Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


E-nummers

<<

Anoniem137

Bericht 07 Aug 2015 09:08

E-nummers

Ik heb gisteren een E-nummer app geïnstalleerd op m'n telefoon, nu ben ik dus druk in de weer met het bekijken van de E-nummers in de dingen die ik normaalgesproken dagelijks eet. Maar man, wat zitten er vreselijk veel slechte E-nummers overal in! Puur vergif, lijkt wel. Zelfs in m'n (dacht ik) onschuldige plakje roggebrood zitten drie E-nummers verwerkt, waarvan twee schadelijk volgens de app. Ben net even vluchtig m'n keukenkastjes bij langs gegaan, maar ik vrees dat het nog een hele (haast onmogelijke) opgaaf wordt om die E-nummers te ontwijken, als we dat zouden willen.

Daardoor ben ik me het volgende af gaan vragen (en het leek me eigenlijk ook wel een leuke discussie :angel: ):

- Ben jij bewust met E-nummers bezig, en waarom wel of niet?
- denk je dat alles omtrent E-nummers onderschat wordt, of juist enorm overdreven?
- voor degenen die wel bewust met E-nummers bezig zijn: hoe doe je dat in je dagelijks leven? Zijn er slechts bepaalde E-nummers die je ontwijkt? Of ontwijk je alle slechte E-nummers?
- Hoe kook je dan? Pakjes en zakjes gebruiken we al zelden, maar we zijn gek op ketjapmarinade, met wel vijf of zes E-nummers bijvoorbeeld. Wraps, ook drie E-nummers. En om nou alles zelf te maken, daar hebben we de tijd niet voor. Hoe doe je dat?
- Merk je verschil? Voel je je gezonder, zijn je kinderen minder vaak ziek, rustiger, wat dan ook? Of maakt het wat dat betreft eigenlijk gewoon geen drol uit?

Brand los :)
<<

Anoniem281

Bericht 07 Aug 2015 09:19

Re: E-nummers

Nee, wij letten daar niet op. Ik kook sowieso weinig met pakjes en zakjes omdat ik 't niet nodig vind en ik krijg van een aantal pakjes/zakjes het zuur. Wss dus wel door de E-nummers, maar daar kijken we niet naar ;)

Misschien zou 't beter zijn als we erop letten, maar ik denk niet dat ik dan nog zonder zorgen kook en ik haal juist zoveel plezier en ontspanning uit koken en bakken. Dus nee, we letten er niet op. We koken gewoon veel vers, omdat 't voor ons net zo makkelijk, lekker en snel is.
<<

Anoniem301

Bericht 07 Aug 2015 10:06

Re: E-nummers

Goede vragen!

Ik let er wel op, maar 3 E-nummers in je roggebrood vind ik dus al weinig, want je ontkomt er eigenlijk (bijna) niet aan. In vlees bijvoorbeeld moeten wel E-nummers anders is je vlees heel erg snel bedorven. En dat geldt natuurlijk voor meer dingen.

Pakjes en zakjes gebruiken we zelden inderdaad maar ketjap enzo gebruik ik nog wel. Ik vind het van mezelf al goed dat ik me er wel bewust van ben en het zo min mogelijk probeer te eten. Verder ga ik er niet krampachtig over doen.
<<

Anoniem313

Bericht 07 Aug 2015 10:23

Re: E-nummers

Waarom ga je er direct van uit dat wat die app zegt, de waarheid is?
De ophef over E-nummers is grotendeels ongefundeerd en stemmingmakerij. Dus nee, ik doe daar niet aan mee.
Overigens kook ik zonder pakjes en zakjes en eet ik heel puur, dus veel zal ik er niet van binnen krijgen - maar dat doe ik niet uit angst, maar voor de smaak.
<<

Anoniem137

Bericht 07 Aug 2015 11:22

Re: E-nummers

Daar ga ik niet per defenitie vanuit hoor Caulfield :) Daarom zei ik ook, 'puur vergif, lijkt wel'. Ik ben vooral benieuwd naar de meningen van anderen en een evt discussie hierover.

Overigens denk ik zelf wel dat er een kern van waarheid in zit, en dat de bijwerkingen echt wel kunnen gelden als je er gevoelig voor bent, of grote hoeveelheden van binnen krijgt. Maar het is niet dat ik per defenitie denk, oh, al die E-nummers zijn troep, laat ik maar heel krampachtig E-nummerloos gaan eten.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15401

Geregistreerd: 20 Feb 2014 11:58

Bericht 07 Aug 2015 11:36

Re: E-nummers

In eerste instantie is mijn reactie ook een beetje: ik vind het allemaal maar wat onzinnig, wat kunnen we nou nog wel eten tegenwoordig etc.

Maar ik heb me er eerlijk gezegd nooit echt in verdiept, dus ik kan er eigenlijk niets over zeggen. Ik vind voeding aan de ene kant een heel interessant onderwerp, maar ik negeer het altijd een beetje omdat ik er zo confuus van wordt. Overal hoor je andere dingen, ik vind het zo lastig om te beoordelen wat waar is en wat niet. Ik houd me er maar een beetje aan dat het wel meevalt, zolang je alles maar met mate neemt.

♥♥
<<

Anoniem180

Bericht 07 Aug 2015 12:34

Re: E-nummers

- Ben jij bewust met E-nummers bezig, en waarom wel of niet?
Ja, voeding is voor ons heel belangrijk. E-nummers probeer ik zo veel mogelijk te mijden, zeker voor de kinderen. Het betekent niet dat we nooit een E-nummer eten, maar toch zo min mogelijk. De E-nummer producten zijn hier uitzondering.

- denk je dat alles omtrent E-nummers onderschat wordt, of juist enorm overdreven?
Enorm onderschat. Verdiep je er eens (echt) in en je komt er achter dat het puur vergif is. Je lichaam kan er niks mee, zelf niet afbreken. Er zijn al veel onderzoeken gedaan wat het effect is van E-nummers op gedrag en gezondheid. Bij gedrag- of gezondheidsproblemen zou ik dus zeker het E-nummer gebruik ook onder de loep nemen. En ook opzoek gaan naar voeding dat je 'beter' kan maken.

- voor degenen die wel bewust met E-nummers bezig zijn: hoe doe je dat in je dagelijks leven? Zijn er slechts bepaalde E-nummers die je ontwijkt? Of ontwijk je alle slechte E-nummers?
Ik ontwijk alle 'rode' E-nummers, vooral E621. Deze staat ook vaak onder 'schuilnamen' op de verpakking. Oranje E-nummer vermijd ik bij voorkeur ook en groene E-nummers heb ik geen probleem mee.

- Hoe kook je dan? Pakjes en zakjes gebruiken we al zelden, maar we zijn gek op ketjapmarinade, met wel vijf of zes E-nummers bijvoorbeeld. Wraps, ook drie E-nummers. En om nou alles zelf te maken, daar hebben we de tijd niet voor. Hoe doe je dat?
Producten zoeken zonder E-nummers. Roggebrood van Bolletje is bijvoorbeeld zonder E-nummer. Veel biologische producten zijn ook zonder E-nummer. Verder kopen wij ook wel regelmatig bij de natuurvoedingswinkel. Die producten zijn een stuk minder bewerkt. Ketjapmarinade zou ik gewoon zelf maken.

- Merk je verschil? Voel je je gezonder, zijn je kinderen minder vaak ziek, rustiger, wat dan ook? Of maakt het wat dat betreft eigenlijk gewoon geen drol uit?
Ja, wij zijn allen gezond. Kinderen zijn nooit ziek geweest en wij ook niet. We komen nooit bij de huisarts of in het ziekenhuis. Onze voeding zal daar wellicht aan bijdragen.
<<

Anoniem180

Bericht 07 Aug 2015 12:35

Re: E-nummers

Keet. schreef:Daar ga ik niet per defenitie vanuit hoor Caulfield :) Daarom zei ik ook, 'puur vergif, lijkt wel'. Ik ben vooral benieuwd naar de meningen van anderen en een evt discussie hierover.

Overigens denk ik zelf wel dat er een kern van waarheid in zit, en dat de bijwerkingen echt wel kunnen gelden als je er gevoelig voor bent, of grote hoeveelheden van binnen krijgt. Maar het is niet dat ik per defenitie denk, oh, al die E-nummers zijn troep, laat ik maar heel krampachtig E-nummerloos gaan eten.


Wat bedoel je met krampachtig E-nummerloos? Wij eten dus voornamelijk E-nummerloos, althans, dat is ons streven. Daar is verder niet echt wat krampachtigs aan?
<<

Anoniem180

Bericht 07 Aug 2015 12:38

Re: E-nummers

Carrie schreef:Goede vragen!

Ik let er wel op, maar 3 E-nummers in je roggebrood vind ik dus al weinig, want je ontkomt er eigenlijk (bijna) niet aan. In vlees bijvoorbeeld moeten wel E-nummers anders is je vlees heel erg snel bedorven. En dat geldt natuurlijk voor meer dingen.

Pakjes en zakjes gebruiken we zelden inderdaad maar ketjap enzo gebruik ik nog wel. Ik vind het van mezelf al goed dat ik me er wel bewust van ben en het zo min mogelijk probeer te eten. Verder ga ik er niet krampachtig over doen.


Over het vlees; als je vlees koopt bij een boer, bijvoorbeeld bij 'samen een koe kopen', zit er geen E-nummers in je vlees. Dat zit vooral in vlees uit de supermarkt. Over het algemeen in biologisch vlees (ook vleeswaren) minder.
<<

yes1984

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 537

Geregistreerd: 14 Nov 2013 08:56

Bericht 07 Aug 2015 13:54

Re: E-nummers

In Duitsland zijn ze veel strenger in het gebruik van E-nummers.
Zou dit ook invloed hebben op de producten die je bijvoorbeeld bij een Aldi of Lidl koopt (een Duitse keten)?
Afbeelding
Afbeelding
* 3-1-2009* en * 26-11-2012*
<<

Anoniem137

Bericht 07 Aug 2015 14:08

Re: E-nummers

Robin schreef:
Keet. schreef:Daar ga ik niet per defenitie vanuit hoor Caulfield :) Daarom zei ik ook, 'puur vergif, lijkt wel'. Ik ben vooral benieuwd naar de meningen van anderen en een evt discussie hierover.

Overigens denk ik zelf wel dat er een kern van waarheid in zit, en dat de bijwerkingen echt wel kunnen gelden als je er gevoelig voor bent, of grote hoeveelheden van binnen krijgt. Maar het is niet dat ik per defenitie denk, oh, al die E-nummers zijn troep, laat ik maar heel krampachtig E-nummerloos gaan eten.


Wat bedoel je met krampachtig E-nummerloos? Wij eten dus voornamelijk E-nummerloos, althans, dat is ons streven. Daar is verder niet echt wat krampachtigs aan?

Nou, het zou voor ons dus blijkbaar een enorme omschakeling zijn, zouden we dat willen. In producten waarvan wij dachten dat ze nog relatief gezond waren, zitten blijkbaar ook E-nummers die je beter links zou moetena laten liggen. Dan zou ik in de supermarkt wel alle etiketten bestuderen en naast m'n telefoon houden. Dat vind ik best krampachtig eigenlijk :) Als je het een,aal al gewend bent en weet wat je wel of niet zou kunnen pakken, dan wordt het inderdaad meeeeen gewoonte. Maar eer je zo ver bent, ben je ook wel een tijd verder.
<<

Anoniem147

Bericht 07 Aug 2015 15:37

Re: E-nummers

Wij eten nooit uit pakjes en zakjes. Okee ik lieg, alleen wraps eten we uit een zak. Maar sausjes/kruidenmengesel etc. dat kun je zo makkelijk zelf maken. Veel lekkerder en veel goedkoper.

Spul waar E-nummers in zitten die ik wel handig vind om te hebben (zoals wraps bijv.) koop ik bij de natuurwinkel. Ook daar moet je de verpakkingen lezen maar sowieso heb je daar dan een uitgebreidere keuze in e-nummer vrije producten.

Vlees halen we bij de biologische slager en vleesproduct eten we nooit (bijv. slavinken/kipburgers).

Sojasaus en dat soort dingen haal ik bij de natuurwinkel of ik scan de hele schap bij de AH af. Meestal zit er wel eentje bij die vrij is van additieven. Als je dat een paar maanden doet (dat scannen van alle etiketten) dan weet je het gewoon. Het is even wat werk maar ik vind het het dubbel en dwars waard.

Het enige waarbij ik er nauwelijks naar kijk is als ik een craving heb naar een taartje of snoep. Dan koop ik waar ik zin in heb. Maar dat is meestal maar 1x per maand ofzo.
<<

Anoniem123

Bericht 08 Aug 2015 08:17

Re: E-nummers

Wij eten ook zelden uit pakjes en zakjes.
Enige wat we uit een zakje koken is soep. Niet alle soorten, zoals champignonnesoep kan ik zelf maken.
En lasange maak ik uit een pakje, al probeer ik de laatste tijd ook zelf saus te maken.

Wij letten wel op de e nummers maar niet zo strikt. Zo eten wij ook gewoon wraps uit de winkel. Al maak ik ze ook wel eens zelf, maar dat is best een klus. Ik maak er dan meteen een heleboel zodat ik wat kan invriezen. Maar eerlijk... koop liever gewoon uit de winkel want dat bespaard een hele hoop tijd.
Maar ik let er dan wel op dat we dan ook niet een vulling maken met een zakje. Dat kruiden we dan zelf.

Ik haal veel bij de Turkse winkel. De laatste maanden zijn wij een stuk gezonder gaan eten. Geen normale bloem meer maar bv speltbloem. Ik gebruik geen normale suiker meer in baksels maar palmsuiker. En ik voel me er een stuk beter bij. Gewoon gebak vinden we nu te zoet.

Zout doe ik ook haast nergens meer op of in. Sowieso deden we dat al haast niet meer omdat de oudste nu al wel 3 jaar mee eet met de pot. De jongste eet ook mee en zo kan ze iedere dag gewoon mee eten wat wij ook eten. Potjes komen hier niet in huis.

En ik ben erg blij met de airfryer. Zo kan ook de baby mee eten met bv patat. Het word niet gebakken in vet en het is zo een stuk gezonder. Heeft niet echt met e nummers te maken maar wel met een gezondere eetstijl.

Wij voelen ons er goed bij. Of we minder ziek zijn... geen idee. ik loop sowieso het ziekenhuis al plat met de jongste.
Maar we gaan wel zo door want het eten smaakt een stuk beter als je het zelf maakt/kruid.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 08 Aug 2015 14:37

Re: E-nummers

Wij eten niks uit zakjes of pakjes. Voorheen aten we veel van die wereld gerechten. Nu maken we alles zelf, pasta sausen saus voor lasanja enz

Maar dat is niet specifiek voor de e nummers. Gewoon omdat het zelf maken ook veel lekkerder is. Mijn schoonouders zijn heel erg met de e nummers als ze hier iets krijgen bekijken ze eerst de etiketten en als er e nummers in zitten hoeven ze het niet meer.

Zout doen we nergens in.

Mijn man was eerst altijd van de zoete dranken elke dag een pak. Maar sinds kort neemt die water en heel soms een pak sap of iets.
Afbeelding
<<

anoniem203

Bericht 08 Aug 2015 15:32

Re: E-nummers

Ik let er steeds meer op en ik ben er ook achtergekomen dat het in enorm veel producten zit. Ik ben ook al maanden op zoek naar een limonadesiroop voor de kinderen met geen e-nummers en geen toegevoegde suikers. En denk je dat ik die ergens kan vinden?

Ik maak zelf sinds een jaar ook veel zelf zoals pasta saus ipv uit een pakje of pot. Want als je ziet wat daar allemaal aan zout in zit wordt je ook bang. En mijn man heeft een te hoog bloeddruk dus voor hem is het erg goed.
<<

Anoniem180

Bericht 08 Aug 2015 15:49

Re: E-nummers

Ava: is de biologische diksap van de AH een optie? Die drinken mijn kinderen af en toe. Ik dacht dat er bij de AH nu ook andere soorten ranja zijn die redelijk verantwoord zijn.

Over het zout; wij eten alleen Keltisch zeezout.
<<

Anoniem180

Bericht 08 Aug 2015 15:51

Re: E-nummers

Keet; op internet zijn hele lijsten met e-nummer vrije producten te vinden. Dat heeft mij wel geholpen. En dan gewoon af en toe zelf in de winkel ook kijken. En daarna weet je gewoon wat je wel en niet moet hebben, net als Marni zegt.
<<

Anoniem288

Bericht 09 Aug 2015 18:08

Re: E-nummers

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 14:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5350

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:12

Bericht 09 Aug 2015 18:20

Re: E-nummers

Ik werk als kok in een restaurant dat compleet zonder schadelijke e-nummers kookt. (En zonder witmeel en geraffineerde suikers)
Wat ik persoonlijk wel lastig vind is dat verschillende onderzoekers weer andere meningen over e-nummers hebben, en dat dus niet overal de lijsten van goede en slechte e-nummers gelijk zijn.
Qua koken heb ik daar geen last van hoor, wij moeten ons aan de lijst van S.makelijck houden.
Op de website daarvan is veel informatie te vinden.

Thuis kook ik niet alles zonder e-nummers, maar veel wel. Onbewust neem je toch dingen van je werk mee naar huis merk ik haha!
10.04.17
<<

Anoniem313

Bericht 09 Aug 2015 19:07

Re: E-nummers

Welke onderzoekers heb je het dan over, Saga?

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers