Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vluchtelingen

<<

Moederkoekje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 651

Geregistreerd: 16 Jun 2015 15:05

Bericht 03 Sep 2015 09:21

Vluchtelingen

Ik kon er zo geen topic over vinden maar ik kan me haast niet voorstellen dat ik de enige ben bij wie dit onderwerp zo leeft. De beelden van de laatste maanden, met als hoogtepunt de foto's van het Syrische jongetje, moederziel alleen aangespoeld in Turkije, op zoek naar zijn vrijheid. Ik heb er vannacht wakker van gelegen. Het raakt me zo enorm deze situatie en de beelden die pure wanhoop en verdriet uitstralen.

Waar ik ook moeite mee heb; de bekrompen reactie van zoveel mensen op internet, fora en Facebook. Dat deze mensen 'ons' alleen maar overlast bezorgen, dat we hier zelf al zo weinig hebben, dat 'ze' onze banen en voorzieningen afpakken. Het maakt me boos.

Ik zou wel iets willen doen, maar wat en hoe? Meer mensen die hiermee bezig zijn?
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 03 Sep 2015 09:26

Re: Vluchtelingen

De foto van het kleine aangespoelde peutertje kwam keihard binnen. Mijn moederhart kan het niet verdragen en ik heb er om gehuild. Maar een daadwerkelijke bijdrage leveren, ik zou niet weten hoe. Ik zag dat veel mensen zich hebben aangemeld als gastgezin voor een vluchteling, maar dat is mij een stap te ver. Ik zou graag geld doneren wat gebruikt kan worden voor opvang, huisvesting, kleding, eten, speelgoed, etc. Wat mij betreft zijn ze allemaal welkom hier en in de omliggende landen. We moeten ons goed realiseren hoeveel geluk wij hebben hier te zijn geboren en opgegroeid en dat wij onze kinderen in vrijheid kunnen laten opgroeien.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem136

Bericht 03 Sep 2015 09:33

Re: Vluchtelingen

Ik vind die reacties ook walgelijk. Het zijn mensen zoals jij en ik, verschrikkelijk.

Ik ben er ook mee bezig hoe ik wat kan doen maar ik weet ook niet goed wat dan. Het liefst zou ik geen geld doneren maar spullen direct aan een opvangcentrum, ik ben alleen nog niet bij dedaadwerkelijke stap van het uitzoeken hoe dan. Over die foto las ik ook de reactie dat een vader liever gehad had dat het jochie later bij zijn zoon op de opvang had gezeten. Daar kreeg ik ook een brok van in de keel, even extra het besef dat het gaat om een kindje zoals mijn kinderen, met ouders die net zoveel van ze houden, en dat er al zo veel hun leven hebben verloren en er nog zoveel gaan volgen.
<<

Patsy

Bericht 03 Sep 2015 10:29

Re: Vluchtelingen

Ik heb echt zitten huilen bij het zien van dat jongetje gisteren op het nieuws en mijn zoontjes extra geknuffeld. Ik walg echt van die vreselijke reacties over gelukszoekers ed. Ik mag toch hopen dat iedere ouder alles zou doen om zijn of haar kinderen al die gruwelijkheden van IS te besparen. En als op een gammel bootje de zee oversteken de enige kans op overleven is dan zou ik die kans grijpen.

Mensen vergeten hoeveel mazzel we hebben dat we hier in Nederland wonen.
<<

Anoniem199

Bericht 03 Sep 2015 10:37

Re: Vluchtelingen

Zag net op het werk pas de foto van het jongetje. Heb met tranen in mijn ogen de verhalen gelezen. Ik denk er ook al een tijde over na om kleertjes die D niet meer past te doneren, maar moet dit ook nog even uitzoeken. Al zullen er wel niet veel hele kleine baby's zijn. Vind het echt verschrikkelijk dat dit gebeurd, die reacties lees ik al niet eens. Bekrompen mensen wonen er toch in Nederland.
<<

Geel

Bericht 03 Sep 2015 10:37

Re: Vluchtelingen

Ik zou ook iets willen doen, en toch merk ik – in alle eerlijkheid – dat ik aarzel. Dat ik liever egoïstisch ben en doe alsof dit niets met mijn leven te maken heeft. Ik denk dat het vooral komt omdat ik er niets van begrijp. Ik begrijp niet wat oorlog is, wat vluchten is – het trauma van die mensen is van een andere wereld, ik kan dat niet aan.

Het liefst zou ik willen dat onze (Europese) overheid een visionair plan bedenkt – en razendsnel een beetje – en gaat zorgen voor goede opvang en dan een goede afhandeling. En dat ik daar dan aan kan doneren of bijdragen.
<<

Anoniem281

Bericht 03 Sep 2015 10:45

Re: Vluchtelingen

Geel schreef:Ik zou ook iets willen doen, en toch merk ik – in alle eerlijkheid – dat ik aarzel. Dat ik liever egoïstisch ben en doe alsof dit niets met mijn leven te maken heeft. Ik denk dat het vooral komt omdat ik er niets van begrijp. Ik begrijp niet wat oorlog is, wat vluchten is – het trauma van die mensen is van een andere wereld, ik kan dat niet aan.

Het liefst zou ik willen dat onze (Europese) overheid een visionair plan bedenkt – en razendsnel een beetje – en gaat zorgen voor goede opvang en dan een goede afhandeling. En dat ik daar dan aan kan doneren of bijdragen.


Ik wilde net zoiets typen. Ik zit namelijk ook al dagen, weken te denken wat we moeten doen, maar ik kan niks bedenken. Ja, je kan misschien spullen gaan inzamelen of geld doneren, maar waarvoor? Waar gaat dat naar toe? Want ik ben altijd onwijs sceptisch over waar donaties naar toe gaan en of het wel terecht komt daar waar het echt nodig is.

Ik vrees alleen dat zelfde de overheden en overkoepelende organisaties niet weten wat ze hier mee aan moeten en het nog lang kan gaan duren voor we echt iets kunnen doen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 03 Sep 2015 10:49

Re: Vluchtelingen

Lady schreef:De foto van het kleine aangespoelde peutertje kwam keihard binnen. Mijn moederhart kan het niet verdragen en ik heb er om gehuild. Maar een daadwerkelijke bijdrage leveren, ik zou niet weten hoe. Ik zag dat veel mensen zich hebben aangemeld als gastgezin voor een vluchteling, maar dat is mij een stap te ver. Ik zou graag geld doneren wat gebruikt kan worden voor opvang, huisvesting, kleding, eten, speelgoed, etc. Wat mij betreft zijn ze allemaal welkom hier en in de omliggende landen. We moeten ons goed realiseren hoeveel geluk wij hebben hier te zijn geboren en opgegroeid en dat wij onze kinderen in vrijheid kunnen laten opgroeien.


Je schrijft precies wat ik wilde zeggen.
De bekrompen reacties maken me ook echt boos.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem151

Bericht 03 Sep 2015 11:03

Re: Vluchtelingen

Deze foto bedoelen jullie?
Spoiler: weergeven
Afbeelding

Zag het vanochtend op mijn tijdlijn langskomen met een ontroerend stuk er bij geschreven
Spoiler: weergeven
Zie je hem liggen?

Het is een klein gevlucht jongetje.
Zie je die kleine handjes. Zijn hoofdje in het water.
Nog geen twee jaar geleden lag hij ook zo in de buik van zijn moeder. Onder het kloppen van haar warme hart.
Hij zal vast en zeker een versneld ritme hebben gehoord.
Ook toen hij nog ongeboren was heeft hij al niet het normale ritme van leven gevoeld. Angst en onrust in het hart en hoofd van zijn moeder.
Bang voor de toekomst van hem. In haar buik was hij veilig! Ze heeft hem beschermd met elke vezel in haar bange ziel. Maar de oorlog gaf haar geen keus.
Ze heeft gewenst met haar leven dat hij het beter zou krijgen dan waar zij al jaren in leeft. En dat is geen leven.
Ze zou haar leven voor hem hebben gegeven. Dat weet ik zeker! Daar ben ik moeder voor.
Dat doet een moeder.
Eerst de kinderen dan haar zelf.
Ik hoop voor de moeder dat ook zij dood is.
Want je zal de oorlog overleven en vluchten om je kind een beter leven te geven en aanspoelen op een strand als een sardientje dat eigenlijk al vertrapt was voor hij levenloos aanspoelde.
Ik kan al niet naar hem kijken. Te hartverscheurend!
Laat staan een moeder die haar kind door oorlog gedwongen de dood heeft ingedreven terwijl ze enkel biddend hoopte, smeekte en wenste op dat kleine beetje geluk. Geluk voor hem!
Dat kleine levenloze jongetje. Kijk zijn oogjes zijn stijf dicht geknepen.
De maan heeft hopelijk over hem gewaakt. Zijn armpjes naast zijn lijfje. Zijn handjes met die kleine vingertjes die dat beetje gevonden geluk zouden hebben omstrengeld.
Zijn schoentjes….
Aan z'n voetjes zijn schoentjes. Zijn schoentjes hadden hem moeten dragen. Dragen op zijn pad om spelende vrolijke voet stapjes in herinneringen achter te laten bij elke stap die hij in het leven zou zetten aan de overkant van het water waar het mooi zou zijn achter de horizon. Dat heeft zijn moeder hem namelijk beloofd.
Dat daar zijn toekomst zou beginnen. Alleen nog dat allerlaatste verdomd kleine stukje naar de overkant. Daar wordt je gelukkig!
En hij had vragend gewezen met zijn vingertje.
Daar zou ze voor het eerst zijn lach zien. Hij had haar vast met hoopvolle oogjes aangekeken en zij hem nog snel getroost en gekust op zijn rode wangetjes van angst en spanning in dat kleine rubberbootje. Hij geloofde haar.
Mogen de golven hem hebben gewiegd alsof hij in haar armen lag.
Mag hij nooit écht hebben geweten hoe gruwelijk de wereld momenteel in
elkaar zit.
Dit kleine gevluchte jongetje slaapt voor eeuwig maar ik hoop dat de wereld nu toch echt is wakker geschud!!
Ik wens dat zijn kleine jonge leventje nu mooier mag zijn in rust en vrede dan dat de regenboog zijn kleuren kleurt.

(van Jolanda van Gils)

Ik zat nog sniffend aan het ontbijt.

Vraag me ook af wát we kunnen doen? Of het geld of de spullen wel goed terecht komen? Of dat het toch niet helpt?
<<

Patsy

Bericht 03 Sep 2015 11:06

Re: Vluchtelingen

Volgens mij worden in de meeste woonplaatsen wel mensen opgevangen. Zou je niet gewoon met spullen in de kofferbak daar naartoe kunnen rijden?
<<

Anoniem304

Bericht 03 Sep 2015 11:07

Re: Vluchtelingen

http://www.nu.nl/binnenland/4118383/top ... nemen.html

Zodra je gemeente/buurt vluchtelingen op gaat nemen is er genoeg te doen denk ik hoor. ;)
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:20

Bericht 03 Sep 2015 11:45

Re: Vluchtelingen

Nens schreef:Zag net op het werk pas de foto van het jongetje. Heb met tranen in mijn ogen de verhalen gelezen. Ik denk er ook al een tijde over na om kleertjes die D niet meer past te doneren, maar moet dit ook nog even uitzoeken. Al zullen er wel niet veel hele kleine baby's zijn. Vind het echt verschrikkelijk dat dit gebeurd, die reacties lees ik al niet eens. Bekrompen mensen wonen er toch in Nederland.



Die zijn er wel! Er kwam op FB een oproepje voorbij omdat er in o.a. ter Apel (en dus overal) een heleboel zwangere vrouwen/ of net bevallen zitten die helemaal niets hebben!

Verder zag ik deze actie voorbij komen:

http://whocares.me/artikel/yogalerares- ... e-we-carry


en deze:

https://www.facebook.com/Gastgezinvoorv ... cation=ufi

Wat is de bedoeling? Wij proberen binnen 1 week voor 400 vluchtelingen 400 gastgezinnen te vinden. We starten daarmee in Apeldoorn, maar gezien de problematiek zal dit snel voor meer gemeenten noodzakelijk zijn!
Een gastgezin staat voor;
- een gezin waar de vluchteling welkom is voor een kop koffie en goed gesprek
- 1 of meer gezinsleden gaan regelmatig op bezoek voor een praatje
- als gezin help je de vluchteling bij praktische vragen
- nodig je de vluchteling eens uit voor een warme maaltijd bij jou thuis
- ben je een luisterend oor, bemoedig je hem of haar en geef je de aandacht die hij/zij nodig heeft
- deel je liefde uit, enz...
<<

Anoniem199

Bericht 03 Sep 2015 12:10

Re: Vluchtelingen

Zal het eens bekijken. In de trein van m'n werk naar huis zie ik heel veel mensen die richting Ter Apel gaan. Wellicht hebben de centra ook nog iets aan mijn bijna ongebruikte kraampakket.
<<

Tommie

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 265

Geregistreerd: 11 Mrt 2014 19:57

Bericht 03 Sep 2015 12:33

Re: Vluchtelingen

Ik vind het ook verschrikkelijk. Zoveel mensen met walgelijke reacties hierop, ik kan er zo boos en verdrietig om worden. In plaats van me daar in stilte druk om te maken, wil ik nu wat gaan doen.

Ik kwam deze Facebook groepen tegen:

https://www.facebook.com/doneerjedeken
https://www.facebook.com/events/600025363473454/

Verder ben ik nog op zoek naar een mogelijkheid tot het doneren van babyspullen. Weet iemand iets?
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 03 Sep 2015 12:39

Re: Vluchtelingen

Elke keer als ik een foto van dat ventje zie, hoop ik toch zo dat er echt een hemel is en dat hij daar nu lekker aan het rondrennen en spelen is.. Niemand verdient zo'n lot.

Wat jullie hier zeggen, spullen doneren, dat lijkt mij ook wel wat. Ga zo gelijk even uitzoeken of je dingen naar Ter Apel bijvoorbeeld kunt brengen. De helft van mijn kraampakket is ongebruikt en heb zat kleding die weg kan. Zou toch mooi zijn als je op die manier toch een kleine bijdrage kan leveren.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 03 Sep 2015 12:44

Re: Vluchtelingen

In Groningen is een inzamelingspunt voor de Ter Apel actie (spullen voor hoogzwangere & pasbevallen moeders en baby's), zondagavond 6 sept en zaterdagochtend 12 sept. Rechtstreeks naar Ter Apel brengen is niet gewenst las ik. Het is een actie opgezet door een vrouw die daar werkt, zij coördineert het ook geloof ik (AZC werd zelf overspoeld met reacties, die hebben het al druk genoeg).

Mocht dat niet in jouw buurt zijn Tommie, dan misschien eens contact opnemen met een AZC in jouw buurt?
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anoniem140

Bericht 03 Sep 2015 13:31

Re: Vluchtelingen

Vreselijk, ik heb een vriend die zulke opmerkingen maakt. Misselijk word ik daar van.
Ik wil ook iets doen maar ik weet niet wat.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 03 Sep 2015 13:49

Re: Vluchtelingen

Mijn schoonouders hebben sinds een paar weken een Syrisch gezin naast zich wonen. Een man en een vrouw met drie kinderen. De man woont er al sinds begin juni en sinds vorige week wonen zijn vrouw en kinderen ook bij hem. Deze mensen hadden in Syrië een goedlopend autobedrijf en een goedgevulde spaarrekening, maar zij zijn alles kwijtgeraakt door de oorlog. De man spreekt redelijk Engels, ik help hem af en toe door wat dingetjes voor hem te vertalen en mijn schoonouders en wij zelf hebben hem ook spullen gegeven die wij niet meer nodig hebben of in ieder geval makkelijk kunnen missen. Het is schrijnend om te zien hoe een gezin probeert op te krabbelen na alle narigheid die zij ontvlucht zijn. De kinderen, de jongste is 5 en de oudste 11, zijn zo bang door alles dat zij hebben meegemaakt. Zodra er een vliegtuig over gaat verstoppen ze zich achter of onder meubels, omdat ze bang zijn voor wat er komen gaat.
Ik ben blij dat ik deze mensen zo makkelijk kan helpen, door af en toe een telefoontje voor ze te plegen of door spullen aan ze te geven. En als je dan ziet hoe dankbaar ze zijn!

Ik vind het vreselijk dat er mensen zijn die het prima vinden dat deze mensen op zee verdrinken. Vreselijk dat wij ons land delen met mensen die zó bekrompen zijn dat ze niet verder kunnen kijken dan hun neus lang is. En maar zeiken over hoe slecht ze het zelf hebben. Kom op mensen, word wakker en besef je eens hoe goed je het hebt in je eigen land!

♥♥
<<

Anoniem304

Bericht 03 Sep 2015 14:06

Re: Vluchtelingen

Station Boedapest. Vandaag.

Afbeelding
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 03 Sep 2015 14:10

Re: Vluchtelingen

Ik vind het ook vooral zo belachelijk dat mensen zich druk maken om een iPhone bij een vluchteling of dat er vluchtelingen zijn die helemaal niet arm zijn. Alsof je niet hoeft te vluchten voor oorlog als je geld hebt...
Laatst heb ik nog ruzie gehad met een fb vriend (schoonvader van mijn zusje) die een tekst plaatste dat we onze ouderen ook maar de zee op moeten sturen, misschien krijgen ze dan ook zorg. Simpele ziel. Natuurlijk moet ook de ouderenzorg in nl anders, maar ik snap echt niet hoe je dat soort vergelijkingen kan maken
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 03 Sep 2015 14:18

Re: Vluchtelingen

vreselijk dat jongetje op het strand. Op het zelfde strand waar ik een paar jaar geleden lag te zonnen.

Tja wat kunnen we doen ik zou het niet weten.
Iemand waar ik werk vrouw van 85, we hadden het afgelopen week over de bootvluchtelingen en ze zei hoe meer er verdrinken hoe beter. Die rommel hoeven we hier niet. Echt ik werd zo kwaad. Dat zeg je toch niet. Zelf wou ze ook graag toen er oorlog was dat er mensen waren die hun hielpen. Kan daar zo kwaad om worden
Afbeelding
<<

Anoniem255

Bericht 03 Sep 2015 14:26

Re: Vluchtelingen

In Griekenland hebben mensen persoonlijk de vluchtelingen ook geholpen en dat is op een ramp uitgedraaid. Ik zou daar erg voorzichtig mee zijn.

Er zou een veel gestructureerder plan moeten zijn. En ondanks dat ik het ermee eens ben dat deze mensen geholpen moeten worden, denk ik niet dat wat er nu gebeurt, een goede oplossing is.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 03 Sep 2015 14:28

Re: Vluchtelingen

Mien schreef:In Griekenland hebben mensen persoonlijk de vluchtelingen ook geholpen en dat is op een ramp uitgedraaid. Ik zou daar erg voorzichtig mee zijn.


Wat is er gebeurd dan? Dit stukje heb ik niet gevolgd.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Patsy

Bericht 03 Sep 2015 14:28

Re: Vluchtelingen

Gijs. schreef:Ik vind het ook vooral zo belachelijk dat mensen zich druk maken om een iPhone bij een vluchteling of dat er vluchtelingen zijn die helemaal niet arm zijn. Alsof je niet hoeft te vluchten voor oorlog als je geld hebt...
Laatst heb ik nog ruzie gehad met een fb vriend (schoonvader van mijn zusje) die een tekst plaatste dat we onze ouderen ook maar de zee op moeten sturen, misschien krijgen ze dan ook zorg. Simpele ziel. Natuurlijk moet ook de ouderenzorg in nl anders, maar ik snap echt niet hoe je dat soort vergelijkingen kan maken



Dat snap ik ook niet, wat moet je met een volle spaarrekening als je je leven niet zeker bent?

Van sommige mensen in mijn vriendenlijst valt mij ook vies tegen dat ze echt zo simpel denken.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 03 Sep 2015 14:33

Re: Vluchtelingen

Als je redeneert zoals die bekrompen mensen moeten ze toch juist blij zijn dat er niet alleen maar arme mensen deze kant op vluchten? Die hebben minder steun nodig om zich staande te kunnen houden hier.

Maar arm of rijk, niemand vlucht voor zijn lol. Ik hoop dat er gauw een humanitaire oplossing wordt gevonden en ik draag graag bij met het doneren van spullen en kleding.
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
Volgende

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron