Ik begrijp dat echt niet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 24 Sep 2015 10:03

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Ik ben het eens met Nougat. Ik vind het ook onzin dat meisjes er rekening mee moeten houden dat ze de aandacht van jongens afleiden. Inderdaad, knappe meisjes doen dat toch wel, ook in een lange broek, dat gebeurt nou eenmaal op een school. En andersom ook.

Wel snap ik dat niet alle kleding even gepast is en dat niet alles kan op een school. Maar niet om die reden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem125

Bericht 24 Sep 2015 10:07

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Precies, Susan. Ik begrijp ook echt wel, dat sommige kleding te ver kan gaan. Dat het niet de bedoeling is dat een meisje van 14 in haar blote kont door de school loopt, maar dit soort redenen vind ik zo middeleeuws. Praat liever met pubers over seksuele aantrekkingskracht/grenzen stellen en respecteren/leer ze hun driften kennen en technieken om deze onder controle te houden.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 24 Sep 2015 10:15

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Tsja ik vind het wel goed. Soms liepen er hele groepen meisjes langs alsof ze in de disco waren. Ik begrijp dat het warm was, maar om nou in blote buik, stiletto's, hotpants en met inkijk op school rond te lopen.....
ik vind dat net zo ongepast als dat leerlingen in joggingpakken rondlopen op school waar ze volgens mij ook gewoon in slapen.
04-2014
10-2015
<<

Geel

Bericht 24 Sep 2015 10:28

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Ik denk dat een van de manieren waarop je grenzen leert stellen voor anderen kan zijn door op je kleding te letten. Die grens ligt voor iedereen misschien ergens anders, maar ik denk dat het goed is voor meisjes om ze te laten nadenken over wat je kunt communiceren met hun kleding. Dus niet omdat ze dan slachtoffers worden van jongens of hen afleiden, maar als middel om zélf te kunnen bepalen waar je grens ligt.
<<

Anoniem125

Bericht 24 Sep 2015 10:30

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Milou, wat stoort je daar dan zo aan? Pubers zijn bezig hun eigen identiteit te ontwikkelen, een van de manieren is om een eigen kledingstijl te kiezen. Op die manier kunnen ze zich van anderen onderscheiden. Ze leren ook welk effect bepaalde kleding kan hebben en hoe ze zichzelf het liefst willen presenteren.
<<

anoniem203

Bericht 24 Sep 2015 10:36

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Dus Nougat jouw dochters mogen straks in een hotpants en naveltruitje naar school als ze 12 zijn?

Ik ben het deels met Milou eens. Als je soms ziet wat ze aan hebben. Zo zouden ze bij mij echt de deur niet uit gaan.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4414

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 24 Sep 2015 16:42

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Ik ben het er wel mee eens. Ik geef les op een middelbare school en zie leerlingen rondlopen in kleding waarin mijn moeder mij vroeger nooit de deur uit zou laten gaan. Pubers moeten inderdaad hun eigen identiteit ontwikkelen en kledingkeuze hoort daarbij, maar ze hebben ook nog hulp nodig bij het stellen van grenzen, ze denken nog heel zwart/wit en kunnen niet goed gevolgen van hun acties inschatten. Dus wanneer een school grenzen oplegt aan kleding, gaan ze er wel over nadenken.

En zoveel bloot leidt ook gewoon af. Mannen zijn nu eenmaal mannen, hoe oud of jong en hoe lief en braaf ze ook zijn, ze kijken naar mooie meiden. Enige restricties aan kleding op school voorkomt ook dat leerlingen in hokjes geduwd worden zeg maar, ze zijn meer gelijk aan elkaar en dat vind ik ook een goede zaak.
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem125

Bericht 24 Sep 2015 16:50

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Mannen kijken naar mooie vrouwen, vrouwen kijken naar mooie mannen. Tja, en wat nu? Ik snap die vertrutting niet zo.
<<

Anoniem142

Bericht 24 Sep 2015 18:33

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Ik vind het niet meer dan logisch om leerlingen daarin te sturen. Onderwijs is zoveel meer dan alleen de lesjes draaien, je brengt leerlingen oa sociale normen bij en je gepast kleden hoort daar ook gewoon bij. Voor zowel jongens als meisjes overigens.
<<

Anoniem125

Bericht 24 Sep 2015 19:06

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Maar wat is ongepast en wie bepaalt dat? In het artikel gaat het om een strakke spijkerbroek waar een jongen al hitsig van wordt, mag dat dan ook niet meer? En als twee meisjes hetzelfde shirt aandoen en de ene heeft cup B en de ander cup F, wordt het dan bij de ene wel goedgekeurd en bij de ander niet? En die hippe wiskundeleraar met zijn laag uitgesneden v hals met borsthaar, mag dat wel?
<<

Anoniem142

Bericht 24 Sep 2015 19:29

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Gelukkig lopen er bij ons niet van die zeikerds zoals jij op school. Met een beetje gezond verstand kom je een heel eind.
<<

anoniem203

Bericht 24 Sep 2015 19:40

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Nougat schreef:Mannen kijken naar mooie vrouwen, vrouwen kijken naar mooie mannen. Tja, en wat nu? Ik snap die vertrutting niet zo.


Mannen en vrouwen ja. Geen kinderen..
<<

Anoniem125

Bericht 24 Sep 2015 20:01

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Pubers kijken ook naar elkaar, juist! Op die leeftijd gieren de hormonen juist weelderig rond. Tjongejonge, het lijkt net alsof jullie nooit jong zijn geweest.
<<

Anoniem142

Bericht 24 Sep 2015 20:23

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Het gaat niet alleen om naar elkaar kijken, het gaat er ook om dat jongeren bepaalde gedragsnormen meekrijgen. Kledingnormen horen daar gewoon bij. Een hotpants waar je billen onderdoor piepen of een shirtje met een super laag decolleté horen niet op school, net als dat jongens niet met de blote buik of met een jas aan in de klas mogen gaan zitten.
<<

Anoniem170

Bericht 24 Sep 2015 20:29

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Ik ben het wel eens met de stelling, ik vind dat het bij fatsoensnormen horen eigenlijk. Net zoals dat je eet met mes en vork, vind ik ook dat je je gewoon normaal kan kleden naar school.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 24 Sep 2015 20:38

Re: Stelling #17 - Zomerse, blote kleding op school

Precies. Op school hoor je gewoon niet rond te lopen met je borstjes uit je shirt en je kont uit je broek hangend, met een blote buik en hele hoge hakken waar ze amper op kunnen lopen.
Is een kwestie van normen en waarden bijbrengen. Daar hoort fatsoenlijke kleding ook bij. Dat heeft niets met hun identiteit te maken. Ze zien dit ook op tv en in winkels als Coolcat. Ze snappen gewoon niet wat ze over zich afroepen hiermee.
Dat ze zo thuis of op vakantie zo rondlopen, prima. Maar op school hoort het niet.
Eigenlijk vind ik het vooral een taak van de ouders om ze hierin te beschermen.
04-2014
10-2015
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers