Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bijna zes jaar en nog broekplassen.

<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Aug 2015 11:32

Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Wij weten het even niet meer zo goed. De oudste is inmiddels bijna zes jaar en plast nog steeds in zijn broek. Momenteel is het bijna dagelijks wel raak. Over het algemeen is het alleen tijdens het spelen. Een enkele keer heeft hij het volgens mij niet eens in de gaten maar het merendeel van de ongelukjes lijken toch echt door gemakzucht te komen. Hij heeft gewoon geen zin om te gaan of om zijn spel daar voor te onderbreken. 's Nachts gaat het over het algemeen goed, een enkele keer eens een ongelukje. We zijn inmiddels een beetje door onze strategieën heen en eerlijk gezegd worden we momenteel gewoon boos wanneer hij weer eens een natte broek heeft.

Is het normaal dat iemand van bijna zes nog regelmatig in zijn broek plast? En hebben jullie misschien tips hoe hier mee om te gaan? We hebben zelf niet het idee dat het voortkomt uit stress ofzo omdat het echt voornamelijk tijdens het spelen gebeurt.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Urban Naked

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15414

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:56

Bericht 28 Aug 2015 11:34

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Is het altijd zo geweest of is het meer geworden onlangs (bijv vanaf de nieuwe baby..?) ?
#teammaple🍁
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 28 Aug 2015 11:38

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Lady schreef:Wij weten het even niet meer zo goed. De oudste is inmiddels bijna zes jaar en plast nog steeds in zijn broek. Momenteel is het bijna dagelijks wel raak. Over het algemeen is het alleen tijdens het spelen. Een enkele keer heeft hij het volgens mij niet eens in de gaten maar het merendeel van de ongelukjes lijken toch echt door gemakzucht te komen. Hij heeft gewoon geen zin om te gaan of om zijn spel daar voor te onderbreken. 's Nachts gaat het over het algemeen goed, een enkele keer eens een ongelukje. We zijn inmiddels een beetje door onze strategieën heen en eerlijk gezegd worden we momenteel gewoon boos wanneer hij weer eens een natte broek heeft.

Is het normaal dat iemand van bijna zes nog in zijn broek plast? En hebben jullie misschien tips hoe hier mee om te gaan? We hebben zelf niet het idee dat het voortkomt uit stress ofzo omdat het echt voornamelijk tijdens het spelen gebeurt.


Ik deed dat vroeger ook. Het was bij mij echt pure laksheid. Ik had gewoon geen zin om te gaan en vond de geur en het gevoel wel naar maar blijkbaar toch niet erg genoeg. Als ik mezelf nu zou moeten behandelen zoals voor mij als kind de beste oplossing was geweest dan zou ik mezelf elk uur naar de wc sturen.
Met de simpele reden dat het Blijkbaar niet goed gaat als je dat niet doet. Ik had me als kind dan erg in mijn zelfstandigheid aangetast gevoeld. Waarschijnlijk zou dat goed helpen.

Zou dat bij jullie ook een oplossing kunnen zijn?
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 28 Aug 2015 12:29

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Hier hebben we het met nu bijna vijf jaar ook nog wel eens een enkele keer. Gelukkig niet heel vaak, maar het komt nog wel voor. Meestal ook tijdens het spelen. Bijvoorbeeld als we een middagje indoorspeeltuin doen of iets anders waar ze helemaal in op gaat, kan het soms mis gaan. Soms gaat het ook prima, maar soms lijkt ze het of niet door te hebben of zichzelf geen tijd te gunnen om naar de wc te gaan. Met zulke dingen probeer ik er dan ook altijd op te letten dat ze regelmatig gaat. Zijn we bijvoorbeeld naar de indoorspeeltuin en ze is uit zichzelf al even niet geweest, dan moet ze van mij op een gegeven moment toch even gaan. Ze vindt dit niet altijd leuk, maar het moet dan wel, en negen van de tien keer plast ze dan ook (al zegt ze van tevoren meestal dat ze niet hoeft) en gaat het op deze manier goed. Of als we bijvoorbeeld een langere autorit gaan maken, meestal wil ze dan niet plassen, maar ze moet van mij wel altijd even proberen en bijna altijd komt er wel wat.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 28 Aug 2015 12:36

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Het is niet 'normaal'. Maar ik ken wel kinderen die het ook doen. Hoe vindt hij het zelf als hij in zijn broek heeft geplast, vies? Doet hij nonchalant? Schaamt hij zich? Ik denk dat het inderdaad vaak laksigheid is en het gewoon niet vies vinden om in je broek te plassen. Ik neem aan dat jullie alles al geprobeerd hebben maar helpt belonen niet? Of denk je dat hij het gewoon echt vergeet tijdens het spelen? Dat hij het niet goed voelt?
<<

Anoniem201

Bericht 28 Aug 2015 13:01

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

De jongste bij ons (4 jaar) plast ook nog wel eens in zijn broek en zijn reactie is dan "geen zin om naar de wc te gaan"
Kan het bij jullie misschien zijn door de veranderingen?
Was hij eerder wel zindelijk?
Al eens laten checken op een blaasontsteking?

En verder snap ik volledig de frustraties, maar boos worden zal averechts gaan werken.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 28 Aug 2015 13:11

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Lot schreef:Het is niet 'normaal'. Maar ik ken wel kinderen die het ook doen. Hoe vindt hij het zelf als hij in zijn broek heeft geplast, vies? Doet hij nonchalant? Schaamt hij zich? Ik denk dat het inderdaad vaak laksigheid is en het gewoon niet vies vinden om in je broek te plassen. Ik neem aan dat jullie alles al geprobeerd hebben maar helpt belonen niet? Of denk je dat hij het gewoon echt vergeet tijdens het spelen? Dat hij het niet goed voelt?



Eigenlijk is het wel normaal. Een kind is namelijk met een jaar of 8 pas helemaal compleet zindelijk. Dat de hersenen het aankunnen om de seintjes goed door te sturen.
<<

Anoniem281

Bericht 28 Aug 2015 13:24

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Lejow schreef:
Lot schreef:Het is niet 'normaal'. Maar ik ken wel kinderen die het ook doen. Hoe vindt hij het zelf als hij in zijn broek heeft geplast, vies? Doet hij nonchalant? Schaamt hij zich? Ik denk dat het inderdaad vaak laksigheid is en het gewoon niet vies vinden om in je broek te plassen. Ik neem aan dat jullie alles al geprobeerd hebben maar helpt belonen niet? Of denk je dat hij het gewoon echt vergeet tijdens het spelen? Dat hij het niet goed voelt?



Eigenlijk is het wel normaal. Een kind is namelijk met een jaar of 8 pas helemaal compleet zindelijk. Dat de hersenen het aankunnen om de seintjes goed door te sturen.


Ben ik het niet mee eens. Een gemiddeld kind heeft vanaf 18 maanden in theorie al de neurologische vaardigheden om zindelijk te kunnen zijn. Vanaf 6 jaar wordt broekplassen een erkend probleem, dus het is niet helemaal normaal. Gemiddelde leeftijd van zindelijk worden ligt namelijk nog altijd op 5 en 'slechts' één op de 10 kinderen van 6 plast nog in de broek of in bed.

Lady, gaat het om terugval? Dan kan het idd komen door de komst van een nieuw broertje. Maar als het vooral gebeurt tijdens het spelen, zal je zoontje wss teveel op gaan in het spelen, iets dat vaak (en vooral!) bij jongens voorkomt. Vaker naar de WC sturen kan helpen, maar teveel dwang kan averechts werken.

Je kunt een leuke eierwekker kopen en met 'm de afspraak maken dat-ie 'm in z'n zak houdt en elke keer als-ie gaat, hij even gaat proberen te plassen. Na dat proberen, krijgt-ie bijv. een sticker of een kaartje of whatever hij leuk vindt. Een beloningssysteem dus, maar wel op een manier dat hij het zelf in de hand heeft. Wordt niet boos, hij zal het niet expres doen!

*Edit; Leuke kookwekkers:

http://www.bol.com/nl/p/timer-gufo/9200000046140987/

http://www.bol.com/nl/p/keukentimer-koe ... 047191415/

http://www.bol.com/nl/p/typhoon-louis-l ... 010075518/

http://www.bol.com/nl/p/timer-cuckoo/9200000046140979/
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Aug 2015 14:09

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Bedsnkt voor het meedenken. Wij hebben echt jet idee dat het laksheid is en niet door de komst van zijn broertje of doordat hij nu in groep drie zit ofzo. We proberen hem inderdaad regelmatig naar de wc te sturen alleen is hij natuurlijk halve dagen op school en speelt hij regelmatig ergens anders. Dat maakt het weer lastiger. Hij schaamt zich er totaal niet voor en lijkt zich ook niet vies te voelen ofzo. Blijft er ook gerust in rondlopen als het aan hem ligt.

Misschien moeten we inderdaad een beloning in het vooruitzicht houden. Het is alleen soms lastig te achterhalen of het om een paar druppeltjes gaat of dat hij echt volledig in zijn broek heeft geplast. Omdat hij dus niet continu thuis is.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 28 Aug 2015 14:26

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Heel abnormaal is het volgens mij ook weer niet. Het is bijvoorbeeld bij mijn dochter niet zo dat ze helemaal niet zindelijk is, dat zou op deze leeftijd niet helemaal normaal zijn. Maar af en toe een ongelukje door te druk zijn met bijvoorbeeld spelen is ook weer niet heel vreemd. Op school heeft ze er trouwens niet zo gauw last van, want in de kleuterklas zorgt de juf er nog voor dat ze de jongere kinderen af en toe langs de wc stuurt als ze zelf niet gaan. Al gaat ze zelf ook wel als ze moet op school, vind ik het toch ook wel goed van de juf dat ze het bij de jongere kleuters nog stimuleert. Thuis gaat het meestal ook gewoon goed eigenlijk. Vooral met dagjes weg enzo is het hier opletten, dan ziet of doet ze zoveel, dat ze de wc gewoon vergeet of het niet meer aanvoelt ofzo. Maar ze kan het verder wel, en met af en toe verplicht op de wc zijn we het probleem meestal ook wel voor als we een dagje weg zijn.
<<

Anoniem193

Bericht 28 Aug 2015 14:33

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Onze zoon is ook nog niet zindelijk. Hij is nu net 5.
Soms gaat het een dag of 3 goed, soms plast hij in 1 uur tijd 3x in zijn broek. Elk uur naar de wc sturen heeft bij hem dus ook geen zin, want soms plast hij om het kwartier. Om daarna 2 uur niet te plassen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 28 Aug 2015 15:00

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Excuses, zie dat dat ook weer achterhaald is. Lees nu net dat de organen met 5 jaar in principe uitgerijpt zijn.

Maar opzich is het wel veel voorkomend, veel kinderen zijn zo diep in hun spel dat ze het vaak gewoon niet doorhebben en het er dan maar op gooien dat ze het vergeten zijn.
<<

JLo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 490

Geregistreerd: 11 Mei 2014 16:48

Bericht 28 Aug 2015 16:31

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Als je denkt dat het laksheid is zou je hem kunnen betrekken bij het in de was doen van zijn kleren, daarna ook helpen ophangen, zelf even snel laten douchen, zelf schone kleren pakken en aantrekken. Dan gaat het broekplassen misschien vervelend voor hem worden (zo heeft hij er meer werk van dan wanneer hij even gaat plassen) en is hij er misschien toch meer alert op om naar de wc te gaan.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15963

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 28 Aug 2015 21:17

Re: Bijna zes jaar en nog broekplassen.

Aurora schreef:De jongste bij ons (4 jaar) plast ook nog wel eens in zijn broek en zijn reactie is dan "geen zin om naar de wc te gaan"
Kan het bij jullie misschien zijn door de veranderingen?
Was hij eerder wel zindelijk?
Al eens laten checken op een blaasontsteking?

En verder snap ik volledig de frustraties, maar boos worden zal averechts gaan werken.


Hij zegt ook weleens dat hij geen zin had om te gaan. Of "oh, vergeten". Hij was op zijn derde vrij snel zindelijk maar heeft altijd wel periodes gehad waarin hij regelmatig in zijn broek plaste, ook 's nachts. Een blaasontsteking hebben we nog niet laten checken, al denk ik niet dat hij dat heeft.

We gaan hem toch proberen weer vaker naar de wc te sturen. Kreeg van Guus de tip om hem dan eerst zijn speelgoed op te laten ruimen en pas na het plassen dit weer te pakken. Wanneer hij zelf naar de wc gaat mag hij zijn speelgoed wel laten liggen. Met een mooie beloning in het vooruitzicht werkt dat hopelijk wel.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Minx