Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Angst

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 25 Aug 2015 21:04

Angst

Oke, even iets stoms. Ik ben nu op vakantie en moet over een paar dagen naar huis vliegen. Nu heb ik hier een nare ervaring gehad tijdens het reizen met het OV. Ik heb een prikkelbare darm en deze begon heel erg op te spelen tijdens het reizen, het was warm, druk, sjouwen met de koffers, je hebt haast en dan overkomt het je natuurlijk, ik ben in paniek een wc gaan zoeken, gelukt, dus klaar zou je denken maar nee dus. Nu is het dus zo dat ik me gespannen voel in onbekende situaties en waar ik niet weet waar ik naar de wc kan, dit zit dus tussen m'n oren. Thuis heb ik hier ook last van (van die soort buikpijn aanvallen) bij stress of door slecht eten dus ik ben er niet onbekend mee. Maar het spookt nu dus al dagen door m'n hoofd en bij alles wat ik doe en waar ik heen ga ben ik me er bewust van. Heel irritant. Dat continue bewust zijn van is nieuw, thuis overkomt het me wel eens maar ben ik niet steeds gespannen of check ik waar de wc is.Ik let nu heel erg op m'n eten en drinken, zorg dat ik tijd heb om even te relaxen na het ontbijt etc. maar ik merk dat ik er gewoon heel gestressed van raak. Als ik op het app blijf of bij het zwembad is er niks aan de hand. Dit speelt nu ongeveer zo'n 5 dagen, ik heb het geprobeerd niet te groot te maken, los te laten etc maar de wetenschap dat ik straks weer terug moet reizen met het OV maakt het weer erger.

Optie is een taxi te nemen maar dat is 50 euro (duur!). Aan de ene kant vind ik dat ik het gewoon moet overwinnen aan de andere kant zou me de taxirit wel heel veel rust geven. Eenmaal op het vliegveld vind ik trouwens niet eng daar weet ik altijd dat er genoeg toiletten zijn. Of te wel stom probleem dus! Ik praat het mezelf aan en ik wil er vanaf!

Jullie nog bemoedigende woorden?
<<

Anoniem313

Bericht 25 Aug 2015 21:14

Re: Angst

Vervelend zeg. Jammer dat het je zoveel stress oplevert. Zou het kunnen helpen als je jezelf steeds voorhoudt dat je met de taxi kunt gaan, dat dat gewoon een optie is? Je kunt dus kiezen, je hoeft niet perse met het ov. En die keuze hoef je pas op het laatste moment te maken. Misschien neemt dat al iets van de stress weg?
Als ik me probeer in te leven, denk ik dat die vrijheid mij wat zou ontlasten.
<<

Raven

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2503

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:39

Bericht 25 Aug 2015 21:19

Re: Angst

Heel vervelend. Ik heb daar ook vaak last van.

Ik probeer zo rustig mogelijk te blijven en niet aan de buikpijn te denken.
Meestal kan ik het zo dan best nog wel even rekken.
Maar als ik dan thuis kom moet ik wel gelijk na de wc.
Ons engeltje *26-11-2012 - 04-12-2012*

Onze grote vent 22-08-2016

Onze kleine meid 27-02-2018
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 25 Aug 2015 21:20

Re: Angst

Ja goeie Caufield, daar zat ik zelf net ook al aan te denken. Ik weet ook gewoon dat ik het wel kan maar die stomme angst maakt me zenuwachtig.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 25 Aug 2015 21:24

Re: Angst

Het is ook nog nooit mis gegaan Raven, dat houd ik mezelf ook steeds voor. Maar die angst en paniek maakt het alleen maar erger dat moet ik dus onder controle zien te houden. Ik word nu al zenuwachtig als mijn buik een keer rommelt, dan denk ik onee toch he... Terwijl dat niks hoeft te zeggen.
<<

Chocolate

Noob

Berichten: 110

Geregistreerd: 13 Jun 2015 20:21

Bericht 25 Aug 2015 21:24

Re: Angst

Wat vervelend dat het je zo bezig houdt. Ik zou het ov proberen omdat als je voor een taxi gaat je ook toegeeft aan de angst. Mocht het hoe dan ook niet lukken kun je altijd ter plekke nog voor een taxi gaan zoals caulfield zegt. Ik moet zelf vaak plassen en vind het ook vervelend om ergens te zijn waar ik niet weet wanneer en waar ik kan, ik laat er niets voor hoor, maar kan me voorstellen dat het lastig is. Wt mij helpt is er gewoon niet teveel mee bezig zijn, zorg voor afleiding. Ga tijdens de reis een boek lezen, neem een puzzelboekje mee of ga lekker muziek luisteren. Misschien dat als je er niet steeds over nadenkt het beter gaat? Als je nu kiest voor een taxi, wat ik best kan begrijpen, blijft je angst wel in stand en je hebt nu eenmaal situaties waarin dit vaker gaat voorkomen.

Geniet nog even lekker van je vakantie en nu niet meer druk om maken. Als het echt iets heel groots wordt kun je op de dag zelf een taxi nemen. Maar nu druk maken heeft geen zin, dat gaat alleen maar ten koste van je vakantie. Het komt wel goed!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 25 Aug 2015 21:29

Re: Angst

Dank je Chocolate, goede tips. Ik wil er ook niet aan toegeven, het is waarschijnlijk ook gewoon een uiting van het lichaam op controle verlies. Zat ook al te denken om de route van te voren goed voor ogen te hebben dat geeft misschien iets meer het gevoel van controle.
<<

anoniem203

Bericht 25 Aug 2015 21:33

Re: Angst

Mijn tante heeft daar heel lang last van gehad. Zij heeft ook een prikkelbare darm en ze was altijd bang dat als ze moest er geen wc in de buurt was. Totdat ze op de een op andere dag (er is natuurlijk een hoop aan vooraf gegaan) ze dacht van oke stel ik zit in de bus en ik moet echt naar de wc maar die is er zo 1-2-3 niet. Wat doe ik dan? Dan schreeuw ik naar de buschauffeur dat hij moet stoppen, ik stap uit en zoek een café, restaurant etc en als die er niet is ga ik gewoon ergens in de bosjes zitten. En als ik klaar ben pak ik gewoon de volgende bus klaar. Ze zorgt er altijd voor dat ze papieren zakdoekjes bij zich heeft en bij een wat langere reis neemt ze een extra broek en ondergoed mee. Door die gedachte is ze niet meer bang. Ik weet nog goed dat ze een keer bij mij in de auto zat en ze dus weer vertelde over die angst. Toen zei ik tegen haar ook al moet je als we op de snelweg zijn ik stop gewoon op de vluchtstrook en je kan. Dat was voor haar al zo geruststellend dat er heel de autorit niks aan de hand was. Het zit gewoon tussen je oren want 9 van de 10 keer is er ook niks aan de hand. Maar ik begrijp hoe vervelend het is. Ik heb namelijk ook prikkelbare darmen maar ik heb niet zo'n angst. Als ik moet dan moet ik en het maakt me niet uit waar ik het kwijt kan. Als ik het maar kwijt kan ;)
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 25 Aug 2015 22:30

Re: Angst

Is grappig, ik heb ook graag papieren zakdoekjes bij me. Openbare toiletten zijn ook zo vervelend, papier op, vieze bril, deur kan niet goed op slot, of er staat een rij, dat vind ik dan ook niet prettig. Mijn zus zegt ook altijd als je moet dan ga je gewoon, dan wachten andere maar even. Zakdoekjes heb ik dan voor als er geen papier is of dat ik in het ergste geval in de bosjes kan :).
<<

Anoniem272

Bericht 25 Aug 2015 23:30

Re: Angst

Hoi, ik heb tips!

- zie je paniekerige gedachten ('wat als hier geen wc is') als zeepbellen. Ze komen langszweven, maar gaan ook weer weg. Je hoeft niks met de gedachten te doen.
- zeg in je hoofd tegen jezelf dat het alle vorige keren ook goed is gegaan
- concentreer je op je lichaam ipv op je gedachten
Je kunt bijvoorbeeld op je ademhaling letten, of een mp3 met een meditatie-oefening aanzetten.
- oja en lach een beetje om jezelf als dat lukt

Sterkte!
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5453

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:34

Bericht 27 Aug 2015 21:02

Re: Angst

Nog bedankt voor je tips Filoria, ik heb nog een paar keer aan die zeepbel moeten denken :). Ik heb het overleefd, in het begin was ik wel heel zenuwachtig en heb wel 2x gedacht 'shit, nee het gaat fout'. Maar dan dacht ik weer nee, het gaat niet fout ik ben nu gewoon even in de stress en daarom voel ik dit. En ik heb geprobeerd mezelf af te leiden, hoe dichter ik bij kwam hoe blijer ik werd. Ik ben nu wel heel blij dat ik gewoon weer lekker thuis ben.

Ik heb nu trouwens wel hele stijve nek/schouder spieren, door het sjouwen met tassen en door de verkramping van de spanning waarschijnlijk. Als iemand daar nog tips voor heeft hoor ik het graag :).
<<

Anoniem272

Bericht 28 Aug 2015 18:31

Re: Angst

Wat een overwinning op jezelf! Goed zeg.

Misschien een lekkere massage regelen nu? ;)

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers