Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

<<

Burgemeester Kaat

Bericht 10 Sep 2015 05:24

Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

<<

Anoniem137

Bericht 10 Sep 2015 05:36

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Niet mee eens, ik vind dat een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal daar ook prima in kan bijdragen. Daarnaast: op school leren kinderen nog zoveel meer dan alleen op cognitief vlak. Dus waarom zou dat de enige reden zijn om kinderen eerder naar school te sturen? En waarom überhaupt eerder naar school? Er wordt al zoveel verwacht van kinderen, laat ze de eerste vier jaar nog maar even lekker hun eigen omtwikkeling doormaken zonder dat er verwacht wordt dat ze dingen móéten (aan)kunnen.

Ik heb deze mening vooral ook omdat ik zelf in de kinderopvangsector werk en ik me destijds nogal heb verbaasd over dit voorstel. De kinderopvang heeft de afgelopen jaren al zo vreselijk geleden, dit zou echt wel de genadeklap zijn. Nog meer kinderdagverblijven en personeel overbodig.

Waar ik overigens wel voorstander van ben zijn (zo noem ik ze zelf) peuterplusgroepen in de kinderopvang of op de peuterspeelzaal. Groepen voor de oudste peuters waar meer intensief richting het 'naar school gaan' en de voorbereiding daarop gewerkt wordt, waar (nog) meer uitdaging en stimulans geboden wordt.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 10 Sep 2015 05:44

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Eens met Keet. De eerste levensjaren, en daar schaar ik de kleuterleeftijd ook onder, zijn zo belangrijk om spelend te leren! Daarbij, onder cognitief versta ik al snel met boekjes en dergelijke, dat kan een kind zijn hele leven lang nog.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem137

Bericht 10 Sep 2015 05:46

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Nee, de cognitieve ontwikkeling kun je heel goed spelenderwijs stimuleren. Daar zijn wij op het kdv ook veel mee bezig. Zelfs al bij baby's. Het ontdekken van de eigen handjes en de bewustwording dat die bij je eigen lichaam horen is al een heel mooi voorbeeld van cognitieve ontwikkeling van een baby, bijvoorbeeld :)
Maar juist omdat dat (en de omtwikkeling van al die andere ontwikkelingsgebieden) zo goed spelenderwijs gestimuleerd kan worden, vind ik dat dat evengoed op een kdv of psz kan, inderdaad.
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:36

Bericht 10 Sep 2015 07:48

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

In de gemeente Rucphen zijn kinderen vanaf 4jr al leerplichtig (of alleen in st Willebrord? Ik twijfel even). Dit omdat daar nog heel veel families ontstaan zijn door inteelt en ze verstandelijk en opvoedkundig gewoon eeeeeh minder zijn. Ik vind het daar iig wel heel goed want het is daar idd wel echt nodig. Kinderen gaan daar ook veel minder naar kinderopvang ed.

Normaal gezien ben ik het er niet mee eens maar met verstandelijk mindere ouders lijkt het me wel wijs om de kinderen eerder naar school te doen. Het is alleen soms lastig om dat vooraf te bepalen.
<<

Anoniem201

Bericht 10 Sep 2015 08:01

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Echte vervroegd 5 dagen in de week naar school voor een peuter vind ik wat veel. Wel ben ik het ermee eens dat peuters vanaf een leeftijd van 2/2,5 verplicht 2 dagen naar de peuterspeelzaal moeten gaan. Juist om deze beweegredenen.
Er is een groot verschil tussen kinderen die 4 jaar thuis zijn geweest en kinderen die van een dagverblijf ect af komen. Deze kids hebben een stapje voor in het leren omgaan met regels, structuur, omgang met andere kinderen ect.

Ik ben het dus eens met Keet.
<<

Anoniem315

Bericht 10 Sep 2015 08:33

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Nee, 4 jaar is echt vroeg genoeg. Ook peuterspeelzaal vind ik eigen keuze voor ouders.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 10 Sep 2015 08:55

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Vier jaar is vroeg genoeg voor de meeste kinderen. Daarnaast worden er op peuterspeelzalen aandacht besteed aan voorschoolse activiteiten. Dit gebeurd ook bij diverse kinderopvang.
Ik ben er wel een voorstander van dat als een kind niet naar de kinderopvang gaat, het dan wel minstens een 3-4 dagdelen naar een peuterspeelzaal moet om o.a. vast te wennen aan het ritme van een school.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Sep 2015 09:20

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Vier dagdelen is wel veel voor de peuterspeelzaal. De meeste kinderen gaan twee of drie dagdelen.

Verder ben ik het met Exo eens dat het de eigen keuze is van de ouders, ze kunnen het hooguit sterk aanraden.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem255

Bericht 10 Sep 2015 10:08

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Het hoeft van mij niet verplicht te worden maar het zou fijn zijn als er voor kinderen die al meer willen iets kwam. Onze jongste is zo toe aan de kleuterschool en meer uitdaging en dat krijgt hij op de psz gewoon niet.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Sep 2015 10:22

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Volgens mij is het bij heel veel kinderen zo dat in het laatste half jaar voor ze naar school gaan, ze het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal wel beginnen te ontgroeien. Dat komt denk ik ook wel doordat veel vriendjes en vriendinnetjes die net wat ouder zijn dan al weg zijn, er komen steeds meer kinderen bij die net twee zijn en dus veel jonger. Ik merkte bij Yrsa ook dat ze zich begon te vervelen. Toch was de stap naar school best groot. Een tussenoplossing zou dan inderdaad wel fijn zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem315

Bericht 10 Sep 2015 10:36

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Dat gat in de overgang psz-basisschool hangt sterk af van de psz. De onze, die bij de school in zit (kdv-psz ineen), bereidt de kinderen echt voor op groep 1. Denk aan het d.m.v. opdrachten stimuleren van motorische vaardigheden als knippen, kleuren, verven, scheuren, plakken, kleien, stempelen en ook cognitieve, zoals puzzelen, liedjes met beweging, etc. Ze hanteren een methode, waarvan ik de naam even kwijt ben (Uk en Puk?).
En het mooie is: kinderen die nog geen psz-leeftijd hebben, maar er wel aan toe zijn, doen ook vrolijk mee. Ze zitten namelijk door elkaar, van 0 tot 4 jaar.

Neemt overigens niet weg dat kinderen op een gegeven moment hunkeren naar groep 1 omdat ze hun vriendjes zien gaan. We organiseren daarom zo veel mogelijk activiteiten van groep 1/2 samen met het kdv, zoals buitenspel of startbijeenkomsten, schoolontbijt, pasen enzo.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Sep 2015 11:08

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Bij Yrsa op de peuterspeelzaal werkten ze ook volgens een methode, ze waren ook wel veel bezig met creativiteit, liedjes, thema's, maar het feit bleef wel staan dat, wat jij al zegt, al je vriendjes op een gegeven moment wegging. Yrsa was de jongste van het groepje leeftijdsgenootjes met wie ze daar omging, dus ze heeft nog een paar maanden op de peuterspeelzaal gezeten toen zij allemaal al weg waren en er waren toen net heel veel nieuwe, veel kleinere kinderen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 10 Sep 2015 11:59

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Niet mee eens. Ik vind 4 jaar vroeg genoeg om 'verplicht' naar school te gaan. Ik vind de jaren ervoor geheel de keuze aan de ouders.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 10 Sep 2015 21:01

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Doe niet doe niet...laat spelen laat spelen. Wanneer een kind uitdaging nodig heeft zoek deze dan op andere vlakken. Een kind moet nog zolang dingen leren laat toch doen. Ik heb 1x per hoge hoge uitzondering een kind van 3.5 jaar gehad, dat zou zeer hoog begaafd zijn volgens de peuterzaal, niets was minder waar en het arme kind heeft echt zich zo ellendig gevoeld. Het past qua ontwikkeling en emotionele en sociale ontwikkeling gewoon niet op een basisschool.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem142

Bericht 10 Sep 2015 21:12

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Ik denk dat dit vooral bedoeld is voor de steeds groter wordende groep kinderen met een taalachterstand of NT2 problemen. Dit is vaak een sociaal zwakke groep die niet uit zichzelf bedenkt dat het verstandig is om de kinderen naar de peuterspeelzaal te doen, of deze voorzieningen eenvoudigweg te duur zijn. Deze kinderen vallen altijd buiten de boot. Voor deze kinderen zou het goed zijn om eerder te starten met bijvoorbeeld een voorschool, om te voorkomen dat zo'n kind met bijvoorbeeld een niet-gesignaleerde taalachterstand op school komt. De ouders die uit een sterker milieu komen, signaleren vaak wel ontwikkelingsproblemen bij hun kind en weten de weg wel te vinden naar hulp.

Juist voor de kinderen uit zwakkere milieus lijkt het me verstandig om eerder te starten met educatie, ik vind het alleen nogal rigoureus om de leerplicht te vervroegen voor álle kinderen.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 10 Sep 2015 21:16

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

In de stad waar ik woon zijn ze ver vooruit, zover ik begreep, in het begeleiden en stimuleren van ouders met NT2. Het grote gros van deze kinderen zit ook op een peuterzaal omdat dat VVE gefinancierd wordt. En daarnaast kunnen natuurlijk volgend jaar alle kinderen naar de opvang zonder dat het iets kost. Tenminste dat zijn de plannen.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 10 Sep 2015 21:21

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Bij ons zijn VVE-peuterspeelzalen voor kinderen met een taalachterstand, deze kinderen gaan vier dagdelen per week waarvan twee dagdelen gesubsidieerd. De andere peuterspeelzalen zijn VVE light, dus iets minder intensief.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem142

Bericht 10 Sep 2015 21:26

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Maar dan moet de taalachterstand bij deze kinderen wel gesignaleerd worden én ouders moeten toestemming geven om de kinderen hier te laten plaatsen. Bij het signaleren gaat het al wel eens mis, omdat deze ouders ook niet altijd op het cb komen en bij het laten plaatsen gaat het nog vaker mis, omdat ouders niet altijd de noodzaak ervan inzien en die twee dagdelen die zelf betaald moeten worden soms al te duur zijn voor deze ouders.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 11 Sep 2015 10:38

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Zoals het in Nederland heel normaal is dat kinderen met 4 jaar naar school gaan, is het in België heel normaal dat kinderen met 2,5 al naar school gaan. En eerlijk gezegd zie ik daar ook helemaal geen graten in. Mijn zoontje is nu 2 jaar en 9 maanden en gaat sinds 2 weken naar school. Hij gaat met veel plezier, heeft het er enorm naar zijn zin. Waar hij het kinderdagverblijf niet leuk (meer) vond, vindt hij hier wel de uitdaging die hij nodig heeft.

Het is echt niet zo zwart/wit zoals jij het stelt, Maeve. Het is niet dat ze alleen maar leren, leren, leren. Uiteraard leren ze, maar wel spelenderwijs. De (meeste) kinderen voelen zich hier echt niet ellendig op school en qua emotionele en sociale ontwikkeling zitten de meeste kinderen hier wel op hun plaats. En de kinderen die er toch nog niet rijp voor zijn, die kunnen gewoon nog naar een kinderdagverblijf gaan (of thuis blijven) als de ouders daar hun voorkeur aan geven.

Het is overigens geen leerplicht hier vanaf 2,5 jaar, dat zou ik ook wel vroeg vinden. Maar de meeste kinderen gaan dus wel met 2,5 naar school, terwijl de leerplicht pas op 6 jaar start. Je bent dus niet verplicht om je kind hele dagen naar school te sturen, maar kan dit aanpassen naar aan de behoeftes van je kind.
2012 & 2016
<<

Anoniem137

Bericht 11 Sep 2015 11:50

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Maar hoe werkt het schoolsysteem in België dan, ik bedoel, hoe ziet een dat voor een peuter eruit op school? Is dat niet gewoon te vergelijken met een dag kdv (dan eentje die bewust ontwikkelingsgericht werkt) of peuterspeelzaal hier in Nederland? Want dan zie ik er geen meerwaarde in om zo'n systeem hier in Nederland in te voeren.
<<

Anoniem273

Bericht 12 Sep 2015 14:27

Re: Stelling #13: Vervroegd naar de kleuterschool

Ik heb groep 0/1/2/3 waarbij kinderen vanaf 3,5 jaar oud welkom zijn, mits ze zindelijk zijn. Ze komen dan twee dagen in de week meedraaien met de groep en volgen de instructies mee met groep 1. Ik weet niet beter, werk nu voor het vijfde jaar in de onderbouw-unit en het loopt gesmeerd. De kinderen van 3,5 komen met veel plezier naar school en van ouders hoor ik ook goede reacties. Bevalt heel goed dus!

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers