Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vrije opvoeding

<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 28 Sep 2013 20:30

Re: Vrije opvoeding

Ik vind overigens een strenge opvoeding met duidelijke grenzen (en eventuele consequenties bij overschrijding) ook helemaal geen zekerheid voor voorbeeldig nette kinderen.
<<

Surya

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 996

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:27

Bericht 28 Sep 2013 20:43

Re: Vrije opvoeding

Maar, Pariesienne, als jij op dat moment niets zegt, vind die mevrouw het waarschijnlijk wel storend. Men vindt het vaak namelijk ook prettig als je het opmerkt en corrigeert.

Ik ben niet zo van de vrije opvoeding. Mijn kinderen mogen veel, maar ik ben wel van mening dat kinderen grenzen opzoeken en ook welvaren bij begrenzing.
Mijn kinderen mogen best heel boos zijn, maar ze mogen niet tegen me schreeuwen en me niet slaan. Ze mogen zomaar verdrietig zijn en huilen, maar hysterie vind ik niet nodig. Ik probeer ze te leren dat je je ook een beetje aan moet passen aan je omgeving.
Laatst gewijzigd door Surya op 28 Sep 2013 21:42, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 28 Sep 2013 21:36

Re: Vrije opvoeding

Ik dwing mijn kind niet 'dankjewel' te zeggen. Dan ga ik mijn doel voorbij. Ik wil N. graag bijbrengen dat iemand het fijn vindt om bedankt te worden. Zij zal uiteindelijk handelen vanuit haar intrinsieke motivatie, niet omdat het haar opgelegd wordt door externe factoren.

Ik ben, sinds ik moeder ben, heel anders naar kinderen en naar opvoeden gaan kijken. Ik zie mezelf nu als begeleider van mijn kind in de juiste richting. Echter, daarbinnen heeft mijn kind de mogelijkheid zelf normen en waarden te ontdekken en te ontwikkelen en kan zelf te handelen vanuit haar intrinsieke motivatie. Geen opgelegde consequenties aan niet gewenst gedrag. Ik zie opvoeding als continue interactie tussen ouder en kind, waarbij het kind de vragende en zoekende partij is en de ouder de richtinggevende partij. Dit staat in mijn ogen los van een totaal vrije opvoeding, waarbij er geen grenzen, regels en structuur zijn.

En mijn kind mag mij en anderen ook zéker geen pijn doen. Ze mag niet altijd alles eten wat ze wil. Ze mag niet zelf bepalen wanneer ze naar bed gaat. Nogmaals, ik heb dus wel degelijk grenzen. Binnen die grenzen is er veel mogelijk. De manier waarop ik de grenzen 'bewaak' is anders, maar ik ben van mening dat we toch echt allemaal dezelfde doelen hebben.
<<

Anoniem29

Bericht 28 Sep 2013 21:46

Re: Vrije opvoeding

Het enige wat ik weet is dat ik nooit wil gaan chanteren.

Ik erger mij dood aan mijn ouders die tegen mijn neefjes zeggen.. Als je je bord niet opeet krijg je geen ijsje. Of als je nu niet luisterd dan gaan we niet naar de speeltuin.

Ik hoorde het vandaag ook weer via een vriendin. Dat zoontje luisterde tijdens de overblijfpauze thuis niet en toen werd er dus gedreigd. Als je nu niet ophoud met zeuren blijft pietje na school niet spelen. (En hij zeurde verder). Na school stond hij met pietje op het schoolplein en toen mocht Pietje dus niet mee. Nou 2 huilende kinderen en vooral Pietje snapte er niets van.

Ik ben gewoon zo vies van chantage. Ik vind het een machtsmiddel op de verkeerde manier gebruiken. Ik zeg het ook wel eens tegen mij vader als hij zo tegen mijn neefje doet maar dan krijg ik zo'n laf antwoord. 'Ach ze eten het toch op, ze worden er niet slechter van.. Ben jij er slechter van geworden?'. En dan laat ik het maar zo, want het zijn mijn kinderen niet. Maar tegen die tijd vind ik het echt niet tof als hij mijn kids zo zou chanteren.
<<

Anoniem 42

Bericht 28 Sep 2013 21:50

Re: Vrije opvoeding

Dat soort chantagedingen vind ik ook altijd heel naar. Vooral als het gaat om dingen waar een kind aan gewend is en die dan afgepakt worden. Dus stel, een kindje is gewend dat er een verhaaltje wordt voorgelezen voordat hij gaat slapen, maar dat hij ineens zijn bord moet leegeten voordat er nog een verhaaltje gelezen wordt.

Dan vind ik het nog minder erg als er een extraatje wordt afgepakt. Bijvoorbeeld als het kind zijn bord niet leeg eet, komt er geen uitje naar de Efteling.

Al zou dat nog niet snel mijn keuze zijn, maar in het eerste geval vind ik het wel heel rot.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 28 Sep 2013 21:53

Re: Vrije opvoeding

Surya, op mij komt jouw eerste zin trouwens wel wat suggererend over. Een beetje alsof ik er nooit iets van zegt als iemand iets aan mijn kind geeft en mijn kind vervolgens geen dankjewel zeg. Ik zeg er heus iets van, maar nooit: "Zeg eens dankjewel. Want dat hoort." Ik denk dat er niet goed begrepen wordt hóe ik mijn dochter iets probeer te leren.

Edit: nogmaals, ik ben blij dat ik mensen die zó over mij denken nog nooit ben tegengekomen. Dat ik iemand ben die mijn kind maar laat doen wat ze wil. Dat ik mijn dochter geen normen en waarden bijbreng. Dat mijn dochter niet netjes opgevoed is. Integendeel. Ondanks dat mijn dochter niet altijd dankjewel zegt, vinden ze het toch altijd een heel beleefd en dankbaar meisje.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 28 Sep 2013 22:00

Re: Vrije opvoeding

Mijn bovenbuurmeisje was afgelopen week jarig. Wij kwamen binnen, het meisje kreeg haar cadeau aangereikt, zat alles met een stralend gezicht uit te pakken en te bekijken, de ene "Wauw" na de andere volgde. Het meisje had nét alles uitgepakt, vader zei: "S., wat zeg je dan?" Geen reactie, het meisje was alles nog aan het bestuderen, vader zei nog een keer, boos weliswaar: "Zeg eens even dankjewel!" Het meisje schrok, haar gezicht betreurde wat, zei snel 'dankjewel'. Direct was het enthousiasme bij haar weg. Dat vond ik jammer om te zien. Nee, van mij hoeft een dankjewel niet altijd. Haar gezichtsuitdrukking en enthousiasme was veel meer waard dan die ene 'dankjewel'.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 28 Sep 2013 22:03

Re: Vrije opvoeding

Chanteren doen wij overigens ook niet. Voor mij een externe factor dat gewenst gedrag afdwingt. Vind ik persoonlijk niet nodig.
<<

Anoniem29

Bericht 28 Sep 2013 22:18

Re: Vrije opvoeding

Sowieso is mijn vader behoorlijk van 'opeten'. Het is verder een geweldige lieve opa en vader hoor. Haha, het lijkt nu net of ik hem hier te kakken neerzet. Maar hij legt zoveel druk bij het eten, terwijl ik echt denk. Als hij honger heeft dan eet hij wel.

Kijk als hij nou de hele dag alleen maar snoep/koek etc. wil en verder niets omdat hij het niet 'lust' dan vind ik het een ander verhaal (en zou ik nog niet chanteren). Maar als hij zijn halve bord al opheeft en geeft aan niet meer te hoeven, waarom dan nog chanteren om die laatste 3 stukken wortel op te eten. Ik begrijp dat gewoon niet.

Ik eet mijn bord ook zo vaak niet leeg. (Sinds ik zelf kon bepalen dat ik dat echt niet wilde en de concequenties voor lief nam). Dus wat heb ik ervan geleerd. Helemaal niets.
<<

Anoniem57

Bericht 28 Sep 2013 22:33

Re: Vrije opvoeding

Hier mag L. zelf bepalen hoeveel ze eet, eet ze niks, dan eet ze niks.

Ze gaat altijd zo ongeveer op hetzelfde tijdstip naar bed, maar hoe laat ze gaat slapen moet ze toch echt zelf beslissen. De ene keer slaapt ze om 19.30 uur en de andere keer om 22.30 uur, kan er weinig aan veranderen.

Parisienne, ik vind ook dat ze niet altijd dank je wel hoeft te zeggen hoor, zeker niet in de situatie die jij schetste, dan zeg ik bijv. gewoon plaatsvervangend dankjewel.

Artemis, de situatie die jij post in de openingspost vind ik meer gaan richting geen opvoeding dan een vrije opvoeding, eigenlijk.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 28 Sep 2013 22:47

Re: Vrije opvoeding

Parel, met die laatste zin zeg jij eigenlijk een beetje waar ik de hele tijd maar niet op kom. Ik denk dat de situaties van de 'brutale en ondankbare kinderen' die hier in verhalen geschetst worden, niet veel te maken hebben met een vrije opvoeding, maar meer met inderdaad nagenoeg geen opvoeding.

Ik denk daarom ook dat het begrip vrije opvoeding niet door iedereen hetzelfde gezien wordt. Het is ook lastig te formuleren. Bij bijvoorbeeld een autoritaire opvoeding is wel duidelijk dat er sprake is van het gebruiken van 'macht', het waarde hechten aan het naleven van regels die door de ouders opgelegd zijn en het ondervinden van consequenties/straffen als er niet gewenst gedrag vertoont wordt. Vrije opvoeding is in die zin dan ook weer heel 'vrij' op te vatten. Iedereen heeft daar denk ik een ander beeld bij.

Intoxicated, mijn vader doet ook precies hetzelfde tijdens het eten. "Nog een paar happen, anders krijg je geen ijsje/toetje." En het erge vind ik eigenlijk dat het werkt. Met heel veel tegenzin eet N. die happen op, maar waarom? Omdat ze een toetje wil, niet omdat ze nog honger/trek heeft of omdat ze het zo lekker vindt. Dat is niet de manier waarop ik haar graag wil laten eten.
<<

Anoniem 42

Bericht 28 Sep 2013 22:52

Re: Vrije opvoeding

Nee, want dat werkt ook overgewicht in de hand. Ik vind het juist belangrijk om aan mijn kinderen te leren om te eten wanneer ze trek hebben en tot op zekere hoogte ook waar ze trek in hebben. Want daar is eten in mijn beleving voor: om het lichaam te geven wat het nodig heeft. En niet omdat het zonde is om wat weg te gooien of uit emotie.
<<

Venzje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 721

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:39

Bericht 29 Sep 2013 10:48

Re: Vrije opvoeding

Ik denk daar ook over na, hoe ga ik bepaalde dingen brengen, wat zijn voor mij normen en waarden die ik mijn kind mee wil geven?

Inderdaad beleefd zijn en altijd netjes bedanken voor het spelen, volwassenen die je niet kent aanspreken met meneer of mevrouw en met u, wachten met opstaan van tafel tot iedereen klaar is. Eigenlijk de dingen waar Artemis het over heeft, die vind ik ook wel heel belangrijk.

Ik kon me altijd heel erg ergeren aan het zoontje van een vriendin. Dan kwam ze op visite en dan moest ik bij voorbaat bij hele huis gaan verbouwen, omdat hij overal aan zat, alles uit de kasten trok. En mama lachte erom, papa zei af en toe dat het niet mocht. Of ik had eierkoeken in huis gehaald en na afloop moest ik dan mijn huis gaan stofzuigen omdat het onder de kruimels lag. Als Mikey straks wat te eten krijgt, moet hij gewoon op de bank gaan zitten en het eerst opeten, zeker er niet mee gaan rondlopen. Vooral niet als we bij mensen op visite zijn.

Ook had ik iemand op visite die gebruik maakt van de rapley methode. Ze vroeg een boterham bij mij thuis voor haar kind. Die gaf ik op een bordje aan haar. Moeder haalt het broodje van het bordje af en geeft het brood aan het kind omdat hij op die manier leert eten. Nou vind ik de Rapley methode best een mooi iets, maar doe je dat ook als je bij iemand op visite bent?

Dit soort dingen zet me dan echt aan het denken. Ik weet nu al dat het me bloed zweet en tranen gaat kosten en heel veel nee's gaat zeggen, maar ik wil niet dat Mikey zowel thuis als bij een ander de boeken uit de kast trekt, of dat iemand zijn huis moet gaan verbouwen als ik langs kom met mijn zoon.
A.K.A Slaatje

]
<<

Artemis

Bericht 29 Sep 2013 11:07

Re: Vrije opvoeding

In mijn ogen is dat wat er met kinderen gebeurt, het verhaal in mijn op, als je met 2/3 denkt 'ze hoeven niets te doen omdat het zo hoort, alleen omdat ze het menen' die kinderen waren vast net zo lief en schattig toen ze 2/3 jaar waren. Maar omdat ze toen geleerd hebben dat alles vanuit hunzelf moet komen, en dat ze geen dankjewel hoeven t zeggen als ze verlegen zijn of maar enthousiast genoeg kijken kunnen ze zich ook niet beleefd gedragen als ze 8 zijn.

Wat is er mis mee om je kind te leren dat je dankjewel zegt omdat het zo hoort? Lijkt me een hele nuttige en doodnormale vaardigheid. Je bent namelijk niet altijd voor alles dankbaar waar je wél dankjewel voor hoort te zeggen.

Ik krijg weleens een kado waar ik niets aan vind, dan zeg ik toch dankjewel. In jullie verhalen mag je kind dan én een vies gezicht trekken en hoeft geen dankjewel te zeggen omdat ze het niet meent. Dat vind ik ongepast.

Ik krijg altijd het idee van ouders die geen ouders durven zijn, die hun kinderen te vriend willen houden en ze met fluwelen handschoentjes aanpakken. Terwijl je ze daar meer kwaad dan goed mee doet.

Ik ben echt niet superstreng ofzo, al lijkt dat misschien zo. Maar ik ben wél de baas, zij mogen een hoop zelf bepalen, maar uiteindelijk moeten ze ook weleens gewoon luisteren.
<<

Anoniem28

Bericht 29 Sep 2013 11:27

Re: Vrije opvoeding

Kinderen leren ook dankjewel zeggen zonder dat je dat forceert. Children see, children do.

En nu suggereer jij dat bijv. parisienne, liadan of ik onze kinderen te vriend willen houden of niet de baas zijn. Nou surpise.. dat is niet zo. Ook onze kinderen moeten ook wel eens luisteren.
<<

Artemis

Bericht 29 Sep 2013 11:30

Re: Vrije opvoeding

Overigens dwing ik mijn kinderen niet om dankjewel te zeggen. Mijn dochter was verlegen toen ze kleiner was, dan stond ik er echt niet naast met 'en nu zég je dankjewel' totdat ze het deed. Dat is lullig en dan zet je je kind voor lul. Maar ik zei wel 'kun je even dankjewel zeggen' en zo niet dan zei ik het.

En dan legde ik achteraf wel uit dat het belangrijk is dat je dat zegt en waarom. Zo leren ze het wel, niet als je het alleen maar voordoet lijkt me. Mijn zoon had en heeft er een handje van om op straat te benoemen wat hij ziet en daar vragen over te stellen. Maar dus ook 'wat is die mevrouw ontzettend dik zeg', zonder oordeel, maar gewoon omdat ze ontzettend dik is.

Vrije opvoeding technisch mag ik dan niet zeggen 'hou je mond, zoiets zeg je niet' en dat doe ik dus wel. Als er tijd en ruimte voor is leg ik heus uit dat het vervelend kan zijn voor die mevrouw, enzovoorts. Maar dat is er niet altijd, dis dan heeft hij gewoon te luisteren.

Net gingen ze buiten spelen, ze vroegen of ze bij een vriendinnetje mochten spelen, dat mocht niet want we moeten zo weg en ik wil niet dat ze op zondagochtend bij andere mensen in huis zijn, die hebben daar misschien helemaal geen zin in. Toen ging ik ze ophalen ,en toen zaten ze wél bij dat vriendinnetje in huis. Dus nu zitten ze op hun kamer omdat ik even geen zin heb om ze te zien omdat ik boos ben en ze mogen de komende twee dagen niet zelfstandig buiten spelen. Ik vind het namelijk belangrijk dat ik ze kan vertrouwen als ze zeggen ergens wel of niet te zijn. Dus als ze dat niet kunnen kunnen ze niet alleen buiten spelen.

Vaat niet heel vrije opvoeding, maar ik wil dat als ik zeg dat iets niet gebeurt ik er van opaan kan dat het niet gebeurt.
<<

Artemis

Bericht 29 Sep 2013 11:33

Re: Vrije opvoeding

Rejoy schreef:Kinderen leren ook dankjewel zeggen zonder dat je dat forceert. Children see, children do.

En nu suggereer jij dat bijv. parisienne, liadan of ik onze kinderen te vriend willen houden of niet de baas zijn. Nou surpise.. dat is niet zo. Ook onze kinderen moeten ook wel eens luisteren.


Maar ik geloof niet dat dat zo werkt, ze gaan niet spontaan dankjewel zeggen als je dat zelf maar vaak genoeg voordoet. Ze gaan niet stoppen voor een rood licht omdat jij dat doet, dat moet je ze eerst uitleggen. Ze gaan niet uitkíjken met oversteken omdat ze zien dat jij dat doet, dat moet je ze leren.

Met dankjewel zeggen is dat niet anders. Gaan ze vast wel een keer oppikken, maar meestal zijn ze te druk met andere dingen om ten eerste op te letten wat hun ouder doet, en ten tweede om erbij stil te staan dat er iets van ze verwacht wordt. Het gaat er in mijn ogen niet om of ze het menen of snappen, ook bij iets waar ze helemaal niet intrinsiek dankbaar voor zijn moeten ze dankjewel zeggen lijkt me. Ook bij stomme kadootjes, waarbij níet van hun gezicht te lezen valt hoe leuk ze het vinden, ook als ze jarig zijn en ze krijgen kadootje 14 op die dag, waarbij het met de intrinsieke dankbaarheid inmiddels wel meevalt waarschijnlijk.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 29 Sep 2013 11:45

Re: Vrije opvoeding

Maar ik leg ook uit, juist heel veel. Het lijkt nu net alsof je bij opvoeden vanuit een UP-visie (want dat wordt in dit topic wel een beetje vergeleken met een 'vrij opvoeding') niet uitlegt, alles maar op z'n beloop laat en je kind zijn/haar gang laat gaan. Dat is het hele punt, dat er een heel verkeerd beeld van is.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 29 Sep 2013 12:37

Re: Vrije opvoeding

Artemis schreef:In mijn ogen is dat wat er met kinderen gebeurt, het verhaal in mijn op, als je met 2/3 denkt 'ze hoeven niets te doen omdat het zo hoort, alleen omdat ze het menen' die kinderen waren vast net zo lief en schattig toen ze 2/3 jaar waren. Maar omdat ze toen geleerd hebben dat alles vanuit hunzelf moet komen, en dat ze geen dankjewel hoeven t zeggen als ze verlegen zijn of maar enthousiast genoeg kijken kunnen ze zich ook niet beleefd gedragen als ze 8 zijn.

Wat is er mis mee om je kind te leren dat je dankjewel zegt omdat het zo hoort? Lijkt me een hele nuttige en doodnormale vaardigheid. Je bent namelijk niet altijd voor alles dankbaar waar je wél dankjewel voor hoort te zeggen.

Ik krijg weleens een kado waar ik niets aan vind, dan zeg ik toch dankjewel. In jullie verhalen mag je kind dan én een vies gezicht trekken en hoeft geen dankjewel te zeggen omdat ze het niet meent. Dat vind ik ongepast.

Ik krijg altijd het idee van ouders die geen ouders durven zijn, die hun kinderen te vriend willen houden en ze met fluwelen handschoentjes aanpakken. Terwijl je ze daar meer kwaad dan goed mee doet.

Ik ben echt niet superstreng ofzo, al lijkt dat misschien zo. Maar ik ben wél de baas, zij mogen een hoop zelf bepalen, maar uiteindelijk moeten ze ook weleens gewoon luisteren.


Ok, dus ik durf geen ouder te zijn, ja tuurlijk. Je hebt duidelijk niet begrepen hoe ik met mijn kinderen om ga. (en ja ik betrek het even op mezelf want je gaat schijnbaar in op 'mijn manier van opvoeden'. Ik snap niet waar je al die onzin vandaan haalt die je hierboven aanhaalt. Waar wordt gezegd dat mijn kind een vies gezicht mag trekken als ze een kado krijgt dat ze niet leuk vindt? Waar wordt gezegd dat ik mijn kinderen te vriend wil houden en ze met fluwelen handschoenen aanpak.
En nee, mijn dochter hoeft absoluut geen sorry te zeggen als ze het niet meent. Ik hoop ook dat niemand tegen mij sorry zegt als het niet wordt gemeend, daar heb ik geen behoefte aan en heb ik niks aan.
En ja, ze zegt uit zichzelf sorry en dank je wel op momenten dat dat gewenst en normaal is. En dat heeft ze geleerd omdat wij het goede voorbeeld gegeven hebben en uiteraard ook met uitleg waarom het netjes is.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 16:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 29 Sep 2013 13:15

Re: Vrije opvoeding

Intoxicated schreef:Het enige wat ik weet is dat ik nooit wil gaan chanteren.

Ik erger mij dood aan mijn ouders die tegen mijn neefjes zeggen.. Als je je bord niet opeet krijg je geen ijsje. Of als je nu niet luisterd dan gaan we niet naar de speeltuin.

Ik hoorde het vandaag ook weer via een vriendin. Dat zoontje luisterde tijdens de overblijfpauze thuis niet en toen werd er dus gedreigd. Als je nu niet ophoud met zeuren blijft pietje na school niet spelen. (En hij zeurde verder). Na school stond hij met pietje op het schoolplein en toen mocht Pietje dus niet mee. Nou 2 huilende kinderen en vooral Pietje snapte er niets van.

Ik ben gewoon zo vies van chantage. Ik vind het een machtsmiddel op de verkeerde manier gebruiken. Ik zeg het ook wel eens tegen mij vader als hij zo tegen mijn neefje doet maar dan krijg ik zo'n laf antwoord. 'Ach ze eten het toch op, ze worden er niet slechter van.. Ben jij er slechter van geworden?'. En dan laat ik het maar zo, want het zijn mijn kinderen niet. Maar tegen die tijd vind ik het echt niet tof als hij mijn kids zo zou chanteren.


Ik dacht en denk er precies zo over en toch doen wij hier precies hetzelfde,dat wil ik mezelf toch eens afleren.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 29 Sep 2013 13:21

Re: Vrije opvoeding

Ik vind ook wel dat veel aspecten van de 'andere kant' heel erg uit zijn verband worden getrokken. Het is duidelijk dat de manier waarop sommigen van ons (bijvoorbeeld Liadan, Rejoy, Twellie en ikzelf) hier hun kinderen opvoeden totaal niet begrepen wordt.
<<

Artemis

Bericht 29 Sep 2013 19:53

Re: Vrije opvoeding

Jeetje zeg, sta ik op de tenen van een clubje ofzo? Ik heb toch werkelijk geen idee wie zijn kinderen op welke manier opvoed hier... En toch krijg ik antwoorden als 'wij, liadan, twellie, rejoy en ik'. :laughcry: :confused:


Overleggen jullie ook voordat je wat doet met elkaar? Of dat nog niet?
En word ik geacht om te weten wie welke visie heeft als het om opvoeden gaat? Man, er wordt gedaan alsof ik mensen specifiek aanspreek en ik krijg antwoord in wij-vorm. How bizarre....

Met een aantal dingen ben ik het eens, maar net zoals volkomen autoritair opvoeden een kind verpest is dat hele vrije gebeuren ook behoorlijk funest. Bij schattige peuters is dat leuk, bij kinderen ouder dan vier wordt het irritant voor anderen, ouders die zo doen.
Ik zit op een montessorischool, ik zie dergelijke ouders en kinderen heel regelmatig.

Iets met gulden middenweg lijkt me veel gezonder dan zo'n doordachte aanpak.
<<

Anoniem272

Bericht 29 Sep 2013 19:58

Re: Vrije opvoeding

Nouja zeg, nu zie je complotten die er niet zijn volgens mij. En je laatste zin slaat nergens op. Hoewel ik ook geloof dat ontspannen zijn als ouder heel belangrijk is, denk ik dat kinderen niet gebaat zijn bij ouders die àlles op gevoel doen. Hoe kun je bijvoorbeeld consequent zijn (in de zin van: bij papa gaat het hetzelfde als bij mama) als je niet nadenkt en overlegt over opvoeding?
<<

Anoniem272

Bericht 29 Sep 2013 19:59

Re: Vrije opvoeding

O je hebt die laatste zin inmiddels aangepast zie ik. Deze is beter.
<<

Anoniem28

Bericht 29 Sep 2013 19:59

Re: Vrije opvoeding

Je reageert steeds op posts van anderen die duidelijk een andere manier van opvoeden hebben. Als je dan begint met: 'ik ben wél de baas', dan voelen mensen zich aangesproken.

Het hele échte vrije opvoeden kan ik me ook totaal niet in vinden en ik ben ervan overtuigd dat het niet werkt. Verder snap ik ook niet zo goed waarom je het per definitie fout doet als je flink nadenkt over hoe je je kind opvoedt?
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers