Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

<<

anoniem203

Bericht 10 Sep 2015 19:52

Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Mijn oudste zoon zit niet goed in zijn vel. We merken dit al een week of 6 en het uit zich in slecht slapen, huilerig zijn, snel boos worden, bang om alleen te zijn en in opstandig gedrag. Er is niks voor gevallen en dit alles is er langzaam ingeslopen. Als wij vragen of er iets is zegt hij 'niks' of 'ik weet het niet'. We zijn nu op het punt dat we het echt niet meer weten en we hebben gewoon advies/hulp nodig van iemand van buitenaf. Maar hoe ga ik beginnen? Consultatie bureau? Huisarts?
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 10 Sep 2015 19:54

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Consultatiebureau verwijst in principe meestal door naar de huisarts. Ik zou dus gewoon de huisarts bellen en daarheen gaan.
<<

Anoniem171

Bericht 10 Sep 2015 19:55

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Aan wat voor soort onderzoek of ondersteuning zat je te denken?

Hoe gaat het op school? Sinds dit jaar zit op iedere school een contactpersoon uit het wijkteam/ ouderkindteam ( in iedere gemeente heet dit weer anders). Je zou deze contactpersoon om hulp of een beschikking kunnen vragen voor uitzoekhulp en/ of ondersteuning.
<<

anoniem203

Bericht 10 Sep 2015 20:11

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Geen idee eigenlijk Nana. Ik heb gewoon het idee dat er iets dwars zit maar wij krijgen het er gewoon niet uit. Misschien dat het iemand anders lukt.

School ging het afgelopen jaar redelijk. Hij had wat opstartproblemen door bijv. moet-werkjes te maken. Hij gooide zijn kont tegen de krib en de juf kon hoog en laag springen maar hij deed het gewoon niet. Ook raakte hij erg van slag door veranderingen of plotselingen onverwachte gebeurtenissen. In het begin is het woord Autisme ook gevallen maar daar zijn ze later op terug gekomen. Dit was trouwens tijdens een privé gesprek wat ik zelf heb aangevraagd toen en ik wilde zelf dat ze eerlijk was en wat ze dacht. De laatste periode van groep 1 ging goed. Hij was echt flink vooruit gegaan en ging met plezier naar school. Nu gaat het wegbrengen slecht. Hij hangt huilend aan m'n been als ik weg ga en de juf moet hem echt 1 op 1 aandacht geven zodat ik weg kan gaan.
Laatst gewijzigd door anoniem203 op 10 Sep 2015 20:11, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 10 Sep 2015 20:11

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Consultatiebureau is hij te oud voor. Ik zou of via de juf onderzoeken aanvragen of via de huisarts. Eventueel laten oproepen door de GGD al betwijfel ik of dat voor jullie de juiste weg zal zijn.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

anoniem203

Bericht 10 Sep 2015 20:13

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Maeve kan ik via de juf ook om hulp vragen als het bijv. op school wel goed gaat? (op het slechte afscheid na dan)
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 10 Sep 2015 20:16

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Herkent de juf niets in zijn gedrag? Want op zich is moeite hebben met afscheid nemen geen gedrag meer wat je ziet in groep 2. Vanuit daar zou de juf eventueel wel kunnen helpen met een eventueel onderzoek. Eventueel zou je ook speltherapie kunnen overwegen, of mindfulness voor kleuters. ( daar ga ik zelf ook een cursus over volgen) dat moet je natuurlijk wel liggen zoiets.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

anoniem203

Bericht 10 Sep 2015 20:20

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Ik heb nog geen gesprek gehad met zijn juf dit nieuwe schooljaar maar volgende week ga ik dat toch maar eens doen dan. Dan kan ik daarna kijken of zij ons kan helpen of dat ik toch maar naar de huisarts stap.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 10 Sep 2015 20:23

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Ja dat lijkt me idd wel slim. Stel dat je het via de huisarts zou doen, wat ook een optie is, wordt sowieso ook altijd advies ingewonnen bij de juf.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 10 Sep 2015 20:24

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Wat vervelend voor jullie zoon.
Ik zou denk ik ook als eerste bij de huisarts of de school aankloppen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem171

Bericht 10 Sep 2015 20:24

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Maeve schreef:Ja dat lijkt me idd wel slim. Stel dat je het via de huisarts zou doen, wat ook een optie is, wordt sowieso ook altijd advies ingewonnen bij de juf.


Dat heb ik nog nooit meegemaakt en zeker niet zonder toestemming van ouders.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 10 Sep 2015 20:25

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Nana schreef:
Maeve schreef:Ja dat lijkt me idd wel slim. Stel dat je het via de huisarts zou doen, wat ook een optie is, wordt sowieso ook altijd advies ingewonnen bij de juf.


Dat heb ik nog nooit meegemaakt en zeker niet zonder toestemming van ouders.



Ik zeg toch ook nergens dat het zonder toestemming is?? Dat mag inderdaad natuurlijk niet. Meestal krijgen ouders vragenlijsten mee of, zoals dat tegenwoordig vaak gaat, digitale vragenlijsten.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem171

Bericht 10 Sep 2015 20:29

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Ik zou voor jullie zelf op een rij zetten aan welke soort hulp je behoefte hebt?
Ik zou het zelf prettig vinden als het om mijn zoontje zou gaan dat er zo breed mogelijk gekeken wordt: gesprek met ouders, observatie thuis, observatie in de klas, gesprek met school, medische anamnese door een kinderarts, cognitief onderzoek, spelobservatie en eventueel onderzoek door kinderfysiotherapeut en/ of logopediste.
<<

anoniem203

Bericht 15 Sep 2015 19:51

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Nou de eerste stap is gezet. Vandaag een gesprek gehad met zijn juf en die gaf mij het advies om hulp te zoeken. Ik krijg binnen nu en een paar dagen een mail dat ik op gesprek mag komen (of er er komt iemand bij mij thuis) bij iemand van het Ouderpunt op S. zijn school. Ze adviseerde mij ook om alvast naar de huisarts te gaan. Dus daar ga ik morgen een afspraak bij maken. En dan vooral om eens te hebben over het slechte slapen.

Het voelt allemaal een beetje dubbel nu. Aan de ene kan ben ik blij dat zijn juf ook iets merkt aan S. en dat we nu hulp krijgen maar aan de andere kant ben ik een beetje verdrietig omdat er 'iets mis' is met hem.
Laatst gewijzigd door anoniem203 op 15 Sep 2015 20:31, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem255

Bericht 15 Sep 2015 20:15

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Ava, ik snap je gevoel maar als je dadelijk wat Hulp en handvatten krijgt dan zijn jullie zoveel gelukkiger en blijer. Ik ben echt heel blij dat h nu speltherapie krijgt. De driftbuien zijn met 75% afgenomen en de driftbuien die ze nog heeft duren hooguit 10 minuten in plaats van uren waarbij ze van de ene bui in de andere bui rolde.
En hier scheelt het ook heel veel dat ze nu oudste kleuter is. Ze moest voor haar gevoel zo opboksen tegen de andere meiden... Mocht je bij speltherapie uitkomen dan heb ik nog wel een naam voor je.

Succes!
<<

anoniem203

Bericht 15 Sep 2015 20:29

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Dankjewel Mien!
<<

JLo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 490

Geregistreerd: 11 Mei 2014 16:48

Bericht 15 Sep 2015 20:33

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Ik zou contact opnemen met het wijk/gebiedsteam waar jullie onder vallen. Er wordt dan een hulpverlener aan jullie gekoppeld en die kan breed met jullie meekijken naar wat nodig is voor jullie zoon.
<<

Anoniem148

Bericht 16 Sep 2015 07:31

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Succes ava.
Goed dat je actie ondernomen hebt. Jouw gevoel is normaal, vaak gehoord van ouders. Als je maar weet dat het niet jouw schuld is. Jij doet wat je kan en dat is voor nu hulp inschakelen.
<<

Jelin

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 16 Sep 2015 10:24

Re: Kleuter laten onderzoeken, waar te beginnen?

Goed van je dat je hulp hebt gezocht. Het is niet makkelijk om hulp te zoeken.

Ik ben op dit moment ook bezig met het zoeken van hulp voor mijn oudste dochter. Zij zit niet goed in haar vel. Wij weten de oorzaak wel, maar wij weten niet meer wat we kunnen doen. Wij hebben ook handvaten nodig en hopen binnenkort die te krijgen.

Mijn dochter heeft een laag IQ en moeite met prikkelverwerking. Op school gaat het op dit moment wel redelijk. Maar vorig schooljaar dus absoluut niet. Ze doet zo haar best voor school. Op het moment dat ze thuis komt, komt alle frustratie eruit. Er is dan geen land mee te bezeilen wat we ook doen.

Wij zijn gisteren naar de huisarts geweest en hebben een doorverwijzing gekregen voor ggz. Volgende week hebben wij daar een afspraak.
J: 2 maart 2008
A: 5 maart 2013

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers