Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 26 Jul 2015 19:25

Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Onze jongste is nu 14 maanden en qua motorische ontwikkeling niet echt heel erg snel. Onze oudste en middelste waren ook niet snel maar hij is echt nog een stuk trager.

Het begon met rollen. Met 9 maanden deed hij dit nog niet. CB wilde afwachten, ik heb toen zelf de fysio ingeschakeld. Zij is 2x geweest en heeft hem onderzocht maar er was niets met hem aan de hand, waarschijnlijk gewoon lui. Met 8,5 maand ging hij tijgeren, met een maand of 10 rollen. Rollen kan hij nu dus wel maar toch doet hij het maar sporadisch. Tijgeren gaat als een speer. Daarna bleef het even rustig. Sinds hij een maand of 12/13 is kan hij optrekken tot staan. Hij zit continue in de kruiphouding maar kruipen zelf doet hij niet. Ook gaat hij nog steeds niet zelf zitten (hij kan wel gewoon goed zitten en ook van zit naar lig), loopt hij niet langs de tafel of aan de handen. En kan hij nog niet terug als hij staat.

Ik weet uit eigen ervaring dat ieder kind zich anders ontwikkeld. Maar merk nu dat ik alleen maar gefocust ben op alles wat hij niet kan in plaats van de dingen die hij wel kan. Ik vergelijk hem veel met de andere 2 en ook met andere kinderen van zijn leeftijd en het gaat gewoon niet soepel.

Ik ben aan het twijfelen om de fysio weer eens te bellen, maar vraag me ook af of dat wel zin heeft omdat toen al eens is gezegd dat er niets met hem is. Ergens ben ik bang dat er wel iets is, dat hij daarom zo langzaam is.

Zijn er hier moeders die dit herkennen? Die ook extreem langzame kinderen hadden en waarbij het toch goed gekomen is zonder dat er gekke dingen aan de hand waren? Ik had me ingesteld op een langzaam kind gezien de andere 2 maar hij slaat echt wel alles :laughcry:
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 26 Jul 2015 19:34

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ik zou voor je eigen geruststelling gewoon nog een keer naar de fysio gaan. Waarschijnlijk is er niks maar dan ben je in ieder geval gerustgesteld en mocht er toch iets zijn ben je er op tijd bij.
2010 2012
<<

Anoniem137

Bericht 26 Jul 2015 19:41

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ik vind dit eigenlijk nog niet zorgwekkend langzaam. Eigenlijk zelfs nog niet eens echt langzaam. Met 10 maanden rollen was wel aan de late kant, maar daar tegenover staat wel dat hij met 8,5 maand is gaan tijgeren. Het zal je verbazen hoeveel baby's dit veel later pas doen :)
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 26 Jul 2015 19:48

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Tja. Zoals ik al zei waren de andere 2 ook langzaam, maar zij gingen beiden kruipen rond de 1e verjaardag, rond die tijd ook zelf zitten, optrekken tot staan etc. En liepen los met 17 en 18 maanden. In het tempo waarin Noud het doet loopt hij met 2 jaar nog niet geloof ik. En in mijn omgeving zie je zo veel kinderen die al veel verder zijn dan hij. En ja, je moet niet vergelijken maar stiekem doe je dat toch.

Misschien toch maar eens de fysio bellen dan. Mijn man heeft zoiets van het komt allemaal vanzelf, maak je niet druk maar het begint mij toch wel dwars te zitten nu.. En hem ook want hij wil veel meer dan wat hij kan, hij kan zo gefrustreerd reageren.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Tsjip

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1323

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 26 Jul 2015 20:26

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Herkenbaar hoor! F. begon zich met 12-13 maanden pas op de buik en op haar billen voort te bewegen. Iets later begon ze aan onze handen te lopen. Zelf gaan zitten en zelf gaan staan kon ze nog niet. Uiteindelijk liep ze met 17 maanden echt los. En ook meteen goed trouwens. Zelf gaan zitten lukte rond 15-16 maanden. Zelf gaan staan kan ze sinds een paar weken. Het ging allemaal langzaam maar we zagen wel iedere week vooruitgang. Soms twijfelde ik weleens als ik leeftijdgenootjes zag maar echt zorgen heb ik me nooit gemaakt. Fem vond het allemaal wel prima en wij dus ook.
04-12-2013
03-05-2016



Instagram: Huis4_
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 26 Jul 2015 20:35

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ik zou me totaal niet druk maken.. mijn oudste kon met 15 mnd zitten, met 22 mnd staan en 24 mnd aan de hand lopen en toen ook pas kruipen (hij deed altijd kontschuiven) en met 26 mnd los lopen. En met hem is niks aan de hand.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 26 Jul 2015 20:47

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ik kon zelf 'pas' lopen met 2,5 jaar. Ik heb nooit gekropen en ging voor het eerst aan de tafel staan op mijn 2e verjaardag. Mijn moeder maakte zich toen ook zorgen en heeft heel veel artsen gezien, maar iedereen gaf toen aan dat het vanzelf wel zou komen. Toen zag ze er het voordeel maar van: ze kon mij ergens neerzetten en daar zat ik 4 uur later nog want ik bewoog geen meter. Uiteindelijk is alles goedgekomen :ja:

Als het jou wat geruststelling geeft kan je natuurlijk altijd informeren bij de fysio.
Afbeelding
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 26 Jul 2015 20:50

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ik herken het wel. Mats heeft nu in een x heel grote sprongen gemaakt, maar die deed ook tot 12 maanden gewoon niets. Je gaat dan toch vergelijken.
Maar zolang het cb zich geen zorgen maakt zou ik het ook proberen een beetje los te laten. En dan zal je zien dat hij straks binnen heel korte tijd ineens heel veel leert.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Bolus26

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2396

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:47

Bericht 26 Jul 2015 20:51

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Dochter van een vriendin van mij is met 20 maanden naar de fysio door verwezen door het cb. Zij trekt zich nog nauwelijks op en kruipt . Ook veel frustratie bij haar. Maar jouw kind is nog veel jonger.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 26 Jul 2015 21:43

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Dank jullie wel voor de reacties!

Toch stom, derde kind, al 2x meegemaakt en toch kan ik het niet los laten. Moet me veel meer bezig houden met wat hij al wel kan ipv focussen op wat hij niet kan. Het is zo'n lekker, vrolijk ventje. En dat is natuurlijk veel belangrijker! Ben wel blij om reacties te lezen van mensen die het herkennen en waarbij het helemaal goed is gekomen!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem211

Bericht 26 Jul 2015 23:11

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Een van de belangrijkste motorische ontwikkelingen is het kruipen, omdat dit de basis legt voor optimale hersenhelftsamenwerking wat weer invloed heeft op lezen, schrijven etc. Dus als hij eenmaal kruipt, geef hem daar dan ook goed de tijd voor. Voor de rest zou ik me ook niet zo druk maken, het klinkt ook niet zo dat hij zich zo extreem laat ontwikkelt hoor.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11388

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 27 Jul 2015 10:29

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Dat het kruipen belangrijk is voor het lezen en schrijven is inmiddels achterhaalt.

Er is veel spreiding in wat normaal is. Rond de 24 maanden los lopen is nog altijd binnen het normaal.

Een kinderfysio vind het echt niet erg dat je weer aan de bel trekt. Als is het ter geruststelling. Althans..ik zou het niet vervelend vinden!
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem211

Bericht 27 Jul 2015 10:48

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Achterhaald? Heb je info?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 27 Jul 2015 11:05

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Marilyn schreef:Achterhaald? Heb je info?



Ja, daar ben ik ook heel benieuwd naar!
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 27 Jul 2015 12:02

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Misschien een idee om de ogen een keer na te laten kijken?
Soms komt het voor dat er een hoge sterkte aanwezig is waardoor de ontwikkeling langzamer gaat.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 27 Jul 2015 12:34

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ik liep ook pas toen ik al bijna 2 was. Zitten als in, men zette me neer en ik kon blijven zitten, pas met 9 maanden ofzo. Kruipen, tijgeren ed heb ik nooit gedaan schijnbaar. Ik kon met een jaar al heel goed praten (woordenschat van een 2 jarige) dus ik vertelde gewoon waar ik heen wou :P ik zag geen nut in zien daar zelf te komen haha. Mijn moeder vond het wel praktisch, im bleef netjes zitten waar ik zat.

Overigens was ik dus extreem goed in taal en extreem slecht in rekenen op school.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 27 Jul 2015 13:06

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Bij twijfel zou ik het voor de zekerheid gewoon nog eens aan de fysio vragen, kan nooit kwaad. Aan de andere kant, ik vind hem ook nog niet schrikbarend langzaam. Mijn jongste was qua rollen trouwens best vroeg, maar de rest heeft echt lang geduurd. De laatste paar maanden (hij is nu bijna 17 maanden) is hij toch ineens heel hard gegaan en sinds deze week loopt hij ook langere stukken los. Dat had ik een paar maanden terug echt niet verwacht, maar ineens ging hij zitten, een week later staan, en weer wat later ook kruipen en langs dingen lopen. En sinds kort kleine stapjes los, en dan sinds deze week echt langere stukjes los.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11388

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 27 Jul 2015 15:10

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ik heb er ergens wel wetenschappelijke artikelen over, maar die liggen weer in een doos...en welke doos...
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 27 Jul 2015 16:43

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ik ga deze week de fysio eens bellen, voorleggen kan nooit kwaad. Dat van dat kruipen heb ik inderdaad ook wel eens gehoord, maar hoe zit dat dan met billenschuivers? Die slaan het kruipen toch over? De andere 2 gingen uiteindelijk wel kruipen dus geen ervaring met niet kruipen.

Ogen na laten kijken heb ik echt nooit over nagedacht. Dan zou je dat toch ook aan andere dingen moeten merken denk ik? Geen idee hoor!

Hippie fijn ook om jou ervaring te lezen!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2860

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 27 Jul 2015 16:51

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Hier een zoon die erg laat is. M. is nu ruim anderhalf en stapt nu ongeveer anderhalf maand langs de tafel. Sinds dit weekend achter een loopkarretje. Ik oefen nu met het aan 1 handje stappen maar dat gaat nog niet heel soepel. Bij M. komt er ook nog bij dat hij niet praat. Dus het CB hier wilde eigenlijk van alles in gang zetten. Al maak ik me over het lopen nog geen zorgen want man was 2,5 dat hij liep, dus het late lopen zit er wel een beetje in. Voor het niet praten moet hij naar de logopedist. De rest heb ik nu uit kunnen stellen tot hij 2 jaar is.
<<

Huppekee

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1428

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:26

Bericht 27 Jul 2015 17:52

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Knillis schreef:
Ogen na laten kijken heb ik echt nooit over nagedacht. Dan zou je dat toch ook aan andere dingen moeten merken denk ik? Geen idee hoor!




Nee, je merkt het vaak nergens aan. Laatst nog een jongetje van twee gehad ivm een ontwikkelingsachterstand (slechte motoriek, niet lopen, niet praten etc.) die een hoge sterkte bleek te hebben. Wil niet zeggen dat dat het zou moeten zijn, maar het kan geen kwaad het eens in je achterhoofd te houden.
Steun Loua's strijd voor tijd en liefde ❤️
https://www.gofundme.com/f/louas-strijd ... -en-liefde

Ik loop voor Loua en stichting metakids.
https://supporta.cc/p9je/36wzho
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 27 Jul 2015 18:50

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Kan het ook niet meespelen dat hij de jongste is en hem alles wordt aangedragen door zn broer en zus?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 27 Jul 2015 19:51

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Sam ja dat zeker ook, hij hoeft maar een kik te geven en er staan er 2 naast hem om te helpen.

Geheel toevallig kroop hij vanavond een klein stukje. Heel soepel en snel, alsof hij het al maanden doet. Hij schrok er zelf van en verviel weer in tijgeren maar toch, ik ben weer even trots en gerustgesteld!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 27 Jul 2015 20:42

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Wat Sam zegt hadden wij trouwens vroeger met mijn jongste broertje. Mijn andere broertje en ik zijn 5 en 7 jaar ouder en deden alles voor en met hem als we de kans kregen. Waarschijnlijk heeft dat er aan bijgedragen dat hij niet zo'n haast maakte met lopen en dat pas met bijna twee jaar deed.

Kajaka: ben je al bij de logopedist geweest? Hier hebben we het net afgerond en ze was hier ivm eetproblemen die bij hem grotendeels met mondmotoriek te maken hebben. Maar toen ze er toch was heb ik gelijk even nagevraagd hoe het zit met praten op deze leeftijd. Hij zegt hier alleen nog mama, al zegt hij het soms als mama, dan zegt hij weer mam, dan weer mamamamamama, maar het lijkt er wel op dat hij mij bedoelt. Verder wel veel klanken en geluiden en soms roept hij 'ja' maar dat is dus ook niet erg gericht. Dus heel veel zegt die van mij ook nog niet. Toch maakte zij zich geen zorgen en ook van de week op het cb gaven ze aan dat ze zich nu nog geen zorgen maken en dat we over drie maanden eens kijken hoe het dan gaat met praten. Wel goed dat ze alert zijn bij jullie hoor, maar er is op deze leeftijd nog veel acceptabel (van niet praten tot tig woorden schijnt allemaal te kunnen). Hopelijk gaat hij vanzelf praten, dat hoop ik hier uiteraard ook!
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2860

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:15

Bericht 27 Jul 2015 20:56

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Nee we zijn nog niet geweest Hippie. Heb hem aangemeld via internet, maar denk dat ze nu vakantie heeft. Hier maakt hij wel klanken. Soms klinkt het als mama, mamamama, papapapa, opapapa. Maar of hij nu echt mij, papa opa of wat dan ook bedoeld weet ik niet.
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers