Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Baringspijn is er niet voor niets (?)

<<

Anoniem142

Bericht 29 Aug 2015 20:33

Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik las zojuist een artikel over het nut van baringspijn. Tegenwoordig hebben zorgverleners steeds meer de instelling dat pijn hebben tijdens een bevalling niet nodig is, maar recent onderzoek heeft uitgewezen dat baringspijn wel degelijk nut heeft. In het artikel worden een aantal kreten van uitspraken die voor een pijnloze bevalling pleiten:

'het moet afgelopen zijn met de pijncultuur in ons land' ;
'baringspijn is te vergelijken met fantoompijn na een amputatie';
'een vrouw die baringspijn accepteert, is een arme drommel die niet op de hoogte is van de huidige medische mogelijkheden';
'tegenwoordig heeft iedere vrouw recht op een pijnloze bevalling';
'een bevalling is een heikele gebeurtenis die moet plaatsvinden onder intensieve medische controle'.

In datzelfde artikel wordt ook kort samengevat wat het nut van baringspijn is:

- In het debat over pijnloos bevallen komt de zin van baringspijn nauwelijks aan bod.
- Uit de ‘pijngeschiedenis’ kunnen we leren dat het ondoordacht bestrijden van pijn risico’s heeft.
- Pijn kan onder meer zinvol gedrag afdwingen en de fysiologie beïnvloeden. Verder telt niet alleen de intensiteit, maar ook de affectieve en cognitieve dimensie.
- Toenemende beschikbaarheid van pijnstilling zou hand in hand moeten gaan met een goed onderbouwde en genuanceerde visie op baringspijn.

Wat vinden jullie van baringspijn?


Bron: http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... -niets.htm
<<

Anoniem205

Bericht 29 Aug 2015 20:46

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Waarom zou ik mijzelf pijn doen als dat niet per sé hoeft? Doe ik ook met andere pijnen, bestrijd ik ook met pijnstilling.
<<

Anoniem142

Bericht 29 Aug 2015 20:50

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Omdat baringspijn blijkbaar nut heeft. De pijn dwingt schijnbaar zinvol gedrag af en beïnvloedt de pijn in positieve zin de werking van het lichaam. Daarbij is pijnbestrijding niet zonder risico.
<<

snoezel

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1129

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 29 Aug 2015 21:05

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik ben beide keren bevallen zonder pijnbestrijding. Ik wilde dit, wanneer dit te doen was, zonder doen omdat ik de bijwerkingen en risico's van de bestrijdingsmiddelen niet wilde. Tuurlijk heb je liever geen pijn, maar het was voor mij puur een afweging
Afbeelding

Afbeelding
<<

Guus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 948

Geregistreerd: 05 Sep 2013 20:25

Bericht 29 Aug 2015 21:07

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik heb pijnbestrijding gehad (ruggeprik), maar geloof me ik heb ervoor en erna nog meer dan genoeg pijn gehad om een goede band te kunnen vormen enzo...

Ik geloof dat een volledig pijnvrije bevalling helemaal niet mogelijk is! Niemand is toch van af het begin tot na de bevalling gedrogeerd? Ik denk dat het pas een 'probleem' wordt als je volledig onder zijl bent, kan me voorstellen dat dat heel moeilijk is
Vet Goochem!


30-08-2013, ik ook van jou
01-06-2015, mama is het woord waar het leven mee begint
<<

Anoniem205

Bericht 29 Aug 2015 21:07

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik vind het maar een irritant leesbaar artikel :)

Nog steeds zie ik niet in waarom je per se je hele bevalling pijn zou moeten hebben.
Deze zin vind ik nogal bijzonder: De pijngevoeligheid tijdens de bevalling hangt dus af van wat overheerst: het concrete doel (mijn kind wordt geboren) of angst voor wat komen gaat (ik scheur uit van onderen).

Ik vind dat nogal kort door de bocht. Pijn kan ook een signaal zijn voor je lichaam, waarbij je lichaam een grens aangeeft.
Weeen doen pijn, is dat dan omdat je bang bent uit te scheuren? Of omdat je bang bent wat er komen gaat? Nee, het.doet.gewoon.pijn.punt.

Natuurlijk is pijnbestrijding niet zonder risico, geen enkele pijnstiller is zonder risico. Maar zou dat een reden moeten zijn om helemaal geen pijnstilling te (mogen) gebruiken?

En voordat de discussie losbarst over het bevallen met of zonder pijnbestrijding: het is een keuze voor iedereen. Het is niet dat je geen echte bevalling hebt gehad door middel van pijnstilling of dat je daardoor een watje bent ofzo. Het is je eigen keuze. Kan en wil je geen pijnbestrijding: prima. Wil je wel pijnbestrijding: ook prima!
Laatst gewijzigd door Anoniem205 op 29 Aug 2015 21:09, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1956

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 29 Aug 2015 21:08

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik geloof er wel in dat pijn 'goed' kan zijn en zeker nut heeft. Maar ik vind toch ook wel dat het aan ieder voor zich is om te bepalen wat je met pijn doet. As ik migraine heb, zal de pijn vast ook ergens voor dienen, maar dan pak ik toch echt een pijnstiller. En bij mijn tweede bevalling kreeg ik een weeënstorm door het infuus met opwekkers, ik was toen maar wat blij dat ik een ruggenprik kon krijgen. Helaas werkte hij niet en heb ik de pijn dus ten volle mogen ervaren, maar eerlijk, volgens mij zorgde die extreme pijn er bij mij eerder door dat ik in paniek raakte en in de war, in plaats van zinvol gedrag zoals je goed kunnen focussen op de bevalling. Maar de bevalling was wel ingeleid, dus wie weet had ik de pijn anders ervaren als het niet door medicijnen werd gestuurd.

Ik vind zelf niet dat ik om het minste geringste iets tegen pijn moet nemen, maar ik ben wel blij dat er pijnstilling is en maak er zeker gebruik van als ik denk dat het nodig is. Ik snap denk ik beide kanten wel, pijn kan zeker nut hebben, maar aan de andere kant vind ik dat je er ook best wat tegen mag doen als het genoeg is geweest. Bijvoorbeeld bij de migraine die ik noemde, ik weet gewoon dat het uit de hand gaat lopen als ik niet op tijd iets neem, dan ga ik er dus ook niet op wachten tot dit gebeurt. Andere pijn wacht ik meestal eerst even af om te kijken welke kant het op gaat. Zo ook met de bevalling, ik ging erin met de instelling van 'we zien het wel'. Ik wilde zolang mogelijk zonder pijnstilling proberen, maar had wel in mijn achterhoofd dat ik er voor open stond als ik het gevoel zou hebben het niet meer vol te houden.
<<

Anoniem142

Bericht 29 Aug 2015 21:09

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Guus, het gaat ook niet alleen om het opbouwen van een band, maar ook complicaties die tijdens de bevalling ontstaan door pijnbestrijding. Dat je lichaam niet doet wat het moet doen, omdat je kunstmatig de pijn weg neemt en een normaal, gezond proces beïnvloedt. Weegt dat op tegen bevallen met minder pijn, dat is vooral de vraag.
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 29 Aug 2015 21:12

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Heel interessant! Ik ben net voor mijn werk aan het verdiepen in chronische pijn. In de reactie die onder het artikel staat wordt het verschil ook aangehaald; bij chronische pijn is je zenuwstelsel een soort van overgevoelig geworden. De pijn is daadwerkelijk aanwezig, maar heeft geen functie omdat er niks beschadigd is. Deze pijn is niet nuttig en de patiënt kan er het beste zo min mogelijk aandacht aan schenken en behandeling moet zich focussen op acceptatie en coping.

Acute pijn, waar baringspijn onder valt, heeft wél een functie. Dat vertelt je lichaam dat er iets aan de hand is, dat je bijvoorbeeld beter een bepaalde houding aan kan nemen of iets niet meer moet belasten. Ik denk ook dat pijn je lichaam in een bevalling een soort van kan sturen om de juiste dingen te doen. Maar wat Hippie ook al zegt, door angst wordt er adrenaline aangemaakt en dat remt de bevalling juist weer. En pijn wekt natuurlijk ook angst op.

Zoals ik er nu in sta wil ik het straks zonder pijnstilling gaan doen. Ik denk heus dat het onbeschrijflijk veel pijn gaat doen, maar ik denk en hoop ook dat ik daar mee om kan gaan op dat moment. We gaan het zien!
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem127

Bericht 29 Aug 2015 21:15

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Pijn KAN zinvol gedrag afdwingen, maar mensen hebben in vergelijking tot andere zoogdieren wel heel veel pijn bij de bevalling. Als ik hoofdpijn heb, ga ik rustig aan doen en dan dwingt het wel nuttig gedrag af.

De pijn bij mijn eerste bevalling was heel erg extreem, eigenlijk kon mijn dochter er gewoon niet uit. Dat is geen nuttige pijn, want mijn gedrag kon er niets aan veranderen dat ze te groot was om geboren te worden. Dan wordt het een lijdensweg en in zulke gevallen lijkt pijnstilling me nuttig en wenselijk.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1028

Geregistreerd: 08 Dec 2013 13:23

Bericht 29 Aug 2015 21:33

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

snoezel schreef:Ik wilde dit, wanneer dit te doen was, zonder doen omdat ik de bijwerkingen en risico's van de bestrijdingsmiddelen niet wilde.


Hier sluit ik mij bij aan. Daarbij wilde ik mijn bevalling in alle helderheid (als in de zin van niet onder invloed van medicatie) meemaken, omdat ik het zag als een deel van het acceptatieproces van de komst van de baby. Ik was bang dat ik door eventuele medicatie de dingen niet bewust zou meemaken.
Ik ben ingeleid en heb een vlotte bevalling gehad die qua pijn goed te handelen was. Echter, tijdens de bevalling was ik totaal in mijzelf gekeerd en heb tot aan het moment van persen geen woord gewisseld met mijn man. Achteraf vind ik dit heel bizar, er is zoveel langs mij heen gegaan. Ik hoorde wel geluiden op de achtergrond, maar had geen idee wat er gebeurde en wat die mensen zeiden (mijn man heeft mij na de tijd ook veel moeten vertellen om de puzzel weer compleet te maken). Maar ik denk dat ik mede daardoor de pijn en de weeën goed heb op kunnen vangen. Dus ik denk wel dat het lichaam in staat is zich zo te prepareren dat het op een natuurlijke manier de pijn bestrijdt. Anderzijds kan ik mij heel goed voorstellen dat vrouwen kiezen voor pijnbestrijding, maar er spelen hier zoveel factoren in mee.

Terugkomend op de openingspost ben ik van mening dat pijnstilling ten alle tijden beschikbaar moet zijn, maar niet onnodig moet worden toegediend. De discussie is dan weer wat onnodig dan inhoudt, maar ik denk dat iedere vrouw in staat is om haar eigen grens aan te geven. Maar ik vind het wel belangrijk dat vrouwen door middel van voorlichting op de hoogte moeten worden gebracht van risico's en gevaren.
<<

Anoniem125

Bericht 29 Aug 2015 21:46

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Altijd grappig dat veel van dit soort onderzoek door mannen is verricht. Volgens mij hebben ze geen idee van de pijn die kan komen kijken bij een bevalling. Denk ook dat dit per vrouw en per bevalling zeer verschillend kan zijn, afhankelijk van de omstandigheden. Als je echt een pijnlijke bevalling hebt gehad, en terecht bent gekomen in een urenlange weeenstorm, dan denk ik serieus dat 99 procent van de mannen/vrouwen hun mening over dit onderwerp zou herzien. Het afschuiven op dat je het te danken hebt aan je eigen angstige instelling vind ik nogal aanmatigend overkomen.
<<

Guus

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 948

Geregistreerd: 05 Sep 2013 20:25

Bericht 29 Aug 2015 22:03

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik snap dat het in beginsel een functie heeft, maar zoals ik al aangaf denk ik niet dat een volledig pijnloze bevalling bestaat.

Het is nogal eenzijdig, bij mij waren de risico's bijvoorbeeld veel groter geweest wanneer im geen ruggeprik had gekregen.

En daarbij, pijn is toch geen emotie? Of vergis ik me nou?

In nederland krijg je niet zomaar pijn bestrijding, wanneer dat gegeven wordt is het punt van nut hebben volledig gepasseerd volgens mij. 'Het is natuurlijk, vrouwen bevallen al eeuwen zonder pijnbestrijding' ach ja, vroegah ging het ook net even iets vaker mis...
Vet Goochem!


30-08-2013, ik ook van jou
01-06-2015, mama is het woord waar het leven mee begint
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11593

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 29 Aug 2015 22:07

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Nougat schreef:Altijd grappig dat veel van dit soort onderzoek door mannen is verricht. Volgens mij hebben ze geen idee van de pijn die kan komen kijken bij een bevalling. Denk ook dat dit per vrouw en per bevalling zeer verschillend kan zijn, afhankelijk van de omstandigheden. Als je echt een pijnlijke bevalling hebt gehad, en terecht bent gekomen in een urenlange weeenstorm, dan denk ik serieus dat 99 procent van de mannen/vrouwen hun mening over dit onderwerp zou herzien. Het afschuiven op dat je het te danken hebt aan je eigen angstige instelling vind ik nogal aanmatigend overkomen.


Denk idd dat van Cranenburgh geen idee heeft waar hij het over heeft en zomaar z'n mening laat publiceren....
2015 💙
<<

Anoniem125

Bericht 29 Aug 2015 22:17

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik vind het inderdaad nogal een kortzichtig artikel.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6723

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 30 Aug 2015 09:01

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ysa schreef:
snoezel schreef:Ik wilde dit, wanneer dit te doen was, zonder doen omdat ik de bijwerkingen en risico's van de bestrijdingsmiddelen niet wilde.


Hier sluit ik mij bij aan. Daarbij wilde ik mijn bevalling in alle helderheid (als in de zin van niet onder invloed van medicatie) meemaken, omdat ik het zag als een deel van het acceptatieproces van de komst van de baby. Ik was bang dat ik door eventuele medicatie de dingen niet bewust zou meemaken.


Dit is precies zoals ik er ook over dacht. Bij een volgende zou ik het weer zonder willen doen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 23:54

Bericht 30 Aug 2015 09:22

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik denk dat het zeker wel nut heeft. Door die pijn voelde ik wel precies waar mijn lichaam behoefte aan had, qua houding of juist lopen of rust. Omdat ik uitgeput in het zkh kwam omdat ik al 2,5 dag weeën had en alleen maar een paar keer een uurtje had gedommeld wilden ze eigenlijk ook dat ik voor pijnbestrijding zou gaan zodat ik wat kon slapen, maar dat wilde ik echt niet en waarschijnlijk had de bevalling dan ook veel langer geduurd omdat de vk mij absoluut niet serieus nam. Nu wist ik precies wat er moest gebeuren en was ik "baas".

Ook was ik bang om juist uit te scheuren door de pijnstilling omdat je dan opeens van geen/verminderde pijn naar veel pijn gaat en in paniek kan raken waardoor je "verkeerd" perst. Nu was ik juist heel rustig omdat ik wist dat het nu bijna voorbij was en de pijn dus niet lang meer zou duren. Vooral de pijn van de persweeen waren hels op het moment dat ik moest stoppen met persen en op mijn zij moest gaan liggen omdat haar hartslag afnam. En ik had voordat ik mocht persen al 10-15 min persweeen weg liggen zuchten ivm de overdracht van de dienst van vk. Die pijn had ik denk ik niet opnieuw kunnen dragen als ik pas ervoor weinig tot geen pijn had en nu ben ik op het nippertje ontsnapt aan een spoedkeizersnede, waar ik als de dood voor was ivm de vorige traumatische ervaring.

Toch denk ik dat pijnstilling voor anderen wel de reddende engel zal zijn als je heel bang bent voor de pijn van een vaginale bevalling en daarvan in paniek raakt, dan toch liever met pijnstilling dan bij voorbaat al voor een ks gaan. Of als je al vroeg in de weeën van de kaart raakt. Dat had ik de 20 minuten waarin ik van 6 naar 10 cm ging en ik kan heel goed begrijpen dat geen vrouw dat langere tijd aan kan. En ook gewoon als je het niet meer aan kunt.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Anoniem137

Bericht 30 Aug 2015 09:36

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Geen idee hoe baringspijn voelt en of ik medicatie zou willen als ik zou bevallen, ik ben namelijk nogal een watje als het om pijn gaat. Maar ik heb altijd begrepen datbaringspijn wel degelijk nut had en het duidelijke signalen van je lichaam zijn om je goed door de bevalling heen te helpen, inderdaad dat afdwingen van zinvol gedrag.

In Amerika wordt standaard pijnbestrijding gegeven toch? Dat zou ik zelf in elk geval niet willen. Niet standaard al. Ik wil zelf die keuze kunnen maken, mocht het nodig zijn. Ik ben verder niet zweverig aangelegd ofzo, maar ik vind pijnbestrijding tijdens een bevalling geen natuurlijke gang van zaken. Natuurlijk is het heel fijn als de mogelijkheid er is als de pijn de bevalling negatief gaat beïnvloeden, dat zeker. Maar als een bevalling zoveel mogelijk pijnloos moest zijn, dan had de natuur dat zelf wel zo geregeld (hierbij doel ik dus alleen op het standaard en preventief geven van pijnmedicatie).
<<

Anoniem315

Bericht 30 Aug 2015 09:39

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik kan me vinden in de aanname dat de pijn nut heeft. Het geeft iets aan, waarop actie kan volgen (van een andere lichaamshouding aannemen tot een kleine of grotere medische ingreep).

Maar om dan te pleiten dan pijnstilling niet zou moeten, vind ik onzin, want dat kan juist een van de acties zijn waar het lichaam om vraagt.

Zo zie ik dat.
<<

Patsy

Bericht 30 Aug 2015 09:57

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Exogenesis schreef:Ik kan me vinden in de aanname dat de pijn nut heeft. Het geeft iets aan, waarop actie kan volgen (van een andere lichaamshouding aannemen tot een kleine of grotere medische ingreep).

Maar om dan te pleiten dan pijnstilling niet zou moeten, vind ik onzin, want dat kan juist een van de acties zijn waar het lichaam om vraagt.

Zo zie ik dat.


Volledig mee eens. Ik heb 2 zulke verschillende bevallingen gehad, tijdens de eerste schreeuwde mijn lichaam ongeveer om pijnstilling, terwijl ik nog uren moest. Toen ik tijdens de tweede bevalling niet meer kon was zoon er binnen 3 kwartier.

Het verschilt dus zo per bevalling, soms is pijnstilling gewoon nodig.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17385

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:24

Bericht 31 Aug 2015 13:16

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik heb een best wel lange bevalling gehad zonder pijnbestrijding, eigenlijk met name omdat ik dit van tevoren zo bedacht had. Tijdens de bevalling is me wel een paar x gevraagd of ik niet toch wat wilde maar ik hoorde dat pas achteraf haha, tijdens niet gehoord dus. Nu ben ik daar blij mee. Voor mij geldt namelijk dat ik die hele bevalling eigenlijk beleefd heb vanuit het perspectief: je moet, dit moet gewoon, hier moet je doorheen, het is niet anders, elke (pers)wee is er weer 1 die je achter de rug hebt. Et cetera :) Als ik had moeten/mogen nadenken over al dan niet pijnbestrijding, dan had ik een optie gehad om eronderuit te komen, een uitweg. Ik weet zeker dat dat mij tegen had gewerkt. Want pijnbestrijding neemt vast niet alle ellende weg en dan was ik wel mijn motivatie grotendeels kwijt denk ik. Om het op eigen (oer)kracht te doen... dat voelde zo sterk!
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8488

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 31 Aug 2015 13:26

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Mooi gezegd Zora! Zo sta ik er ook in. Ik geloof erin dat mijn lichaam dit kan. Ik geloof ook dat het onmeunig veel pijn gaat doen, en hoop dat ik dat goed op kan vangen. Doordat ik zo denk merk ik dat ik ook niet zo bang ben voor de bevalling. Neemt niet weg dat ik heel goed snap wanneer vrouwen er een andere keuze in maken, zeker in het geval van weeenstormen of een hele lange, zware bevalling.

Ik ben benieuwd of ik mijn mening over een paar maanden bij moet stellen :laughcry: .
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem136

Bericht 31 Aug 2015 13:36

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik heb relatief makkelijke en snelle bevallingen gehad maaalals ik een hele dag die pijn had gehad, denk ik dat ik ook iets had gewild voor de pijn. Ik vond het draaglijk mede doordat ik wist dat het vlot ging en dat elke wee voor mijn gevoel daadwerkelijk iets deed. Ik kan me heel goed voorstellen dat er gekozen wordt voor pijnbestrijding!

Bij mijn tweede bevalling ging het zo snel en was de intensiteit van de weeën niet te vergelijken met de andere bevallingen (op het persen na) en toen heb ik voor mijn gevoewel een stap overgeslagen en ik had ook het idee dat ik zomaar een baby had zonder dat ik er wat voor had hoeven doen. Dat is anders dan wanneer je er zelf voor kiest om geen pijn te hebben natuurlijk maar voor mij was die pijn wel iets wat ik miste.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 31 Aug 2015 13:46

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik heb een heel gecompliceerde bevalling gehad, urenlang hevige weeën zonder dat de ontsluiting goed op gang kwam, en een normale ongecompliceerde bevalling. Dat was echt absoluut niet te vergelijken. De eerste keer heb ik dus uiteindelijk, na een avond en nacht weeën, wel pijnbestrijding gehad. De tweede keer niet. Ik krijg er ook altijd een beetje de kriebels van dat het met je instelling te maken zou hebben.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 31 Aug 2015 13:52

Re: Baringspijn is er niet voor niets (?)

Ik denk wel dat de pijn een functie heeft, en dat er zonder pijn meer kans is op complicaties (niet goed kunnen voelen wat je lichaam vraagt, grotere kans op uitscheuren).
Maar ik denk ook dat er door teveel pijn(en dus paniek) ook een grotere kans is op complicaties. Dan moet je eem afweging maken...
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers