Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tweede baby lichter/kleiner

<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 23 Sep 2015 17:29

Tweede baby lichter/kleiner

Onze tweede wordt een kilo lichter geschat bij de geboorte. Dochter was 3900 gram bij 40 weken en deze baby schijnt dus 6 pond te gaan wegen ongeveer bij 40 weken.
Ik vind mijn buik ook behoorlijk klein, mijn man zegt dat ik bij de eerste zo dik was bij 25 weken.
Nu vind ik het allemaal goed, als het maar een gezond kindje wordt. En wat er niet bij komt hoeft er ook niet af na de bevalling. Maar ik vind het nogal frappant. De tweede is doorgaans even zwaar of nog zwaarder dan de eerste.
Ik heb dus nog maar wat kleertjes in maat 50 aangeschaft :nerd:
Ook voor de bevalling vind ik het niet erg, ik wil het zelf proberen en wil graag vaginaal bevallen. De eerste is met een keizersnee gehaald na 24 uur weeën.
Is er iemand die ook best veel verschil had tussen het geboortegewicht van de kinderen? En is er ook een oorzaak voor genoemd? Ik denk dat het door stress komt. Ik eet wel genoeg en meestal wel gezond en gevarierd.
Maar misschien is het iets genetisch? Mijn man was 5 pond maar zijn moeder kettingrookte :thumbdown: .
04-2014
10-2015
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:30

Bericht 23 Sep 2015 17:39

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Hier was het juist andersom de jongste was 1600 gram zwaarder dan de oudste.
En ook bij mij hadden ze wacht dat het weer een klein kindje zou zijn.
Er is bij mij geen reden opgenoemd moet zeggen dat ik er ook niet naar gevraagd had
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2015 17:41

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Zes pond is toch prima?
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2015 17:43

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Het ene kind is nu eenmaal wat kleiner (in aanleg) dan het andere kind, hoeft niks te zeggen over stress of de manier waarop de moeder heeft gegeten. Het KAN een oorzaak zijn, maar veel baby's zijn ook gewoon in aanleg dus al wat kleiner of groter dan het gemiddelde. Je moet niet vergeten dat die 3400 gram, wat volgens mij gemiddeld is in Nederland, een GEMIDDELDE is, het is dus heel normaal dat een deel van de baby's wat kleiner is en een deel wat groter.
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 23 Sep 2015 17:53

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Zes pond is volgens mij niet echt klein hoor. Tenminste ik ken veel kindjes rondom dat gewicht. Mijn dochter woog er net vijf. Geen idee of er een aanwijsbare oorzaak voor is
<<

Anoniem313

Bericht 23 Sep 2015 18:02

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Ik zou het opvatten als random variatie.
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2015 18:07

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Je doet ook nogal wat aannames. Hoe groot je buik is zegt weinig over hoe groot de baby is. Ik ken vrouwen die een heel kleine buik hadden, maar een grote/zware baby kregen en ook vrouwen met een grote buik die een kleine/lichte baby kregen (en veel vruchtwater hadden). Ook scheelt het qua aantal kilo's dat je aankomt niet zoveel. Ik ken vrouwen met een lichte baby die 20 kilo aankwamen en ook vrouwen met een zware baby die juist maar 8 kilo aankwamen.

Zoveel vrouwen, zoveel zwangerschappen/baby's. En 6 pond is een prima gewicht, niet heel klein ofzo.
<<

anoniem203

Bericht 23 Sep 2015 18:23

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Mijn buik was bij de tweede ook kleiner. In gewicht scheelde ze niet veel. 3275 gram bij 40+4 en 3200 gram bij 39+1.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 23 Sep 2015 19:16

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Mijn baby woog 2700. Iedereen vond dat klein maar ik vond dat prima.
Wel gingen veel mensen het vergelijk met hun kind dat nu 30+ jaar oud is. Ooh die van mij woog net 2 kg hoor!
Ja, maar dat is 30+ jaar geleden en je rookte toen... Denk ik dan.

Onze tweede baby kan weer "licht" zijn omdat ik reuma heb en je daardoor kans hebt op lichtere kindjes.

Een baby van 3 kg is meestal makkelijker door de uitgang te krijgen dan een van 4 kg. Das ook wel fijn als je erover nadenkt :)
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 23 Sep 2015 19:20

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Mijn tweede werd ook kleiner geschat, die bleek 4180 gram (ruim 680 gram zwaarder dan de oudste). Nou werd de oudste ook steeds te klein geschat bij echo's/onderzoeken, en die bleek dus een prima gewicht te hebben bij de geboort. Ik had dus ook al niet al te hoge verwachtingen van hun schattingen.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 23 Sep 2015 19:26

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Mijn baby woog ook maar ruim 5 pond maar ik vond dat helemaal niet erg hoor. Liever wat kleiner dan wat groter, voornamelijk ook door de reden die Peinture benoemt. En 6 pond is ook echt harstikke netjes hoor.
2012 & 2016
<<

Patsy

Bericht 23 Sep 2015 19:28

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Onze oudste was bijna 7 pond bij 36 weken, de jongste 8 pond bij 40+5. Als de oudste nog 4 weken was blijven zitten was hij waarschijnlijk 9 á 10 pond geweest. Zwaarder dan de jongste dus.

In beide zwangerschappen at ik heel erg weinig, ik ben bij beide zwangerschappen weinig aangekomen (6 en 8 kilo) en mijn buik was in de tweede zwangerschap groter dan in de eerste.

6 pond is heel gemiddeld. Het ene kindje is nou eenmaal groter dan het andere. Daar hoeft helemaal geen reden voor te zijn. En volgens mij is het helemaal geen gegeven dat de eerste altijd minder weegt dan de tweede.

Trouwens, de 8 ponder kwam er een stuk makkelijker uit dan de 7 ponder :).
<<

Anoniem236

Bericht 23 Sep 2015 19:29

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Eerste was 3260 bij 40+6 tweede was 4285 bij 40+3 dus ook meer dan een kilo verschil.
Buik was bij beide precies even groot, ook het aantal kg s dat ik ben aangekomen was gelijk.
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2015 19:30

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Peinture schreef:Wel gingen veel mensen het vergelijk met hun kind dat nu 30+ jaar oud is. Ooh die van mij woog net 2 kg hoor!
Ja, maar dat is 30+ jaar geleden en je rookte toen... Denk ik dan.

Maar waarom denk je dat dan? Weet je zeker dat ze rookten? En wat maakt het uit dat het dertig jaar geleden is?
<<

Kwak

Yipyapper

Berichten: 2151

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 23 Sep 2015 19:54

Re: Tweede baby lichter/kleiner

De oudste van 8 pond, de tweede 7 pond en de derde 6 pond.
Wat vonden we die klein zeg.... Zo mini.

De laatste vonden ze in het ziekenhuis te klein, gelukkig was ze 10 gram "teveel" anders moesten we blijven.
Dit omdat het een derde is. Normaal schijnen kindjes groter te worden ipv kleiner. Mocht er hier een vierde komen krijg ik meer groeiechos.
Teminste dit zeiden ze in het ziekenhuis.
november 2010-januari 2013-november 2014
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 23 Sep 2015 19:58

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Nougat, omdat ze dat er zelf bij vertellen. En in mijn omgeving waren veel kindjes van toen lichter dan de kindjes van nu.
Maar het gaat dus vooral om het roken of niet.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 23 Sep 2015 19:59

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Hier klopt dat wel maar onze tweede was een meisje en de vk zei toen dat meisjes vaak ook lichter zijn. Het scheelde overigens niet enorm veel. R was 3670gr en N 3220gr
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 23 Sep 2015 20:01

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Mijn dochters waren 5 en bijna 4 pond. Hier was er wel een medische oorzaak (groeiachterstand, zwangerschapsvergiftiging).
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 23 Sep 2015 20:24

Re: Tweede baby lichter/kleiner

oudste 3046 bij 40+1
jongste 3280 bij 38+4

Beide 6 pond en dat is prima.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2015 20:26

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Peinture schreef:Nougat, omdat ze dat er zelf bij vertellen. En in mijn omgeving waren veel kindjes van toen lichter dan de kindjes van nu.
Maar het gaat dus vooral om het roken of niet.

Ah ja, ok dat wist ik niet. Wat slecht zeg dat roken.

En is dat zo, dat kindjes toen lichter waren? Ik ben wel benieuwd hoe dat komt!
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:28

Bericht 23 Sep 2015 20:30

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Onze oudste was 3490 gram bij 42+0 en de jongste 4690 gram bij 42+1. Bij de tweede was mijn buik echt veel groter, had ik veel meer vruchtwater en was de placenta twee keer zo groot als normaal.
<<

Pitty

Bericht 23 Sep 2015 20:33

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Nougat schreef:
Peinture schreef:Nougat, omdat ze dat er zelf bij vertellen. En in mijn omgeving waren veel kindjes van toen lichter dan de kindjes van nu.
Maar het gaat dus vooral om het roken of niet.

Ah ja, ok dat wist ik niet. Wat slecht zeg dat roken.

En is dat zo, dat kindjes toen lichter waren? Ik ben wel benieuwd hoe dat komt!


Ik gok dat er nu betere voedingsadviezen gegeven worden.
<<

Pitty

Bericht 23 Sep 2015 20:35

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Nr 1 was 3400 gram en nr 3 4640 gram, dus ook flinke verschillen. Bij de eerste had ik veel stress, bij nr 3 helemaal niet en ging ook nog ruim van te voren op verlof/ vakantie.
<<

Anoniem125

Bericht 23 Sep 2015 20:47

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Pitty schreef:
Nougat schreef:
Peinture schreef:Nougat, omdat ze dat er zelf bij vertellen. En in mijn omgeving waren veel kindjes van toen lichter dan de kindjes van nu.
Maar het gaat dus vooral om het roken of niet.

Ah ja, ok dat wist ik niet. Wat slecht zeg dat roken.

En is dat zo, dat kindjes toen lichter waren? Ik ben wel benieuwd hoe dat komt!


Ik gok dat er nu betere voedingsadviezen gegeven worden.

Of omdat het gemiddelde nu omhoog wordt getrokken door vrouwen met overgewicht, die teveel eten? Dat kan natuurlijk ook. Dat wat als normaal wordt beschouwd is de afgelopen dertig jaar ook verschoven op dat gebied.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 23 Sep 2015 22:09

Re: Tweede baby lichter/kleiner

Ik weet ook niet welke redenen er zijn maar er zijn een hoop theorieën aannemelijk, zoals die wat jullie noemen.

Roken is echter echt een grote boosdoener qua laag geboortegewicht maar dat weten we nu ook beter gelukkig. Niet dat ik ooit heb gerookt :)
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers