Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Peuter is afgevallen

<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 24 Jul 2015 15:07

Peuter is afgevallen

Met 11 maanden woog Mats bijna 11 kilo, vanmiddag bij de controle woog hij nog maar iets meer dan 10 kilo. Dus in 3 maanden tijd is hij ruim een halve kilo afgevallen, in de lengte wel gewoon netjes gegroeid. Hij is afgelopen week ziek geweest, maar eigenlijk at/eet hij gewoon door. Wel is hij ook enorm gaan bewegen; met 11 maanden kon hij nog niets en inmiddels kruipt hij, gaat hij staan en loopt om de tafel.
Over een maand moeten we terug komen om weer te wegen en te kijken of we actie moeten gaan ondernemen.

Ik ben niet direct in paniek maar vind het wel vreemd omdat hij gewoon echt is afgevallen. Hij krijgt ook nog steeds volle producten (roomboter, volle melk) en is wel iets gaan minderen met eten maar eet zeker nog 3 boterhammen op een dag, 2 stuks fruit en wat avondeten.

Heeft iemand dit ook wel eens mee gemaakt? En zo ja, trok het vanzelf weer bij? Nog tips misschien?
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Anoniem180

Bericht 24 Jul 2015 15:15

Re: Peuter is afgevallen

Het is denk ik logisch te verklaren door het meer bewegen en misschien ook vocht verschil. Hij zal ondanks het afvallen nog steeds op de +1 lijn zitten, net als mijn dochter. Die is even oud en zwaar. Je zou hem wat smoothies kunnen geven met kokosmelk, avocado, banaan (dit niet allemaal door elkaar, dat is wel heel zwaar). Maar als ik het zo lees is er niks om je zorgen over te maken.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 24 Jul 2015 15:19

Re: Peuter is afgevallen

R is niet afgevallen maar kwam heel erg lang niks aan, zeker een jaar. Met een half jaar woog hij bijna 9 kilo en nu twee jaar later weegt hij elf kilo.

We zijn er mee naar de huisarts geweest en we kregen de geweldige (niet dus) tip om soep te geven voor het avondeten. We hebben hier dus eigenlijk niks aan gehad. Hij heeft gelukkig nog steeds geen heel laag gewicht en is verder niet moe, vaak ziek en heeft geen achterstanden.

Nu doen we er niks meer aan. Zal wel bij hem horen.
R. 2013
D. 2016
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 24 Jul 2015 15:26

Re: Peuter is afgevallen

Robin schreef:Het is denk ik logisch te verklaren door het meer bewegen en misschien ook vocht verschil. Hij zal ondanks het afvallen nog steeds op de +1 lijn zitten, net als mijn dochter. Die is even oud en zwaar. Je zou hem wat smoothies kunnen geven met kokosmelk, avocado, banaan (dit niet allemaal door elkaar, dat is wel heel zwaar). Maar als ik het zo lees is er niks om je zorgen over te maken.


Nee, hij zat op de +1 lijn en nu afgebogen naar iets onder de middellijn. Kokosmelk en avocado in de smoothie is wel een goed idee!

Spencer, mijn oudste heeft ook héél lang 11 kilo gewogen. Inmiddels weegt hij er 13, er is dus hoop ;) Moest je de soep dan romig maken ofzo? Mats doopt vaak zijn broodje 's middags in de soep maar dan krijgt hij gewoon tomatensoep van tomaat en wortels, dus dat is dan ook niet erg calorierijk.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Patsy

Bericht 24 Jul 2015 15:30

Re: Peuter is afgevallen

Hier ook een halve kilo minder met 14 maanden dan met 11 maanden (is dat een Nederlandse zin?), 10 kilo met 11 maanden, 9,5 met 14 maanden. Niet ziek geweest, maar wel meer gaan bewegen. Hij eet goed, is nooit ziek en bijna altijd vrolijk. Ik maak me geen zorgen, ook op het cb vonden ze het niet raar, zeker omdat hij veel meer was gaan bewegen. Inmiddels weegt hij haast 11 kilo al was dat wel op een andere weegschaal.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 24 Jul 2015 15:45

Re: Peuter is afgevallen

Nee gewoon zelf soep maken van groente. R at zn groente toen nog niet zo goed en die soep moest helpen.
R. 2013
D. 2016
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 24 Jul 2015 17:00

Re: Peuter is afgevallen

Het is niet raar dat een kindje dat meer gaat bewegen ook meer voedingsstoffen nodig heeft. Als zoon dan ondertussen juist wat minder eet dan daarvoor kan dat dus inderdaad het afvallen verklaren. Bovendien; het kan zijn dat hij gewoon eet terwijl hij ziek is, maar het lichaam door ziekte wel meer energie verbruikte.

Tips qua voeding zijn inderdaad volle producten zoals roomboter, maar bijv. ook wat olie door de avondmaaltijd en griekse (of volle) yoghurt geven. Daarnaast zijn avocado, banaan en mango calorierijke maar gezonde tussendoortjes. Oh, en mocht hij fruit geprakt oid eten, dan kun je er een liga doorheen verkruimelen zodat hij op die manier ook nog wat extra binnenkrijgt.

Maar eerlijk: ik zou het gewoon even aanzien, je er niet te druk over maken en dan trekt hij vast vlug weer bij. Wat versta jij/ het cb onder actie ondernemen trouwens?
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 24 Jul 2015 17:39

Re: Peuter is afgevallen

Lilou schreef:
Maar eerlijk: ik zou het gewoon even aanzien, je er niet te druk over maken en dan trekt hij vast vlug weer bij. Wat versta jij/ het cb onder actie ondernemen trouwens?


Doorsturen naar een kinderarts, die dan waarschijnlijk allergietesten doet om het 1 en ander uit te sluiten.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem198

Bericht 24 Jul 2015 18:01

Re: Peuter is afgevallen

Zou mij er ook geen zorgen over maken. Mijn zoontje is gecorrigeerd 14 maanden en weeg krap 8kg
Ondanks dat we hem behoorlijk "vet" mesten komt hij weinig aan. Volgens de kinderarts is dat normaal omdat ze meer gaan bewegen op deze leeftijd.

Ik zou dus vooral doorgaan met volle producten geven en nog een toetje na het avond eten en eventueel vaker gezonde tussendoortjes aanbieden
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 24 Jul 2015 20:00

Re: Peuter is afgevallen

Met 14 maanden worden er volgens mij nog geen allergietesten gedaan.

Niels is een week opgenomen geweest vanwege zijn afbuigende groei, heeft toen dieetvoeding gekregen, maar eigenlijk heeft dat niet zoveel gedaan. Ze hebben ook geen oorzaak kunnen vinden.
Hij is nu 2 en weegt 10,5 kg bij een lengte van 80 cm, gewicht is nu wel ok, maar hij is echt erg klein voor zijn leeftijd.

Ik zou gewoon doorgaan zoals je bezig bent, als hij zoveel actiever geworden is kan dat het afvallen denk ik wel verklaren, als hij nu gewoon weer aankomt is er dus niks aan de hand.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 24 Jul 2015 20:08

Re: Peuter is afgevallen

Hier ook een mannetje dat op een gegeven moment is afgevallen. Maar hier was het waarschijnlijk een combinatie van factoren. En hij ging natuurlijk steeds meer bewegen, en hij is veel ziek geweest én we hebben ook nog eens voedingsproblemen. Vanaf een maand of tien weegt hij om en nabij hetzelfde, en is tussendoor iets van 700gr afgevallen. Toevallig vandaag weer bij het CB geweest en nu pas zit hij 200gr boven het gewicht wat hij met 10 maanden had. Toen was hij 12,6kg en nu is hij er 12,8 met bijna 17 maanden.

Als hij tot voor kort wel goed groeide, zou ik me niet nu direct enorme zorgen maken. En bijvoorbeeld eens extra wegen tussentijds. En doorgaan met zoveel mogelijk volle producten.

Hier is hij vier dagen opgenomen ivm slecht eten, en toen is er wel ook een allergiescreening gedaan. Met de kanttekening erbij dat deze bij kinderen onder de vier niet goed betrouwbaar is (vooral vals negatief wat soms voorkomt begreep ik), maar toch kan het wat opleveren. Bij ons kwam er overigens niets uit voor nu, hij zou als hij boven de vier is nog eens getest kunnen worden als dat dan nog nodig lijkt.
<<

Gijs.

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3165

Geregistreerd: 13 Apr 2014 10:04

Bericht 25 Jul 2015 12:06

Re: Peuter is afgevallen

Bedankt voor jullie reacties! Goed om te lezen dat het vaker voorkomt en vanzelf weer beter wordt.

MrsMath, wat heftig dat N opgenomen is! Kreeg hij toen sondevoeding?
Mats is verder wel altijd (heel hard) gegroeid, dus denk/hoop dat het bij ons zo ver niet komt.
I made a wish and you came true
L. 22-01-2012 M. 16-05-2014
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 25 Jul 2015 13:04

Re: Peuter is afgevallen

Gijs, onze dochter (net 1 jaar) is al circa een half jaar onder begeleiding van de kinderarts vanwege groei- en voedingsproblemen. Sondevoeding is meermaals geopperd, maar er gelukkig niet van gekomen. Wel proberen we extra calorierijke dieetvoeding in de vorm van toetjes, smoothies en drinkvoeding en hebben we begeleiding van een diëtiste. Met haar lengte van nu 73 cm zit ze redelijk, maar met haar gewicht van nu 7.8 kg schommelt ze continu rond de -2 lijn.

Tot 1 jaar gaan ze hier in ons universitair ziekenhuis sneller over op sondevoeding, omdat kindjes in die leeftijd nog het vermogen hebben om daarmee snel inhaalgroei te bereiken. Ná 1 jaar is langdurige sonde minder snel geïndiceerd. Deels omdat, volgens onze kinderarts, kinderen dan minder voordeel hieruit halen, maar ook vanwege de impact, het grotere bewustzijn van kinderen en het risico op het ontwikkelen van weerstand, eetstoornissen etc.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 25 Jul 2015 14:17

Re: Peuter is afgevallen

N heeft 3 nachten sondevoeding gehad. Ze hadden eerst twee dagen bijgehouden hoeveel calorieën hij binnenkreeg, en dit zou voldoende moeten zijn om te groeien, maar dat deed hij daarop niet. Toen heeft hij 's nachts sondevoeding gehad om te kijken of dit effect had, en daardoor kwam hij wel bij. We moesten gaan proberen om ervoor te zorgen dat hij overdag zelf al meer zou eten, want eigenlijk wilden ze zelf ook niet dat hij standaard 's nachts sondevoeding zou krijgen.
Net als wat Lilou zegt, ook N heeft toetjes en drinkvoeding met extra calorieën gehad. Ook waren er poedertjes en vloeistoffen die we aan zijn gewone eten moesten toevoegen om het calorierijker te maken.
Inmiddels (1 jaar verder) zijn we daarmee gestopt en eet hij gewoon hetzelfde als wij. Zijn gewicht/lengte verhouding is gewoon goed, dus we vinden het niet nodig om er extra calorieën in te blijven stoppen.
L 7-10-2011
N 23-5-2013

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers