Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Amandelen verwijderen als volwassene

<<

Theezakje13

Noob

Berichten: 41

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:58

Bericht 07 Aug 2015 20:17

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Hij heeft dit jaar nu 5 keelontstekingen gehad waarvan 3 erg kort op elkaar. . Daarbij was hij elke keer flink ziek dus het wordt tijd lijkt me.
Hopelijk blijft jou herstel voorspoedig verlopen!
2011 - 2013
<<

Anoniem130

Bericht 27 Aug 2015 18:17

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik heb dinsdag een afspraak bij de kno en dan waarschijnlijk gelijk OK plannen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 27 Aug 2015 18:21

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Hoe is het herstel gegaan Mardie?

En sterkte Whatever!
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 16 Sep 2015 10:07

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik up deze even. Lig nu sinds zaterdag in het ziekenhuis met een compleet uit de hand gelopen keelontsteking. Helaas nog steeds niet duidelijk of het een virus of bacterie is, maar uit voorzorg stoppen ze me helemaal vol met antibiotica (ik was namelijk zo ziek dat ze dachten aan hersenvliesontsteking of bloedvergiftiging). Mag naar verwachting ook niet eerder dan vrijdag naar huis omdat ik ondanks alle medicijnen maar koorts blijf houden.

Maar daarna, als de boel dan even rustig is, is de kans heel groot dat m'n amandelen eruit moeten. Doodeng vind ik nog steeds, maar ik ben ze nu echt liever kwijt dan rijk (was van de week namelijk zelfs in 'shock' met een gevaarlijk lage bloeddruk en torenhoge hartslag, dus weg met die rotdingen). Zijn er hier nog nieuwe ervaringen bij gekomen?

En hoe zit het qua herstel, ik ben alleen met twee jonge kinderen, dus zal in elk geval voor het begin even wat hulp moeten regelen. Wanneer kan je je gemiddeld weer een beetje zelf redden in huis? En iemand ervaring met laserverwijdering? Las dat dit op kleine schaal gebeurt in Den Haag en het schijnt al met al minder pijnlijk te zijn en een sneller herstel. Dus ik overweeg om te vragen of ik daar voor in aanmerking kom.
<<

Anoniem130

Bericht 16 Sep 2015 12:43

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik zit er nu middenin, ze zijn maandagochtend verwijderd. Tot nu toe is het iedere dag een beetje beroerder en dan heb ik twee nachten nauwelijks geslapen en sowieso ieder half uur wel gedronken (overdag natuurlijk veel vaker). Mijn keel is mega dik, ook vanaf buiten te zien al dus kan me wel indenken dat ik er binnen niets doorheen krijg. Continu ijswater drinken en goed mijn paracetamol nemen. Heb ook tramadol maar eigenlijk helpt dat nauwelijks. Het doet gemeen zeer en ik begin te merken dat ik zondagavond voor het laatst wat substantieel gegeten heb. Ik kan best een beetje voor mezelf zorgen met een douche op langzaam tempo of waterijsje uit de vriezer halen (of zoals gisteren een roereitje maken - lukt nu helaas niet meer ga nu bouillon proberen), maar ik moet er niet aan denken om boodschappen te moeten doen of voor kinderen te moeten zorgen eigenlijk. Ik zit vooral heel stil op de bank slokjes water te drinken, want bewegen/slikken/praten doet de pijn sterk toenemen.
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 16 Sep 2015 13:05, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem130

Bericht 16 Sep 2015 12:48

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Wat betreft de laser behandeling in Den Haag heb ik inderdaad gehoord dat dat veel sneller herstel is. Wel heb ik meermaals gehoord dat ze daarna teruggekomen zijn, ook wel bij kno coschap gezien dat mensen terugkwamen na laserbehandeling met restjes waar ze klachten van hielden of tonsillen die weer uitgroeien. Er blijven toch vaker resten achter dan bij gewoon handmatig chirurgisch ingrijpen, dus dat zou ik wel in overweging nemen.
Laatst gewijzigd door Anoniem130 op 16 Sep 2015 20:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10389

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 16 Sep 2015 19:48

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Klinkt heeeel shit!
Beterschap allebei. Doe rustig aan.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 16 Sep 2015 19:49

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Oei, dat klinkt heel pijnlijk whatever! Sterkte nog en hopelijk gaat het snel de goede kant op! Die ijsjes en ijswater zijn wel heel fijn vond ik afgelopen dagen.

Al ben ik nu minder bang door slechte verhalen dan ik voor deze ziekenhuiservaring was, mijn eerste dagen hier klinken exact als jouw verhaal whatever, alleen dan nog met de amandelen in mijn mond. Plus in het begin braken, hele hoge koorts, lage bloeddruk, hele hoge hartslag, oncontroleerbaar schudden van de koude rillingen en ga zo maar door :nopompom: Zaterdag kon ik niets eten, en aan het eind van de dag wel begonnen met ijswater en een raketje. Zondag ook veel ijswater en een paar raketjes en qua eten alleen een klein bakje vla over de hele dag. Maandag alleen de hoofdmaaltijden een vloeibaar iets genomen zoals pap, vla, yoghurt en tussendoor alleen ijswater of een raketje. Pas sinds gisteren wat kleine vaste dingen kunnen eten en vandaag wel weer redelijk normaal. Dus als ze ze er nou uit hadden kunnen halen had het qua pijn misschien niet eens verschil gemaakt, de eerste twee nachten ook niet kunnen slapen ervan en inmiddels gelukkig weer wel. Maar het was niet slim om ze er nu ook gelijk uit te halen, toen de arts uitlegde waarom snapte ik dat ook wel.

Ik weet ook niet of ik in aanmerking kom voor laseren, en ik twijfel ook of ik het zou willen. Lijkt me fijn om minder pijn te hebben en dat het dan ook helpt, maar als je later toch nog een gewone operatie moet omdat het onvoldoende helpt dan is dat wel zuur. Of zou zo'n operatie wellicht dan weer net iets beter te doen zijn omdat het meeste al weg is gehaald? Tenzij ze weer aangroeien, wist niet eens dat dat kom bij keelamandelen, weer wat geleerd!
<<

Anoniem130

Bericht 18 Sep 2015 09:22

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Naja ze kunnen niet zozeer aangroeien, maar als ze niet volledig verwijderd zijn kun je van de restjes last blijven houden en nog steeds veel en heftig keelontsteking hebben. En het weefsel kan weer groter worden: prolifereren, die cellen gaan weer vermeerderen en je klieren vergroten, dat is de normale reactie van lymfoid weefsel op ontsteking en als je dan weer meerdere ontstekingen hebt kunnen ze chronisch weer groter worden en blijven.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 18 Sep 2015 09:48

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Hmmmm.. Dat klinkt toch wel alsof de klassieke operatie wel het beste is als je de meeste zekerheid wilt. Was ik eigenlijk ook wel bang voor, laseren lijkt me wat fijner qua pijn en herstel, maar stel dat je dan alsnog problemen met de restjes krijgt.. Ik denk dat ik na deze hele ervaring toch maar gelijk alles weg wil hebben.

Hoe gaat het nu met je whatever? Al een beetje kunnen eten?

Ik ben inmiddels weer thuis (mocht woensdagavond al weg, yes!) en ben vooral nog vreselijk moe en slap, de pijn is nagenoeg weg nu. Denk nog even een paar dagen rustig aan en een beetje aansterken en dan gaat het wel weer. Ik krijg nog een telefonisch consult met de internist (nog niet alle kweken waren binnen bij ontslag) en een poli afspraak bij KNO om te kijken wat verstandig is met die amandelen van mij.
<<

Anoniem130

Bericht 18 Sep 2015 10:01

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Beetje dubbel, ik krijg mijn mond iets verder open en slikken gaat iets beter. Kan iig mijn pillen weer normaal binnen krijgen en appelmoes gaat ook wel goed nu, net cakeje geprobeerd maar die vezels uit granen plakken en zijn erg naar. Even kijken, anders maar weer aan de omelet! Op zich gaat het wel iets beter dus.

Nare is dat ik sinds vannacht veeel meer pijn heb, echt die referred pain qua oorpijn/kiespijn en dan vooral links echt hevig. Vannacht om 4 uur een half uur huilend in de keuken gezeten en 2 uur eerder mijn paracetamol genomen en toch weer de tramadol aan het slikken nu. Neem nu 4x daags tramadol en paracetamol en 3x daags ibuprofen erbij. En lig met mijn oor/wang op een warme kruik, dan gaat het wel.

Ik volg ook zo'n forum en daar zit een meisje die op dag 3 alweer van alles at en heel weinig pijn heeft (wel weer erg misselijk en spugen dan - ik gelukkig niet). Ik denk dat het erg verschilt, maar op zich heb ik nog niet eens gekke dingen qua koorts/nabloeding/infectie ofzo. Denkt dat het een vrij gemiddeld beloop is, maar ik vind het wel behoorlijk pittig!

Maar goed, wat jij nu meegemaakt hebt was ook fop zijn minst behoorlijk pittig en dat wil je ook niet vaker gaan krijgen als je het kunt voorkomen. Fijn dat je weer thuis bent! Rustig even opknappen en aansterken. Ik zou denk ik inderdaad wel voor de klassieke manier gaan, ondanks dat dit echt kut is. Zou er tegen die tijd wel zeker 2-3 weken voor uittrekken, de eerste week sowieso dat iemand je kan helpen qua boodschappen etc.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 20 Sep 2015 14:56

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Klinkt toch wel heftig Whatever, ondanks dat je dan geen complicaties hebt is het dus wel een flink pittige ingreep! En gelukkig hoef je niet over te geven, dan inderdaad maar minder snel opbouwen qua eten. Ik moest van de week overgeven (al heb ik m'n amandelen natuurlijk nog) en dat was echt vreselijk met die pijn. Gaat het inmiddels al wel een beetje de goede kant uit?

Ik mag 13 oktober langs de poli, ben benieuwd wat eruit komt (al gok ik dat ze eruit moeten, leek ze tijdens de opname ook al geen slecht idee namelijk) en als ze er echt uit gaan wanneer dat dan wordt.

Gelijk maar even wat tips van hier onthouden, ei had ik bijvoorbeeld nog niet aan gedacht, maar als je eenmaal een beetje kunt eten lijkt me dat wel makkelijker wegglijden. Genoeg pijnstillers, ijsjes, ijsblokjes, vla, etc inslaan in elk geval ook. En nu moesten de kinderen ook opgevangen worden, waarschijnlijk gaan we het dan ongeveer hetzelfde doen. Of gewoon thuis met iemand om me te helpen. Ik heb ze liever thuis, maar ik denk tegen die tijd maar kijken hoe het gaat. Nu hadden ze ook niks aan me gehad als ik thuis was, dan heb ik liever dat ze een paar nachtjes logeren en zich daar gewoon goed vermaken. Nu ik me weer een eind beter voel begin ik er wel tegenop te zien dat ik die pijn over een tijdje weer terug krijg als ze er echt uit moeten. Maar ok, dat is dan hopelijk wel voor het laatst dat het zo erg is, daar probeer ik maar vast aan te denken. Want mijn keel was wel vrij vaak en snel ontstoken, met als toppunt dan vorige week.
<<

anoniem203

Bericht 11 Nov 2015 11:16

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Nou het is weer zo ver. Ik lig al sinds zondagavond met oa koorts en keelontsteking op bed en keek vanochtend in de spiegel en er zaten allemaal witte vlekken in m'n mond. Weer Angina dus.. :snik: Vanmiddag heb ik een afspraak bij de huisarts en dan denk ik dat we het toch over operen gaan hebben. Ik baal hier zo van want ik heb hier allemaal zo geen tijd voor :(
<<

Anoniem130

Bericht 11 Nov 2015 12:32

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Oh ik zal nog even een reactie plaatsen hier, want ik heb alleen een reactie geplaatst toen ik ergens middenin die eerste week zat toen het echt hel was. Terwijl het me achteraf toch nog best redelijk mee gevallen is. De eerste 7-10 dagen waren echt verschrikkelijk en het kutste was dat het elke dag gewoon een beetje slechter gaat in plaats van beter, waardoor het einde nog lang niet in zicht komt. Ook had ik bij het verliezen van de korsten op dag 9 ofzo weer behoorlijke nabloeding (en dan vormer er weer beetje korstjes natuurlijk dus ben je daar ook weer langer mee zoet). Maar vanaf dag 12 ofzo toen ik de korstjes kwijt was en ik weer een beetje kon eten ging ik echt ZO met sprongen vooruit dat ik alsnog na 2 weken eigenlijk wel weer (slap, want was wel 4 kg afgevallen in 2 weken) op de been was. Ik was met schrijfopdracht bezig, dus derde week ook nog rustig aangedaan en aangesterkt. Maar ik zou rekening houden met een flinke week hel en een week opknappen en dan zitten ze echt heel goed met die 2 weken die je ervoor in moet calculeren!
<<

anoniem203

Bericht 11 Nov 2015 13:23

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Na de verhalen hier en van die op het Viva forum ben ik nu echt bang geworden. Dit doet al zo verschrikkelijk veel pijn en na 3 dagen heb ik het al echt wel gehad. Waarom moet dit nou :pale:
<<

anoniem203

Bericht 11 Nov 2015 13:24

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Krijg je eigenlijk ook een infuus? Of alleen een kapje op je mond om je weg te maken?
<<

Anoniem130

Bericht 11 Nov 2015 13:59

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Infuus, volwassenen gaan vrijwel altijd via Infuus onder narcose.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 11 Nov 2015 18:57

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Mijn amandelen moeten er zoals ze al eerder aan hebben gegeven, inderdaad uit. Als ik echt niet wilde dan hoefde het natuurlijk niet zei de KNO arts, maar hij verwachtte me dan sowieso ergens in de toekomst toch weer terug. En hij vond mijn amandelen er in niet ontstoken, rustige toestand ook nog vrij verontrustend groot en raar uitzien. Dus hij twijfelde niet en raadde absoluut aan om ze te laten verwijderen. Ben inmiddels aan het wachten op een operatiedatum.. Ook al langs de anesthesist geweest en dat was allemaal niet zo bijzonder. Heb wel gevraagd of ik wat tegen de misselijkheid kam krijgen preventief, ik ben snel misselijk en met zo'n keeloperatie zie ik daar extra tegenop. Dat was geen probleem en ze doen dat vaak sowieso al bij die operatie vertelden ze. Scheelt weer iets.

Ava, wat vervelend dat jij ook weer last hebt, hopelijk is het snel over. Misschien inderdaad geen slecht idee om het over een operatie te hebben. Ik zie er enorm tegenop, maar aan de andere kant vind ik dat ik het dan maar gehad kan hebben. Even een paar weken belabberd en daarna helemaal klaar met die rotamandelen! Ik heb bij de anesthesist gehoord dat ik inderdaad een infuus zal krijgen voor de narcose. En vlak daarvoor geloof ik wel een kapje met zuurstof, weet even niet meer precies waar dat voor was. Denk zodat alles goed voorzien is van zuurstof.

Whatever, fijn dat het achteraf gezien nog redelijk is meegevallen. Ik zie er echt enorm tegenop. Maar probeer ook al steeds te denken dat het echt even rot zal zijn, maar dat het daarna ook klaar is. Maar zie dus wel enorm op tegen de pijn enzo. En dat de kinderen in elk geval de eerste dagen niet thuis zullen zijn vind ik ook rot.Heb jij toevallig nog tips qua eten en drinken wat goed bevallen is? Ik ga sowieso voldoende ijs, ijsblokjes en drinkbare dingen inslaan.
<<

anoniem203

Bericht 11 Nov 2015 19:25

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Ik ben net langs de huisarts geweest en heb weer een ab kuur gekregen. Nummer 4 voor een keelontsteking in precies 'n jaar tijd. Volgens mijn huisarts 'mag' je 1x per jaar zo'n heftige keelontsteking hebben. M'n amandelen zijn ontstoken en er zit pus in. Op advies van de huisarts is er nog niet gesproken over een operatie omdat de operatie heel heftig is. Maar mocht ik weer zo'n heftige keelontsteking terug krijgen binnen nu en een 9 maanden dan moet het wel echt. Hij adviseerde mij wel goed op mijn levensstijl te letten. Ik rook en drink niet maar ik moet beter op mijn voeding letten en zeker 1,5 liter aan vocht binnen krijgen per dag. Dit is wel iets wat er de laatste 1,5 jaar wel bij inschiet dus ik moet er toch echt op gaan letten.

Spannend voor jou Hippie. Ik hoop dat het toch een beetje mee valt!
<<

Anoniem130

Bericht 11 Nov 2015 19:49

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Hippie schreef:Mijn amandelen moeten er zoals ze al eerder aan hebben gegeven, inderdaad uit. Als ik echt niet wilde dan hoefde het natuurlijk niet zei de KNO arts, maar hij verwachtte me dan sowieso ergens in de toekomst toch weer terug. En hij vond mijn amandelen er in niet ontstoken, rustige toestand ook nog vrij verontrustend groot en raar uitzien. Dus hij twijfelde niet en raadde absoluut aan om ze te laten verwijderen. Ben inmiddels aan het wachten op een operatiedatum.. Ook al langs de anesthesist geweest en dat was allemaal niet zo bijzonder. Heb wel gevraagd of ik wat tegen de misselijkheid kam krijgen preventief, ik ben snel misselijk en met zo'n keeloperatie zie ik daar extra tegenop. Dat was geen probleem en ze doen dat vaak sowieso al bij die operatie vertelden ze. Scheelt weer iets.

Ava, wat vervelend dat jij ook weer last hebt, hopelijk is het snel over. Misschien inderdaad geen slecht idee om het over een operatie te hebben. Ik zie er enorm tegenop, maar aan de andere kant vind ik dat ik het dan maar gehad kan hebben. Even een paar weken belabberd en daarna helemaal klaar met die rotamandelen! Ik heb bij de anesthesist gehoord dat ik inderdaad een infuus zal krijgen voor de narcose. En vlak daarvoor geloof ik wel een kapje met zuurstof, weet even niet meer precies waar dat voor was. Denk zodat alles goed voorzien is van zuurstof.

Whatever, fijn dat het achteraf gezien nog redelijk is meegevallen. Ik zie er echt enorm tegenop. Maar probeer ook al steeds te denken dat het echt even rot zal zijn, maar dat het daarna ook klaar is. Maar zie dus wel enorm op tegen de pijn enzo. En dat de kinderen in elk geval de eerste dagen niet thuis zullen zijn vind ik ook rot.Heb jij toevallig nog tips qua eten en drinken wat goed bevallen is? Ik ga sowieso voldoende ijs, ijsblokjes en drinkbare dingen inslaan.


Het verschilt ook heel erg denk ik. Ik had echt enorme zwelling de eerste dagen waardoor mijn mond nauwelijks open kon en ik nauwelijks kon slikken. Aan de buitenkant was het gewoon zichtbaar enorm dik, laat staan hoe het van binnen was. De eerste 2 dagen ging het nog wel en daarna heb ik een week op raketjes (in stukjes gehakt want heel kreeg ik mijn mond niet ver genoeg voor open) en heeeel veeel ranja met een rietje (en ijsthee etc. met veel ijsklontjes) geleefd. Dus ja ik viel enorm af. Verder dus zacht roerei toen ik een beetje kon slobberen, maar ik heb echt slikproblemen gehad. Ik hoor ook zachte cake/witbrood zonder korst met smeerkaas oid (heb ik nog in bouillon geweekt geprobeerd) maar dat bleef bij mij al hangen. Banaan en (vooral dikkere) zuivel wordt afgeraden ivm slijmvorming en hechting aan slijmvliezen. Maar mona toetjes werd ik toch wel blij van omdat dat best ging met drinken erbij. Je moet denk ik echt uitproberen wat lukt. Lauwe bouillon. Heb nog keertje geprakte aardbei met suiker gegeten dat was ook fijn (appel lukte weer helemaal niet geraspt). Maar ik had een vriendinnetje die bijna continu gewoon kon blijven eten (zacht natuurlijk, maar echt al de hele tijd puree en vis en en zacht brood enzo, dat was mij echt niet gelukt dus wellicht valt het bij jou weer mee na mijn verhaal!)

Waar ik trouwens echt het meest van baalde is gewoon de vieze smaak achterin je keel de hele tijd. Ik kan nu geen perenijsjes meer waarderen omdat mijn hersens onbewust die smaak opgeslagen hebben en ze nu niet meer naar perenijsjes smaken (heaven) maar naar perenijsjes+rottende-keel-wond (neeeeeeeeeee). Echt zo balen haha!

Kapje met zuurstof krijg je inderdaad heel even maar dat houden ze meestal gewoon rustig voor je mond, is beetje extra zuurstof om te zorgen dat dat lekker hoog is in je bloed zodat ze wat speling hebben als ze voor tijdens de narcose je luchtweg veilig moeten stellen. Dat ze niet als ze net even een minuutje langer moeite hebben met intuberen jij al laag in je saturatie knalt.

Het is me achteraf echt mee gevallen, terwijl het de eerste week echt verschrikkelijk was en ik me afvroeg waarom ik het in godsnaam gedaan had! Goed blijven drinken, goed je pijnstilling nemen en jezelf voorhouden dat je met een week of 2 echt wel weer zo goed als op de been zult zijn! En daarna zal je nooit meer zulke heftige keelontstekingen hebben.
<<

anoniem203

Bericht 11 Nov 2015 20:03

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Whatever je zegt in het eerste stuk slikproblemen. Kwam dat door de pijn? Of lukte het gewoon niet? Ik weet nog dat ik bij mijn eerste keelontsteking dat ik al zat te huilen als ik weer een ab moest innemen. Als ik die in had genomen ging ik ook bijna onderuit zo pijn dat het deed.

En had je na de ingreep ook ng ergens anders last van? (oren, hoofpijn, koorts)
En moest je ook een nacht in het ziekenhuis blijven?
<<

Anoniem130

Bericht 11 Nov 2015 20:35

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Slikproblemen niet eens zozeer door de pijn, wellicht dat het door de pijn ook niet gelukt was, maar pijn was ik nog wel doorheen gebeten. Dat was toch belachelijk. Het bleef gewoon hangen. Denk dat het gewoon door de zwelling bijna helemaal dicht zat en de slikspieren en hele bewegingen daar gewoon niet echt lekker werkten. Drinken ging, maar appelmoes bleef al steken. Pijnstillers slikken (tramadol en ibuprofen, die waren glad, paracetamol lukte niet, heb ik smelttabletten en later zetpillen gebruikt) lukte weer wel. En die pijn was sowieso kut, piekte weer als je aan je pijnstilling toe was. Maar had niet het idee dat iets eten of slikken nou het zoveel erger maakte, daar moet je echt rationeel doorheen blijven gaan, want juist als je het uitstelt en daarna weer gaat drinken/slikken is het veel erger.

Ik had vooral veel keelpijn en oorpijn, ook wat hoofdpijn. Ik heb ook wel wat verhoging gehad maar niet echt serieus koorts. Ik kon vooral echt nachtenlang voor geen meter slapen van de pijn en dat icm met dagenlang niet eten maakte echt dat ik in zombiemodus rondliep. Toen ik op een gegeven moment beetje kon slapen en beetje kon eten knapte ik echt snel op hoor. Maar heb wel dag 2-10 als een zielig hoopje op de bank gehangen, vooral ook omdat je natuurlijk achteruit keldert als je niet eet een slaapt. Dus echt PROBEER TE ETEN en SOWIESO drinken drinken drinken (dat heb ik echt continu de hele dag en nacht door gedaan, nooit meer dan een half uur niet (das dan weer het voordeel van niet kunnen slapen).

Ik ben wel nachtje gebleven in het ziekenhuis, maar dat is meer omdat ik het zelf een prettig idee vond qua risico op nabloedingen de eerste 24h en ik geen zin had dan evt. naar het ziekenhuis te moeten. Ik was vroeg op de ochtend geopereerd en als je dan de hele dag geen nabloedingen hebt mag je in principe in de avond naar huis. Ene meisje was ook naar huis gegaan, maar ik ben dus vrijwillig nachtje gebleven.
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:54

Bericht 17 Nov 2015 12:08

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Als ik jou zo hoor Ava is het in jou situatie echt beter om ze te laten verwijderen. Ik heb vorig jaar hele heftige maanden gehad met allen maar hele heftige keelontstekingen. ( 4 x achter elkaar anti biotica ) Dat uiteindelijk een keer afliep op de seh omdat ik bijna niet meer kon slikken. Mijn amandelen zaten vol pus en waren toen uitgezogen. Ik moest wachten tot het rustiger werd en daarna konden ze verwijderd worden. Ik heb in 2 maanden tijd 4 heftige keelontstekingen gehad. Koorts, minimaal tot niks eten ( was ook 10 kilo afgevallen ) Wat een vreselijke periode was dat. Ik had toen ook nog 2 kleine kids om me heen lopen. Ik werd 's ochtends geholpen en moest een nacht blijven. De keelpijn viel mij reuze mee die dag. Ik had alleen gigantische migraine ( denk van de narcose ) en kreeg een prik in mijn been met een sterke pijnstiller ) 's nachts werd ik even een aantal keer wakker gemaakt om te drinken. De dag dat ik naar huis mocht had ik echt veel pijn aan mijn keel. Ze gaan ongeveer van 2 weken herstel uit, maar helaas heeft het bij mij een dikke 3 weken geduurd.
Nu is het 1,5 jaar geleden dat mijn amandelen eruit zijn gehaald en het was echt de beste beslissing ooit!

Ik wens je echt veel beterschap ava :hug: En veel sterkte
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 18 Nov 2015 19:15

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Nou, ik heb inmiddels een datum! Volgende week vrijdag is het zo ver. Hoorde ik eergisteren nog dat ze tot half december sowieso vol zitten, word ik gisteren gebeld dat er een plekje is vrij gekomen en of ik interesse had. Ik heb maar ja gezegd, kan ik het maar achter de rug hebben.

Hier is het poliklinisch, las namelijk ook ergens dat sommige ziekenhuizen volwassenen standaard een nachtje houden. Maar als ik het niet zie zitten dan vraag ik wel of ik een nachtje zou mogen blijven, wie weet kan dat.

Ben wel benieuwd wat ik in godsnaam moet gaan eten (wie weet lukt het redelijk, maar kans is ook groot van niet). Ze zeiden op de poli dat ik wel echt moet opletten dat ik aan genoeg calorieën kom. Dat lijkt me toch een behoorlijke uitdaging in het begin! En echt tips voor wat je goed kunt eten hadden ze ook niet, dus gelukkig heb ik jouw tips nog Whatever. Ze begonnen in elk geval over de eerste dagen koud of afgekoeld, geen dingen met rode kleur (anders zie je bij eventueel braken niet of het bloed is), zuivel liever niet en sinaasappelsap of koolzuurhoudende dranken zijn ook niet aan te bevelen. Klinkt allemaal logisch, maar toen ik vroeg wat er dan wel aan te bevelen was kwamen ze niet veel verder dan ijs en koud drinken. Maar ik ga als het lukt gewoon dingen proberen en dan kijken we wel wat voor eten er eventueel gaat. En een paar kilo's eraf kan ik goed gebruiken, alleen jammer dat je je er zo slap van zal voelen als het komt doordat je amper kunt eten. Nouja, we gaan het zien. Ik zie er wel tegenop in elk geval, maar snap wel dat dit er nu een keer van moest komen na al die ellende met m'n keel.
<<

anoniem203

Bericht 18 Nov 2015 22:19

Re: Amandelen verwijderen als volwassene

Spannend Hippie. Alvast heel veel succes en hopelijk valt het allemaal mee.
VorigeVolgende

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers