Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wajong

<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 09 Sep 2015 11:05

Wajong

Wie krijgt er Wajong en werkt daarnaast nog een deel? Of kan dat überhaupt niet?
Leven en laten leven
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 09 Sep 2015 11:47

Re: Wajong

Nee volgens mij kan je niet voor zoveel % in de wajong. Je krijgt dat ook alleen als je bent afgekeurd als je nog nooit hebt gewerkt, dus vanuit je opleiding bijvoorbeeld.

Las dit op de site van de rijksoverheid:

Recht op bijstand (in plaats van Wajong)

Kreeg u op jonge leeftijd een ziekte of handicap? En heeft u nog mogelijkheden om te werken? Dan heeft u geen recht op Wajong, maar mogelijk wel recht op bijstand. Een bijstandsuitkering kunt u aanvragen bij de gemeente. Uw gemeente helpt u ook bij het zoeken naar geschikt werk.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 09 Sep 2015 12:17

Re: Wajong

Ja, dit is dus ook wat ik gelezen had, toen ik een rondje Google eraan waagde, maar het is zoveel wat je dan aan info krijgt.

Je kunt toch wel voor een bepaald percentage in de ziektewet zitten?
Leven en laten leven
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 09 Sep 2015 12:43

Re: Wajong

Dat wel volgens mij, maar iig niet in de Wajong.
<<

Sjaantje

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 374

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:48

Bericht 09 Sep 2015 13:24

Re: Wajong

Wajong is voor mensen die al jong afgekeurd zijn en dus geen arbeidsverleden hebben. Je krijgt dan 75% van het minimumloon.
Heb je wel een arbeidsverleden, dan zal je uitkering worden gebaseerd op je laatstverdiende loon. Heet dat nog steeds WAO tegenwoordig? Of WIA? Weet niet precies hoe dat zit, ik val nl in de Wajong.
<<

Anoniem236

Bericht 09 Sep 2015 14:08

Re: Wajong

Nu kan dat niet meer, mensen die onder de oude Wajong regels vallen kunnen als zij een bepaald percentage zijn afgekeurd nog wel werken. Maar die regels zijn dus veranderd.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 09 Sep 2015 18:57

Re: Wajong

Ah oké. Dus als ik het goed begrijp val je een beetje tussen wal en schip als je wel een x aantal uur kan werken, maar niet fulltime vanwege ziekte en amper een arbeidsverleden hebt?
Leven en laten leven
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 09 Sep 2015 20:01

Re: Wajong

Bij mijn weten ben je altijd voor 80-100 % afgekeurd en mag je dus 20 % bijverdienen
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 09 Sep 2015 20:11

Re: Wajong

Oké, Surya. Bedankt voor je antwoord.

Waar zou ik hiervoor terecht kunnen? UW, denk ik hè?
Leven en laten leven
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:27

Bericht 09 Sep 2015 20:42

Re: Wajong

Ja UWV
<<

Anoniem316

Bericht 09 Sep 2015 22:34

Re: Wajong

Ligt eraan of je onder de oude regels van de WAJONG valt of dat je nog een aan wil vragen. Als je nog een aan wil vragen, en je werkt nu dan gaat het je sowieso niet lukken. Als er ook maar een kleine mogelijkheid is om te werken (bijv. 4 uur per week al! Ben bekend met een situatie waar desbetreffende jongere slechts 4 uur per week stage liep met bijzonder veel begeleiding) zal je een aanvullende uitkering aanmoeten vragen bij je gemeente.
<<

Fientje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1315

Geregistreerd: 28 Feb 2015 00:10

Bericht 12 Sep 2015 11:35

Re: Wajong

...
Mama van M ('17) en F ('22)
Pegdolls!
www.dollvanjoyce.nl
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 12 Sep 2015 21:37

Re: Wajong

Bij de oude regeling wel inderdaad. Mijn vriendin is voor 70% afgekeurd en mag 30% bij verdienen, maar zij is ook direct de wajong ingegaan toen ze 17 was. Ik hoorde van mijn psycholoog dat het nu alles of niks is.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem167

Bericht 12 Sep 2015 22:11

Re: Wajong

Ik heb op het werk 3 mensen met Wajong die een x aantal uren werken bij ons, waarvoor we loondispensatie krijgen. De rest (tot 75% van hun minimumloon bekeken op hun kunnen) krijgen ze aangevuld.
<<

Anoniem291

Bericht 12 Sep 2015 23:23

Re: Wajong

Er is een groot verschil in de regels tussen de oude Wajong (voor 2010, deze mensen worden nu allemaal opnieuw beoordeeld of er sprake is van arbeidsvermogen) de nieuwe Wajong en de participatiewet zoals deze is ingevoerd per 2015.

Als je nu nog een aanvraag zou doen kom je in de participatiewet en daarin is het inderdaad je hebt arbeidsvermogen of niet. Zodra je enige vorm van arbeid kan doen zoals vrijwilligerswerk, beschut werken etc dan betekent dat dat je arbeidsvermogen hebt.
<<

Anoniem233

Bericht 23 Okt 2015 11:40

Re: Wajong

Ik meen me te herinneren dat als je voor bijvoorbeeld 50% bent afgekeurd, je die resterende 50% wel mag werken. Maar dat wordt dan gecompenseerd met je wa-jong. Ik val onder de oude wa-jong, voor 2010 nog. Maar ik heb geen idee hoe het nu is, hou het niet echt heel erg bij voor mijzelf.
<<

Pannetoet

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1556

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:10

Bericht 24 Okt 2015 17:11

Re: Wajong

Een vriendin van mij ontvangt al sinds haar 18de wajong (zij valt onder de oude wajong -aangevraagd voor 2010 dacht ik-) en zij krijgt een deel loon en een deel wajong. Ik weet eerlijk gezegd niet hoeveel zij afgekeurd is en hoe dat verder gaat..wel weet ik dat je niet meer dan €1120,- mag verdienen, of nouja het mag wel maar dan wordt je niet meer aangevuld. Maar hoe dat gaat met uren, hoeveel procent je afgekeurd bent etc zou ik niet weten.. Kun je evt. niet het uwv bellen om informatie?
Wat als het lukt
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 25 Okt 2015 21:13

Re: Wajong

Ik heb met het uwv gebeld en val dus tussen wal en schip, kan ik zo opmaken. Ik ben dus ziek geworden tijdens mijn studie (2011) en had toen 'iets' moeten doen. Dat is hoever ik nu gekomen ben.
Leven en laten leven
<<

Elska

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1489

Geregistreerd: 11 Okt 2015 20:55

Bericht 30 Okt 2015 21:19

Re: Wajong

Hier ook tussen wal en schip... :nopompom: Diagnose 2012(aangeboren syndroom), stop studie 2014.
Ik heb tijdens studie wel bij het UWV aangeklopt. Kreeg toen te horen dat ik bij de DUO extra mocht lenen wegens ziekte. Die is gek.

Moet er eigenlijk ook weer achteraan maar loop tegen dichte deuren of het bekende kastje-muur verhaal. kan er wel om janken. Enige wat ik nu nog kan bedenken is tegen de adviezen in weer gaan werken, mezelf kapot werken en via die weg alsnog in de WIA terecht komen.
Afbeelding
<<

kippie

Lady-post-a-lot

Berichten: 1276

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:34

Bericht 31 Okt 2015 12:18

Re: Wajong

Mijn man had ook een Wajong.
In 2003/2004 maar deze is hem afgepakt.

Omdat hij paar jaar boven gemiddeld ofzo iets heeft gewerkt.

Helaas zijn zijn klachten weer terug gekomen, en nu zijn wij ook zoekende..
Hij is nu voor 80/100 afgekeurd en heeft dus een wia.
Maar daar mag je niet bij werken.. Mag wel, maar je kan dan altijd weer voor een deel goed gekeurd worden.
Of opgeroepen worden voor een keuring. ( heeft wel met uren enzo te maken) Maar ik wil niet meer opgeroepen worden, ik wil rust.

Wij gaan nu voor een beoordeling arbeids vermogen.
Wij hebben gelukkig nu de hulp van verschillende instantie's

Maar dat uwv wat hebben wij daar al veel mee meegemaakt.

@ elska zoek hulp bij een stichting ofzo iets. Wij hebben Stichting Mee zij belopen met ons deze weg.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers