Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vrije opvoeding

<<

Artemis

Bericht 29 Sep 2013 21:01

Re: Vrije opvoeding

Liadan schreef:Ik vind je wel erg veel en snel oordelen.
En ik denk dat jij snel ingrijpt bij je kinderen en anderen een stuk minder snel. Daardoor vind jij een kind waarschijnlijk sneller vervelend dan dat een ander dat vindt. Ik heb in mijn omgeving geen kinderen zoals jij ze omschrijft. Ik zou het zelf geen probleem vinden als mijn kind dat ik zelf begeleid tijdens een avondvierdaagse over een sloot springt (tenzij hierover regels/afspraken zijn). Laat ze maar ontdekken.
Ik grijp wel in als ze iets doen dat in mijn ogen gevaarlijk is (zoals ver voor de groep uitlopen, omdat je ze dan kwijt kan raken).

Dat bedoel ik dus: andere scholen, en dat waren er véél, liepen redelijk gestructureerd in een rij, twee aan twee. Niet voortdurend, het zijn dan ook kinderen. Onze school was één grote chaos. Ik had kinderen van 5-9 en die moesten bij elkaar blijven, want maar 2 begeleiders op 30 kinderen. Dus was de afspraak dat je niet vóór de voorste begeleider liep en niet achter de achterste begeleider. En dat je op het pad bleef, want we gingen dwars door de bossen.

De kinderen waren daar op aan te spreken, de ouders trokken zich er niets van aan. Ook niet nadat dat meerdere keren gevraagd werd, dus luisterden de kinderen ook niet meer. Met als gevolg dat er één jongen verdwaalde omdat hij achter een school aanliep met hetzelfde kleur shirt. Dat zag ik, maar als ik dat niet gezien had was hij kwijt geweest. Zijn ouders hadden het niet in de gaten en hij was al een heel stuk verderop.

Dat slootje springen: daarvoor moest je een eind van het pad af. De afspraak was: op het pad blijven, niet door het bos. En erger dan het slootje springen: over een boomstammetje lopen over een groot gat, op 2 meter hoogte. Als zo'n kind naar beneden flikkert heb je een probleem. Tof dat ontdekken, vooral doen: dan ga je de volgende dag fijn zelf naar het bos om te ontdekken. Maar je laat niet je 9 jarige de regels overtreden onder het motto zelf ontdekken, als degene die de leiding heeft zegt dat dat niet mag, en dat diezelfde leiding vervolgens 5 jarigen van die boomstam moet gaan plukken.

Ontdekken doe je maar in je eigen tijd. Als in een groep mensen iedereen fijn gaat ontdekken heb je een probleem lijkt me. Valt er een ín de sloot of breekt iemand een enkel dan heb je gedonder. Die regels zijn er niet voor niets.
<<

Anoniem16

Bericht 29 Sep 2013 21:02

Re: Vrije opvoeding

R is ook wel eens dwars maar echt maar enorm weinig. Hij wilde een hele tijd terug een klein wagen, prima dus ik zeg hem dat hij goed bij mama moet blijven etc. Hij ging toch racen, ik herhaal dan de afspraak en zeg dat als hij blijft racen ik het wagentje afpak. Nou nog geen 3 sec daarna ging hij toch weer rennen emt die kar. Dan pak ik hem dus ook gewoon af, hij gilt dan even maar heeft het wel voor altijd geleerd. Ik word in dat opzicht echt niet warm of koud wanneer hij dan aan het gillen is. Maar over het algemeen kan ik overal goed met hem komen. Afspraken maken met hem heeft altijd al goed geholpen, en het meenemen van speelgoed/ een koekje ook.
<<

Artemis

Bericht 29 Sep 2013 21:09

Re: Vrije opvoeding

En dat is dus precies het probleem nu ik erover nadenk: je kind iets toestaan omdat jij er geen kwaad in ziet om iets zelf te ontdekken, zonder rekening te houden met de andere mensen om je heen. Waar leer je dan je kind om gewoon te luisteren omdat iemand het zegt? Gewoon, ookal is rondrennen en springen leuk, de juf/leiding/ouder heeft gezegd dat het niet mag, dus doe je het niet. Zo'n kind hoeft niet eerst te ontdekken dat hij nat wordt als hij in de sloot valt, daar hebben andere mensen op dat moment last van, dus lijkt het mij een veel belangrijkere vaardigheid dat hij doet wat gezegd wordt dan dat hij zelf ontdekt.

Zelf ontdekken zou namelijk ook zijn dat zo'n kind merkt dat de leiding of de juf boos word als ze niet luisteren. Als een ouder díe ontdekking teniet doet met 'ja, maar dat moet toch gewoon kunnen' heeft zo'n kind nog niets geleerd.
<<

Anoniem16

Bericht 29 Sep 2013 21:13

Re: Vrije opvoeding

Ik heb al een paar keer een kind in de klas gehad dat zeer veel moeite had met het wennen op school of beter gezegd aan de regels. Hij werd enorm boos iedere keer wanneer iets moest. Twee weken heel veel duidelijkheid en structuur, veiligheid en aanleren dat soms iets moet was eigenlijk al voldoende om hem toch te leren accepteren dat je soms gewoon naar anderen moet luisteren.

En nu komt zijn kleine broer met hetzelfde 'probleem' bijna in de klas...
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:58

Bericht 29 Sep 2013 21:20

Re: Vrije opvoeding

Met artemis eens, al dat geneuzel. Er kan en mag bij mij heel veel, ik ben totaal niet moeilijk. Maar fatsoen heb je gewoon op te brengen. Like it or not.

Ze zijn soms ronduit strontvervelend/verwend, maar ik duld echt geen asociaal gedrag. Jammer als je moe bent, of weet ik het wat. Je zegt gewoon dankjewel en je groet etc.

Niks mis met een beetje gezag.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Anoniem44

Bericht 29 Sep 2013 21:25

Re: Vrije opvoeding

Sorry hoor, maar over een sloot springen tijdens de avondvierdaagse, dat vind ik ook wel ver gaan. Tijdens de avondvierdaagse loop je in enorme groepen, dan moeten kinderen gewoon weten dat ze netjes 2 aan 2 in de rij moeten lopen. Je kan geen 50 kinderen die over sloten gaan springen in de gaten houden, de vierdaagse gaat erom dat je 5 of 10 km aflegt, vier avonden na elkaar, het is gewoon niet de bedoeling dat je daarnaast nog voor jezelf op ontdekking gaat.

Pfff, is dat echt de heersende moraal van vandaag? Dat alles maar moet kunnen?
<<

Anoniem16

Bericht 29 Sep 2013 21:29

Re: Vrije opvoeding

Mamsie schreef:Met artemis eens, al dat geneuzel. Er kan en mag bij mij heel veel, ik ben totaal niet moeilijk. Maar fatsoen heb je gewoon op te brengen. Like it or not.

Ze zijn soms ronduit strontvervelend/verwend, maar ik duld echt geen asociaal gedrag. Jammer als je moe bent, of weet ik het wat. Je zegt gewoon dankjewel en je groet etc.

Niks mis met een beetje gezag.

Dit bedoel ik dus ook. Ik noem het alleen 'geflauwekul' Ik vind heel veel prima maar klaar is klaar en dan geen geflauwekul meer en dan moet je gewoon luisteren.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 29 Sep 2013 21:31

Re: Vrije opvoeding

Artemis schreef:
Zelf ontdekken zou namelijk ook zijn dat zo'n kind merkt dat de leiding of de juf boos word als ze niet luisteren. Als een ouder díe ontdekking teniet doet met 'ja, maar dat moet toch gewoon kunnen' heeft zo'n kind nog niets geleerd.


Hier ben ik het wel mee eens.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem58

Bericht 29 Sep 2013 22:13

Re: Vrije opvoeding

Ik ben het compleet eens met Artemis. Ook met mamsie, ik gedraag me netjes en fatsoenlijk en dan wil ik ook dat mijn kind dat doet. En tot nu toe gaat dat aardig goed. Er mag heel veel, maar we gaan fatsoenlijk met elkaar om en beleefdheid vind ik heel belangrijk.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 29 Sep 2013 22:38

Re: Vrije opvoeding

Maar het hele punt draait toch ook niet om dat mijn kind (ja, ook ik voel me nog steeds aangesproken in deze discussie), ondanks mijn misschien iets andere aanpak, geen fatsoen en normen en waarden bijgebracht wordt? Het gaat om de manier waarop ik mijn kind corrigeer, niet óf ik mijn kind corrigeer. Misschien is mijn kind wel beleefder en netter opgevoed dan elk gemiddeld ander kind hier op het forum?! Niemand hier die daarover kan oordelen.

Verder vind ik het weer apart dat er in élke soortgelijke discussie dingen aangehaald worden als 'opvoeden uit boeken'. Nou, nieuws voor jullie: ook dat doe ik niet. Ik handel uit gevoel. Dat mijn gevoel toevallig aansluit op een visie dat een naam heeft, hartstikke fijn. Maar toch wordt het weer aangehaald, het 'opvoeden uit boeken'. Waarom?

En Artemis, deze reactie van jou vind ik ook weer echt onnodig. Kinderachtig zelfs.
Artemis schreef:Jeetje zeg, sta ik op de tenen van een clubje ofzo? Ik heb toch werkelijk geen idee wie zijn kinderen op welke manier opvoed hier... En toch krijg ik antwoorden als 'wij, liadan, twellie, rejoy en ik'. :laughcry: :confused:

Overleggen jullie ook voordat je wat doet met elkaar? Of dat nog niet?
En word ik geacht om te weten wie welke visie heeft als het om opvoeden gaat? Man, er wordt gedaan alsof ik mensen specifiek aanspreek en ik krijg antwoord in wij-vorm. How bizarre....

Met een aantal dingen ben ik het eens, maar net zoals volkomen autoritair opvoeden een kind verpest is dat hele vrije gebeuren ook behoorlijk funest. Bij schattige peuters is dat leuk, bij kinderen ouder dan vier wordt het irritant voor anderen, ouders die zo doen.
Ik zit op een montessorischool, ik zie dergelijke ouders en kinderen heel regelmatig.

Iets met gulden middenweg lijkt me veel gezonder dan zo'n doordachte aanpak.


In mijn ogen suggereer je met deze post toch echt heel veel dingen die gewoonweg nergens op slaan.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 30 Sep 2013 05:37

Re: Vrije opvoeding

Artemis schreef:Dat bedoel ik dus: andere scholen, en dat waren er véél, liepen redelijk gestructureerd in een rij, twee aan twee. Niet voortdurend, het zijn dan ook kinderen. Onze school was één grote chaos. Ik had kinderen van 5-9 en die moesten bij elkaar blijven, want maar 2 begeleiders op 30 kinderen. Dus was de afspraak dat je niet vóór de voorste begeleider liep en niet achter de achterste begeleider. En dat je op het pad bleef, want we gingen dwars door de bossen.

De kinderen waren daar op aan te spreken, de ouders trokken zich er niets van aan. Ook niet nadat dat meerdere keren gevraagd werd, dus luisterden de kinderen ook niet meer. Met als gevolg dat er één jongen verdwaalde omdat hij achter een school aanliep met hetzelfde kleur shirt. Dat zag ik, maar als ik dat niet gezien had was hij kwijt geweest. Zijn ouders hadden het niet in de gaten en hij was al een heel stuk verderop.

Dat slootje springen: daarvoor moest je een eind van het pad af. De afspraak was: op het pad blijven, niet door het bos. En erger dan het slootje springen: over een boomstammetje lopen over een groot gat, op 2 meter hoogte. Als zo'n kind naar beneden flikkert heb je een probleem. Tof dat ontdekken, vooral doen: dan ga je de volgende dag fijn zelf naar het bos om te ontdekken. Maar je laat niet je 9 jarige de regels overtreden onder het motto zelf ontdekken, als degene die de leiding heeft zegt dat dat niet mag, en dat diezelfde leiding vervolgens 5 jarigen van die boomstam moet gaan plukken.

Ontdekken doe je maar in je eigen tijd. Als in een groep mensen iedereen fijn gaat ontdekken heb je een probleem lijkt me. Valt er een ín de sloot of breekt iemand een enkel dan heb je gedonder. Die regels zijn er niet voor niets.

En dit bedoel ik dus ook, je oordeelt meteen. Terwijl ik zeg dat ik het geen probleem vind als mijn kind over een sloot springt, tenzij hier regels/afspraken over zijn. Die zijn er schijnbaar dus dan zou ik het mijn kind niet laten doen. Ik weet niet hoe een avondvierdaagse in zijn werk gaat, vroeger liepen wij nooit met scholen bij elkaar maar gewoon met eigen begeleiders in kleine groepjes.
Dus leuke reactie op mij met 'dit bedoel ik dus', maar misschien kan je de volgende keer dus even beter helemaal lezen voordat je 'm plaatst.
<<

Artemis

Bericht 30 Sep 2013 08:06

Re: Vrije opvoeding

Parisienne schreef:Maar het hele punt draait toch ook niet om dat mijn kind (ja, ook ik voel me nog steeds aangesproken in deze discussie), ondanks mijn misschien iets andere aanpak, geen fatsoen en normen en waarden bijgebracht wordt? Het gaat om de manier waarop ik mijn kind corrigeer, niet óf ik mijn kind corrigeer. Misschien is mijn kind wel beleefder en netter opgevoed dan elk gemiddeld ander kind hier op het forum?! Niemand hier die daarover kan oordelen.

Verder vind ik het weer apart dat er in élke soortgelijke discussie dingen aangehaald worden als 'opvoeden uit boeken'. Nou, nieuws voor jullie: ook dat doe ik niet. Ik handel uit gevoel. Dat mijn gevoel toevallig aansluit op een visie dat een naam heeft, hartstikke fijn. Maar toch wordt het weer aangehaald, het 'opvoeden uit boeken'. Waarom?

En Artemis, deze reactie van jou vind ik ook weer echt onnodig. Kinderachtig zelfs.
Artemis schreef:Jeetje zeg, sta ik op de ten aanpak.


In mijn ogen suggereer je met deze post toch echt heel veel dingen die gewoonweg nergens op slaan.


Nou, kennelijk heb ik wel een groepje te pakken, want 'jullie' voeren de discussie door met namen van anderen te komen en te antwoorden met 'wij', en nu krijg ik ook nog eens naar mijn hoofd dat in elke discussie het 'opvoeden uit boekjes' aangehaald wordt.
Nou, sorry, maar volgens mij is dit in mijn hele forumgeschiedenis de eerste keer dat ik überhaupt een topic over vrij opvoeden heb of daarnaar deelneem. Maar kennelijk is er een geschiedenis, vandaar het 'wij tegen zij' gevoel en de antwoorden in de categorie 'er wordt ook elke keer gezegd...'

Joh, daar ben ik helemaal niet van op de hoogte, wie zijn kinderen op welke manier opvoed, zoveel lees en praat ik hier niet, en dus ben ik ook niet op de hoogte van alle voorgeschiedenis op dit vlak, en dus heb ik liever ook niet dat mij voor de voeten wordt gegooid wat ooit in vorige discussies werd gezegd.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 30 Sep 2013 11:30

Re: Vrije opvoeding

Mijn eerste twee alinea's waren in het algemeen, naar aanleiding van wat Bolletje erboven zei en wat Printje eerder in dit topic een keer zei. Niks gericht op iemand, alleen een reactie in het algemeen naar aanleiding van wat ik heb gelezen. Artemis, het is dus ook helemaal niet mijn bedoeling jou dingen voor de voeten te gooien uit eerdere discussies of topics. Daaronder heb ik jou gequote, dát stukje was wel een reactie op hetgeen jij hebt gezegd.

En daarnaast verwacht ik ook helemaal niet dat iedereen hier van elke moeder weet hoe zij met haar kind omgaat. Maar als er dan wel uitgelegd wordt door mij hoe ík het doe, wordt er steeds gehamerd (niet enkel door jou, dit is weer in het algemeen) op fatsoen, normen en waarden, brutale kinderen, etc. Steeds weer probeer ik duidelijk te maken dat dat hier gewoonweg niet het geval is. Dat ik niet een ouder ben die maar een beetje glimlacht als mijn kind dingen doet die niet netjes zijn en niet ingrijpt. Integendeel. Nogmaals, het punt is niet óf ik mijn kind corrigeer of niet, maar de manier waaróp ik dat doe. Het verschil zit hier in de manier van communiceren, hetgeen ik zeg tegen mijn kind. Ik laat ongewenst gedrag echt niet zomaar gaan. Ik grijp in, wellicht rustiger en op een andere manier communicerend dan de meesten hier. En tóch worden er dingen gesuggereerd waardoor ik het gevoel krijg dat men een totaal verkeerd beeld heeft van mijn aanpak. Jammer vind ik dat.

De manier waarop vrije opvoeding door de meesten in dit topic gezien wordt sluit in ieder geval niet aan op mijn visie van UP. In één van jouw posts Artemis, vergelijk jij die twee met elkaar. De manier waarop ik over opvoeden denk komt totaal niet overeen met de vrije opvoeding waarover in dit topic gesproken wordt. Ik spreek met geen kwaad wordt in dit topic over de andere kant, ik oordeel niet over ouders die wel wat 'strenger' en misschien minder vrij met hun kind omgaan. Ik vertel enkel mijn visie erop, zonder het te hebben over mijn mening over 'zulk soort ouders'. Want ja, dat is wel hoe ik het voel vanaf de andere kant. Dat ik onder de noemer 'zulk soort ouders' val.

Nog even wat betreft 'ons clubje'. Artemis, ik vind het oprecht kinderachtig dat je dit (nu al voor de tweede keer) zo duidelijk aanhaalt. Kom op zeg, wat denk je zelf? Dat er een clubje is? Omdat ik toevallig weet dat mijn visie over bepaalde dingen enigszins overeen komt met die van anderen (ik noem geen namen meer), heb ik voor het gemak even over 'wij' gesproken. Het spijt me, had ik blijkbaar niet moeten doen en zal ik nooit meer doen. Blijkbaar geef ik hiermee het idee dat er in het geheim een clubje opgericht is, waar er lekker gebrainstormd wordt. Pas maar op, straks worden jullie allemaal nog bekeerd tot het andere 'opvoedgeloof'. En 'zo'n ouder' wil je niet worden, toch? :wink:

Edit: ik zeg er maar even bij dat ook deze post in het algemeen gelezen kan worden. Het is niet in zijn geheel een directe reactie op Artemis.
<<

Anoniem58

Bericht 30 Sep 2013 11:49

Re: Vrije opvoeding

De moeder die in de winkel stond, die van mijn eerste reactie, zei specifiek dat het ging om vrije opvoeding, zonder invloed van buitenaf. Dus die kinderen moesten zelf bepalen of het door de beugel kon wat ze deden.
Ik geloof niet dat iedere moeder die up opvoed bijvoorbeeld, dit ook zo zou doen. Maar ik geloof wel dat een kind grenzen nodig heeft. Je hebt ook hele dwarse kinderen, die vanuit zichzelf juist steeds stoute dingen doen, brutaal worden etc. En dan geloof ik niet in intrinsieke motivatie en maar steeds het goede voorbeeld geven.
Ik voed eigenlijk normaal op, heb me nooit ingelezen, maar ik weet wel wat ik voor een kind wil, en wat ik belangrijk vind. Dat probeer ik bij te brengen op mijn eigen manier, soms is er de tijd niet om uit te leggen en zeg ik bijvoorbeeld alleen "stop daarmee". En leg ik het later uit. Dingen als een grote mond tolereer ik niet, maar leg ik ook niet meer uit. Die tijd hebben we gehad. Nu een grote mond betekent gewoon dat ik boos word. Net als juist het tegenovergestelde doen van wat ik gevraagd heb, dat wil ik dus ook niet hebben. Nog snel een spelletje op de ds. doen terwijl ik gevraagd heb hem uit te zetten bijvoorbeeld.
<<

Anoniem272

Bericht 30 Sep 2013 12:04

Re: Vrije opvoeding

Zo zwart/wit is het allemaal niet: je kunt ook eerst vertrouwen op die intrinsieke motivatie, en als die blijkt te ontbreken alsnog duidelijk aangeven wat je van je kind verwacht.

En volgens mij zijn we het er in dit topic állemaal over eens dat als een kind in de supermarkt een oudere man pijn staat te doen, dat je daar dan wat van zegt als moeder.

Moeders die met UP bezig zijn proberen dingen misschien anders te verpakken en spelen en praten op een andere manier met hun kind, maar dat zegt nog niks over waar hun grenzen liggen.
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers