Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Amandelen verwijderen als volwassene

<<

Anoniem130

Bericht 19 Nov 2015 00:34

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Heel veel sterkte! En echt, hoe uitzichtloos het kan voelen je knapt echt weer snel op!
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 19 Nov 2015 09:01

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik at ook gewoon 'prakkie' alleen dan goed afgekoeld, en goed geprakt. En afgekoelde soep en bouillon (niet als in koud natuurlijk, das niet te vreten).
<<

Anoniem130

Bericht 19 Nov 2015 10:40

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Nee inderdaad je kunt lauw/matig warm alles gewoon eten, ik voelde gewoon met mijn vinger aan mijn eigen eten. :smile:
<<

smurfie

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 94

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:57

Bericht 20 Nov 2015 16:55

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

bij mijn zijn in 2008 (toen 23) mn keelamandelen verwijderd. Ze waren niet ontstoken maar wel heel groot waardoor ik veel last van ontstoken holtes had.
Ik ben op dinsdag geopereerd en moest een nachtje blijven.
Na de operatie wel wat pijn maar kreeg via het infuus een soort vloeibare paracetamol en dat was voor mij genoeg.
de pijn was te doen, veel ijsjes eten en had een thermoskan ijskoude limonade gekregen van de verpleging.
's avonds mocht het infuus eruit mits ik dan paracetamol zetpillen zou nemen, dit wilde ik niet dus 2 paracetamol geslikt (verpleegster verbaasd dat ik ze zo door slikte)
Eenmaal thuis al snel opknappen heen. Had sterke paracetamol en diclofenac mee gekregen.
Op vrijdag at ik weer gewoon warm en op zaterdag ging ik alweer de deur uit voor een boodschapje in de supermarkt vlak bij huis.
Ben op advies van de kno arts twee weken thuis gebleven, ik werk in de kinderopvang en moet dus veel tillen en dat raden ze me af.
Afbeelding
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 25 Nov 2015 16:10

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Dat klinkt dus wel aardig smurfie! Ik hoop dat het me mee zal vallen, maar ik vrees toch dat het op z'n zachtst gezegd geen pretje zal worden. En ik zie ook op tegen de narcose, vind het zo'n naar idee dat je platgespoten wordt en niet meer bij kennis bent. Aan de andere kant is dit ook niet echt een ingreep waarbij je wakker wilt zijn, maar toch.

Ik moet het vrijdag maar over me heen laten komen, we zullen het zien. Ik ben wel echt bang dat ik moet overgeven (daar heb ik sowieso een fobie voor) en dan icm die verse wonden in je keel.. Maar ook dat heb je niet in de hand. De vriezer zit in elk geval vol met ijsjes, ik ga nog ijsblokjes maken, heb drinkontbijt gekocht, bouillonpoeder heb ik in huis. Dus voor zover mogelijk heb ik wel vast genoeg in huis om in elk geval vloeibaar wat naar binnen te krijgen.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 26 Nov 2015 12:15

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Aargh! Operatie heb ik net afgezegd, nu weer in de stress wachten op een nieuwe datum. Maar de jongste is flink ziek, en hij is nooit 'normaal' ziek, negen van de tien keer moeten we langs de kinderarts of eindigt het met een opname. Dus uit voorzorg toch maar afgezegd, wil er wel voor hem kunnen zijn. En omdat hij ook spuugt en diarree heeft ben ik ook bang dat ik besmet word en straks net geopereerd ben en buikgriep heb. Kan ook zijn dat hij weer zo ziek is van z'n luchtwegen dat hij gaat spugen (is eerder gebeurd en z'n luchtwegen spelen ook nu flink op) maar wil voor ons beiden geen risico nemen.Nu kan hij in elk geval gewoon thuis blijven (anders was hij bij papa, maar die werkt ook dus moet ook soms naar oppas) zonder gesleep, kan ik gewoon voor hem zorgen.

Knijp hem alleen wel, de KNO arts zag mijn amandelen na het laatste incident met ziekenhuisopname als een soort tikkende tijdbom, dus ik hoop heel hard dat ze rustig blijven tot de nieuwe datum!

Nou, het begint hier wel mijn dagboek te lijken, sorry daarvoor. Voor wie geïnteresseerd is meld ik me nog wel als ik weer aan de beurt ben, wie weet heeft iemand nog wat aan mijn ervaring straks.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 27 Nov 2015 13:43

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Wat vervelend Hippie.. Ik hoop dat het meevalt met je zoon en dat er snel een nieuwe datum komt
<<

Jennifer

Noob

Berichten: 1

Geregistreerd: 21 Sep 2021 16:05

Bericht 21 Sep 2021 16:10

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Hallo allemaal!

Ik ben Jennifer en ben 14 dagen geleden geopereerd. Na de operatie was er te veel bloed in mijn maag waardoor ik veel moest kotsen. Hierdoor heb ik op dag 9 bloeding op gelopen en moest die dicht gebrand worden. Nu ben ik 14 dagen verder en eet ik nog steeds alleen soep, omdat mijn wond nog niet geheeld is. Iemand ervaring hiermee? Mijn geduld raakt namelijk zo op… heb zon zin in pizza en patat etc… :) Misschien dat iemand weet hoelang ik nog ongeveer zal moeten wachten?
<<

Kees

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8164

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:36

Bericht 21 Sep 2021 16:54

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik zou er mee naar de dokter gaan. Ik had ook veel te lang last en er bleek iets te zijn aangegroeid ofzo. Dat hebben ze weggehaald en toen was met een dag alle last over.
30-04-2017
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 21 Sep 2021 17:06

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Je bent nu dus 5 dagen verder sinds die bloeding en branden? Heb je nog andere klachten? Hoe is het qua pijn en koorts? Als het echt alleen om het eten/slikken gaat, dan vind ik dat niet gek dat dat nu niet lukt. Ik heb ook wel een week of 3 echt niet anders dan vloeibaar kunnen eten. Maar het moet nu wel langzaam aan beter gaan. Als je het idee hebt dat je eerder achteruit kachelt zou ik ook even contact opnemen weer.

Sterkte! Ik vond het ook echt een helse ingreep en ben best lang uit de running geweest. Maar nog steeds geen spijt van!
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 21 Sep 2021 20:43

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Mijn vriend zijn keelamandelen (en tongamandelen, huig en nog ander weefsel) is een paar maanden geleden ook verwijderd en het duurde bij hem ook wel een paar weken voordat hij weer fatsoenlijk kon eten. En dat zonder verdere complicaties eigenlijk.
Hij is nu enorm blij met het resultaat, maar als hij het van te voren allemaal had geweten, had hij het misschien wel niet gedaan. Hij heeft echt enorm veel pijn gehad weken lang.
10.04.17
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 500

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 23 Nov 2022 20:11

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik up deze even. Ik heb niet alles gelezen, maar voor wie dit hebben laten doen als volwassene; hebben jullie spijt of is het een goede keus geweest?

Ik ben doorverwezen naar de KNO. Heb echt heel vaak keelontstekingen, dit jaar al 5 keer, en de huisarts gaf aan na te denken om ze toch te laten verwijderen. Is een pittige ingreep begrijp ik, maar iedere paar maanden een ontsteking is ook erg pijnlijk. Dus neig toch naar verwijderen. Alleen, hoe ga ik dat doen met eens dreumes om me heen? Ik heb een man uiteraard die me wat kan ontzien, maar die werkt ook gewoon. Opa’s en oma’s zijn er ook, net als opvang. Maar toch. Vind dat altijd zo lastig als moeder, dan ‘mag’ je niet ziek zijn of zo.
<<

Whatever

Major Yipyapper

Berichten: 5458

Geregistreerd: 22 Feb 2016 13:09

Bericht 23 Nov 2022 20:15

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik vond het het absoluut waard en ik heb echt flink last gehad van de ingreep. Was echt wel 3/4 weken uit de running. Maar desondanks alsnog enorm de moeite waard. Het was toen eenmalig en sindsdien bijna nooit meer keelontsteking en zeker niet meer zo heftig. Heb het al dubbel en dwars terugverdiend denk ik qua minder ziektedagen.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 23 Nov 2022 22:12

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Bij mij is het heel soepel verlopen dus dat scheelt wel. Maar ongelooflijk blij mee en geen moment spijt van gehad. Geen keelontstekingen etc meer gehad.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25108

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 23 Nov 2022 22:23

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Hier hetzelfde als bij Siem, het is even kut, maar ben zo blij dat ik het gedaan heb destijds! Nooit meer keelontsteking gehad.
❤ 7 juni 2018
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 500

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 24 Nov 2022 09:27

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Fijn, jullie verhalen. Vooral van het erna geen keelontstekingen meer hebben gehad. Dat zou heel fijn zijn!
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4569

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:35

Bericht 24 Nov 2022 09:48

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Mag ik vragen hoe lang jullie ongeveer uit de running waren? Mijn man moet zijn amandelen ook laten knippen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 24 Nov 2022 14:30

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik zie dat ik hier destijds ook wat vragen over had. Inmiddels zijn ze er al lang uit hier. Zeker geen spijt van gehad.

Ik zag wel tegen het herstel op, maar het is me alles meegevallen. Icm een klein kind thuis lijkt het me wel wat pittiger, ik had het geluk dat ik in het begin wat hulp had zodat de oudste naar school gebracht kon worden en de jongste ook werd verzorgd (hij was toen bijna 2). De eerste dagen had ik de meeste pijn, kon minder eten wat je ook wat slapjes maakt en ik was best gaar. Maar daarna ging het al snel beter. Zou wel proberen hulp te regelen waar mogelijk voor minimaal de eerste dagen, dat scheelt echt zodat je rustig aan kunt doen. Meer dan een paar dagen was hier niet nodig, de oudste is wat langer nog naar school gebracht door oma, maar de jongste had ik na een aantal dagen gewoon hele dagen thuis. Deed overdag samen met hem een dutje en in de avond vroeg naar bed. En had wel hulp achter de hand voor het geval het nodig was, en mijn moeder kookte bijvoorbeeld vaak voor ons.

Spijt heb ik niet van de ingreep, al valt het uiteindelijke resultaat wel wat tegen. Ik heb nog steeds geregeld keelontsteking, is alleen wat minder heftig dus dat scheelt ook al. En ze moesten er bij mij uit omdat ik een keer een hele erge ontsteking had die uitliep op sepsis en dat ging bijna mis. Dat heb ik niet meer gehad dus in die zin ben ik er ook blij mee, al komt zoiets gelukkig sowieso niet zo vaak voor.

Qua herstel denk ik dat de eerste week het heftigste was en ik toen ook echt wel rustiger aan deed en heel rustig moest opbouwen met eten. Met een dag of 10 was het wel zo ongeveer achter de rug allemaal en kon ik weer volledig normaal eten en functioneren. Het viel mij erg mee, had qua pijn veel erger verwacht. Het deed wel pijn overigens, maar vergeleken met mijn ergste keelontsteking was dit niet veel erger.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12141

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 24 Nov 2022 20:50

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

hier ook geen spijt van gehad, daarna nooit meer een keelontsteking gehad

volgens mij heb ik 3 weken thuis gezeten. Eerste 10 dagen in het ergste
Afbeelding
<<

GeKKiE

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4997

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:30

Bericht 24 Nov 2022 22:45

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Bij mij zijn ze 3 jaar geleden verwijderd.
Had elk jaar wel zeker 3 keer keelontsteking en nu nooit meer. Sowieso amper nog een verkoudheid.
Dus echt een hele goede keuze.
Al was er weinig keuze, want mijn laatste keelontsteking veroorzaakte een streptokokken bacterie die op mijn nieren sloeg.
Was doodziek en lag 2 weken in het ziekenhuis met een hele lage nierfunctie.
Weg met die keelamandelen.
De operatie was hel, maar dat kwam doordat het bleef bloeden en ik einde van de dag terug naar de ok moest.
Slecht voorbeeld dus.
Maar zeker doen!!!
<<

Framboos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1810

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:13

Bericht 25 Nov 2022 13:49

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik heb ze 5 jaar geleden laten verwijderen en het was het zeker waard. Had heel veel last van keelontstekingen die ook enorm pijnlijk waren dus vond de ingreep uiteindelijk relatief meevallen. Tuurlijk doet het zeer, maar had echt horror verhalen gehoord dus viel mij in die zin echt mee. Ik moest een nacht blijven en heb toen echt elke uur mijn wekker gezet om een slokje te drinken. Vooral je keel goed ‘nat’ houden helpt tegen de pijn en kans op nabloeding. Ik at de volgende dag alweer wat vaster eten en dat ging prima.

Ik had alleen wat pech dat ik de pijnstillers na een week nog niet kon afbouwen en kreeg toen na overleg een AB kuur, want had mogelijk een infectie, daarna ging het snel beter met de pijn.

Mijn kinderen zijn in de eerste week wel een dag extra naar het kdv gegaan en in de eerste week is de oudste (toen bijna 4, jongste was net een half jaar) nog een dagje naar opa en oma gegaan. Verder waren ze gewoon thuis en hielp mijn man, maar volgens mij kon ik wel al weer redelijk snel de zorg voor hun doen.

Ik heb sindsdien geen keelontstekingen meer gehad, zoals voorheen. M’n keel blijft wel een zwakke plek, maar voelt dan gewoon wat geïrriteerd en soms wat rood maar nooit meer zoals het ooit was. Zo blij mee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Jan 2023 10:25

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik heb een best wel moeilijk te behandelen peritonsillair abces gehad afgelopen week. Daarbij heb ik elk jaar wel een flinke keelontsteking. Ik heb 2 kno-artsen gesproken en een zegt advies amandelen verwijderen en de andere zegt dat het niet hoeft volgens de richtlijnen maar dat het wel mag. Volgens haar zal de pijn ook meevallen omdat de pijn van een abces erger is. Ergens denk ik:hup verwijderen maar! Dan heb ik niet elk jaar een flinke keelontsteking en hopelijk nooit meer een abces. Maar ik zit te googelen op ervaringen en lees echt de meest verschrikkelijke dingen, ik word er echt bang van. En heb natuurlijk ook helemaal geen zin meer in pijn en ziek zijn na deze ervaring. Plus ik zadel mijn gezin en werk hier ook weer mee op. Het voelt een beetje alsof ik zelf kies voor heel veel pijn lijden.
<<

Auxo

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 500

Geregistreerd: 28 Jun 2022 11:22

Bericht 24 Jan 2023 11:29

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik zat met hetzelfde dilemma Lot, heb ook meerdere keren per jaar flinke keelontsteking, afgelopen jaar 5(!).
Ik heb besloten het wel te gaan doen. Ik heb volgens de KNO chronische keelontsteking, wist niet dat dat bestond, en hij denkt dat ik er veel baat bij hem. Hij gaf wel aan dat het herstel pittig kan zijn, maar ik heb liever een tijdje (veel) pijn en daarna hopelijk nooit meer dan zo vaak per jaar een flinke keelontsteking. Ik sta dus inmiddels op de wachtlijst voor de operatie.
<<

Saga

Major Yipyapper

Berichten: 5361

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:12

Bericht 24 Jan 2023 12:20

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik kom net bij de KNO arts vandaan en die van mij moeten er helaas ook uit. Binnen nu en 2 maanden ergens ben ik aan de beurt. Ik zie er nou al tegenop.
10.04.17
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5486

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 24 Jan 2023 12:30

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Poe ik ook! Krijg er echt een vervelend en angstig gevoel van. Sowieso zit ik nog in m’n nog-niet-helemaal-beter-periode dus ben ook wat labieler denk ik.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers