Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Cito toets groep 1

<<

Anoniem186

Bericht 03 Jul 2015 22:15

Cito toets groep 1

Mijn dochter heeft onlangs de Cito toets gemaakt. Waarom doen ze zo iets in groep 1? Ik vind het echt absurd. En wat zegt zo'n uitkomst? Ze scoorde op zowel taal als rekenen een B.
Zijn er juffen die hier wat meer over kunnen vertellen? Dit is echt nieuw voor me.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 03 Jul 2015 22:21

Re: Cito toets groep 1

In groep 1 is het niet verplicht, wij doen het dan ook pas vanaf groep 2.
Grofweg is dit de normering:
A=boven gemiddeld
B=ruim voldoende
C=net wel net niet gemiddeld
D=onder gemiddeld
E=zwak

Misschien dat ze het al in groep 1 afnemen om de kinderen aan de manier van toetsen te laten wennen?
<<

Anoniem127

Bericht 03 Jul 2015 22:22

Re: Cito toets groep 1

Ja, apart he? Mijn dochter heeft laatst ook een soort toets gehad op school, ik wist verder niet dat ze die gingen afnemen. Ze scoorde ver ondergemiddeld omdat ze geen antwoord wilde geven op de vragen maar buiten wilde spelen. Gelukkig wel realistische juffen die aangaven niet veel waarde te hechten aan toetsen op die leeftijd maar ze gaven aan dat het gewoon verplicht is om een systeem te hebben om de ontwikkeling van kinderen te volgen.
<<

meisjesmama

Kletskop

Berichten: 547

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:30

Bericht 04 Jul 2015 06:59

Re: Cito toets groep 1

Hier is die toets in groep 1 al 2 x afgenomen bij mijn dochter.
Bij ons gaven ze als reden dat ze dat doen bij kindjes die verder zijn dan groep 1 werk.
Voor de emotionele ontwikkeling moet mijn dochter net 5 ook zeker nog naar 2 maar qua kennis zou ze al naar 3 kunnen.
Met het rapport gesprek 1 week terug ook besproken hoe ze dat volgens jaar in groep 2 gaan doen.
<<

Anoniem255

Bericht 04 Jul 2015 09:56

Re: Cito toets groep 1

Mijn dochter heeft de toets ook genaakt in groep 1. De juffen hechter er geen waarde aan verder. Het is een moment opname. Zo moesten ze het verloop van de groei van diëten (vlinder/kikker o.a.) aangeven maar dat hadden ze nog niet behandeld aangezien de toets in de winter was.... Ze hebben de resultaten ook niet echt bekend gemaakt.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 04 Jul 2015 10:15

Re: Cito toets groep 1

Ik vind het eigenlijk ook absurd dat er in de kleuterklas al Cito wordt gedaan. Al is het dan wel op een speelse manier heb ik begrepen, en je ontkomt er als school bijna niet meer aan om eraan mee te doen. Aan de ene kant kan het wel goed zijn, om eventuele problemen bijvoorbeeld te kunnen signaleren of extra bevestigd te zien. Maar aan de andere kant denk ik dat de meeste leerkrachten daar geen Cito voor nodig hebben. Ik ben eigenlijk toch ook wel blij dat ze op onze school geen Cito doen bij de kleuters. Al hebben ze bij ons ook wel een voortgangssysteem bij de kleuters waar ze dingen bijhouden, dus er wordt evengoed wel gekeken of bepaalde dingen aanwezig zijn en in welke mate.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 04 Jul 2015 11:35

Re: Cito toets groep 1

Bij mijn kinderen op school nemen ze in groep 1 nog geen cito af, in groep 2 wel. Ze hechten er in groep 2 niet veel waarde aan, maar observeren de kinderen zelf ook gedurende het jaar en kijken vooral daarnaar. Een cito is ook maar een momentopname, als een kind er geen zin in heeft dan zal het ook minder scoren.
De uitslagen zijn ook niet allemaal heel betrouwbaar. Bij mijn dochter leek het begin groep 3 dat ze heel goed kon hoofdrekenen, maar de juf zei dat ze heel snel op haar vingers kon tellen en het daardoor leek alsof ze goed kon hoofdrekenen.
<<

Anoniem315

Bericht 04 Jul 2015 12:27

Re: Cito toets groep 1

Hier doen we het ook al in groep 1. Geen leerkracht bij ons die er echt achter staat, maar de bureaucratie vanuit het bovenschoolse en vooral vanuit overheid he...
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 04 Jul 2015 16:42

Re: Cito toets groep 1

Exogenesis schreef:Hier doen we het ook al in groep 1. Geen leerkracht bij ons die er echt achter staat, maar de bureaucratie vanuit het bovenschoolse en vooral vanuit overheid he...



Hier het zelfde. We doen het omdat het moet. En er is niets speels aan. Kids aan een tafeltje apart, en maken maar die toets.
Kids die amper fatsoenlijk hun potlood vast kunnen houden, moeten dan ineens een potlood vasthouden, én een kartonnetje neerleggen bij de vraag waar ze zijn, én naar de vraag luisteren, én een streepje zetten onder het juiste plaatje...

Je begrijpt natuurlijk wel hoe wij naar de score kijken.

Overigens is een B heel erg netjes.
<<

Anoniem186

Bericht 05 Jul 2015 08:49

Re: Cito toets groep 1

Er is inderdaad niets speels aan. Ik begreep van de juf dat er hetzelfde aan toe gaat als bij jullie, Lejow.

Maar waarom doen sommige scholen het dan pas vanaf groep 2? Dan is het kennelijk toch niet verplicht vanaf groep 1? Of zie ik dat verkeerd?
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 05 Jul 2015 08:52

Re: Cito toets groep 1

O, dan vind ik het nog stommer die citotoets bij de kleuters. Een moeder van een klasgenootje van mijn dochter is kleuterjuf en die had het er een keer over dat het op een speelse manier gaat. Maar dan vraag ik me af of ze het wel echt over de Cito had als ik dit zo lees. Dan ben ik extra blij dat de kleuters bij mijn dochter op school geen cito hebben, vind het echt niet nodig om op die leeftijd al min of meer onder druk (het is toch spannend) een toets te moeten doen.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 05 Jul 2015 09:46

Re: Cito toets groep 1

Bij mijn dochter wordt het ook nooit op een speelse manier afgenomen, bij haar ook tafeltjes uit elkaar in de klas en de hele klas maakt dan de toets.
<<

MissBitchy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2197

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:49

Bericht 05 Jul 2015 15:27

Re: Cito toets groep 1

Zoals ik al zei, het is pas verplicht vanaf groep 2.
Hier nemen ze het niet klassikaal af, maar steeds in groepsjes van ongeveer 4 kids. Wel apart aan tafeltjes, maar meer begeleiding van de leerkracht doordat het in kleine groepjes gaat.
<<

Anoniem136

Bericht 05 Jul 2015 16:09

Re: Cito toets groep 1

MissBitchy schreef:Zoals ik al zei, het is pas verplicht vanaf groep 2.
Hier nemen ze het niet klassikaal af, maar steeds in groepsjes van ongeveer 4 kids. Wel apart aan tafeltjes, maar meer begeleiding van de leerkracht doordat het in kleine groepjes gaat.


Hier doen ze het hetzelfde.

De cito van groep 1 wordt hier volgens mij niet afgenomen. Wel laten ze soms kindjes van eind groep 1 de cito van eind groep 2 meedoen om te kijken wat hun niveau is en of de toets laat zien dat ze extra aanbod nodig hebben.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers