Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Teleurstelling in vrienden uitspreken?

<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 11 Aug 2015 14:36

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Ik vind de reacties hier ook wel heel hard. Dus je mag 0,0 verwachtingen hebben van vrienden? Je mag niet eens verwachten dat ze zo nu en dan interesse in je tonen als je ziek bent oid? Want dat lees ik vooral in de berichten van TO, dat ze het jammer vindt dat haar vriendinnen weinig interesse tonen. Dat speelt volgens mij veel meer mee dan dat ze niet helpen oid.
Eens met Zora dus!

Net als het commentaar over dat ze een topic hier op het forum hierover geopend heeft, dat vind ik wel wat overdreven allemaal. Daar is het een forum voor lijkt me, om dingen te delen en advies te vragen. Dat ze het hier deelt betekent toch ook niet automatisch dat ze in real life niets aan de situatie gaat doen? Zo kan ik nog wel wat overbodige topics bedenken eerlijk gezegd.
<<

Anoniem282

Bericht 11 Aug 2015 14:44

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Mizz_S schreef:Ik vind de reacties hier ook wel heel hard. Dus je mag 0,0 verwachtingen hebben van vrienden? Je mag niet eens verwachten dat ze zo nu en dan interesse in je tonen als je ziek bent oid? Want dat lees ik vooral in de berichten van TO, dat ze het jammer vindt dat haar vriendinnen weinig interesse tonen. Dat speelt volgens mij veel meer mee dan dat ze niet helpen oid.
Eens met Zora dus!

Net als het commentaar over dat ze een topic hier op het forum hierover geopend heeft, dat vind ik wel wat overdreven allemaal. Daar is het een forum voor lijkt me, om dingen te delen en advies te vragen. Dat ze het hier deelt betekent toch ook niet automatisch dat ze in real life niets aan de situatie gaat doen? Zo kan ik nog wel wat overbodige topics bedenken eerlijk gezegd.


Tsjongejonge, Mizz_S. Je kan veel zeggen, maar ik geloof dat ik de T.O. wel degelijk van advies heb voorzien. Dat dit rationeler is ingestoken dan hoe jij zou reageren lijkt me geen reden om mij dan terecht te willen wijzen en zelf feitelijk met niets aan advies komt. Daar vroeg ze om, toch? Zal je dan ook wel hard vinden dat ik dat aangeef, maar ik houd me liever bij feiten in topics waar de oplossingen best voor de hand liggen. :)
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 11 Aug 2015 14:45

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Mizz_S schreef:Ik vind de reacties hier ook wel heel hard. Dus je mag 0,0 verwachtingen hebben van vrienden? Je mag niet eens verwachten dat ze zo nu en dan interesse in je tonen als je ziek bent oid? Want dat lees ik vooral in de berichten van TO, dat ze het jammer vindt dat haar vriendinnen weinig interesse tonen. Dat speelt volgens mij veel meer mee dan dat ze niet helpen oid.
Eens met Zora dus!

Net als het commentaar over dat ze een topic hier op het forum hierover geopend heeft, dat vind ik wel wat overdreven allemaal. Daar is het een forum voor lijkt me, om dingen te delen en advies te vragen. Dat ze het hier deelt betekent toch ook niet automatisch dat ze in real life niets aan de situatie gaat doen? Zo kan ik nog wel wat overbodige topics bedenken eerlijk gezegd.


Eens. Pff wat jammer zeg, leven we nu echt allemaal zo in ons eigen bubbeltje. Wie goed doet goed ontmoet.
Laatst gewijzigd door Mamsie op 11 Aug 2015 14:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem125

Bericht 11 Aug 2015 14:49

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Ik less gewoon over vrienden die langskomen, maar ja dat is niet genoeg want ze maken niet iedere week eten (+ voor in de vriezer). Ik vind dat je best iets van je vrienden mag verwachten, maar TO legt alles negatief uit. Zelfs de mensen die wel voor haar koken doen het niet goed, want dat zijn de verkeerde mensen. Tja, met zo'n instelling raak je gegarandeerd teleurgesteld.
<<

Anoniem142

Bericht 11 Aug 2015 14:54

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Ik vraag me ook af in hoeverre vrienden inderdaad geen interesse tonen. Je kunt op een gegeven moment ook in zo'n negatieve cirkel zitten dat je alles negatief bekijkt en positieve intenties ook niet meer ziet, omdat de negatieve gevoelens overheersen. Ik lees juist dat ze nog aardig wat hulp krijgt. Haar huishouden wordt regelmatig bijgehouden, er wordt regelmatig boodschappen voor haar gedaan en er is ook een aantal keren voor haar gekookt door o.a. vrienden. Hoezo geen interesse en geen hulp?

En hoe zijn spannende zaken naar vrienden gecommuniceerd? Is dat op dezelfde manier gegaan als: 'denk aan mij als je een restje over hebt?', waarbij vrienden eigenlijk helemaal niet in de gaten hebben wat er precies speelt en hoe spannend een bepaalde uitslag is? Dan kun je 100x teleurgesteld zijn, maar als jij te onduidelijk bent in je manier van communiceren, dan kun je je vrienden niet verwijten dat ze niet geïnteresseerd in je zijn.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 11 Aug 2015 14:54

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Ze omschrijft het mischien wat negatief omdat ze ook van zich afschrijft. Haar ouders zijn 5 weken weg, dan is het voor een vriendin (wat in mijn ogen iemand is die voor je klaarstaat.) toch niet zo erg om wat te doen. Wel vind ik dat TO duidelijk moet zijn in haar vraag etc naar haar vriendinnen toe. Ze moet er niet vanuit gaan dat ze het zelf zien. Daarvoor is 9 van de 10 gewoon te druk etc etc.

Huishouden zou ik ook niks over vragen, ja misschien als er iemand is om even een kwak chloor in de wc te doen.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem282

Bericht 11 Aug 2015 15:00

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Mamsie schreef:Ze omschrijft het mischien wat negatief omdat ze ook van zich afschrijft. Haar ouders zijn 5 weken weg, dan is het voor een vriendin (wat in mijn ogen iemand is die voor je klaarstaat.) toch niet zo erg om wat te doen. Wel vind ik dat TO duidelijk moet zijn in haar vraag etc naar haar vriendinnen toe. Ze moet er niet vanuit gaan dat ze het zelf zien. Daarvoor is 9 van de 10 gewoon te druk etc etc.

Huishouden zou ik ook niks over vragen, ja misschien als er iemand is om even een kwak chloor in de wc te doen.


Gelukkig voeg je dit nu zelf ook toe en gaat je eerdere reactie van in een bubbel leven niet meer op, lijkt me...? Subtiele hints volstaan vaak niet, dat blijkt nu ook maar weer. Als een vriend(in) mij concreet een vraag stelt, zou ik zeker hem/haar helpen. Maar het risico dat ik een hint mis, is best aanwezig. Geen onwil, hooguit andere manier van communiceren (die ik hanteer en dus ben gewend).
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 11 Aug 2015 15:07

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Eens met Mizz-S en Mamsie.

En ik quote Chocolate hier letterlijk: 'Ik heb het mensen laten weten, ik heb gevraagd of mensen kunnen helpen, maar iedereen is ineens erg druk'.
Dus, ze heeft gevraagd of mensen willen helpen.

Een vriendschap betekent voor mij klaar staan voor elkaar, in goede en in slechte tijden. Leuke dingen met elkaar doen, maar ook de heftige dingen doorstaan. En dus ook helpen als iemand het niet trekt.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 11 Aug 2015 15:10

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Ik vind het dus ook nogal sneu gewoon inderdaad. Ze schrijft hier van zich af, ik zat een jaar geleden thuis en ik kon nergens heen, was aan het afkicken van medicijnen en was zo ziek dat ik niet eens veilig de straat kon oversteken. Ik heb ook echt moeten smeken bij mn moeder en zusje om me te helpen. Die zijn allebei niet onwijs zorgzaam, dus voelde me echt meer dan kut gewoon. Mijn bovenburen hebben toen weleens boodschappen voor me meegenomen en een buurman uit de buurt kwam me eten brengen.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem142

Bericht 11 Aug 2015 15:17

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Lejow schreef:Eens met Mizz-S en Mamsie.

En ik quote Chocolate hier letterlijk: 'Ik heb het mensen laten weten, ik heb gevraagd of mensen kunnen helpen, maar iedereen is ineens erg druk'.
Dus, ze heeft gevraagd of mensen willen helpen.

Een vriendschap betekent voor mij klaar staan voor elkaar, in goede en in slechte tijden. Leuke dingen met elkaar doen, maar ook de heftige dingen doorstaan. En dus ook helpen als iemand het niet trekt.


Ze heeft ook gezegd dat ze heeft gevraagd of mensen voor haar willen koken, maar dat bleek een: 'Wil je aan me denken als je een restje over hebt' te zijn geweest. Als ze ook zo omslachtig hulp voor andere dingen heeft gevraagd, dan snap ik wel dat mensen die vraag gemist hebben. En hetzelfde geldt voor de interesse op moeilijke momenten, hoe duidelijk zijn die moeilijke momenten voor vrienden geweest?
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 11 Aug 2015 15:20

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Guattari schreef:
Mizz_S schreef:Ik vind de reacties hier ook wel heel hard. Dus je mag 0,0 verwachtingen hebben van vrienden? Je mag niet eens verwachten dat ze zo nu en dan interesse in je tonen als je ziek bent oid? Want dat lees ik vooral in de berichten van TO, dat ze het jammer vindt dat haar vriendinnen weinig interesse tonen. Dat speelt volgens mij veel meer mee dan dat ze niet helpen oid.
Eens met Zora dus!

Net als het commentaar over dat ze een topic hier op het forum hierover geopend heeft, dat vind ik wel wat overdreven allemaal. Daar is het een forum voor lijkt me, om dingen te delen en advies te vragen. Dat ze het hier deelt betekent toch ook niet automatisch dat ze in real life niets aan de situatie gaat doen? Zo kan ik nog wel wat overbodige topics bedenken eerlijk gezegd.


Tsjongejonge, Mizz_S. Je kan veel zeggen, maar ik geloof dat ik de T.O. wel degelijk van advies heb voorzien. Dat dit rationeler is ingestoken dan hoe jij zou reageren lijkt me geen reden om mij dan terecht te willen wijzen en zelf feitelijk met niets aan advies komt. Daar vroeg ze om, toch? Zal je dan ook wel hard vinden dat ik dat aangeef, maar ik houd me liever bij feiten in topics waar de oplossingen best voor de hand liggen. :)


Ik zeg nergens dat je geen advies hebt gegeven. Maar je toon vind ik niet erg sympathiek nee, dat klopt. En als je even goed leest kun je zien dat ik eerder in het topic zelf ook al advies heb gegeven (een van de eerste reacties).
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 11 Aug 2015 15:33

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Ik kan me wel voorstellen dat je teleurgesteld bent in je vriendinnen als ze niet vragen naar belangrijke uitslagen, niet langskomen voor een kopje thee e.d. Zeker als je de hele dag thuis bent wordt dat uitvergroot denk ik, waarschijnlijk staan zij er niet zo bij stil met hun drukke leven.
De verwachting dat ze je helpen in huis of voor je koken, weet ik niet zo goed wat ik daar van vind, ik denk dat je het vooral duidelijk uit moet spreken en ook duidelijk moet aangeven wat je wel en niet kan. Niet afwachten tot ze het uit zichzelf bedenken.
Ik weet wel dat ik toen heel blij was met een kaartje van een vriendin die ver weg woont, of de aanbieding om met dingen te helpen van een buur toen ik zelf ook weinig kon ivm met mijn zwangerschap.

Ik kon tijdens mijn zwangerschap ook simpele dingen zoals boodschappen doen niet meer, natuurlijk heb ik een man, dus de situatie is niet vergelijkbaar maar ik ben toen wel naar oplossingen gaan zoeken. Het is misschien veel geld 70 euro, maar als je slim inkoopt en goed nadenkt over de volgorde van op eten kom je echt een heel eind en kan je zo bijna een maand vooruit. Brood in de vriezer, crackers (zuurdesem, volkoren), volkoren beschuit en afbakbrood, een aantal pakjes vleeswaren bestellen en invriezen, appels en sinaasappels bijvoorbeeld kan je lang goed houden, eventueel nog diepvriesfruit voor door de yoghurt, maaltijdsalade, stoommaaltijd, verse lasagne, pizza, verse kant en klaar pasta (kan je ook invriezen), diepvries zakken (geen idee of je die wel even op kan bakken), soep, pannenkoeken invriezen, misschien niet allemaal super gezond, maar je kan je zo wel redden. Daarnaast koffie, thee, frisdrank e.d. alles wat zwaar is laten bezorgen en dingen zoals toiletpapier, shampoo enz. Misschien is de drempel ook wat minder groot als je aan een vriendin vraagt of ze komt eten, dat jij de boodschappen in huis hebt, of zij even de spaghetti in de pan wil gooien terwijl jullie gezellig wat drinken, dan wanneer de boodschappen ook nog gedaan moeten worden.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem282

Bericht 11 Aug 2015 15:37

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Mizz_S: Daar heb ik dan idd overheen gelezen, maar dan nog vind ik het onnodig om rationele reacties als hard af te doen. Ik doe reacties die meer inspelen op gevoelens ook niet af als mee zitten janken, of wel? Zodra ik iemand niet persoonlijk ken, heb ik daar doorgaans geen gevoel bij en reageer ik dus objectief vanuit oplossingsgerichte insteek. Dat is dan al snel rationeel natuurlijk. Niets mis mee, lijkt me. Je mag mijn reacties onsympathiek vinden, maar onder de streep zal T.O. meer aan transparante communicatie hebben dan aan af en toe een hint droppen. :) En daar ging het geloof ik om; uit de sfeer van teleurstelling, verwachtingen en negativiteit komen.
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 11 Aug 2015 15:45

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Ik denk dat Minoussepoes hele praktische tips geeft. Niet iedereen is even handig ook met boodschappen plannen en praktisch nadenken over boodschappen.

Verder: ik vind er twee kanten aanzitten. Uiteraard ben je er in een vriendschap voor elkaar en doe je dingen, maar de TO moet ook zelf initiatief nemen: helder en duidelijk om hulp vragen máár ik snap ook dat dat heel lastig kan zijn. Zeker als je al veel met jezelf thuis zit, al afhankelijk bent en je lichamelijk rot voelt.
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 11 Aug 2015 15:50

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Guattari schreef:
Mamsie schreef:Ze omschrijft het mischien wat negatief omdat ze ook van zich afschrijft. Haar ouders zijn 5 weken weg, dan is het voor een vriendin (wat in mijn ogen iemand is die voor je klaarstaat.) toch niet zo erg om wat te doen. Wel vind ik dat TO duidelijk moet zijn in haar vraag etc naar haar vriendinnen toe. Ze moet er niet vanuit gaan dat ze het zelf zien. Daarvoor is 9 van de 10 gewoon te druk etc etc.

Huishouden zou ik ook niks over vragen, ja misschien als er iemand is om even een kwak chloor in de wc te doen.


Gelukkig voeg je dit nu zelf ook toe en gaat je eerdere reactie van in een bubbel leven niet meer op, lijkt me...? Subtiele hints volstaan vaak niet, dat blijkt nu ook maar weer. Als een vriend(in) mij concreet een vraag stelt, zou ik zeker hem/haar helpen. Maar het risico dat ik een hint mis, is best aanwezig. Geen onwil, hooguit andere manier van communiceren (die ik hanteer en dus ben gewend).


Tja bubbel is misschien geen goed woord. Maar ik vind de mate van "egoïsme", soms wel te groot worden. Iedereen moet alles maar zelf kunnen, je moet vooral niet afhankelijk zijn en als je hulp nodig hebt nee dan moet je er maar gewoon voor betalen. Ik vind het gewoon jammer dat de zorgzaamheid naar elkaar toe zo schraal is.
Iedereen is anders, mijn zus is bijv precies zo, maar ik ben blij dat ik en de mensen die ik om mij heen verzamel wel zorgzaam zijn en niet alleen voor hun eigen hachje leven.

Het klinkt misschien een beetje negatief en ik weet dat het niet zo zwart wit is. Toch zou het menig mens sieren als ze eens wat meer om zich heen kijken.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 11 Aug 2015 15:56

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Desalniettemin schreef:
Lejow schreef:Eens met Mizz-S en Mamsie.

En ik quote Chocolate hier letterlijk: 'Ik heb het mensen laten weten, ik heb gevraagd of mensen kunnen helpen, maar iedereen is ineens erg druk'.
Dus, ze heeft gevraagd of mensen willen helpen.

Een vriendschap betekent voor mij klaar staan voor elkaar, in goede en in slechte tijden. Leuke dingen met elkaar doen, maar ook de heftige dingen doorstaan. En dus ook helpen als iemand het niet trekt.


Ze heeft ook gezegd dat ze heeft gevraagd of mensen voor haar willen koken, maar dat bleek een: 'Wil je aan me denken als je een restje over hebt' te zijn geweest. Als ze ook zo omslachtig hulp voor andere dingen heeft gevraagd, dan snap ik wel dat mensen die vraag gemist hebben. En hetzelfde geldt voor de interesse op moeilijke momenten, hoe duidelijk zijn die moeilijke momenten voor vrienden geweest?


Maar jemig dat is toch heel duidelijk een vraag om hulp?? Hoezo moet het zo concreet dat een visstick het nog snapt? Ik begrijp best dat Chocolate het jammer vindt dat haar nabije vrienden niet eens hints maar duidelijke signalen om hulp en wat medeleven niet oppikken.
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 11 Aug 2015 15:58

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Eens met Mamsie.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 11 Aug 2015 15:59

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Zora schreef:
Desalniettemin schreef:
Lejow schreef:Eens met Mizz-S en Mamsie.

En ik quote Chocolate hier letterlijk: 'Ik heb het mensen laten weten, ik heb gevraagd of mensen kunnen helpen, maar iedereen is ineens erg druk'.
Dus, ze heeft gevraagd of mensen willen helpen.

Een vriendschap betekent voor mij klaar staan voor elkaar, in goede en in slechte tijden. Leuke dingen met elkaar doen, maar ook de heftige dingen doorstaan. En dus ook helpen als iemand het niet trekt.


Ze heeft ook gezegd dat ze heeft gevraagd of mensen voor haar willen koken, maar dat bleek een: 'Wil je aan me denken als je een restje over hebt' te zijn geweest. Als ze ook zo omslachtig hulp voor andere dingen heeft gevraagd, dan snap ik wel dat mensen die vraag gemist hebben. En hetzelfde geldt voor de interesse op moeilijke momenten, hoe duidelijk zijn die moeilijke momenten voor vrienden geweest?


Maar jemig dat is toch heel duidelijk een vraag om hulp?? Hoezo moet het zo concreet dat een visstick het nog snapt? Ik begrijp best dat Chocolate het jammer vindt dat haar nabije vrienden niet eens hints maar duidelijke signalen om hulp en wat medeleven niet oppikken.


Ik vind dit inderdaad ook behoorlijk duidelijk hoor.
<<

Anoniem282

Bericht 11 Aug 2015 15:59

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Mamsie: voor mijn familie ben ik heel zorgzaam, maar die spreek ik ook vaker dan vrienden. Dus weet ik ook meer wat er speelt. Bij vrienden bied ik altijd mijn hulp aan, maar dat doe ik eenmalig. Ik maak het dan niet mijn verantwoordelijkheid als die vriend(in) vervolgens daar niet op terug durft te komen en zou me dan ook niet schuldig voelen als de situatie ontstaat zoals T.O. die nu omschrijft.
<<

Chocolate

Noob

Berichten: 110

Geregistreerd: 13 Jun 2015 20:21

Bericht 11 Aug 2015 16:05

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Het draait er nu een beetje op uit dat ik of te ziek ben om iets te doen of dat al mijn vrienden me laten zitten. Beide is niet het geval, misschien dat door emoties er dingen verkeerd uitkomen, ik zit ook op een punt waarin echt veel dingen teveel zijn.

Niet iedereen negeert me en er komen af en toe mensen langs, ik kan nog lachen en het leuk hebben. Inderdaad staan er een paar blikken soep en kan ik een boterham eten. Inderdaad is er een vriend die als ik het vraag of uit zichzelf boodschappen voor me doet. En natuurlijk ben ik daar erg blij om. Het wordt best zwart wit geschetst en dat is volgens mij niet hoe het is. (En toen ik het eerste bericht typte was dat ook van me aftypen) Wat ik probeer te zeggen is dat ik het echt heel pijnlijk vind dat er bij een aantal echt goede vriendinnen interesse ontbreekt, dat ik me kwalijk voel als ik dingen niet kan (zoals naar een verjaardag) en dat vragen niet serieus worden genomen. In het begin heb ik heel duidelijk aangegeven zelf even niet te kunnen koken en boodschappen te doen, dat is inderdaad afgezakt naar subtielere hints later. Want ja, ik vind het moeilijk om het steeds te vragen en zeker als er niet echt op ingegaan wordt.

Er worden tips gegeven, waar ik in sommige gevallen wat aan heb. Maar wat sommige er wel uitpikken is dat ik in een aantal mensen echt teleurgesteld ben en daar erg veel moeite mee heb, omdat alles toch al moeilijk genoeg is. En dan gaat het niet om het feit of ze wel of niet mijn wc willen schoonmaken ofzo. Zoals ik al eerder aangegeven heb red ik me redelijk en gelukkig zijn er mensen die kunnen helpen. Maar zoals anderen ook zeggen: als mijn beste vriendin in zo'n situatie zit breng ik een pan eten langs. De kleine gebaren van mijn beste vriendinnen mis ik zo, en dat is wat me dwars zit, omdat ik zelf in zo'n situatie vaak hulp aanbiedt, juist omdat het goede vriendinnen zijn. En wat ik hier lees zit dat niet in ieders systeem en moet ik misschien duidelijker zijn. Veel is met geld op te lossen, en natuurlijk ben ik niet volledig afhankelijk, ik had het alleen anders verwacht. Soms zit je maar zo in een situatie als deze, dat zag ik natuurlijk ook niet aankomen, het overvalt mij ook.
<<

Anoniem282

Bericht 11 Aug 2015 16:07

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Zora schreef:
Desalniettemin schreef:
Lejow schreef:Eens met Mizz-S en Mamsie.

En ik quote Chocolate hier letterlijk: 'Ik heb het mensen laten weten, ik heb gevraagd of mensen kunnen helpen, maar iedereen is ineens erg druk'.
Dus, ze heeft gevraagd of mensen willen helpen.

Een vriendschap betekent voor mij klaar staan voor elkaar, in goede en in slechte tijden. Leuke dingen met elkaar doen, maar ook de heftige dingen doorstaan. En dus ook helpen als iemand het niet trekt.


Ze heeft ook gezegd dat ze heeft gevraagd of mensen voor haar willen koken, maar dat bleek een: 'Wil je aan me denken als je een restje over hebt' te zijn geweest. Als ze ook zo omslachtig hulp voor andere dingen heeft gevraagd, dan snap ik wel dat mensen die vraag gemist hebben. En hetzelfde geldt voor de interesse op moeilijke momenten, hoe duidelijk zijn die moeilijke momenten voor vrienden geweest?


Maar jemig dat is toch heel duidelijk een vraag om hulp?? Hoezo moet het zo concreet dat een visstick het nog snapt? Ik begrijp best dat Chocolate het jammer vindt dat haar nabije vrienden niet eens hints maar duidelijke signalen om hulp en wat medeleven niet oppikken.


Jeetje, ook al zo'n waardeoordeel over mensen die transparante communicatie verkiezen boven hints. Volgens mij staat er ook nergens dat Chocolate het niet jammer mag vinden, maar als zij juist van deze vrienden nog hulp wil krijgen, zou dit m.i. niet de perfecte timing zijn om je teleurstelling te uiten. Ik zou dan iig geen stap harder meer lopen. En nogmaals, als je zelf wel meedraait in het normale leven qua verplichtingen (werk/studie et cetera), is het vaak geen onwil dat je je hulp niet aanbiedt. In de tijd dat wij elkaar nog regelmatig zagen en ik ergens mee zat (bij wijze van), zei ik heel concreet: "zou je mij hiermee willen helpen?" ipv "ik weet dat jij sterk bent in hoofd- van bijzaken scheiden en daar moet ik de laatste tijd vaak aan denken." In dat laatste geval zou ik je erg getalenteerd vinden als je dan eruit filtert dat ik graag jouw input zou willen. Snap je wat ik bedoel? :) Iedereen hanteert natuurlijk andere stijlen in communicatie en daarom zou ik bij een hulpvraag stellen altijd kiezen voor een eenduidige interpretatie, om het risico te vermijden dat ik niet word begrepen.
<<

Anoniem125

Bericht 11 Aug 2015 16:16

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Ik vind het nogal meevallen dat iedereen zo in zijn eigen wereldje zit. Ik zie om mij heen juist ontzettend veel mensen die bereid zijn te helpen. Misschien ligt het er ook aan wat voor mensen je zelf aantrekt? En hoe je zelf in het leven staat?
<<

Anoniem140

Bericht 11 Aug 2015 16:29

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Ik ben het eigenlijk wel eens met Nougat en Guattari.
Ik heb een vriendin die met vlagen ook hulpbehoevend is, en ik doe dan met liefde boodschapjes voor haar, uit mezelf.
Maar ik zou er wel kriegelig van worden als dat een verwachting wordt van haar, en dat proef ik een beetje bij TO. Sterker nog, ze spreekt die verwachting uit.
Ik vind het super lief als een vriendin met een pan soep op de stoep staat als ik ziek ben, maar ik zie dat dan juist als iets extra's maar niet als normaal.
<<

Anoniem142

Bericht 11 Aug 2015 16:34

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Zora schreef:
Desalniettemin schreef:
Lejow schreef:Eens met Mizz-S en Mamsie.

En ik quote Chocolate hier letterlijk: 'Ik heb het mensen laten weten, ik heb gevraagd of mensen kunnen helpen, maar iedereen is ineens erg druk'.
Dus, ze heeft gevraagd of mensen willen helpen.

Een vriendschap betekent voor mij klaar staan voor elkaar, in goede en in slechte tijden. Leuke dingen met elkaar doen, maar ook de heftige dingen doorstaan. En dus ook helpen als iemand het niet trekt.


Ze heeft ook gezegd dat ze heeft gevraagd of mensen voor haar willen koken, maar dat bleek een: 'Wil je aan me denken als je een restje over hebt' te zijn geweest. Als ze ook zo omslachtig hulp voor andere dingen heeft gevraagd, dan snap ik wel dat mensen die vraag gemist hebben. En hetzelfde geldt voor de interesse op moeilijke momenten, hoe duidelijk zijn die moeilijke momenten voor vrienden geweest?


Maar jemig dat is toch heel duidelijk een vraag om hulp?? Hoezo moet het zo concreet dat een visstick het nog snapt? Ik begrijp best dat Chocolate het jammer vindt dat haar nabije vrienden niet eens hints maar duidelijke signalen om hulp en wat medeleven niet oppikken.


Ik vind nogal een verschil zitten in letterlijk bedoelen: 'denk je aan mij als je een restje over hebt' of éigenlijk bedoelen: 'wil je voor deze week één of twee porties eten voor me koken'. Die eerste kun je opvatten als: ik red me prima, maar het is fijn als er voor mindere dagen wat in de vriezer ligt, terwijl de tweede heel duidelijk is. Waarom moet het dan zo omslachtig en dan teleurgesteld zijn als het verkeerd geïnterpreteerd wordt?
<<

Anoniem119

Bericht 11 Aug 2015 16:36

Re: Teleurstelling in vrienden uitspreken?

Ik denk dat daar inderdaad het communicatie euvel ligt. Wat ik al als tip gaf: misschien kun je concretere dingen vragen zodat je geen verwachtingen opbouwt maar het duidelijker is voor zowel jou als vrienden.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron