Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

<<

Mezcla

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 247

Geregistreerd: 03 Sep 2013 23:59

Bericht 03 Jul 2015 06:12

Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Hallo dames,

Ik ben momenteel in de beginfase van het schrijven van m'n scriptie (Ma) en bedacht me dat ik een schema moet maken, ik heb een deadline gemaakt voor eind September (voor mijn eerste draft) en heb in principe nagenoeg fulltime de tijd om eraan te werken tot dan.

Het schrijven van m'n Ba scriptie was echt een ramp qua organisatie, ik had het echt veel te lang laten liggen en echt veel te veel onproductieve uren achter m'n laptop gehangen zonder ook maar iets te doen. Uiteindelijk heb ik het wel volbracht met een mooi resultaat maar de weg ernaartoe was alles behalve smooth. Dat moet nu dus anders en de eerste stap voor mij is een - heel uitgebreid - schema maken. Ik ben van plan in te plannen wat ik per maand af moet hebben, opgedeeld in weken en ook een soort dagschema maken inclusief pauzes en ook vrije tijd.

Hebben jullie tips voor mij?
Hoe maken jullie een studie schema, letterlijk, in visueel opzicht? Maar ook, hoe plan jij een dag studeren/werken aan je scriptie in qua lezen/schrijven/pauze etc. Of heb je andersoortige tips, alles is welkom! :) :)

Zijn er nog andere dames die momenteel aan het scriptie schrijven zijn?
<<

Anoniem313

Bericht 03 Jul 2015 07:06

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Ik schrijf geen scriptie, maar begeleid ze wel. Het valt me op dat je een schema wilt maken gericht op je eerste draft. Een onderzoek heeft verschillende fasen: opstellen van probleemstelling en onderzoeksvraag, literatuuronderzoek, hypothesen formuleren, data verzamelen, resultaten schrijven, et cetera. Ik zou dus je planning op basis van die deelprojecten maken. Met welk stuk ga je nu aan de slag? En wat voor afspraken heb je met je begeleider?
<<

Mezcla

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 247

Geregistreerd: 03 Sep 2013 23:59

Bericht 04 Jul 2015 06:51

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Bedankt voor je bericht Caulfield, je hebt gelijk mijn schema wil ik o.a. baseren op een eerste draft, hoewel de deelprojecten daar natuurlijk ook onder vallen. De reden dat ik dat wil doen is omdat ik anders het gevoel heb dat ik zeeën van tijd heb en dan onproductief wordt. Maar het is een goede tip om eerst realistisch naar mijn deelprojecten te kijken (of creeëren) en hoeveel tijd ik voor elk onderdeel nodig denk te hebben. Ik studeer overigens Rechten en heb mijn onderzoeksvraag en globale structuurschets welke zijn goedgekeurd door mijn begeleider. Ik heb verder - nog - niet echt afspraken met mijn begeleider gemaakt aangezien het nu zomervakantie is. Hoewel hij wel aangaf dat hij beschikbaar was, maar weet niet precies of hij enkel bedoelde voor mail contact of evt ook persoonlijk contact. Ik ga een schema opzetten en dan zal ik hem weer contacteren om het schema te doorlopen en evt wat inlevermomenten te bespreken. :)
<<

Anoniem205

Bericht 05 Jul 2015 22:21

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Succes Mezcla, ik mag mijn Ba scriptie gaan schrijven. In september moet ik een plan van aanpak gaan inleveren....
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 05 Jul 2015 22:55

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Ik zou ook idd afspraken maken met wanneer welk hoofdstuk af moet zijn. Besef je wel dat het ene hoofdstuk langer duurt dan het andere. Zo duurde bij mij het opzetten en goed opschrijven van mijn theoretisch kader bijv. veel langer dan mijn onderzoeksopzet. Maar van een goed kader heb je gedurende de scriptie veel profijt. Daarnaast zou ik ivm de vakantie ook kijken wanneer je onderzoek het beste plaats kan vinden.
Onderschat ook niet het aantal uren dat je nodig hebt voor get verwerken van de data.

Succes!
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Mezcla

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 247

Geregistreerd: 03 Sep 2013 23:59

Bericht 06 Jul 2015 05:46

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Bedankt, ja klopt Mamsie, ik maak een planning maar het kan - en zal - tussentijds ook worden aangepast. Ik probeer in ieder geval een strikte dagplanning aan te houden met taken die ik per 2 uur inplan. Vanmorgen ben ik in ieder geval goed gestart, hoop dat ik in goede flow kom en blijf te zitten.

Bedankt Orea, ga je in de zomervakantie aan het plan van aanpak werken of houd je wel echt vakantie?

Ik hou mezelf maar voor dat als ik de zomer doorwerk ik in Oktober/November 'vakantie' heb, maar het is wel lastig als ik iedereen om me heem vakantieplannen etc. hoor maken.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 07 Jul 2015 12:40

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Ik ben nu bezig met het bepalen van mijn onderwerp. Heb een voorzetje gekregen en ik hoop uiterlijk vandaag te kunnen mailen mbt een onderwerp. Ik trek 4 - 6 uur per dag uit voor mijn scriptie. In het begin zal het voornamelijk literatuuronderzoek zijn en het lezen van artikelen/arresten. Maar na een week van lezen ga ik wel beginnen met schrijven mijn doel is heel simpel 500 woorden per dag en dan per hoofdstuk mail ik het door naar mijn begeleider (zodra hij officieel mijn begeleider is) ik wil hem uiterlijk in september af hebben omdat ik me daarna wil richten op de 3 resterende toetsen die ik nog moet doen en ik ernaast ga werken. En als ik hem in september af heb dan heb ik weer 12 studiepunten binnen en ik weet al dat dat voor mij enorm motiverend gaat werken dus dat speelt zeker mee bij mijn afweging om me nu in de vakantie vol te storten op mijn scriptie.
<<

Anoniem205

Bericht 07 Jul 2015 20:21

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Mezcla schreef:
Bedankt Orea, ga je in de zomervakantie aan het plan van aanpak werken of houd je wel echt vakantie?

Ik hou mezelf maar voor dat als ik de zomer doorwerk ik in Oktober/November 'vakantie' heb, maar het is wel lastig als ik iedereen om me heem vakantieplannen etc. hoor maken.


Ik ga pas ergens in september op vakantie, als we al gaan, dus ik werk de zomer door. Maar ik moet ook nog 1000 en 1 andere dingen doen :(
<<

Mezcla

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 247

Geregistreerd: 03 Sep 2013 23:59

Bericht 10 Jul 2015 11:35

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

'Fijn' te horen dat ik niet de enige ben die de zomer doorwerkt qua studeren , dat geeft de burger moed haha. Mijn begeleider had dat inderdaad ook als tip meegegeven om mezelf te verplichten iedere dag 500 of 1000 woorden te schrijven om in een flow te komen. Ik moet zeggen dat dat wel goed werkt voor me. Heb nu ook wel weer meer motivatie gekregen omdat het ook gewoon echt af moet als ik in Dec wil afstuderen, maar vind het soms toch wel lastig om echt efficient te werken.

Hoe plannen jullie een dag werken aan je scriptie in? En hoe gaat het bij Julie inmiddels?
<<

Anoniem205

Bericht 10 Jul 2015 12:10

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Ik ben nog niet begonnen Mezcla, heb momenteel het energieniveau van een aangespoelde walvis... elke dag ruim 2 uur reistijd naar mijn werk (ik werk nog 32 uur). Moet dus nog beginnen aan mijn plan van aanpak. Volgende week, deze week nog even rust.

Heb met mijn vriend afgesproken dat ik de dinsdagavond volledig "vrij" ben van alle dingen in huis. Hij pakt de zorg van zoon dan volledig op zich (hij haalt op de dinsdag zoon altijd op van de opvang) en kookt, zodat ik me daar niet mee bezig hoef te houden. Dat gaat mijn schrijfavond worden. Ondertussen hoop ik op vrijdagen (mijn parttime dag) ook wat te kunnen gaan schrijven als zoon slaapt en af en toe ook wat in de weekenden. December is hier ook wel het plan, maar dat is optimistisch...

Wel een goede tip trouwens, 500 a 1000 woorden schrijven per dag. Dat vind ik wel een goede!
<<

Mezcla

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 247

Geregistreerd: 03 Sep 2013 23:59

Bericht 10 Jul 2015 14:09

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Jeetje Oreo, dat klinkt inderdaad als een behoorlijke workload allemaal, baan/gezin en die reistijd, knap dat je er uberhaupt nog een studie naast doet, wat studeer jij? Fijn dat je wel alvast 2 vrije momenten in de week hebt ingepland, hopelijk gaat het dan goedkomen!

Ik studeer fulltime en werk enkel partime, meestal 's avonds en in het weekend een dag, overdag heb ik dus veel vrije tijd voor m'n scriptie. Maar ik heb juist het idee dat al die zeeen van tijd me tegenwerken omdat ik steeds het gevoel heb dat ik een héle dag te tijd heb en dan juist niet productief ben :palm:
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 10 Jul 2015 14:43

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Ik heb mijn plan van aanpak weer ingestuurd. Daar wacht ik nu op. Ben vanaf augustus fulltime thuis, dus wil dan volledig op scriptie gaan storten. Tot onze zoon en daarna eromheen plannen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem205

Bericht 10 Jul 2015 15:41

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Sorry, ik moet het goed zeggen: 2,5 uur reistijd per dag, retour dus. Maar da's nog steeds flink..
Ik doe per.soneel.smanagement trouwens. De studie ben ik september 2010 mee begonnen, maar heb een jaar verloren ivm de zwangerschap en geboorte van onze zoon. Maar dat kwam ook omdat ik geen afstudeer onderwerp had. Dat heb ik nu wel :)

Wat doen jullie, Mezcla en Sam?

Sam, ik hoop dat het je lukt in je verlof. Ik had er helaas de energie niet meer voor.
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 10 Jul 2015 17:13

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Dat klinkt inderdaad druk Oreo! Moet zeggen begin hem nu ook wel te knijpen, ik wilde hem in de vakantie gaan schrijven maar nu heb ik vanaf volgende week werk.. Eerste 3 weken 40 uur en daarna 32 uur per week, dus hopelijk heb ik nog genoeg tijd.. Wel heel fijn dat je nu de dinsdagavond volledig eraan kan werken, dat scheelt wel.

Was je eerste plan van aanpak dan afgekeurd Sam? En heb je een begeleider die snel reageert?

Mezcla dat is bij mij ook heel herkenbaar hoe meer tijd hoe meer ik ook uitstel onder het mom van ik heb tijd genoeg.

Ik ga vanavond mijn voorstel indienen voor mijn onderwerp met plan van aanpak. Kwam er niet zo goed uit maar gister las ik ineens een artikel waardoor ik nu het idee heb dat ik weet welke kant ik op moet. Dus hopelijk is mijn beoogde begeleider nog niet op vakantie en heb ik vanaf volgende week definitief mijn onderwerp inclusief begeleider!
<<

Anoniem152

Bericht 10 Jul 2015 17:35

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Ook ik mag aan de bak. In oktober moet ik mijn onderzoeksvoorstel ingeleverd hebben.
Tijdens de les is mijn voorstel min of meer met de grond gelijk gemaakt :(.
Het probleem was, volgens de docente, niet groot genoeg.
Nou hebben we in de organisatie waar ik werk ook geen grote problemen, althans geen juridische. En aangezien ik rechten studeer, moet het wel een juridisch stuk worden.
De docente heeft natuurlijk niet het laatste woord, maar het heeft me wel onzeker gemaakt.

Succes allemaal!
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 10 Jul 2015 17:43

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Had je nog wat gehoord op je bezwaar wat je had gemaakt tegen je laatste toets? Is het nog mogelijk om het onderwerp uit te breiden of ga je op zoek naar iets nieuws?

Mijn eerste voorstel was ook afgekeurd hij vond het te 'simpel' voor een masterthesis en vond het meer iets voor de bachelor. Maar hij was wel zo aardig om me een voorzet te geven en me een paar arresten te geven om te bekijken of ik daar zelf een onderwerp bij kon bedenken. Het heeft me wat moeite gekost maar ik zit nu op de goede weg geloof ik.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 10 Jul 2015 17:50

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Mijn plan van aanpak was afgekeurd. Het is via de LOI dus daarom heet het afstudeeropdracht. Maar is hetzelfde in elkaar gezet als een scriptie.
Voor HBO l.ong.functi.eanalist. Heb alles af, alleen de opdracht nog. Maar niemand binnen onze afdeling,mis sinds 1 jaar ingevoerd, heeft het ooit gedaan. Plus dat de begeleiding niet bijster goed is. Uitzoeken dus...
Ik doe een onderzoek naar patientenvoorlichting en maak daarop een verbeterplan.
Een echte scriptie is vast nog 10x moeilijker, maar voor mij is dit zeg maar al een uitdaging :)
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem152

Bericht 10 Jul 2015 19:11

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

@ Siem: dat heb je goed onthouden! Nog niks gehoord, alleen dat ze mijn bezwaar ontvangen hebben.
Heb het bezwaar later, toen de antwoorden online stonden, trouwens nog aangevuld: er stonden gewoon fouten in de antwoorden (verkeerde berekeningen, verwijzingen naar verkeerde wetsartikelen). Uiteindelijk heb ik tegen 8 van de 10 vragen bezwaar gemaakt... :nopompom:

Het onderwerp is niet uit te breiden. Mijn werkgever stond overigens ook verbaasd dat het onderwerp te 'zwak' was.
Wil graag een scriptie schrijven over de n.ormalisering van de r.echtspositie van ambtenaren en wat dat voor de gemeente als werkgever gaat betekenen.

Fijn dat je nu op de goede weg zit!
<<

Anoniem205

Bericht 12 Jul 2015 13:59

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Chava, N.C.OI toch?
De ene docent is de andere niet. Dus ik zou niet teveel waarde hechten aan je docent. Zeker niet als die niet in jouw vakgebied lesgeeft.

Wat duf trouwens, dat je nog niks over je bezwaarschrift hebt gehoord. Hoe lang is het geleden dat je dat hebt ingediend?
<<

Anoniem152

Bericht 12 Jul 2015 14:12

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Klopt, Oreo.

Ik krijg pas iets over mijn bezwaarschrift te horen bij de bekendmaking van het cijfer. Dan laten ze weten welke vragen ze opnieuw bekeken hebben. Bezwaar heb ik 2 weken geleden ingediend.
Laatst had ik mondeling examen en de examinator was, heel toevallig, mijn docent van de module van het examen waar ik bezwaar tegen heb gemaakt. Na afloop van het mondeling dus nog even het bewuste examen besproken.
Hij vond het examen ook waardeloos en zou de N.COI ook nog benaderen.

Ik moet inderdaad maar niet te veel waarde hechten aan het oordeel van de docente.
<<

Mezcla

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 247

Geregistreerd: 03 Sep 2013 23:59

Bericht 12 Jul 2015 16:24

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Ik ben dus toch niet de enige die lekker de zomer doorbikkelt! Hier gaat het redelijk, het weekend niet al te veel gedaan maar vanaf morgen weer volle bak aan de slag. Hoe gaat het bij jullie?

Als het goed is ga jij deze week dus ook - weer starten Oreo, veel succes ivm je drukke schema.

Wat leuk dat een aantal van jullie Rechten studeren, ik dus ook. Ofja, geen NL Recht maar wel een LLM, meer international rechtelijk/ politieke betrekking georienteerd. Vind het wel ook een uitdaging om in het Engels te schrijven. Mijn Engels is vrij goed, geef er zelfs les in :p, maar academisch niveau is toch wel andere koek.

l.ong.functi.eanalist., wat moet ik me daar precies bij voorstellen Sam? :)

Jeetje, dat is ook niet fijn als je onderwerp en publique met de grond gelijk gemaakt wordt Chava, gelukkig is je werkgever wel enthousiast. Kritiek en feedback is één ding, maar het ligt natuurlijk helemaal aan hoe het naar je gecommuniceerd word.

Hebben jullie nog tips om geconcentreerd te blijven/ niet afgeleid te raken wanneer je thuis studeert? Ik ging voorheen vaak naar een bibliotheek of coffeeshop om te werken maar dat past nu niet meer zo goed in m'n schema ivm reistijd en andere verplichtingen.
<<

Anoniem205

Bericht 05 Aug 2015 19:24

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Ik ben gisteren begonnen... ben nu eerst al mijn literatuur aan het doorbladeren (een stuk of 15 boeken) op zoek naar termen over mijn onderwerp. En dan plakkertjes plakken. Daarnaast ga ik beginnen aan mijn plan van aanpak... HELLUP ik vind het spannend :shock:
<<

Anoniem152

Bericht 05 Aug 2015 19:35

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Succes Oreo! Wat is je onderwerp?

Ik ben ook begonnen met mijn onderzoeksvoorstel.
Uiteindelijk heb ik als onderwerp 'het ontslagrecht voor gemeente.ambtenaren na invoering van het wetsvoorstel n.ormalisering r.echtspositie van ambtenaren' gekozen.

Die docente die het een slecht onderwerp vindt kan mijn rug op. Ik heb bij de docent van een medestudent navraag over het onderwerp gedaan en hij vond het prima.
<<

Anoniem205

Bericht 05 Aug 2015 22:53

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Ik ga schrijven over het verband tussen het hebben van een ta.lentmanagem.ent programma, de gebruikte inter.venties en het verloop in organisaties
<<

Pippin

Kwebbel

Berichten: 434

Geregistreerd: 19 Sep 2013 15:18

Bericht 05 Aug 2015 23:00

Re: Scriptie schrijven, schema en planning, hoe doe jij het?

Interessant onderwerp Oreo. Ben wel benieuwd wat er uit gaat komen.

Ik begin langzaam een conclusie te vormen. Hoop dat er met een paar dagen schrijven wel een eerste versie moet liggen.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers