Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


twijfel over samen in de groep op school

<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 31 Aug 2015 21:03

twijfel over samen in de groep op school

Ik heb de meiden ingeschreven op school, deze school had een groep 1/2. Prima, de meiden komen bij elkaar in de klas en ik ga vragen of ze in aparte groepjes kunnen zitten en daar hun "werkjes" kunnen maken. De school is gewoon niet mega groot en dat trekt me aan.

Nu kom ik er achter dat de school zoveel aanmeldingen heeft dat ze dit jaar twee klassen groep 1/2 hebben. Dit is nog nooit eerder geweest, ik weet dus ook niet hoe groot de klassen zijn.

Nu had ik het met de leidster van het dagverblijf over, zij zegt ik denk dat ik ze uit elkaar zou halen. Mensen hebben het altijd over L en V.. V komt altijd daarna.. Tja.. is zo. Ze geeft aan dat ze elkaar veel opzoeken en veel met elkaar spelen. Als ik aangeef dat zij ook ver weg de oudste zijn, er is een jongetje 2 maand jonger, de andere kindjes allemaal minstens een drie kwart jaar jonger en ook echt nog jonger. En op donderdag zitten ze maar met 4 andere kindjes op de groep.. dan hebben ze in mijn ogen ook niet heel veel keuze. Dit beaamt ze dan ook weer, de groepjes zijn klein en leeftijdsverschil groot. Ik benoem dat dat op school natuurlijk niet zo is en ik hoop dat ze dan wat meer naar andere kinderen toe trekken.

Ik heb onderzoeken gelezen over om tweelingen uit elkaar te halen op school. Maar ja zoals bij elk onderzoek kan je een onderzoek voor en eentje tegen vinden. En de argumenten die worden gegeven kan ik me in beide vinden.

Mijn gevoel zegt niet uit elkaar halen, het plan vol houden door in aparte groepjes te zetten en zo hun werkjes te laten doen, dat ze daar in geen concurrentie met elkaar hebben. Het is ook heel onduidelijk hoe het nu verder gaat, groep 3 bestaat voor als nog gewoon nog steeds uit maar een klas net als de rest.. dus als ik ze nu uit elkaar haal kan het best zijn dat ze straks toch weer bij elkaar komen.
Ik denk dat ze ook veel aan elkaar kunnen hebben in zo'n spannende periode maar dat we gewoon goed moeten opletten dat ze geen last van elkaar hebben.

Maar toch doordat er nu ineens twee groepen zijn heb ik het gevoel dat het misschien toch moet.. ja en nu ben ik dus zo ontzettend gaan twijfelen.

Jullie nog tips misschien?
:heart: :heart: 2011
<<

Mikado

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 870

Geregistreerd: 22 Sep 2013 19:25

Bericht 31 Aug 2015 21:16

Re: twijfel over samen in de groep op school

Persoonlijk zou ik ze niet bij elkaar in de klas laten zitten, dat zou ik ook bij broertjes/zusjes die geen tweeling zijn niet willen.

Op mijn werk zie ik echt de voordelen die dat kan bieden; tweelingen (of niet-tweelingen) gaan zich sneller apart ontwikkelen, krijgen meer zelfvertrouwen, krijgen eigen vriendenclubjes en zijn niet meer de boer/zus 'van'.

Heb je het er weleens zelf met ze over gehad? En in overleg met school kun je misschien een oefen-periode doen, als je nog twijfelt? Dat ze alsnog bij elkaar in de klas komen als het niet bevalt.
2014 2016 2019
<<

Anoniem136

Bericht 31 Aug 2015 21:16

Re: twijfel over samen in de groep op school

Ik zou naar je gevoel luisteren. Je had er vrede mee toen je wist dat ze bij elkaar zouden komen toch? Dan zou ik nu niet zo lang stilstaan bij de voor en nadelen van elke optie maar afgaan op je moedergevoel!

Hier zitten tweelingen ook bij elkaar. Ik weet niet welke reden daar achter zit verder maar we hebben meerderekleuterklasssen dus ze zouden ook gescheiden kunnen worden.
<<

Anoniem148

Bericht 31 Aug 2015 21:16

Re: twijfel over samen in de groep op school

Vraag het de kinderen zelf.
Na die 2 jaar komen ze weer bij elkaar?
Misschien kunnen ze in die 2 jaar beter een eigen ik vormen en eigen vriendjes en vriendinnetjes?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 31 Aug 2015 21:22

Re: twijfel over samen in de groep op school

Ik zou je gevoel volgen. Als het toch blijkt dat aparte groepen beter zou zijn, lijkt me dat ook zo geregeld.

De tweeling van een collega zijn wel naar aparte groepen gegaan. In de eerste instantie was het flink wennen, maar nu ontpopt de 'stille' van de twee zich ook.

Het lijkt me sowieso een lastig besluit hoor.
L2014 & H2017
<<

Pitty

Bericht 31 Aug 2015 21:23

Re: twijfel over samen in de groep op school

Eens met Lucy: je vond het eerst prima dat ze bij elkaar zouden komen, dan zou ik dat ook gewoon doen.

En verder, ik denk dat als ik een tweeling zou hebben, ze juist wel lekker bij elkaar in de klas zou doen. Op de middelbare school waren mijn beste vriendinnen een 1-eiige tweeling, ze leken hetzelfde, hadden vaak dezelfde kleding, kozen hetzelfde vakkenpakket en gingen later ook dezelfde studie doen. Ze werken nu wel in een ander bedrijf. Mijn zwager is er ook 1 van een tweeling en die zaten ook altijd bij elkaar en werken nu ook bij hetzelfde bedrijf. Juist zo fijn als het vertrouwd is en vertrouwd kan blijven.

Ik zie het ook hier bij kind 2 en kind 3. Zij schelen 1 jaar en 4 maanden maar ze hebben zoveel aan elkaar, en ze hebben ook een tijd bij elkaar op dzelfde groep op het kdv gezeten. Zo fijn dat ze elkaar hadden, maar ze speelden ook veel apart, want ze verschillen natuurlijk wel weer in leeftijd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 31 Aug 2015 21:36

Re: twijfel over samen in de groep op school

Op de school van mijn dochter zitten broertjes en zusjes niet bij elkaar. Tweelingen dus ook niet.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 31 Aug 2015 21:39

Re: twijfel over samen in de groep op school

Bij ons is ook de regel dat broertjes en zusjes niet bij elkaar komen. Voor zover mogelijk. We hebben nu een tweeling in groep 4 en groep 5, maar van beide klassen maar 1 groep dus we kunnen niet anders.
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 31 Aug 2015 21:45

Re: twijfel over samen in de groep op school

Geen idee of ze na twee jaar weer bij elkaar komen. Mischien hebben ze maar een jaar een extra klas? Dat kan ook nog natuurlijk ik weet het niet.

Wat ze zelf willen? Zij weten niet beter dat ze bij elkaar komen. Zij bedenken zelf niet dat ze ook apart kunnen komen. Omdat dit tot vorige week nooit een optie was heb ik het niet met ze besproken.

Qua spelen zoeken ze elkaar op idd dat klopt maar goed ze zijn ook vaak samen. Ze zoeken elkaar niet als eerste op als ze verdriet hebben dan komen ze bij de volwassenen. Er is er niet een stiller dan de ander wel is de ene wat sneller met haar antwoorden.

Vind het gewoon lastig... Mischien is naar mijn gevoel luisteren wel goed maar die irritante twijfel ....
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem273

Bericht 31 Aug 2015 21:46

Re: twijfel over samen in de groep op school

Ik heb een groep 0/1/2/3 van momenteel al 45 kids en er er zitten ook een aantal broertjes en zusjes bij elkaar. Ik merk juist dat de broertjes en zusjes het fijn vinden om terug te kunnen vallen op elkaar én dat ze prima zelf kunnen spelen en leren. Heb ook een aantal keer een tweeling in de groep gehad. Sowieso als er maar 1 groep 3 is, zou ik ze nu niet uit elkaar halen geloof ik.
Ik scheel zelf maar 15 maanden met mijn broer en wij zaten ook bijna altijd samen in een groep. Vond ik juist wel gezellig, ook al verschillen wij enorm en is m'n broer mega intelligent haha. Het enige vervelende was, dat de leraren bij mij ook zulke hoge verwachtingen hadden :nerd:
<<

Anoniem122

Bericht 31 Aug 2015 21:49

Re: twijfel over samen in de groep op school

mzcharlotte schreef:Ik zou je gevoel volgen. Als het toch blijkt dat aparte groepen beter zou zijn, lijkt me dat ook zo geregeld.

De tweeling van een collega zijn wel naar aparte groepen gegaan. In de eerste instantie was het flink wennen, maar nu ontpopt de 'stille' van de twee zich ook.

Het lijkt me sowieso een lastig besluit hoor.


Dan moet je dus 1 van de 2 kinderen uit de klas halen en in een nieuwe klas zetten, lijkt me ook niet ideaal en goed voor het zelfvertrouwen van het kind wat in een andere klas gezet wordt?
<<

Studiebol

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5096

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:19

Bericht 31 Aug 2015 21:52

Re: twijfel over samen in de groep op school

ไม่เป็นไร schreef:
mzcharlotte schreef:Ik zou je gevoel volgen. Als het toch blijkt dat aparte groepen beter zou zijn, lijkt me dat ook zo geregeld.

De tweeling van een collega zijn wel naar aparte groepen gegaan. In de eerste instantie was het flink wennen, maar nu ontpopt de 'stille' van de twee zich ook.

Het lijkt me sowieso een lastig besluit hoor.


Dan moet je dus 1 van de 2 kinderen uit de klas halen en in een nieuwe klas zetten, lijkt me ook niet ideaal en goed voor het zelfvertrouwen van het kind wat in een andere klas gezet wordt?


Daar dacht ik ook aan. Hoe kies je dan wie er weg moet en waarom dan?
:heart: :heart: 2011
<<

Anoniem122

Bericht 31 Aug 2015 21:58

Re: twijfel over samen in de groep op school

Dan zou ik het eerder andersom doen, starten in 2 groepen en eventueel als je merkt dat het niet gaat, ze alsnog bij elkaar laten zetten. Dan moet alsnog wel 1 uit de vertrouwde klas weg, maar komt dan wel bij haar zusje terecht.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 31 Aug 2015 22:19

Re: twijfel over samen in de groep op school

Die van mij zitten bij elkaar, dat mocht in eerste instantie niet maar na een gesprek aangevraagd te hebben en mijn opinie daarbij te hebben gegeven zijn ze toch overstag gegaan, mede omdat het voor mij een reden was om anders toch voor een andere school te gaan.

Hun juf heeft ook een tweeling van precies een jaar jonger en die heeft ze ook bij elkaar in de klas laten plaatsen omdat ze zag hoeveel die van mij aan elkaar hebben, ondanks dat ze ieder hun eigen plan trekken en ook hun eigen vriendjes hebben.

Dat zij ook die keuze heeft gemaakt, als hun juf zijnde, was voor mij een bevestiging dat ik er goed aan heb gedaan.
Wel kijken we zo als ze naar de middenbouw (groep 3-4-5 samen in een klas) of ze apart gaan of samen. Wanneeer ze dan wel apart gaan, dan mogen ze allebei vriendjes kiezen die met hun mee gaan.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 31 Aug 2015 23:18

Re: twijfel over samen in de groep op school

Ik zou ze juist absoluut wel uit elkaar halen. Ook Door ervaringen die ik zelf heb gehad met tweelingen. Bij ons op school moeten ze uit elkaar, broertjes zusjes mogen niet samen in een groep. Ik vind het voor de individuele ontwikkeling juist zo belangrijk. En in pauzes en na school vinden ze elkaar weer. Ik zou ze juist de ruimte willen geven om zichzelf alleen en individueel te ontwikkelen ipv altijd maar samen. Dat is ook niet goed voor een kind als je kijkt naar bijv de zelfstandigheid.


Mijn advies zou dus zijn..zonder twijfel absoluut uit elkaar.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 01 Sep 2015 00:00

Re: twijfel over samen in de groep op school

Bij de school van N. zitten alle tweelingen voor zover ik weet bij elkaar in de kleuterklassen (grote school, alleen al 6 à 7 groep 1-2 klassen). Ruimte genoeg om ze uit elkaar te halen, maar hier hoeft dat in ieder geval niet. Zal ook wel een reden voor zijn dat het juist wel mag.

Heb zelf verder geen ervaring met tweelingen en heb ook geen enkel onderzoek gelezen, maar gevoelsmatig zou ik ze bij elkaar willen houden.
<<

Anoniem140

Bericht 01 Sep 2015 05:37

Re: twijfel over samen in de groep op school

Ik zou ze lekker samen houden, heb ook met tweelingen in de klas gezeten, die hadden hun eigen vrienden maar zochten elkaar ook wel op.
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:46

Bericht 01 Sep 2015 06:24

Re: twijfel over samen in de groep op school

Aziraphale schreef:Ik heb een groep 0/1/2/3 van momenteel al 45 kids en er er zitten ook een aantal broertjes en zusjes bij elkaar. Ik merk juist dat de broertjes en zusjes het fijn vinden om terug te kunnen vallen op elkaar én dat ze prima zelf kunnen spelen en leren. Heb ook een aantal keer een tweeling in de groep gehad. Sowieso als er maar 1 groep 3 is, zou ik ze nu niet uit elkaar halen geloof ik.
Ik scheel zelf maar 15 maanden met mijn broer en wij zaten ook bijna altijd samen in een groep. Vond ik juist wel gezellig, ook al verschillen wij enorm en is m'n broer mega intelligent haha. Het enige vervelende was, dat de leraren bij mij ook zulke hoge verwachtingen hadden :nerd:


Deze ervaring hebben wij op het werk ook.
10-08-2017 ♥
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 01 Sep 2015 06:33

Re: twijfel over samen in de groep op school

Studiebol schreef:
ไม่เป็นไร schreef:
mzcharlotte schreef:Ik zou je gevoel volgen. Als het toch blijkt dat aparte groepen beter zou zijn, lijkt me dat ook zo geregeld.

De tweeling van een collega zijn wel naar aparte groepen gegaan. In de eerste instantie was het flink wennen, maar nu ontpopt de 'stille' van de twee zich ook.

Het lijkt me sowieso een lastig besluit hoor.


Dan moet je dus 1 van de 2 kinderen uit de klas halen en in een nieuwe klas zetten, lijkt me ook niet ideaal en goed voor het zelfvertrouwen van het kind wat in een andere klas gezet wordt?


Daar dacht ik ook aan. Hoe kies je dan wie er weg moet en waarom dan?


Oh ja, daar had ik nog niet aan gedacht. Goed punt.
L2014 & H2017
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 01 Sep 2015 07:17

Re: twijfel over samen in de groep op school

Ik zou ze bij elkaar laten.
<<

bosjesvrouw

Major Yipyapper

Berichten: 5016

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:03

Woonplaats: Friesland

Bericht 01 Sep 2015 07:49

Re: twijfel over samen in de groep op school

Ik zou ze eerst bijenkast laten. Ze kunnen later nog uitelkaar.
2014 2016
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 01 Sep 2015 08:05

Re: twijfel over samen in de groep op school

Hier zitten de oudste 2 sinds gister bij elkaar in de klas. Oudste in groep 2, middelste is gister gestart in groep 1. Geen keuzemogelijkheden hier omdat we maar 1 basisschool hebben met maar 1 groep 1/2. Mijn voorkeur heeft het echter niet, gister ging ze gelijk naast haar broer zitten en heeft ze de hele ochtend achter hem aan gelopen. De juf gaat ze straks wel uit elkaar halen maar toch ben ik bang dat ze heel erg aan hem gaat hangen en dat het een concurrentiestrijd wordt, ondanks dat ze in verschillende groepen zitten.

Mijn man is van een tweeling en zij hebben op de bassisschool altijd bij elkaar in de klas gezeten. Met name zijn broer heeft daar op de middelbare school erg veel moeite mee gehad toen ze eenmaal uit elkaar gehaald werden. Hij vond het moeilijk om zelf vrienden te maken en was sociaal niet zo sterk.

Lastige keuzes zijn het!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 01 Sep 2015 09:00

Re: twijfel over samen in de groep op school

Lastig, er valt voor beide wat te zeggen. Wat ik wel vreemd is, is dat het op sommige scholen verplicht is om ze uit elkaar te halen. Daar heb je als ouders en misschien zelfs als kind toch ook een stem in. Tweelingen hebben over het algemeen een hele andere en bijzondere band met elkaar en ik vind het raar dat dit door een school zo ondermijnd kan worden.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem273

Bericht 01 Sep 2015 09:12

Re: twijfel over samen in de groep op school

Lady schreef:Lastig, er valt voor beide wat te zeggen. Wat ik wel vreemd is, is dat het op sommige scholen verplicht is om ze uit elkaar te halen. Daar heb je als ouders en misschien zelfs als kind toch ook een stem in. Tweelingen hebben over het algemeen een hele andere en bijzondere band met elkaar en ik vind het raar dat dit door een school zo ondermijnd kan worden.


Dat vind ik ook! Zo'n stellige reactie als 'ze moeten uit elkaar' vind ik echt naar.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 01 Sep 2015 09:19

Re: twijfel over samen in de groep op school

Voor allebei is natuurlijk genoeg te zeggen. En ik weet niet wat ik zou doen als ik voor deze keuze stond. Zoals ik er nu over denk zou ik geneigd zijn om ze uit elkaar te halen als de mogelijkheid er is, weer bij elkaar zetten kan altijd nog. Het lijkt me belangrijk dat ze ook los van elkaar zich ontwikkelen en een eigen ik krijgen, met eigen vriendjes en vriendinnetjes. Dat kan natuurlijk ook als ze samen in de klas zitten, maar ik denk wel dat het heel erg ligt aan het soort kinderen. Spelen ze normaal al makkelijk los van elkaar en zijn ze beiden sociaal sterk bijvoorbeeld, of juist niet. Dat soort dingen zou ik meenemen in mijn overweging. En vooral naar je gevoel luisteren, het zijn jouw kinderen en jij kent ze het best natuurlijk!
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers