Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sollicitatie voor verkooprol - help!

<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 24 Jul 2015 09:52

Sollicitatie voor verkooprol - help!

De rol waarvoor ik ben benaderd is een business development rol, in dit geval is het doel om nieuwe klanten met een hogere contractwaarde te benaderen en te kapitaliseren.

Op vier augustus heb ik een eerste, 'informele' sollicitatiegesprek. Ik heb de functieomschrijving ontvangen en deze is eigenlijk heel recht voor z'n raap en vooral heel logisch. Tijdens het gesprek worden drie sales vaardigheden besproken. Ik heb mezelf nog niet eerder zo hoeven verkopen, dus loop ik vast op voorbereiding! Er staan wel een aantal waardes beschreven, maar ik loop vast op vertaling naar voorbeelden. En wat zijn nou precies sales vaardigheden? Heeft iemand voorbeelden?

Help!



Ter informatie, binnen de rol wordt het volgende verwacht:
- Nieuwe, commerciële kansen identificeren en kapitaliseren.
- Netwerken en interactie met senior level prospects en accounts uit diverse industriën.
- Beurzen en evenementen.
- Verbeteren van kennis van de markt (diepte).
- Implementatie van nieuwe acquisities.

Ze zoeken naar (buiten ervaring):
- Commerciële instelling
- iemand die makkelijk kansen identificeert
- iemand met oog voor markt trends
- career focus
- integer
- iemand die service naar klanten hoog in het vaandel heeft
- iemand die streeft naar excellence.
L2014 & H2017
<<

Anoniem198

Bericht 24 Jul 2015 11:40

Re: Sollicitatie voor verkooprol - help!

Ik weet niet of ik je vraag goed begrijp maar volgens mij is 1 van de belangrijkste vaardigheden van een sales functie iemand kunnen overtuigen. Daarnaast een goede presentatie kunnen neerzetten en lichaamstaal kunnen lezen.

Van welke waardes moet je voorbeelden hebben?
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 24 Jul 2015 13:21

Re: Sollicitatie voor verkooprol - help!

Ze hebben niet gezegd welke vaardigheden die ze willen bespreken dus ik zoek zoveel mogelijk voorbeelden. Ik vind het moeilijk om woordelijk te vertalen wie ik ben, waarom ik de rol zou moeten krijgen.

Ik ben bijvoorbeeld echt heel erg klantgericht, maar waaruit blijkt dat?

Ik voer vrij makkelijk een gesprek, nou ja dat zal uit het gesprek blijken. Maar waar haal ik een situationeel voorbeeld vandaan? Of hoe leg ik het uit?

Eigenlijk alle sollicitatie ervaringen voor dergelijke functies zijn nuttig.
L2014 & H2017
<<

Anoniem119

Bericht 24 Jul 2015 13:43

Re: Sollicitatie voor verkooprol - help!

mzcharlotte schreef:Ze hebben niet gezegd welke vaardigheden die ze willen bespreken dus ik zoek zoveel mogelijk voorbeelden. Ik vind het moeilijk om woordelijk te vertalen wie ik ben, waarom ik de rol zou moeten krijgen.

Ik ben bijvoorbeeld echt heel erg klantgericht, maar waaruit blijkt dat?

Ik voer vrij makkelijk een gesprek, nou ja dat zal uit het gesprek blijken. Maar waar haal ik een situationeel voorbeeld vandaan? Of hoe leg ik het uit?

Eigenlijk alle sollicitatie ervaringen voor dergelijke functies zijn nuttig.



Heb je nu een dergelijke functie, of ooit gehad? Dat maakt het natuurlijk een stuk makkelijker.

Ik dacht van te voren nooit dat ik goed in sales zou zijn, maar dat blijkt toch zo te zijn. Ik ben misschien geen snelle verkoper (dat beeld heb je al snel van een 'sales-tijger'), maar ik ben juist heel zorgzaam en emphatisch en weet mensen daar juist mee te overtuigen. Voorbeeldje vanuit mijn werk: Iemand wil een ticket boeken maar heeft vliegangst. Ik zoek naar de snelste route, met zo min mogelijk overstappen en leg uit waarom ik dat heb gevonden. Zo iemand zal dan sneller dat bij mij boeken omdat ik er iets persoonlijks in leg, dan louter naar de prijs te kijken. Dat is ook klantgerichtheid en een verkooptechniek. Dat werkt voor mij zelfs best heel goed, kreeg ik van de week nog op m'n functioneringsgesprek te horen. Ik verkoop goed, zonder dat ik echt 'vlotte' praatjes heb.

Zoiets kan jij wellicht ook gebruiken uit je huidige of vorige banen.

Ik heb net ook een sollicitatiegesprek gehad waarin ik mijn verkoop talent moest laten zien en heb als tactiek iets heel beeldends omschreven, het product echt laten 'ervaren' in mijn woorden. Dat vonden ze ook heel goed.

Geen idee of je hier wat aan hebt hoor, maar misschien helpt het je een endje op weg om te bedenken wat je eigen kwaliteiten zijn en dat te verwoorden naar voorbeelden.
<<

Anoniem198

Bericht 24 Jul 2015 15:20

Re: Sollicitatie voor verkooprol - help!

Ik vind mezelf ook klantgericht als ik dat zou moeten toelichten dan zou ik zeggen dat ik klanten altijd binnen 24 uur reactie geef ook al heb ik geen antwoord wel iets laten weten (tenzij het weekend is oid natuurlijk),niet altijd in het bedrijfsbelang handelen maar naar de lange termijn relatie met deze klant kijken.
Voorbeeld: ik geef de klant nu 2% meer korting waardoor ik minder marge maak maar een volgende keer geef ik ze wat minder korting wat dit weer recht trekt.
<<

Anoniem222

Bericht 24 Jul 2015 15:27

Re: Sollicitatie voor verkooprol - help!

Goed is om in ieder geval te bedenken wát commercialiteit en klantgerichtheid voor jou inhouden.
Ze zeggen in de omschrijving eigenlijk al wat ze belangrijk vinden daarin:
Het zien en benutten van kansen.
Dus bedenk een voorbeeld, het liefst een waarin je zelf een contact hebt gelegd en daar een kans hebt gezien en benut. Voorbeelden uit het verleden zijn voor mij altijd heel overtuigend en zeggen veel over de kandidaat waar ik als corporate recruiter gesprekken mee voer.

Klantgerichtheid, wat is dat voor jou? Ik vind klantgerichtheid bijvoorbeeld: je echt in kunnen leven in je klant, doorvragen en daarmee de oorzaak achter de behoefte vinden. Want wellicht blijkt dan dat ze oorzaak een andere oplossing vraagt dan de behoefte van de klant in eerste instantie doet denken. Daarnaast denk ik dat het ook heel belangrijk is dat je ook kunt zeggen als iets wat een klant wil géén goed idee is en met een betere oplossing komen.

Ik vraag voor een commerciële rol meestal drie competenties uit: commercialiteit, klantgerichtheid en stressbestendigheid. En ik voer mijn selectiegesprwkken altijd dmv de Starr methode. Maar dat zal wellicht in een eerste oriënterend gesprek nog niet aan de orde zijn.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 25 Jul 2015 09:55

Re: Sollicitatie voor verkooprol - help!

Bedankt voor de tips! Echt hele waardevolle input. Ik vind verkopen zelf ook niet meer als een tijger erop afgaan. Het gaat meer om de redenen dat men wilt kopen en daarop anticiperen. Mijn collega's hebben er een houtje van om binnen te zeilen met een presentatie over wat we allemaal kunnen, terwijl het te meer een reden is om te vragen waar er behoefte aan is.

Ik vind het zo spannend! Meer ervaringen en tips zijn en blijven welkom!
L2014 & H2017

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers