Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 16 Jul 2015 21:56

Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

2 weken geleden hadden we het over een tweede kindje en over nog niet actief proberen, maar gewoon zien of en wanneer een tweede kindje zich zou aandienen. Vorige week had ik pijn in mijn liezen, erg moe en buikkrampen. Het zou toch niet nu al...? Ja hoor! Afgelopen weekend had ik een positieve zwangerschapstest in mijn handen... Ik ben onmiddellijk moe, misselijk en enorm emotioneel en om eerlijk te zijn overviel de snelheid van nu opnieuw zwanger worden me toch wel even. Vriend was direct blij, maar ik ben echt een paar keer in paniek geweest in de dagen na de positieve test. Onzekerheid, schuldgevoel naar dochter, het overviel me echt. Dat is wel typisch mij trouwens. Bij zwangerschap van dochter was ik ook erg onzeker en emotioneel.

Maar nu. Het nieuws is een beetje gezakt, binnenkort vertellen we het her en der, ik wen langzaam aan het idee van een tweede kindje erbij. We hebben straks een leeftijdsverschil van 20 maanden tussen nr 1 en 2 en opeens komen vooral de praktische vragen.

- Ik geef dochter nog borstvoeding. Iemand ervaring met borstvoeding geven en opnieuw zwanger zijn? Gevolgen voor de melkproductie of heb je nog even door kunnen voeden? Ik zie er tegenop om te moeten stoppen. Zelf vind ik het na een jaar wel prima geweest, maar dochter drinkt nog vrij veel door groei- en voedingsproblemen en drinkt vooral nog veel 's avonds / 's nachts.
- Hoe doen andere moeders dat met een kinderwagen? Onze fijne Bugaboo inruilen voor een duowagen? Of een meerijdplankje?
- Hoe bereid je een kindje van deze leeftijd voor op een broertje/zusje?
- En ik vraag me af hoe en wanneer ik straks in vredesnaam nog even een paar minuutjes voor mezelf over hou om te douchen :laughcry:
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anoniem118

Bericht 16 Jul 2015 22:02

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Ik heb geen ervaring dus geen tips, maar gefeliciteerd!
<<

Anoniem127

Bericht 16 Jul 2015 22:02

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Gefeliciteerd! Ik heb even zitten rekenen en dat zit ook tussen mijn tweede en derde dochter. Antwoord op je vragen:

- Borstvoeding gaf ik niet meer
- Mijn middelste dochter liep sowieso al goed, dus meestal liep ze gewoon mee met de wandelwagen. Of anders de middelste in de buggy en de jongste in de draagdoek. Duowagen vond ik zonde van het geld.
- Volgens mij gewoon gezegd dat er een baby in de buik zat. Daar snapte ze geloof ik trouwens nog helemaal niks van haha.
- Geruststelling: ik had zelfs met drie kinderen nog tijd om te douchen :). Volgens mij deed ik dat meestal 's avonds, de oudste twee sliepen dan na achten en wanneer de jongste ook sliep, ging ik douchen. Toen ze een maand of zes was en niet meer huilend wakker werd, maar gewoon even ging kraaien, ging ik weer 's ochtends douchen.
<<

Anoniem136

Bericht 16 Jul 2015 22:04

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Gefeliciteerd!

Ik heb er 18maanden tussen. Bv heb ik gegeven tot vier maanden zwanger, toen liep het erg terug en is mijn zoon mij of meer zelf gestopt. Ik had een duowagen, maar gebruikte ook de gewone kinderwagen nog wel. Hoe voorbereiden... niet echt denk ik. Overal bij betrekken, maar de vraag is hoeveel ze snappen op die leeftijd. Douchen deed ik s avonds geloof ik haha.
<<

Anoniem180

Bericht 16 Jul 2015 22:06

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Gefeliciteerd! Wat leuk en snel zeg!

Tussen mijn dochters zit 21,5 maand verschil.

Een paar antwoorden op je vragen:
- Wij hebben onze kinderwagen gewoon gehouden en een meerijdplankje aangeschaft. Was ideaal en we gebruiken dit nog steeds. Ook deed ik wel eens de jongste in de draagdoek en de oudste in de kinderwagen.
- Voorbereiden komt vanzelf wanneer je buik gaat groeien, ze mee gaat naar de verloskundige, jullie bezig gaan met een kamertje e.d. Echt begrijpen zal ze het nog niet. Als de baby er is zal het pas duidelijker worden.
- Tijd voor jezelf: ik vond het wel mee vallen. Als het goed is doet je oudste dan ook nog een middagslaapje. Ik probeerde het altijd zo te plannen dat de jongste dan ook ongeveer zou gaan slapen. Vanaf een maand of 4 had de jongste een redelijk slaapritme (overdag). Ik heb dat zelf een beetje bijgestuurd, zodat het voor ons praktisch uit kwam. Toen ze vanaf een maand of 4 ook 's avonds redelijk sliep, kreeg ik echt weer het gevoel ook tijd voor mezelf te hebben. Het hangt ook heel erg van je baby af. De ene baby doet een minder groot beroep op je dan een andere. Douchen deed ik als mijn man thuis was. Volgens mij ook wel eens dat de oudste in de kinderstoel tv keek en ik de jongste in een wipstoel bij me had staan. Of 's avonds tegelijk met de kinderen douchen.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1307

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 16 Jul 2015 22:09

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Hier zit ook 20 maanden tussen de eerste en de tweede. En ik had ongeveer dezelfde twijfels als jij. De eerste weken hebben we ook echt getwijfeld of het wel zo'n goed idee was. Maar uiteindelijk zijn we nu wel blij. Wij denken dat de kindjes later ook blijer zijn met minder leeftijdsverschil.

Mbt borstvoeding heb ik geen adviezen, dat geef ik niet.
onze dochter loopt goed. We hebben een meerijdplankje gekocht, en als ze moe of lui is wil ze daar graag opzitten. Maar over het algemeen loopt ze alles zelf. Ze kan bijvoorbeeld gemakkelijk een rondje apenheul doen.

Verder valt de instroom van de tweede erg mee. Wij hebben het geluk dat zoon vrij rustig is en niet zoveel aandacht opeist, integenstelling tot dochter. Wij douchen hier vaak samen. Als de baby slaapt dan ga ik met dochter douchen. En als dochter slaapt dan slaapt de baby vaak ook, of ik heb even alle aandacht oor hem alleen.
Dochter reageerde op het begin wel erg jaloers. We hebben haar zoveel mogelijk laten meehelpen met alles. Zo heeft ze haar eigen babypop gekregen die ze verschoont als ik de baby doe. En met de fles mag ze vaak helpen en ze heeft ook gewoon moeten leren dat de baby soms voor haar komt. Langzaamaan is dit steeds beter gegaan en inmiddels stuurt ze mij vaak naar boven als de baby huilt.

Wij hebben hier vaak ook momenten van; "ohja, hij is er ook nog". Waar de eerste een complete wereldschok en omschakeling van levensstijl was, linkt de tweede veel gemakkelijker in te stromen.

Echt hoor! Het komt goed. Het zal even wennen zijn, ook voor je eerste, maar die went er ook wel aan.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 16 Jul 2015 22:13

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Gefeliciteerd!

Ik heb mijn dochter borstvoeding gegeven tot ik ongeveer 20 weken zwanger was. Ze was 2 jaar toen ik stopte, ze heeft het zelf afgebouwd, maar mijn productie was ook wel een heel eind teruggelopen.
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11210

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:38

Bericht 17 Jul 2015 06:39

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Gefeliciteerd, Lilou!

Wij hebben straks wel wat meer leeftijdsverschil tussen de kinderen (27 maanden), maar ik geef ook nog borstvoeding. Tot nu toe heb ik nog genoeg melk (wel een dipje gehad), maar nu is sinds een paar weken het aanhappen erg pijnlijk. De eerste slokken moet ik echt mijn tanden op elkaar zetten en daarna gaat het prima. 's Nachts probeer ik wel te voorkomen, als ze wakker wordt gaat mijn man naar haar toe. Maar overdag drinkt ze nog regelmatig, het wordt gedurende de dag wat minder pijnlijk gelukkig. Ik hoop wel dat die pijn snel weer weg is, dochter lijkt nog lang niet van plan om te stoppen.

Ik zie voor onszelf geen problemen met de wagen. Als de oudste niet wil lopen kan die in de wagen en de jongste in de doek. Maar voor onze oppasopa's en oma's schaffen we denk ik een meerijdplankje aan.

Wij vertellen dochter regelmatig dat ze een broertje of zusje krijgt en dat er een baby in mama's buik zit, maar wat ze daarvan al begrijpt? Ze gaat mee naar de verloskundige en heeft het hartje al gehoord en zaterdag gaat ze voor de tweede keer mee naar een echo.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Patsy

Bericht 17 Jul 2015 07:19

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Hier 15 maanden verschil.

Borstvoeding geef ik niet

Wij hebben wel een duowagen aangeschaft, maar het leeftijdsverschil is hier ook kleiner natuurlijk, dus lopen deed de oudste nog niet. Wij hebben onze Easywalker duo via marktplaats gevonden voor maar 250 euro, dus heel duur hoeft het niet te worden.

We hebben heel vaak benoemd dat er een broertje of zusje zou komen en hem in de babykamer laten rondneuzen. Maar hij was nog zo klein dat ik denk dat hij er weinig tot niks van meegekregen heeft. Toen de baby er eenmaal was was het ook haast gelijk heel gewoon voor de oudste.

Het valt mij heel erg mee hoeveel tijd ik voor mezelf heb. Maar de jongste is pas 6 weken dus misschien verandert dat nog.

Je gevoelens na de test herken ik. Ik voelde me ook schuldig naar de oudste toe en het overviel me echt. Nu ben ik heel blij met het kleine leeftijdsverschil, je gaat zo door in het ritme en zit niet met schooltijden.

Gefeliciteerd!
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 17 Jul 2015 08:08

Gefeliciteerd! Ik heb alleen met het borstvoeden tijdens de zwangerschap ervaring, heb doorgevoed tot ongeveer 20 weken. Wel liep mijn productie toen al een paar weken flink terug en kreeg ik een ontzettend naar gevoel tijdens het voeden (blijkt nursing agitation te heten). Er kwam dus minder en hij merkte ook aan mij dat ik het niet meer fijn vond, dus toen hebben we het wederzijds vrij vlot afgebouwd.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 17 Jul 2015 08:21

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Gefeliciteerd! Ik kan me je gevoelens wel voorstellen. Bij mij zit er 24 maanden verschil tussen. Ik heb voor de jongste een draagdoek aangeschaft. Maar mijn oudste liep al heel goed. Ik zou het gewoon aankijken hoe dochter zich ontwikkelt en dan waarschijnlijk een meerijdplankje aanschaffen.
Ik gaf nog bv, maar ben op een gegeven moment water in de nacht gaan geven on het af te bouwen en toen is ze zelf al snel gestopt. Mijn oudste snapte in het begin nog niet echt iets van mijn zwangerschap. Later iets meer, maar het echte besef kwam pas na de bevalling.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2836

Geregistreerd: 01 Sep 2013 07:24

Bericht 17 Jul 2015 08:27

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Gefeliciteerd!

Hier zit er 22 maanden tussen.
- borstvoeding heb ik geen ervaring mee.
- ik had voor de eerste tijd een duowagen via marktplaats gekocht. Al heb ik hem helemaal niet zo vaak gebruikt.
- voorbereiden, inderdaad toen mijn buik ging groeien aangegeven dat daar een baby in zat. Ook het inrichten van het kamertje hebben we Luuk bij betrokken. Ging ook geregeld even naar zijn kamer en daarna die van zijn zusje en het dan uitleggen.
Luuk heeft zijn zusje vanaf dag 1 echt heel goed geaccepteerd.
- tijd voor jezelf, ja dat is even wat minder haha. Al heb ik wel redelijk snel geprobeerd een ritme erin te brengen zodat het middagslaapje deels overlap had.
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 17 Jul 2015 10:17

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Gefeliciteerd Lilou!

Fijn topic. Wij hebben straks 23 maanden tussen onze dochter en de baby zitten en ik had wel wat soortgelijke vragen. Wij hebben afgelopen week naar duowagens gekeken, maar ik denk dat we toch voor een meerijdplankje gaan. Het is een beetje afhankelijk van hoe onze dochter op dat moment is. J. kan al goed lopen maar is snel afgeleid en ik ben haar in winkels dan ook steeds aan het "vangen". Daarbij doe ik vrijwel alles lopend. Dus we maken intensief gebruik van de wandelwagen. We kopen een duowagen ook echt pas op zijn vroegst in december als J. dan nog steeds veel van ons wegloopt tijdens het wandelen. Wie weet verandert dit de komende maanden nog wel. Ik ben geen type voor een draagdoek.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 17 Jul 2015 10:20

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Gefeliciteerd!

Hier iets meer verschil, namelijk 30 maanden.
Tijd voor jezelf komt wel goed, mijn oudste sliep in de middag al niet meer.
Borstvoeding kreeg hij ook al niet meer. Vlgs mij werkt het met tandemvoeden zo dat je jongste eerst drinkt.
Hier ging de jongste in de doek/drager en de oudste zat in de wagen. Dat duurde maar kort, hij loopt alles en zit nooit meer in de buggy. Douchen kan als ze slapen of smorgens/savonds als je man er is.

Onze jongste was een makkelijke baby, hij sliep veel of hij dronk, ik kon hem ook makkelijk wegleggen. Ik vind het nu veel drukker sinds hij 1 is. De oudste gaat binnenkort naar school daar kijk ik wel naar uit.
M:21072011
J :08012014
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 17 Jul 2015 10:58

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Gefeliciteerd! Ervaring met het leeftijdsverschil heb ik niet, dus ik kan niet overal wat over zeggen.

Wbt borstvoeding kan ik zeggen, dat er eigenlijk niets over te zeggen valt ;) het is afwachten hoe het loopt. Er gebeurt een hoop hormonaal, en dat kan ook invloed hebben op de melkproductie. Er zijn vrouwen die een nieuwe zwangerschap als eerst bemerken door een teruglopende melkproductie, er zijn ook vrouwen die de hele zwangerschap succesvol doorvoeden. Vaak loopt de melkproductie wel iets terug, om vervolgens in het laatste trimester weer toe te nemen. Als de melkproductie terugloopt, is daar helaas ook niet veel aan te doen. Sommige moeders blijven borstvoeden ook als ze geen of weinig melk meer hebben. De melk krijgt het kindje dan wel weer als de melkproductié weer toeneemt, en zo hebben ze toch de geborgenheid van het drinken aan de borst en wordt de drinktechniek niet verleerd.
februari 2012
november 2015
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 08:06

Bericht 17 Jul 2015 12:28

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Wij hebben straks, als ik het goed heb, 22 maanden verschil en ik heb ook wel eens een schuld gevoel naar de oudste toe. Maar de voordelen die worden genoemd lijken me ook erg fijn.
Wij houden waarschijnlijk onze gewone kinderwagen, wij hebben de oudste ook veel gedragen en dat zal met de jongste ook weer zo zijn. Wij moeten voor alles met de auto op pad, dus het zal nog blijken of dat de handigste optie is, maar dat zien we tegen die tijd wel.
Ik wil wel wat boekjes aanschaffen over het grote broer-schap om hem toch iets wat voor te bereiden.

En natuurlijk: gefeliciteerd!
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 17 Jul 2015 21:47

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

He wat fijn al jullie reacties, bedankt!

Wat betreft de kinderwagen zullen we eerst nog maar eens even moeten afwachten hoe het met dochters ontwikkeling gaat inderdaad. Hopelijk kunnen we het straks af met een meerijdplankje of een draagdoek met de jongste daarin. Een duowagen past niet eens in mijn kleine autootje denk ik.

Boerenkool en Katrien, wat fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die gewoon even aan dit idee moet wennen.

Lonely Goatherd, goed om te weten dat die nursing agitation (nooit van gehoord) ook nog voor kan komen.

Isabel, misschien een tuigje vastmaken aan de kinderwagen bij het gebruik van een meerijdplankje? Las ik ergens anders al, ik zie onze kleine ontdekker er ook wel voor aan om te pas en te onpas aan de loop te gaan haha.

Komende week ga ik maar eens met de diëtiste van dochter overleggen over manieren om te zorgen dat dochter toch voldoende voedingsstoffen en melk binnen blijft krijgen als de bv terugloopt of stopt. Ze weigert namelijk spenen, flessen en melk/pap op alle andere manieren dan live uit de borst. Gelukkig is ze dol op yoghurt (met daar doorheen dan melkpoeder en soms wat pap).
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 17 Jul 2015 22:10

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Wij zullen 18 maanden leeftijdsverschil hebben!!!

Wat betreft borstvoeding, geen ervaring mee. Ik stopte ermee toen ze 6 maanden was.
Vind het best knap dat je zwanger bent en nog geeft. De langvoeders die ik ken en een tweede willen hebben nog helemaal geen menstruatie gehad.
Ik wil de tweede ook gaan borstvoeden maar vraag me af hoe dat gaat als je dus alleen bent en je eerste kind doet dingen die niet mogen en je moet telkens ingrijpen... kortom of ik er de rust voor ga vinden (en tijd). Even een flesje maken lijkt me dan zoveel makkelijker. Maar ja je wilt het beste voor je kindje. Lastige kwestie dus.

Duowagen gaan wij niet aanschaffen. Past niet eens in mn auto.
Als we samen weggaan nemen we de kinderwagen incl onderstel en de buggy mee. Dit past in de auto van mijn man.
Als ik alleen weg ga neem ik de buggy mee voor de oudste en de jongste moet maar in de draagzak. Kan niet anders.
En zodra ze oud genoeg is doen we die logge kinderwagen (maxi cosi mura) helemaal weg en nemen we er een tweede buggy (mac laren) bij.

Qua voorbereiding zeg ik elke dag Waar is de baby? En dan geeft ze een kusje op mn buik. Heel lief. Al denk ik dat ze er niks van snapt. Ze is wel een zorgzaam meisje en heel makkelijk en totaal niet jaloers aangelegd. Komt wel goed.

Douchen. Ja dat vind ik nu ook een ramp. Ik ga pas mn bed uit als ze me gaat roepen (7.30). Mijn man is dan meestal al weg en samen douchen kan niet. Ze vindt het ook vreselijk.
Ik douche me elke avond sowieso als ze echt slaapt. De ene keer 5 minuten en de andere keer een half uur.

succes!!!
04-2014
10-2015
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:29

Bericht 17 Jul 2015 22:19

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Milou, volgens mij word je vanzelf handiger in het borstvoeden en multitasken daarbij. Wij hebben vrijwel nooit een flesje gedaan want dochter weigert die dus, maar mij lijkt dát juist weer zoveel gedoe. Nu hebben wij ook niet zo'n geduldig meisje hoor, maar met bv hoef ik d'r alleen maar aan te leggen, altijd op de juiste temperatuur, kan altijd en overal. Als dreumes dan wel wat uithaalt koppel je gewoon even af, grijpt in en leg opnieuw aan. Geen koud geworden fles ofzo.

Douchen doe ik overigens altijd met dochter bij me in de badkamer. Eerder in de wipper, nu soms in de kinderstoel of op de grond terwijl vriend zich na het douchen verder klaar staat te maken.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 18 Jul 2015 22:32

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Toen dochter nog baby was paste ik regelmatig op de kindjes van vrienden. Ik vond het juist ideaal dat ik toen borstvoeding gaf. Zij waren wel al wat ouder, 5 en 7, maar juist bij het de deur uitgaan vond ik het fijn dat ik altijd borst kon geven. Dat ik bij ophalen van school of gewoon even naar het park niet na hoefde te denken over voedingen.
februari 2012
november 2015
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11146

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 18 Jul 2015 22:43

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Ik kon echt alles doen tijdens het voeden. Koken, angry birds spelen, een pakketje aannemen, snel even strijken.. Niet in het allereerste begin natuurlijk maar wel snel.
R. 2013
D. 2016
<<

yes1984

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 537

Geregistreerd: 14 Nov 2013 09:56

Bericht 19 Jul 2015 10:23

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Hier was het verschil wat groter. 26 maanden. Bij J. Ben ik na een jaar gestopt met borstvoeding. Ik heb een tweedehands duowagen aangeschaft en deze veel gebruikt op dagen dat ik alleen thuis was en in de buurt een rondje ging lopen of met boodschappers doen. Later hebben we deze met 5 euro winst kunnen verkopen ;-)
Afbeelding
Afbeelding
* 3-1-2009* en * 26-11-2012*
<<

Knillis

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2237

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 19 Jul 2015 11:12

Re: Een tweede! 20 mnd leeftijdsverschil, praktische vragen

Hier is het verschil tussen de oudste twee 23 maanden. Geen borstvoeding dus geen ervaring. Onze oudste liep pas met 17 maanden dus we hebben een duowagen aangeschaft. Achteraf gezien erg weinig gebruikt evenals het meerijdplankje. Toen hij eenmaal liep liep hij gelijk goed. Als we een dagje weg gingen (dierentuin ofzo) namen we voor hem de buggy mee.

Jaloers is hij niet geweest. Op die leeftijd snappen ze er toch niets van. Weten zij veel wat baby/broertje/zusje betekent. Ze snappen net nee, geef maar, etc.

Het kleine leeftijdsverschil later is erg leuk. Hier is het wel even oorlog geweest toen de middelste mobieler werd en aan zijn speelgoed kwam. Inmiddels zijn ze bijna 4 en ruim 5 en aangezien dochter ook iets voorloopt doen ze niet voor elkaar onder en hebben ze heel veel aan elkaar, super leuk!
2009 ~ 2011 ~ 2014

Morgen is vandaag...

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers