Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

<<

Teun

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8476

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:59

Bericht 06 Jul 2015 14:18

Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Naar aanleiding van een gesprek hierover in het lunch topic ben ik benieuwd hoe anderen dit doen. Ik merk dat ik het soms lastig vind om te bepalen welke richtlijnen en adviezen nou juist zijn.

Wat ik laat staan:
- alcohol
- rauw vlees
- rauw ei
- vacuüm verpakte vis
- kaas waarbij 'lait cru' op de verpakking staat

Waar ik voorzichtig mee ben:
- cafeïne. Ik drink 1 kopje koffie per dag, en verder soms een paar slokken cola tegen de misselijkheid. Als ik thee drink kies ik meestal voor rooibos.
- voorverpakte rauwe groente en fruit: ik eet het wel, maar niet als het langer dan een dag open is geweest. En nav Carrie's reactie in het lunchtopic ga ik het nu ook nog een keer extra wassen.
- vette vis, dat eet ik max 2 keer per week
- al het vlees: ik let extra goed op dat het doorbakken is. Vleeswaren voor op brood eet ik ook maximaal 2 dag nadat ik de verpakking open heb gemaakt
♥ feb 2016
♥ ♥ juli 2018
<<

Anoniem301

Bericht 06 Jul 2015 14:53

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Eigenlijk wat jij ook schrijft Teun. Oh en ook geen rauwe vis.
<<

Anoniem236

Bericht 06 Jul 2015 15:02

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

- geen redbull
- geen vacuümverpakte vis
- geen rauw vlees
- geen alcohol

Dit zijn alleen dingen die ik normaal wel eet/drink. Rauwmelkse kazen, salami, koffie enz eet ik normaal ook niet.
<<

Anoniem328

Bericht 06 Jul 2015 15:03

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Hier bijna hetzelfde maar ik drink nog wel 2 kopjes koffie per dag en ik eet ook gerust beleg dat 3 of 4 dagen open is, mits het natuurlijk nog houdbaar is.
Het valt me wel op dat er enorm veel afvalt qua eten als je zwanger bent!
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 06 Jul 2015 15:09

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Wat ik niet meer nam toen ik zwanger was.

rauw vlees
voorverpakte vis
Koffie. ik luste het gewoon niet meer.
Die rauwmelkse kazen die ik eet ik anders nooit.
Wat ik wel at was rauwe vis. Die mag je gewoon eten als het vers is.
Smeerworst at ik hooguit 1 keer per week.
Verder bij de tweede at ik erg weinig. Ik had snel last van maagzuur.
M:21072011
J :08012014
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11575

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 06 Jul 2015 15:10

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Alcohol is eigenlijk het enige wat ik echt laat staan.

Heb wel eens een boterham met salami gegeten en biefstuk heb ik ook een keer gegeten. Dat is allemaal wel op 1 hand te tellen.

Overigens mag je heel veel dingen wel gewoon eten als ze maar boven een bepaalde temp zijn geweest. Geloof 70 graden of als ze diepgevroren bewaard zijn. Let er wel op en hou me ook aan de regeltjes maar het is niet dat ik me er schuldig over voel als ik wel een keer wat binnen krijg wat volgens de regeltjes niet mag.
2015 💙
<<

Anoniem301

Bericht 06 Jul 2015 15:13

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Happydobby dat is waar over de vis. Maar toch eet ik nu geen sushi en sashimi enzo bij bijvoorbeeld een all you can eat. Durf ik niet goed omdat ik niet zeker weet of het echt vers is.
<<

Anoniem321

Bericht 06 Jul 2015 15:16

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Ik sluit me aan bij de lijst van Teun.

Ik eet wel pizza met salami, dan is het in de oven geweest en verhit tot rond de 200 graden, dus dan kan het gewoon.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 06 Jul 2015 15:20

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Ik eet vrijwel alles nog gewoon. Natuurlijk laat ik de standaard dingen die niet mogen staan (alcohol, rauw vlees, rauwmelkse kazen, vacuüm verpakte zalm, etc.). Mijn verloskundige gaf ook aan dat rauw ei helemaal niet zoveel kwaad kan. Niet dat ik bewust gerechten waarin rauw ei verwerkt zit ga eten, maar ik heb bijvoorbeeld vorige week bij een restaurantje wel mijn frietjes in de mayonaise gedipt (in verse mayonaise zit vaak ook rauw ei).
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 06 Jul 2015 15:40

Rauwe vlees en vis
Salami en ander halfrauw vleesbeleg (Tenzij door en door verhit, bv. op pizza)
Rauwmelkse kaas
Rauw ei en alles waar het in zit
Rauwe groenten en fruit die ik niet zelf heb gewassen en gesneden (dus geen salades/garnering in een restaurant, geen voorverpakte sla of rauwkost)
Softijs
Alcohol (ook geen gerechten waar het in zit)
Gewone koffie met cafeïne

Let dan inderdaad ook op open verpakkingen beleg, laat ik max. drie dagen open.

Zijn zo de eerste dingen die bij me opkomen.
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 06 Jul 2015 15:52

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Rauw vlees
Alcohol
Vacuüm verpakte zalm
Rauw melkse kaas (al at ik dat anders ook nooit)
Rauwe eieren. (Maar mayonaise at ik bijv. wel en heb ook eens pasta carbonara gegeten).

Koffie dronk ik gewoon en sla en rauwkost ook gewoon.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

anoniem196

Bericht 06 Jul 2015 15:56

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Alles wat ik normaal ook eet.
Alles wat je niet mag als je zwanger bent lust ik niet. Alcohol, rauw vlees en vis.

Ik koop gewoon zakjes kant en klare sla. En was ze niet extra. Als ik ze koop zijn de nog meerdere dagen goed. En eet het meestal binnen twee dagen op.
<<

Anoniem186

Bericht 06 Jul 2015 16:00

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Alcohol
Rauwe vis
Rauw vlees
Rauwe melk en kaas
Koffie en redbull (maar dat drink ik beide sowieso niet)

Voor de rest at ik wel gewoon alles. Ik heb een paar keer iets met rauwe eieren gegeten (wel biologische en goed gewassen). Gevacumeerde vis at ik ook. En zakjes met sla enzo ook.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 06 Jul 2015 16:03

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

De standaard dingen idd die al benoemd zijn.

Daarnaast drink ik geen cola, sinas, rivella etc omdat daar koolzuur in zit en van veel koolzuur maak je ook veel vruchtwater aan.
Ik eet geen witlof, bloemkool en broccoli omdat ik ervan moet overgeven
Vlees wat gebraden is in bak en braad of boter werkt bij mij op mijn maag,
Appelsap sinaasappelsap etc laat ik staan omdat ik er veel brandend maagzuur van krijg
En sinds deze week let ik erop nog meer zoutloos te eten dan ik al deed ivm het vocht vasthouden.
<<

Anoniem321

Bericht 06 Jul 2015 16:07

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Silver schreef:De standaard dingen idd die al benoemd zijn.

Daarnaast drink ik geen cola, sinas, rivella etc omdat daar koolzuur in zit en van veel koolzuur maak je ook veel vruchtwater aan.

.


O echt? Dat wist ik niet, had er ook nog nooit van gehoord.
Ik drink het nog wel zo nu en dan, maar wel minder dan voor mijn zwangerschap.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 06 Jul 2015 16:11

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Carrie schreef:Happydobby dat is waar over de vis. Maar toch eet ik nu geen sushi en sashimi enzo bij bijvoorbeeld een all you can eat. Durf ik niet goed omdat ik niet zeker weet of het echt vers is.



Ja dat klopt, staat dan toch vaak in de koelkast bij all you can eat.
M:21072011
J :08012014
<<

Henque

Kletskop

Berichten: 607

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:20

Bericht 06 Jul 2015 16:16

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Ragazza schreef:
Silver schreef:De standaard dingen idd die al benoemd zijn.

Daarnaast drink ik geen cola, sinas, rivella etc omdat daar koolzuur in zit en van veel koolzuur maak je ook veel vruchtwater aan.

.


O echt? Dat wist ik niet, had er ook nog nooit van gehoord.
Ik drink het nog wel zo nu en dan, maar wel minder dan voor mijn zwangerschap.


Dat is niet waar hoor! Je kan prima frisdrank drinken, met mate natuurlijk. De enige link die ik met frisdrank & veel vruchtwater zou kunnen leggen, is dat wanneer je zwangerschapssuikerziekte hebt, kan je ook teveel vruchtwater aanmaken. Als je zwangerschapssuikerziekte hebt wordt ook geadviseerd om te minderen met suiker en dus te minderen met frisdrank. Wellicht dat hierdoor dit bakerpraatje de wereld in is gekomen?

Wat betreft voeding: ik zou de adviezen op de website van het voedingscentrum aanhouden! Zij zijn heel streng dus als je je daar aan houd zit je sowieso goed.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 06 Jul 2015 16:19

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Ragazza schreef:
Silver schreef:De standaard dingen idd die al benoemd zijn.

Daarnaast drink ik geen cola, sinas, rivella etc omdat daar koolzuur in zit en van veel koolzuur maak je ook veel vruchtwater aan.

.


O echt? Dat wist ik niet, had er ook nog nooit van gehoord.
Ik drink het nog wel zo nu en dan, maar wel minder dan voor mijn zwangerschap.


Ik wist het ook niet, mijn moeder die dronk het heel veel toen ze zwanger was en werd op haar vingers getikt door de gyn. Ik vond dat ik vrij snel veel aankwam, en ben toen op gaan letten op het koolzuur, en het klopt wel degelijk. Kan ook komen door het teveel aan suikers hoor. Want op internet is er niets over te vinden, misschien is het ook wel achterhaald bedenk ik me nu, maar die laatste 5-6 weken houdt ik dat nog wel even vol. :yes:
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 06 Jul 2015 16:22

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Mij is toen verteld dat je gewoon voorgesneden groenten mag eten, als je maar alles wast, ook al staat er op de zak dat er voorgewassen spinazie in zit bijvoorbeeld. Tijdens het verpakkings proces kan juist de bacterie ingesloten zijn namelijk.

Salami at ik wel op de pizza of gebakken door een pasta, als het verhit was dus. Sowieso zag de verloskundige die bij ons de vroege voorlichtingsavond gaf daar niet heel veel kwaad in, vooral niet in de pakjes uit de koeling die maanden houdbaar zijn, wel uit de worsten die hangen te drogen of echt verse salami.

Smeerleverworst at ik soms nog wel, de verloskundige vertelde ook dat vrouwen juist te spastisch worden en dat helemaal niet meer eten en daardoor vitamine A tekort komen ( dacht ik), dus at ik het wel 1 keer in de week bijvoorbeeld, ik had die 1 boterham verpakkingen van Kips in de koelkast liggen.

Thee had ik keurig zonder theeine ingeslagen zodra ik wist dat ik zwanger was, maar ik lustte de hele zwangerschap geen thee ( ik geef het nu aan mijn zoontje, hij vind het heerlijk terwijl ik niet heel dol ben op rooibos thee). Koffie drink ik sowieso niet. Cola was vaak het enige wat ik binnen hield, dus dat dronk ik wel, maar met mate.

En verder at ik inderdaad de bovengenoemde dingen niet, ik heb de richtlijnen van het voedingscentrum gevolgd. Bij twijfel over mayonaise in een restaurant dat zou ik het gewoon vragen ( heb ik weleens met kaas gedaan) en ik heb bijvoorbeeld ook een keer bij een traiteur gevraagd of de aioli gemaakt was van gepasteuriseerd ei ( zegt ik dat goed) maar dat mocht ik inderdaad niet hebben, niemand van mijn vriendinnen hadden dat bedacht toen, die waren helemaal verbaasd dat dat van rauw ei is.

Overigens gaf die verloskundige toen aan dat ze het wel verstandig vond om op het eten te letten, maar dat ze het vaatdoekje in de keuken ( zeker met deze temperaturen) een groter gevaar vond (blijven te lang liggen of worden op een te lage temperatuur gewassen). Ik heb dus echt de hele zwangerschap hygiensche doekjes gebruikt die ik meteen weg gooide.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 06 Jul 2015 16:24

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Silver schreef:
Ragazza schreef:
Silver schreef:De standaard dingen idd die al benoemd zijn.

Daarnaast drink ik geen cola, sinas, rivella etc omdat daar koolzuur in zit en van veel koolzuur maak je ook veel vruchtwater aan.

.


O echt? Dat wist ik niet, had er ook nog nooit van gehoord.
Ik drink het nog wel zo nu en dan, maar wel minder dan voor mijn zwangerschap.


Ik wist het ook niet, mijn moeder die dronk het heel veel toen ze zwanger was en werd op haar vingers getikt door de gyn. Ik vond dat ik vrij snel veel aankwam, en ben toen op gaan letten op het koolzuur, en het klopt wel degelijk. Kan ook komen door het teveel aan suikers hoor. Want op internet is er niets over te vinden, misschien is het ook wel achterhaald bedenk ik me nu, maar die laatste 5-6 weken houdt ik dat nog wel even vol. :yes:


Dan had ik ontploft moeten zijn want ik dronk super veel spa rood met citroen. Ik heb er nog nooit van gehoord en al helemaal geen verloskundige over horen vertellen.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 06 Jul 2015 17:02

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Hier vooral de standaard dingen als geen alcohol en geen biefstuk.
Rauw vlees als filet americain en rauwe vis als sushi at ik sowieso al niet. Ik drink ook eigenlijk nooit koffie, behalve die van de Starbucks die dus gewoon niet naar koffie smaakt. Misschien 2 keer gehad de afgelopen maanden.

Ik let wel goed op het vlees als ik uit eten ga, kreeg vorige week nog ergens een halfrauwe hamburger voorgeschoteld terwijl ik inmiddels toch wel heel erg overduidelijk zwanger ben..

Sla bijvoorbeeld haal ik voorverpakt en had er eigenlijk nooit aan gedacht dat te moeten wassen, heb ik dus ook niet altijd gedaan de afgelopen maanden. Niet heel vaak gegeten trouwens, ik denk een keer of 5 over al die maanden.

Ik lees trouwens ergens dat iemand geen softijs meer eet? Waarom is dat?
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Lonely Goatherd

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2887

Geregistreerd: 01 Sep 2013 08:44

Bericht 06 Jul 2015 17:12

Cinnamon schreef:Ik lees trouwens ergens dat iemand geen softijs meer eet? Waarom is dat?


Als je ijs eet, kies dan voor schepijs of verpakt ijs ipv softijs. In de machines kunnen restjes melk achter blijven waar de listeriabacterie in kan zitten. Dit geldt dus ook voor bijv. milkshakes.

Aldus het internet en ook mijn vk.
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:06

Bericht 06 Jul 2015 17:15

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Ah, daar had ik dus ook nooit aan gedacht of iets over gehoord!
Heb ook wel softijsjes gehad..

Poef, stiekem heb ik dus onbewust best wat dingen gegeten die niet aangeraden worden.
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

fashionmommy

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1141

Geregistreerd: 30 Mrt 2014 20:05

Bericht 06 Jul 2015 17:22

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Ragazza schreef:
Silver schreef:De standaard dingen idd die al benoemd zijn.

Daarnaast drink ik geen cola, sinas, rivella etc omdat daar koolzuur in zit en van veel koolzuur maak je ook veel vruchtwater aan.

.


O echt? Dat wist ik niet, had er ook nog nooit van gehoord.
Ik drink het nog wel zo nu en dan, maar wel minder dan voor mijn zwangerschap.



Dus daarom had ik zoveel vruchtwater :12:
You'll be her first role model, her first friend, her first love. You're her mom and she's you're whole world. She's you're little girl. ❤





Afbeelding
<<

Anoniem119

Bericht 06 Jul 2015 17:32

Re: Wat eet en drink jij niet meer bij zwangerschap?

Ik ben niet zwanger maar zat hier vandaag toevallig nog over na te denken met de hoeveelheid wijntjes en kaasjes die ik hier nuttig op vakantie. Ik zou dat best moeilijk vinden denk ik. Uiteraard doe je dat met liefde voor je kindje en neem je geen risico maar heel veel van die etenswaar en drankjes nuttig ik echt vaak en zou ik denk ik best missen negen maanden lang (en alcohol langer ivm borstvoeding natuurlijk). Als jullie eerlijk zijn, gaat het jullie dan makkelijker of moeilijker af dan gedacht?
Volgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers