Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 27 Jul 2015 20:01

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Serieus? Willen ze hem daar nu al voor naar een logopediste sturen?
B zei tot 2 jaar geloof ik 5 woordjes, papa, mama, bal, dag en poes. Pas toen ze een maand of 25/26 was begon ze meer te praten. Wel gelijk in meerwoordszinnen trouwens, dat ging nergens over.
<<

Kajaka

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2848

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:15

Bericht 27 Jul 2015 20:18

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ja joh. Logopedist. Ze wilden zelfs thuis komen filmen(team vroeg signalering?) omdat hij dus ook nog niet loopt, geen torens bouwt, geen bal gooit. Omdat vaders dus ook laat was heb ik dat nog af weten houden en kijken we met 2 jaar weer hoe het dan gaat. Over z'n spraak maakte de cb arts zich wel zorgen dus moest ik dan nu wel mee naar de logopedist.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 27 Jul 2015 20:18

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Er is een onderzoek geweest waaruit bleek dat de meerderheid van de kinderen uit dat onderzoek die dyslexie hebben, niet gekropen hebben. Maar er waren ook kinderen die wel gekropen hadden en ook dyslexie hebben.
Dus het is niet zo dat niet kruipen per definitie dyslexie is.

Wat ik zie bij niet kruipende kinderen als baby of later als kleuter is dat ze soms meer mobiel zijn in de gewrichten of een wat lagere spierspanning hebben. Dan is niet kruipen handiger omdat bijv billen schuiven minder van je spierspanning vraagt dan kruipen.

De niet kruiper met een wat lagere spierspanning is wat later met lopen. En kan wat later opvangreacties laten zien. Maar ontwikkeld op latere leeftijd meestal alles bij.

Ook idd niet meer alles aandragen! Laat hem zelf maar prutsen. En het loopkarretje, mocht je die hebben, wegzetten.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem137

Bericht 27 Jul 2015 20:44

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Nou Kajaka, ik denk dat je bij de logopedist zo weer buiten staat, gerustgesteld en wel. En dan mag je een lange neus maken naar de CB-arts, volgende keer dat je die ziet.
<<

Anoniem211

Bericht 28 Jul 2015 06:50

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Jip schreef:Ik heb er ergens wel wetenschappelijke artikelen over, maar die liggen weer in een doos...en welke doos...


Zou het fijn vinden als je deze op wilt zoeken voor mij, want tot op heden werk ik met deze informatie en de psychomotorische therapeut waar ik les van krijg ook. Dus als jij zegt dat het achterhaald is en op wat voor manier, wil ik dat graag weten. Want zover ik weet boeken ze in die sector veel succes met kinderen met leerproblemen door alleen maar gecoördineerd gekruiste bewegingen aan te bieden.
<<

Anoniem211

Bericht 28 Jul 2015 06:56

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Jip schreef:Er is een onderzoek geweest waaruit bleek dat de meerderheid van de kinderen uit dat onderzoek die dyslexie hebben, niet gekropen hebben. Maar er waren ook kinderen die wel gekropen hadden en ook dyslexie hebben.
Dus het is niet zo dat niet kruipen per definitie dyslexie is.

Wat ik zie bij niet kruipende kinderen als baby of later als kleuter is dat ze soms meer mobiel zijn in de gewrichten of een wat lagere spierspanning hebben. Dan is niet kruipen handiger omdat bijv billen schuiven minder van je spierspanning vraagt dan kruipen.

De niet kruiper met een wat lagere spierspanning is wat later met lopen. En kan wat later opvangreacties laten zien. Maar ontwikkeld op latere leeftijd meestal alles bij.

Ook idd niet meer alles aandragen! Laat hem zelf maar prutsen. En het loopkarretje, mocht je die hebben, wegzetten.



Nee, niet kruipen is niet per definitie dyslexie. Maar bij dyslexie komt wel héél vaak voor dat kinderen niet of nauwelijks gekropen hebben. Een hele rare theorie is dit niet als je bedenkt dat kruipen zorgt voor en goede samenwerking van de rechter hersenhelft (geheel, ruimtelijk) met links (details, volgorde). Deze samenwerking heb je bijv weer nodig met lezen. Overzicht kunnen houden in wat je leest en daarbij ook begrijpen wat je leest (details). Ik krijg regelmatig kinderen die de diagnose dyslexie hebben, niet gekropen hebben en ook echt een beroerde samenwerking van links en rechts bij gekruist gecoördineerde bewegingen.

Daarnaast heb je natuurlijk verschillende soorten dyslexie. Ik kijk liever naar de klachten dan de diagnose op zich. Dyslexie betekent alleen maar 'moeite met lezen en spellen etc'. Maar ik krijg ook kinderen die een diagnose dyslexie hebben maar totaal geen moeite hebben met lezen maar wel met spellen.
<<

Anoniem137

Bericht 28 Jul 2015 07:11

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Maar Marilyn, het begin van jouw reactie is eigenlijk exact hetzelfde wat Jip zegt in het begin van haar reactie.
<<

Anoniem211

Bericht 28 Jul 2015 07:14

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Kijk maar op de vorige pagina, daar stelt Jip dat het idee van dat kruipen en leren lezen etc met elkaar te maken hebben achterhaald is.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 28 Jul 2015 08:02

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Hoho, ik stel dat het niet kruipen icm dat je dan altijd moeite hebt met lezen, spellen en leren achterhaalt is. Dat dacht men vroeger namelijk.
Hetzelfde als dat men dacht dat je een bal moest kunnen stuiteren om goed te kunnen leren schrijven. Als je goed wilt leren schrijven, moet je gaan schrijven. Taakgericht werken.

Het kruisen van de middenlijn is niet alleen belangrijk voor leren schrijven en lezen, maar ook voor veel motorische taken. Maar het niet kunnen kruisen van die lijn heeft niet alleen te maken met of je gekropen hebt of niet.

Ik bedoel te zeggen dat er soms wat overdreven wordt over het niet kruipen. Dat er ouders onnodig ongerust gemaakt worden en dan naar mij gestuurd worden zodat ik het kind MOET leren kruipen. Want anders krijgt ie leerproblemen. Tja, dat is dus niet zo. Stel dat het kind al genetisch belast is met leerproblemen dan gaat dat niet over doordat ik het leer kruipen.

Ik zal wel kijken of ik die doos nog kan vinden.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem211

Bericht 28 Jul 2015 08:09

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Het kruisen van de middenlijn ontwikkel je echter wel door kruipen. Ik vind dat het onderschat word. Nee natuurlijk hoef je je niet enorme zorgen te maken als het niet gebeurt, alleen als er ooit een diagnose gesteld wordt dat je het in je achterhoofd houdt en er desnoods naar gekeken wordt. Je hebt ook mensen die zeggen dat het allemaal niet uitmaakt hoe je je motorisch ontwikkelt, dat het geen verband heeft met de cognitieve ontwikkeling later op school en dat klopt gewoon niet. Daar is ook al genoeg wetenschappelijk bewijs van.

Ben erg benieuwd naar die onderzoeken. Misschien kunnen we even pm'en? Ben wel benieuwd naar meer ervaringen van je.
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11347

Geregistreerd: 03 Jan 2015 10:04

Bericht 28 Jul 2015 08:16

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ja hoor PM me maar. Ik heb niet overal een antwoord op overigens ;-)
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Anoniem198

Bericht 28 Jul 2015 09:48

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Jip schreef:Er is een onderzoek geweest waaruit bleek dat de meerderheid van de kinderen uit dat onderzoek die dyslexie hebben, niet gekropen hebben. Maar er waren ook kinderen die wel gekropen hadden en ook dyslexie hebben.
Dus het is niet zo dat niet kruipen per definitie dyslexie is.

Wat ik zie bij niet kruipende kinderen als baby of later als kleuter is dat ze soms meer mobiel zijn in de gewrichten of een wat lagere spierspanning hebben. Dan is niet kruipen handiger omdat bijv billen schuiven minder van je spierspanning vraagt dan kruipen.

De niet kruiper met een wat lagere spierspanning is wat later met lopen. En kan wat later opvangreacties laten zien. Maar ontwikkeld op latere leeftijd meestal alles bij.

Ook idd niet meer alles aandragen! Laat hem zelf maar prutsen. En het loopkarretje, mocht je die hebben, wegzetten.


Even hierop inhaken. Ik kom zelf uit een gezin met 4 kinderen. Alle 4 hebben we dyslexie en was onze ontwikkeling anders. De ene heeft lang gekropen de ander bijna niet.
Er valt niet veel over te zeggen. Uiteindelijk zijn we alle 4 hoogopgeleid.

Mijn zoon loopt ook achter in zijn ontwikkeling. Mocht hij dyslexie hebben zie ik dat totaal niet als een probleem en is hij niet minder dan iemand die geen dyslexie heeft.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:42

Bericht 28 Jul 2015 10:24

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ik heb dus nooit gekropen en heb dus wél een lage spierspanning. Grappig om te lezen dit.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 28 Jul 2015 10:40

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Marilyn schreef:Je hebt ook mensen die zeggen dat het allemaal niet uitmaakt hoe je je motorisch ontwikkelt, dat het geen verband heeft met de cognitieve ontwikkeling later op school en dat klopt gewoon niet. Daar is ook al genoeg wetenschappelijk bewijs van.

Ben erg benieuwd naar die onderzoeken. Misschien kunnen we even pm'en? Ben wel benieuwd naar meer ervaringen van je.


En naar bovenstaande ben ik dan weer benieuwd. Wat voor verband bestaat er tussen de motorische ontwikkeling en cognitieve ontwikkeling? Behalve het kruipen dan?
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
<<

Anoniem211

Bericht 28 Jul 2015 14:29

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Poe, een heleboel.. Je motorische ontwikkeling is het startpunt van je ontwikkeling. Hoe ga ik dit beknopt uitleggen..

De eerste jaren van je lichaam leer je als het goed is je lichaam kennen en ook dat je je lichaam in alle richtingen kunt bewegen. Bij kruipen bijv leer je je lichaam oprichten, de ruimte inschatten (veraf, dichtbij) waar je bijv ook meteen je ogen mee traint, je hersenen moeten goed gaan samenwerken: je linkerbeen en arm wordt aangestuurd door je rechterhersenhelft en je rechterarm en been wordt aangestuurd door je linkerhersenhelft. Je gaat leren dat je de zogenaamde middenlijn kan passeren. Dit is bijv uitermate handig bij lezen. Een regel van links naar rechts kunnen lezen vergt een samenwerking van je linker en rechterhersenhelft en ook van je ogen. Is heel handig dat je dat kan, anders moet je bewust nadenken bij dat soort processen en dat gaat ten koste van je leesbegrip en leestempo.

Door te kruipen ga je je oog-handcoordinatie trainen die weer heel belangrijk is voor het leren schrijven. Bij het leren schrijven moet je 1)verwoorden in jezelf hoe je iets in woorden moet uiten , 2) hoe je het op moet gaan schrijven en 3) je handen je ogen laten volgen en andersom en 4) je hand onder controle hebben om
Ook daadwerkelijk de pen goed vast te houden en te schrijven.

En dit is alleen al kruipen, maar er zijn een aantal mijlpalen die je doormaakt de eerste jaren waarin je motorisch van alles ontwikkeld. En als je dit goed ontwikkeld hebt, heb je minder kans op leerproblemen.

Nog een voorbeeldje: iemand die niet goed de middenlijn kan kruisen, heeft over het algemeen minder besef van ruimtelijke begrippen. Weet bijv niet wat links en rechts is. Voelt het niet. Ruimtelijke begrippen heb je nodig bij rekenen maar ook bij taal: wat is de voorste letter, wat de laatste? Kinderen die spiegelen of woorden omdraaien op latere leeftijd
kunnen richtingsmoeilijkheden hebben: snappen dat je een woord van links naar rechts leest en niet van rechts naar links. Sommige kinderen hebben een automatische voorkeur van rechts naar links en lezen woorden in eerste instantie dus anders

Nou er zijn echt tig dingen te beschrijven die het verband leggen tussen motorische en cognitieve ontwikkelingen. Je kunt nog zo slim zijn maar als je motorisch ergens op vastgelopen bent, dan kun je alsnog dik in de knoop komen.

Ik heb wel een bedrijfspagina op Facebook waar ik regelmatig iets plaats over dit soort zaken. Pm me maar als je dat wilt weten, want alles vertellen hier is echt teveel :)

Overigens gaat dit niet over TO en haar kindje hoor. Sommige mensen krijgen problemen, anderen niet. Wellicht omdat ze op een andere manier kunnen compenseren. Wie zal het zeggen?
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:50

Bericht 03 Sep 2015 19:19

Re: Motorische ontwikkeling, wanneer verder kijken?

Ik wilde even laten weten hoe het hier gaat.

In 2,5 week tijd heeft hij een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Hij kan nu kruipen, zelf gaan zitten, gaan staan en weer terug naar de grond, langs de tafel lopen en vandaag liep hij voor het eerst achter zijn loopkarretje. Echt bizar wat hij allemaal geleerd heeft ineens. We zijn net terug van vakantie en de planning was om deze week de fysio te bellen omdat er weinig vooruitgang in zat, en tijdens onze vakantie deed hij alles ineens! Ik ben best wel trots :) En ook heel erg opgelucht, hij kan het dus wel en er is niets mis met hem, daar was ik namelijk wel een beetje bang voor.
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Kaat