Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Telefonische kennismaking

<<

Anoniem147

Bericht 12 Aug 2015 08:01

Telefonische kennismaking

Ik kreeg net een E-mailtje van een bedrijf waar ik heb gesolliciteerd. Mijn sollicitatie was hen positief opgevallen (Yay! Weer m'n video cv, blijkbaar werkt het echt!) en nu willen ze graag een telefonisch gesprek.

Hoe werkt zoiets? Ik heb dat echt nog nooit gehad namelijk. Aan de hand van het gesprek bekijken ze dan of je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek echt fysiek bij hun.

Kan ik mezelf hier op voorbereiden? Heeft iemand gewoon wat kleine tips? Of moet ik het over mezelf heen laten komen?

Ben er best wel een klein beetje zenuwachtig over maar vind het ook wel heel erg leuk om eens op een andere manier een gesprek te hebben.

Verder heb ik in mijn sollicitatie nog niet aangegeven dat ik in september begin aan de Pabo (waar ik 2 doordeweekse dagen sowieso voor 'nodig' heb) en is het een functie voor 36 uur. Dat zijn 2 punten waar ik mee zit te stoeien. Iemand daar nog een oplossing voor?

Mijn dank is groot :ja:
<<

Anoniem119

Bericht 12 Aug 2015 08:26

Re: Telefonische kennismaking

Ja ik heb er twee gehad. Eentje voor mijn huidige baan en eentje voor m'n sollicitatie laatst.

Ik vind het ideaal. Je kunt vrij makkelijk gewoon je laptop er bij houden met wat notities, de website van het bedrijf, je agenda voor als ze direct een afspraak in willen plannen etc.

Ik zou het gewoon voorbereiden zoals je een normaal sollicitatiegesprek zou voorbereiden maar misschien iets minder uitgebreid. Ze gaan geen dieptevragen stellen, maar bereid je wel voor dat ze direct echt vragen kunnen stellen. Bij mijn laatste telefonische gesprek werd direct over salaris gevraagd, wat ik wilde verdienen. Whoa, die had ik niet aan zien komen. Dus het is best goed om gewoon goed voorbereid te zijn.

Het fijne vind ik dat je gewoon in je eigen veilige omgeving kunt zijn. Sterker nog, ok, dit is genant, maar bij mijn telefoongesprek bij mijn huidige werk, zat ik gewoon in m'n onderbroek, want die kerel belde toen vrij onverwacht! Maar ik deed het gesprek blijkbaar heel goed haha.

Ik weet niet goed of je aan de telefoon alvast aan moet geven of je die 2 dagen nodig hebt voor de PABO of niet. Aan de ene kant ben ik gewoon liever eerlijk, maar aan de andere kant nodigen ze je dan misschien al direct niet uit, terwijl als je eenmaal daar op echt gesprek zit, het misschien makkelijker te overleggen en aan te geven is. Daar kan ik je niet zo goed over adviseren. Ik zou zelf denk ik liever het eerste doen. Liever eerlijk. Ik heb ook wel eens een sollicitatiegesprek gehad waarbij ik niet had gezegd dat ik geen rijbewijs had, en toen kwam dat ter sprake tijdens het gesprek, en viel het gesprek direct dood. Het hield gewoon op. Eigenlijk is dat best zonde van je hele investering in voorbereiding en anticipatie enzo. Dus dan kan je 't maar beter direct weten. Dus ja, ik zou het denk ik aan de telefoon wel zeggen als het gesprek er een beetje op komt.
<<

Anoniem147

Bericht 12 Aug 2015 08:34

Re: Telefonische kennismaking

Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Haha, in mijn onderbroek zitten zou mij ook zo kunnen gebeuren :D Inderdaad is het fijn dat je alles bij de hand hebt en snel kunt schakelen mochten ze nog iets vragen. Het salaris moest ik al doorgeven tijdens de sollicitatie en ik had verwacht veel te hoog te hebben ingezet en dus al niet in aanmerking te komen. Hmm blijkbaar heb ik ze toch niet afgeketst.

En die eerlijkheid vind ik inderdaad ook heel belangrijk. Ik las net in de CAO dat ze eigenlijk niet meer aan 4x9 doen. Dus dan zou ik 4 weken 5x8 en 1 week 4x8 moeten werken maar dan heb ik 7 dagen per week verplichtingen. Dat kan gewoonweg niet. Zelfs 4x9 (36), plus dag school (8), plus 1,5 dag stage (12) dus in totaal zo'n 56 uur per week 'werken' dat trek ik echt niet. Maar iedereen in mijn omgeving zei 'ach je moet het gewoon proberen' haha. Nu heb ik het gevoel dat ik in het gesprek een beetje moet afzwakken naar maximaal 28/30 uur, oh ja ik volg ook nog een studie...

Waarom zouden ze mij dan nog willen aannemen?

Het lijkt me echt een super leuke baan ik ben allen bang dat ik niet in hun 'voorkeuren' ga passen.
<<

Anoniem301

Bericht 12 Aug 2015 08:48

Re: Telefonische kennismaking

Mag ik iets anders vragen? Wat is een video cv? Ik zit er over te denken om straks als ik weer ga solliciteren een filmpje van mezelf van hooguit 1 minuut toe te voegen aan mijn sollicitatiebrief, zodat ze echt een eerste indruk van me krijgen en omdat het nog vrij origineel is en je zo meer opvalt. Is dat hetzelfde als waar jij het over hebt?
<<

Anoniem147

Bericht 12 Aug 2015 09:19

Re: Telefonische kennismaking

Ik heb mezelf wel geprobeerd te filmen maar dat was te lachwekkend. Dus ik heb er nu meer een animatie CV van gemaakt.

Ik zal hier twee linkjes plaatsen maar ik haal ze wel weer redelijk snel weg want er staan allemaal persoonlijke gegevens in en ze staan 'verborgen' op youtube.

Deze gebruik ik veel bij bedrijven waar ik niet heel veel specifieke dingen over kan vinden of die geen uitgesproken huisstijl hebben.
****

En deze heb ik gebruikt bij het bedrijf waar ik nu een telefonisch interview heb. Aan de kleuren misschien al wel te zien waar het is haha.
****

Ik probeer de kleuren altijd een beetje aan te passen aan het bedrijf en ook de opzet verander ik soms wat. Kwaliteit via Youtube is jammer genoeg om te janken maar ik heb daar nog geen oplossing voor gevonden.


Edit: Vind het toch niet zo fijn als die links hier staan. Als je een pb wilt met de links kan ik ze je wel sturen.
<<

Anoniem301

Bericht 12 Aug 2015 09:32

Re: Telefonische kennismaking

Ha ja was te laat! Stuur maar een PB als je dat wilt hoor, ben heel benieuwd!
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 12 Aug 2015 10:05

Re: Telefonische kennismaking

Mag ik ook een link Marni? Ben zeer benieuwd aangezien ik graag terug wil keren met uitzicht op een baan in plaats van werkloos :)
<<

Anoniem222

Bericht 12 Aug 2015 13:24

Re: Telefonische kennismaking

Wij doen altijd eerst een telefonisch selectiegesprek.
Dat bestaat ongeveer uit de volgende vragen:
- Wat doe je nu en per wanneer beschikbaar?
- Hoeveel uur wil je werken?
- Wat is je reisbereidheid?
- Heb je binnenkort nog een vakantie gepland?
- Heb je nog andere sollicitaties lopen?
- Wat is je beeld van de functie?
- Wat is je motivatie voor de functie?
- Wat is je beeld van de commerciele werkzaamheden?
- Heb je een voorbeeld van een commercieel succes?

Die laatste twee vragen zijn dus wat meer functie inhoudelijk afhankelijk. Dat zullen ze niet gaan vragen als het niet om een commerciele rol gaat natuurlijk :P.
<<

Anoniem147

Bericht 12 Aug 2015 14:08

Re: Telefonische kennismaking

Thank Har!

Het is wel een commercieel bedrijf en de vacature is ook wel commercieel, het uiteindelijke doel is verkopen. Gelukkig wel op een manier die mij aanspreekt. Maar zeker geen verkeerde vragen om over na te denken en ook een antwoord voor te hebben.

Ergens heb ik zelf al het voorgevoel dat ze mij uiteindelijk niet geschikt zullen vinden maar toch wil ik mezelf echt van mijn beste kant laten zien tijdens het telefoongesprek. Er zijn (denk ik voor hun) alleen teveel punten waar ik niet aan kan voldoen.

Of mag ik niet voor andere denken? Ik denk namelijk wel echt dat ik het realistisch bekijk.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 12 Aug 2015 14:12

Re: Telefonische kennismaking

Is Vimeo een optie Marni? Ik vind dat zij een hogere beeldkwaliteit hebben dan youtube en die linkjes kan je ook verborgen zetten. Of met een wachtwoord beveiligen.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 12 Aug 2015 14:14

Re: Telefonische kennismaking

Wat betreft je probleem m.b.t. de 36-urige werkweek; ik zou eerst dit kennismakingsgesprek aangaan en als je n.a.v. dit gesprek op sollicitatiegesprek mag komen, je 'probleem' bespreken.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Anoniem147

Bericht 12 Aug 2015 14:15

Re: Telefonische kennismaking

Thanks! Ik ga even kijken of dat werkt.

@ Kol, wat zou je doen als ze er wel specifiek om zouden vragen tijdens het telefonische gesprek? Het dan wel aangeven? Ik weet niet hoe nadelig het is als ik zeg 28-30 uur te willen werken. Is toch weer bijna een dag minder.
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 12 Aug 2015 18:19

Re: Telefonische kennismaking

Als ze het tijdens het telefoongesprek al vragen, dan zou ik het wel dan al aangeven.
Ik heb zoiets van als je voor een officieel sollicitatiegesprek uitgenodigd wordt, zien ze wat in je. Als je dan uiteindelijk de beste kandidaat blijkt te zijn, willen ze je misschien wel tegemoet komen wat betreft het aantal uren.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 12 Aug 2015 19:21

Re: Telefonische kennismaking

Mag ik ook de linkjes?

Is dit gesprek buiten de baan waar je al aangenomen bent en de sollicitatie die nog loopt? Tof hee, gaat goed met jou!
L2014 & H2017
<<

Bueno

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 656

Geregistreerd: 02 Sep 2013 19:52

Bericht 14 Aug 2015 19:36

Re: Telefonische kennismaking

Ik ben ook benieuwd naar je video cv!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers