Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huurwoning verhuren

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 24 Sep 2015 01:49

Huurwoning verhuren

Ik ga volgend jaar 6 maanden op reis en nu mag ik voor maximaal 6 maanden mijn huurwoning verhuren, ik heb hiervoor toestemming van de woningbouw.

Heeft iemand ervaring met het verhuren van een huurwoning?
Ik heb nu mailcontact met de woningbouw, omdat ik toch wel veel vragen had, maar merk dat er nog best wat haken en ogen aanzitten en dat zit me toch nog niet helemaal lekker.

Zo zeggen ze dat ik mijn huur moet opzeggen. Ik moet dan een formulier ondertekenen waarin ik bevestig max. 6 maanden weg te blijven en na deze 6 maanden mijn woning weer terug te krijgen. Ik moet ondertussen wel op dat adres ingeschreven blijven staan, terwijl ik dus wel mijn huur op moet zeggen (tijdelijk), dat vind ik ergens wat raar?

De mensen die het van me gaan huren hoeven niks te tekenen bij de woningbouw. De huur wordt dus gedurende die 6 maanden gewoon van mijn rekening afgeschreven, als de huurders dus weigeren te betalen, heb ik een probleem....

Ik vind het allemaal zo raar klinken; ik moet mijn huur opzeggen, maar de huur wordt in die 6 maanden wel evengoed van mijn rekening afgeschreven. Dat is toch raar, of niet?

Toen ik vorige week bij de woningbouw was, vertelde ze me nog dat de nieuwe huurder ook iets moesten tekenen en dat zij die 6 maanden hun huur direct aan de woningbouw moesten overmaken. Dat leek mij logischer....

Nu kunnen die mensen dus, terwijl ik in Australië zit, lekker 6 maanden van mijn huis genieten, niet betalen (ik zit aan de andere kant van de wereld en kan er toch weinig aan doen) en een paar dagen voordat ik thuis kom kunnen ze spoorloos verdwijnen en hebben dan een halfjaar gratis gewoond.
Oke, dat zal vast niet gebeuren, maar... ik vind het gewoon raar.

Dat is dus in het kort de situatie, maar ik ben dus vooral benieuwd of er hier iemand is die zijn woning wel eens verhuurd heeft?
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 24 Sep 2015 10:27

Re: Huurwoning verhuren

Heb je een bevestiging gekregen van dat gesprek waarin zij aangaven dat de nieuwe huurder een contract moest tekenen en de huur rechtstreeks moet overmaken? Zo niet, dan zou ik daar om vragen bij degene met wie je het gesprek hebt gehad.

En ik weet niet of jij het gemeubileerd gaat verhuren. Maar als je dat wel doet zou ik wel goed navragen hoe het zit met eventuele schade.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 24 Sep 2015 11:45

Re: Huurwoning verhuren

Ik heb mijn huurwoning al twee keer onderverhuurd. 1x voor een jaar en 1x voor een half jaar. Hier moet je idd eerst toestemming hebben en de woonstichting wil dan graag weten wie er in komt en dat zei tekenen dat ze de huisregels zullen naleven. Verder bleef ik dan gewoon ingeschreven en betaalde ik de huur. De onderhuurder betaalde dan weer aan mij de huur die we afgesproken hadden (gemeubileerd vroeg ik meer voor, ivm leen/huur spullen). De tweede keer heb ik trouwens gewoon een onderhuurder gevonden via fb.

Dat je je contract moet opzeggen lijkt mij echt heel raar! Ik zou dit nogmaals navragen.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 24 Sep 2015 11:53

Re: Huurwoning verhuren

Ik werk bij de woningbouw en bij ons hoef je ook niet de huur op te zeggen. Wij willen ook graag weten wie er in komt en maken een soort gebruikersovereenkomst op, dat wij toestemming verlenen dat de woning onder wordt verhuurd aan die persoon. Alle partijen moeten hiervoor tekenen. Qua huur betalingen etc. daar blijven bij ons de eigenlijke huurders verantwoordelijk voor, dus wij schrijven bij de huurder af en de huurder regelt het verder met de onderhuurder.

Ik vind het ook erg vreemd dat je de huur moet opzeggen, ik zou dat toch nog eens even goed navragen!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2143

Geregistreerd: 07 Sep 2013 20:12

Bericht 24 Sep 2015 14:26

Re: Huurwoning verhuren

Dank voor jullie reacties.

Ik heb een heel pakket aan informatie gekregen en daar staat duidelijk in dat ik mijn huur (tijdelijk) op moet zeggen, maar wel zwart op wit krijg dat ik na die 6 maanden mijn woning weer terug krijg. Blijf ik langer dan deze 6 maanden weg, dan ben ik mijn woning kwijt.
Volgens mijn woningbouw is dit allemaal wettelijk zo vastgelegd... ?

Ik haal veel van mijn inboedel uit de woning, omdat ik inderdaad bang ben voor schade.
Wat ik gewoon heel raar vind is dat de woningbouw wil dat ik de huur opzeg, tijdelijk, dan zou ik denken dat ik dus gedurende die 6 maanden ook niet verantwoordelijk zou hoeven zijn voor de huur toch? Blijkbaar zijn de mensen aan wie ik het verhuur deze 6 maanden de echte huurders, dus ik ging er vanuit (en dit was me ook verteld) dat de huur van hun rekening zou worden afgeschreven. Lijkt me ook een betere regeling... Als zij niet betalen ofzo, dan is er weinig wat ik daar aan kan doen vanuit Australië.

De woningbouw vertelde ook dat ik geen eigen huurprijs af mag spreken, dat het gewoon het huurbedrag moet zijn wat ik ook maandelijks betaal. Maar ja.... als zij het toch eerst op mijn rekening moeten overmaken, dan kan ik dus net zo goed een eigen prijs bedenken, aangezien mijn vaste lasten er natuurlijk ook nog eens bijkomen.

Wat ik ook dacht, omdat ik dus dacht dat zij 6 maanden lang op papier de huurders zouden zijn, is dat zij verantwoordelijk zouden zijn in geval van grote schade. Stel er is brand of ernstige waterschade ofzo. Op papier ben ik dan dus niet de huurder, maar zij.
Maar blijkbaar werkt het dus zo allemaal niet....

Hoe is dat bij jullie met inschrijving? Ik moet dus ook gewoon op dat adres ingeschreven blijven staan, terwijl ik de huur wel op moet zeggen. Dat is toch heel krom? Of snap ik het nou gewoon niet?

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers