Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Draagdoekentopic #2

<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 20 Mrt 2021 10:55

Re: Draagdoekentopic #2

Ik heb een rekbare doek en vind dat heel erg fijn. Ik kon het vrijwel direct goed en makkelijk om doen. Ik heb zelf een sollybaby uit Amerika gekocht maar dat was wel erg duur met de shipping erbij. Dat zou ik je dus niet aanraden, maar er zijn ook mooie rekbare doeken hier te krijgen natuurlijk.
Let's discover the world together.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 20 Mrt 2021 11:05

Re: Draagdoekentopic #2

Ik had ook een rekbare doek en een draagzak newborn van bykay. Vond in huis de rekbare doek heerlijk die eerste maanden.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9420

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 20 Mrt 2021 21:49

Re: Draagdoekentopic #2

Hoe kan ik vinden waar die mensen zitten Lilou?

Tabbie die heb ik ook zitten bekijken die draagzakken vanaf newborn, kunnen ze daar echt direct in of is een rekbare knoopdoek toch fijner dan?
⁠♡♡♡
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 20 Mrt 2021 22:58

Re: Draagdoekentopic #2

Die draagzak is vanaf een bepaalde lengte/gewicht. Ik had een mini baby en super licht, dus hij mocht er niet direct in (de meeste baby's zouden dat wel mogen hoor).

In de rekbare doek mogen ook premature baby's, dus dat is veiliger, maar wel even oefenen met knopen dus.
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3199

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 31 Mrt 2021 18:42

Re: Draagdoekentopic #2

Hoe kwamen jullie aan je eerste draagdoek? Hoe weet je welke je wil e/o fijn is?

Ik krijg er een van mijn moeder en heb hier en daar wat op internet gelezen. Een draagzak valt eigenlijk af omdat we beide willen dragen. En ik wil niet steeds de bandjes moeten stellen.

Nu las ik dat een tricot doek te warm is eigenlijk in de zomer. Dus ik zit nu te kijken naar een geweven doek, ringsling of mei tai.

En nu? Kan ik hiervoor terecht bij een babypark of prenatal? Of hoe ik te werk?
Beetje lastig omdat je overal afspraken voor moet maken🙈
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Blue Phone

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2395

Geregistreerd: 08 Sep 2016 16:43

Bericht 31 Mrt 2021 19:05

Re: Draagdoekentopic #2

Bij een draagconsulent kan je terecht! Babypark of prenatal oid zou ik niet doen
23-11-2014 16-03-2017 01-07-2020
<<

Kaat

Kletskop

Berichten: 680

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:11

Bericht 31 Mrt 2021 19:09

Re: Draagdoekentopic #2

Bloom schreef:. Een draagzak valt eigenlijk af omdat we beide willen dragen. En ik wil niet steeds de bandjes moeten stellen.


Even inbreken over de draagzak en misschien ongevraagd advies/tips. Ik/wij trekken altijd alle bandjes los van de draagzak voordat we hem afdoen (omdat dat makkelijker is met het uitdoen) en bij het aandoen snoeren we alles opnieuw aan. Het hangt ook van je kleding af hoe strak hij die dag moet etc. En dit is eigenlijk echt 0,0 moeite. Dus als dat je reden is om niet naar een draagzak te kijken, is het nog het heroverwegen waard. Zou een draagzak alleen wel pas uitzoeken als je niet meer zwanger bent, zodat je samen met je kindje goed kan uitproberen wat lekker voor je zit.
03/2019
11/2020
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 31 Mrt 2021 19:12

Re: Draagdoekentopic #2

Ik merk dat bijstellen met een draagzak sowieso wel moet, of je nou alleen of allebei draagt. Maar een draagdoek moet je ook altijd knopen. Dus ik snap je argument daarin niet helemaal. Dat is over het algemeen nog wat ingewikkelder om te leren.

Ik heb een rekbare doek, geen idee of het tricot is maar het is juist heerlijk dun.

Als je toch een draagzak wilt overwegen kan ik je Tula aanraden. Die heb je ook in mesh versie voor in de zomer. Bijvoorbeeld https://babytula.eu/collections/free-to ... by-carrier
Let's discover the world together.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 31 Mrt 2021 19:16

Re: Draagdoekentopic #2

Ik heb een artipoppe zak en daar trek je letterlijk aan drie dingen en dan zit ie goed. Afhankelijk van wat jij en de baby aan hebben moet je sowieso stellen, dus is niet perse meer werk als je wisselt met je partner. Een doek lijkt me ingewikkelder!
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3199

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 31 Mrt 2021 19:19

Re: Draagdoekentopic #2

Oh kijk! Dit helpt al.

Ik ga op zoek naar een draagconsulent!
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3199

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 31 Mrt 2021 19:20

Re: Draagdoekentopic #2

Harrison schreef:Ik heb een artipoppe zak en daar trek je letterlijk aan drie dingen en dan zit ie goed. Afhankelijk van wat jij en de baby aan hebben moet je sowieso stellen, dus is niet perse meer werk als je wisselt met je partner. Een doek lijkt me ingewikkelder!


Crisis! Die zijn duur 😱
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Marin

Gebruikers-avatar

President

Berichten: 43731

Geregistreerd: 16 Nov 2015 15:09

Bericht 31 Mrt 2021 19:21

Re: Draagdoekentopic #2

Ja dat is sowieso wel een goed (en leuk!) idee. Die kan je vast veel meer vertellen. Ik heb zelf door erover te lezen besloten wat ik wilde maar heb bij m'n zoontje wel een keer een draagconsult gehad, voor de ringsling met name. Die vond ik wel ingewikkeld.

Ja haha Artipoppe is beetje een cult dingetje haha.

Maar een tip: kijk goed naar of het product dat je koopt goed ergonomisch is. De baby moet in een kikker houding / M houding zitten. Veel van de draagzakken die je bij een Babypark oid koopt zijn dat niet. Vandaar dat één draagconsult sowieso wel fijn is!
Let's discover the world together.
<<

Anoniem313

Bericht 31 Mrt 2021 19:38

Re: Draagdoekentopic #2

Bloom schreef:Hoe kwamen jullie aan je eerste draagdoek? Hoe weet je welke je wil e/o fijn is?

Ik krijg er een van mijn moeder en heb hier en daar wat op internet gelezen. Een draagzak valt eigenlijk af omdat we beide willen dragen. En ik wil niet steeds de bandjes moeten stellen.

Nu las ik dat een tricot doek te warm is eigenlijk in de zomer. Dus ik zit nu te kijken naar een geweven doek, ringsling of mei tai.

En nu? Kan ik hiervoor terecht bij een babypark of prenatal? Of hoe ik te werk?
Beetje lastig omdat je overal afspraken voor moet maken🙈


Ik heb destijds op basis van wat ik online las een rekbare doek van ByKay gekozen en met veel plezier gebruikt, heb m´n beide jongens er vanaf 0 tot 1.5-2 in gedragen (en het waren en zijn grote kerels!). Heerlijk, een van de weinige dingen die ik weleens mis uit de babytijd. Bij de tweede heb ik de kinderwagen echt nauwelijks meer gebruikt zelfs. Overigens werden ze in het voorjaar en de zomer geboren en ik vond deze tricot doek prima, niet te warm.
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 31 Mrt 2021 20:41

Re: Draagdoekentopic #2

Haha ja zijn veel te duur, heb hem gekregen 😬. Maar eerlijk is eerlijk ik ben er super blij mee. Ik vind hem mooier dan de meeste andere zakken en we gebruiken hem veel meer dan de wagen. Dus in dat opzicht is het eigenlijk een koopje.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9783

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 31 Mrt 2021 20:46

Re: Draagdoekentopic #2

Ik had een bamboo rekbare doek en dat was lekker in de warme zomer. Dus dat kan ook. Verder eens met mijn voorgangers. Een doek is echt wel meer werk dan een zak, ook als je allebei wil dragen. Maar bij een draagzak wel goed kijken of die ergonomisch is en vanaf wanneer je baby erin mag.

Ik heb echt veel draagzakken geprobeerd, even kijken hoe het zat, ze zitten echt allemaal anders. Hier uiteindelijk de ByKay 4clicks genomen. Mijn vriend vind die ook fijn.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11586

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 01 Apr 2021 08:33

Re: Draagdoekentopic #2

Ik zou inderdaad ook zeggen ga het proberen. Ik heb (Jup idd nog steeds) 3 tula’s en 9 doeken ofzo en ik kan J nu even in de tula dragen maar stel dat ik hem echt voor langere tijd zou moeten dragen dan zou ik voor een doek gaan. Die kreeg ik altijd net wat lekkerder afgesteld. Het is gewoon heel persoonlijk wat je fijn vind. Een consult om te leren knopen had ik al eens gehad toen ik 22 was en J is geboren toen ik 27 was. Mijn oud stagebegeleidster is consulent.
2015 💙
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 01 Apr 2021 09:05

Re: Draagdoekentopic #2

Wij hadden voor de oudste een Bondolino popline draagzak, die was niet met gespjes maar met 1 knoop en klittenband. Nou is dat een ouder model, die zou ik nu ook niet meer kopen maar ByBay heeft bijvoorbeeld de Mei tai, dat is een een drager die tussen een doek en een draagzak in zit en niet met gespjes werkt. Zou je met deze wensen ook naar kunnen kijken, die zijn er vast ook wel van andere merken.

Ik had voor de jongste ( zomer baby) een rekbare tricot doek en dat was niet te warm vond ik. Hij zou er qua gewicht nog steeds in kunnen maar rond zijn eerste verjaardag deed hij zijn armpjes er telkens uit, dat kan niet bij een rekbare doek dus toen ben ik over gestapt naar een draagzak.
Als draagzak had ik een omdraaibare draagzak van Bykay. Was een limited edition met een luipaard print aan de ene kant en effen zwart aan de andere kant. Als mijn man de draagzak gebruikte deed hij altijd de zwarte kant buiten en ik had altijd de luipaardprint aan de buitenkant. Zo was hij echt voor ons beide ideaal.
Ik had wel echt handigheid in het knopen van de doek, maar het even opnieuw afstellen van de draagzak duurde ongeveer even lang.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 01 Apr 2021 15:53

Re: Draagdoekentopic #2

Oh dat klinkt leuk Minoes! Die heb ik nog nooit gezien.
<<

Uffe

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9420

Geregistreerd: 25 Nov 2015 16:30

Bericht 01 Apr 2021 17:07

Re: Draagdoekentopic #2

Die van Bykay heb ik ook gezien, al weet ik niet of die omkeerbaar is.

Ik had een afspraak met een draag consulent maar die heeft afgezegd vanwege problemen in haar eigen zwangerschap. Nu heb ik nog niets 😖

Collega heeft er 1 van Lodger, de Lodger cocooner? Iemand daar ervaring mee?
⁠♡♡♡
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 22:22

Bericht 02 Apr 2021 12:49

Re: Draagdoekentopic #2

Draagconsulente hier!

Een consult doen is idd het beste. Alle doeken en dragers hebben voor- en nadelen.
Nadeel van een AP draagzak (zeitgeist), is dat ze pas écht mooi zitten vanaf maat 68. Veel ouders gebruiken ‘m al eerder maar dan is de houding niet optimaal ergonomisch (vaak veel overspreid) en de kindjes zitten veel te diep in de drager waardoor ze te weinig zuurstof krijgen.

Een Tula (ook de free to grow) past meestal ook pas vanaf broekmaat 62/68.
Een drager met klittenband is weliswaar fijn verstelbaar, maar als je je kindje wilt overleggen, maakt het gekraak van het klittenband je kindje vrij makkelijk wakker.

Een rekbare doek is goed te doen tot een kilo of 7-8. Daarna wordt je kindje meestal te zwaar. Er zijn merken (zoals bykay en Didymos) die rekbare doeken hebben die ook bij zwaardere kindjes kunnen omdat je daarmee ook andere knopen kunt doen dan alleen de ‘standaard’ knoop voor rekbare doeken.

Mijn ideale ‘newborn’ draagzakken zijn de Neko baby en de Isara the One. De half buckle/mei tai (de half buckle is met gesp om de middel, de mei tai knoop je om de middel en om de schouders) die ik graag gebruik is Isara Quick, of een mei tai van Hoppediz.
Hoppediz primeo (full buckle) is trouwens ook fijn als ze zo klein zijn.

Qua draagdoeken is het belangrijk dat je doek niet te dik is. Ik draagde mijn jongste in een dunne doek van katoen/linnen. Maar ook doeken met wol en tussah zijn erg fijn.

Kortom: zoek een consulente en ga passen. En word lid van ‘draagliefde verkoopmarkt’ op fb. Kan je veel doeken vinden die voor acceptabele prijzen worden aangeboden. De fb groep ‘draagliefde’ is voor vragen omtrent dragen.


Mijn jongste wordt volgende week 2 jaar. Ik draag haar nog heeeeeel regelmatig. Het liefste in een doek, terwijl ik zoonlief weer altijd in de drager had.
22112014 / 10042019
<<

Bloom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3199

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:00

Bericht 02 Apr 2021 13:10

Re: Draagdoekentopic #2

Heel helder verhaal Oreo! Ik heb een consulente hier in de buurt gevonden. Ga haar dit weekend mailen voor een afspraak.
https://www.vinted.nl/member/51937209-nmeeuw

26-05-2021 💙 | 26-04-2023 💙
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 22:22

Bericht 02 Apr 2021 13:33

Re: Draagdoekentopic #2

Als je nog vragen hebt, kan je altijd vragen. Ik ben weinig op het forum, maar via Uffe, Marin, Jip en wat andere mama’s kan je me altijd bereiken :)
22112014 / 10042019
<<

Harrison

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4523

Geregistreerd: 11 Jan 2018 11:25

Bericht 02 Apr 2021 14:01

Re: Draagdoekentopic #2

Hee wat leuk dat je draagconsulente bent! Is dat zo van de zeitgeist, qua spreiding? Ook als de zak op de smalste stand staat? Want je kunt hem met 4 standen smaller maken hè? Daar zat mijn zoon voor mijn gevoel goed in een M in vanaf het begin. Dat laag zitten klopt wel ja. In het begin zat hij nog niet met z’n oortjes bij het randje.
<<

Oreo

Kletskop

Berichten: 790

Geregistreerd: 24 Mei 2018 22:22

Bericht 02 Apr 2021 15:15

Re: Draagdoekentopic #2

Harrison schreef:Hee wat leuk dat je draagconsulente bent! Is dat zo van de zeitgeist, qua spreiding? Ook als de zak op de smalste stand staat? Want je kunt hem met 4 standen smaller maken hè? Daar zat mijn zoon voor mijn gevoel goed in een M in vanaf het begin. Dat laag zitten klopt wel ja. In het begin zat hij nog niet met z’n oortjes bij het randje.


Ja helaas is dat ook met de kleinste stand zo. Wat er namelijk gebeurd is dat mensen de zak dan ‘passend’ maken door de ‘zitting’ wat meer naar elkaar toe te schuiven. Maar dan krijg je plooien in de stof en drukpunten op verkeerde plekken. De stof moet mooi glad zijn en de beentjes moeten ontspannen naar beneden hangen.

Nadeel van de ZG vind ik trouwens ook dat er geen borstbandje aan zit, waardoor je met rugdragen iets van een sjaaltje moet gebruiken om de banden bij elkaar te houden.
22112014 / 10042019
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 02 Apr 2021 19:10

Re: Draagdoekentopic #2

Harrison schreef:Oh dat klinkt leuk Minoes! Die heb ik nog nooit gezien.


https://www.bykay.com/nl/shop/draagzak- ... -luipaard/

Dit idee! Ik had alleen een limited editie, ook luipaard maar die specifieke print is niet meer te krijgen ( ik vind deze niet zo heel mooi persoonlijk). De zwarte kant kan dus ook aan de buitenkant.
25-11-2014 & 09-06-2017
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Minx