Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Tics bij kinderen

<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 23 Jul 2015 19:57

Tics bij kinderen

Vanavond viel het me op dat N. een soort tic heeft. Ze haalt om de zoveel seconden haar schouders op, twee keer snel achter elkaar. Ik heb haar er niet op gewezen hoor, ze kan er tenslotte niks aan doen. Maar ben toch wel benieuwd waar dit vandaan komt. Iemand die hier wat meer over weet? Nog meer kinderen hier met een 'tic'?
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 23 Jul 2015 20:35

Re: Tics bij kinderen

Mijn nichtje heeft dit, en bij haar is het toch echt Gilles de La Tourette...zij heeft het pas sinds haar puberteit eigenlijk, mijn andere nichtje (haar zus) heeft het al sinds ze een kleuter was. Zij heeft nu ook vocale tics (alleen kuchen, gelukkig).

Zeker de schouder ophalen is wel een typische Gilles de la Tourette tic...
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem171

Bericht 23 Jul 2015 20:41

Re: Tics bij kinderen

Heel veel kinderen hebben tijdelijk tics zoals met hun ogen knipperen.

Ik zou het in de gaten houden hoelang de 'tic' aanhoudt.
<<

Jelin

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 916

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 23 Jul 2015 20:45

Re: Tics bij kinderen

Mijn oudste flappert met haar handen als ze blij is. Heeft ze al van haar 1 jaar ongeveer.
J: 2 maart 2008
A: 5 maart 2013
<<

Mickey

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1533

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:20

Bericht 23 Jul 2015 21:13

Re: Tics bij kinderen

Mijn oudste likt steeds langs zijn mond, met als gevolg dat hij schrale plekjes heeft rondom.. Op vakantie deed hij het een stuk minder en waren de plekjes weg, maar we waren nog geen 2 dagen thuis, of ze zaten er weer :nopompom:
07.12.2011
11.12.2014
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 23 Jul 2015 21:24

Re: Tics bij kinderen

Mijn oudste broertje had vroeger tics. Meestal eentje tegelijk en na een tijdje verdween die en kwam er weer wat anders voor in de plaats. Bij hem was het waarschijnlijk gewoon een soort 'fase', op een gegeven moment had hij het niet meer. Waren meestal ook geen heel hinderlijke dingen die tics van hem, net zoals het schouderophalen wat ik hier lees. Hij deed geloof ik op een bepaalde manier knipperen met zijn ogen, op een bepaalde manier over de stoep lopen, dat soort dingetjes. Hij heeft er niks aan 'overgehouden' dus het kan ook onschuldig zijn, de suggestie Gilles de la Tourette vind ik ook wel meteen een beetje heftig. Tuurlijk, die mensen hebben ook tics, dus het kan wel, maar bij één onschuldige tic zou ik daar zelf niet meteen bang voor zijn.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 23 Jul 2015 21:38

Re: Tics bij kinderen

Gilles de la Tourette vind ik ook wel wat voorbarig. Het is de eerste keer dat het me opgevallen is en het gaat nog maar om één tic. Voordat dat als diagnose gesteld kan worden ben je wel een flinke tijd en tics verder denk ik. Maar het is zeker wel een essentieel onderdeel van Tourette zoals Leaf aangeeft.

Ik houd het sowieso in de gaten, lees dat het bij kinderen veel voorkomt.
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 23 Jul 2015 21:42

Re: Tics bij kinderen

Ik had het ook, op mij n 16e diagnose Gilles de la tourette gehad. Slik nu sinds die tijd ook medicijnen, ben nu 28.
<<

Anoniem156

Bericht 23 Jul 2015 21:46

Re: Tics bij kinderen

Ik heb als kind lang de tic gehad om met m'n onderkaak van links naar rechts te gaan, nogal vaag omschreven haha. Ik doe het nog weleens maar het ziet er echt belachelijk uit dus ik doe het niet veel meer, maar soms voel ik die drang nog wel.
Ook heb ik een poosje gehad dat ik de Rrrrrrrr heel nadrukkelijk uitsprak.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 23 Jul 2015 21:49

Re: Tics bij kinderen

Vervelend voor je Biechtje. Ik neem alleen niet aan dat je die diagnose hebt gekregen na enkel het ophalen van je schouders? Het is hier bij mijn dochter nog helemaal niet van toepassing of het wel/niet Tourette is. Het is een tic, vaak ook zenuwtrekje genoemd, maar meer (nog) niet. Er zullen ongetwijfeld meer kinderen zijn die periodes hebben van bepaalde trekjes, ben gewoon benieuwd hoe lang zoiets aan kan houden, hoe je er het beste mee om kan gaan, etc.

Oh, je mag hier alleen niet reageren onder het biechtaccount. Of misschien was je nog niet uitgelogd als Biechtje?
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 23 Jul 2015 21:51

Re: Tics bij kinderen

Heb het veranderd :-) ging mis. Het begon met keelschrapen. Dat heb ik een jaar ofzo gedaan. Afgewisseld met schouders ophalen, kuchen, ogen draaien, dingen aanraken en 'stopwoordjes'.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 23 Jul 2015 21:54

Re: Tics bij kinderen

Het is ook een erfelijkheids-dingetje, mijn vader had vroeger ook tics als in met zijn ogen knipperen etc. Wij hebben nergens last van verder, maar de kinderen van zijn zusje dus allebei wel. Ik geloof dat ze er soms nog overheen kunnen groeien? Niet helemaal zeker van hoor. Mijn oudste nichtje knipperde ook veel met haar ogen, schouder ophalen en nu dus dat kuchen (ze is nu 20). Mijn jongste nichtje trekt haar neus op en haalt haar schouder op. Zij is er nu voor in therapie blijkbaar...
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 23 Jul 2015 21:59

Re: Tics bij kinderen

Heb je het nu wel redelijk onder controle Jilke? Lijkt me zo moeilijk..

Ik houd het sowieso in de gaten hoor. Vandaag is pas dag 1, misschien is het morgen weer weg of is het iets stress gerelateerd, geen idee. We gaan het wel zien.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:55

Bericht 23 Jul 2015 22:01

Re: Tics bij kinderen

Oh, mijn zusje had het vroeger overigens ook. Ene keer een kuch, andere keer een trekje met haar mond, dan weer met haar ene schouder. Elke paar maanden iets anders een tijdlang. Nu nergens last van.

Maar volgens mij hebben heel veel mensen 'trekjes' die ongemerkt gaan. Zodra het echt obsessief en dwangmatig gaat worden, wordt het serieuzer.
<<

Anoniem127

Bericht 23 Jul 2015 22:03

Re: Tics bij kinderen

Zou me er niet druk om maken, kinderen hebben zo vaak bepaalde tics / afwijkingen. Vaak maken kinderen ook een bepaalde dwangmatige fase door waarin ze dingen controleren of ze zien dingen die er niet zijn enzovoorts. Zijn allemaal fases en het gaat vanzelf weer over in veruit de meeste gevallen.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 23 Jul 2015 22:24

Re: Tics bij kinderen

Ik herken het eigenlijk niet, ook niet bij kleuters in de klas moet ik zeggen. Maar je hoort er wel vaker over, een van die dochters van onze koning had er toch ook '' last'' van.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 23 Jul 2015 22:28

Re: Tics bij kinderen

Ik heb het redelijk onder controle ja. Ene periode is het erger dan andere, is goed te handelen. Al blijft het uiteraard vervelend.
<<

Anoniem123

Bericht 24 Jul 2015 07:57

Re: Tics bij kinderen

Mijn zoon heeft ook vaak bepaalde tics. Elke keer weer iets anders en na een tijdje is het over.
Zo heeft hij een tijdje met zijn ogen geknipperd, bepaalde geluidjes maken bij het tv kijken, met zijn hand tegen zijn neus wrijven, neus ophalen, met zijn tong over zijn lippen etc.
Het viel en valt ons op, maar het is maar tijdelijk. Zolang hij er zelf geen last van heeft doen we er niets aan. We benoemen het ook niet.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7297

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 24 Jul 2015 10:35

Re: Tics bij kinderen

Tics schijnen best vaak voor te komen bij kinderen en dan vanzelf weer over te gaan. De middelste zoon van mijn man had toen hij kleiner was een tik met zijn ogen, die kneep hij dan een aantal keer achter elkaar stevig dicht.
Maar toen hij ouder werd is die tik vanzelf weer verdwenen. Het heeft jaren geduurd.
<<

Sucre

Kwebbel

Berichten: 340

Geregistreerd: 02 Mei 2015 09:40

Bericht 24 Jul 2015 13:05

Re: Tics bij kinderen

Parisienne schreef:Gilles de la Tourette vind ik ook wel wat voorbarig. Het is de eerste keer dat het me opgevallen is en het gaat nog maar om één tic. Voordat dat als diagnose gesteld kan worden ben je wel een flinke tijd en tics verder denk ik. Maar het is zeker wel een essentieel onderdeel van Tourette zoals Leaf aangeeft.

Ik houd het sowieso in de gaten, lees dat het bij kinderen veel voorkomt.


Die diagnose wordt inderdaad niet zomaar gesteld, daarvoor moet je zowel vocale als motorische tics hebben over een langere periode. Bij veel kinderen gaat het ook weer voorbij.
<<

Anoniem287

Bericht 24 Jul 2015 23:46

Re: Tics bij kinderen

weg
Laatst gewijzigd door Anoniem287 op 29 Jul 2015 23:27, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem119

Bericht 25 Jul 2015 08:33

Re: Tics bij kinderen

Lynn schreef:Mijn oudste flappert met haar handen als ze blij is. Heeft ze al van haar 1 jaar ongeveer.


Dit doe ik nog steeds eigenlijk. Nooit gezien als tic. Ik wapper of draai altijd met mn handen als ik blij ben. Mn zus deed dat vroeger ook.
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 25 Jul 2015 14:37

Re: Tics bij kinderen

Valt nagels bijten ook onder tics hebben?
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 25 Jul 2015 15:26

Re: Tics bij kinderen

fashionmommy schreef:Valt nagels bijten ook onder tics hebben?


Nee, vind ik niet.
<<

Jilke

Kwebbel

Berichten: 261

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:26

Bericht 25 Jul 2015 18:28

Re: Tics bij kinderen

Nee dat is dwangmatig gedrag

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Taeda