Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


hoeveel flesvoeding?

<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 01 Jul 2015 11:54

hoeveel flesvoeding?

Sebas is morgen 7 weken oud.
En het is een meneertje nooit genoeg. Als ik hem ieder uur voeding zou aanbieden dan zou hij het volgens mij ook prima vinden.
maar hij krijgt nu dus 6 flessen van 130+4 scheppen nutrilon per dag, hij krijgt omneo-comfort ivm moeizame ontlasting en krampjes.
bij de eerste controle van het cb was hij al direct een flinke jongen. Geboren met 3580 gram, een maand later gegroeid naar 4855 gram.

Maar ik ben nu eigenlijk de hele dag bezig de tijd tussen de voedingen te rekken. Hij komt soms al na 2.5/3 uur. Dan begint hij als een gek te smekken, op zijn handjes te zuigen, te kwijlen en met zijn tong te klakken. Soms geef ik eraan toe, omdat er in de nachten wel 5 of 6 uur zit, dan is er wat speling op de dag. Maar ik wil geen dik kind (heb heel erg die angst omdat ik zelf veel overgwicht heb gehad). Ken dit ook niet van mn dochter, die gaf zelf heel netjes aan als ze genoeg had en kwam niet zoveel.

Voeding voor hongerige babys heb ik geprobeerd, maar dan heeft hij de hele dag last van krampjes.

Wat zouden jullie doen? Toch meer voeding aanbieden? Of toch de tijden uitrekken? Of misschien toch de hongerige baby voeding en dan de krampen zien door te komen?
<<

Anoniem199

Bericht 01 Jul 2015 12:35

Re: hoeveel flesvoeding?

Ik zou hem meer aanbieden. Hier bij het CB zeggen ze dat zolang hij alle flessen helemaal leeg drinkt, je niet weet of hij genoeg heeft gehad. Zo heb ik het met D ook gedaan. Maar hij geeft wel aan als hij genoeg heeft gehad. Misschien doet jouw zoontje dat ook als hij iets meer krijgt.
<<

Anoniem148

Bericht 01 Jul 2015 12:38

Re: hoeveel flesvoeding?

Heb je ook geprobeerd om voeding voor hongerige baby's met de gewone te mengen. Niet helemaal overstappen dus. Ik begon met 3 gewoon en 3 extra maar was al snel dat hij helemaal overging. Wel opbouwend dus.
Overgewicht is hier ook aan de orde maar als ze dadelijk gaan bewegen trekt dat allemaal bij. Je kunt dan gezond koken en overgewicht zo proberen te voorkomen. Een hongerige baby is niet fijn.
Hier was het trouwens ook zo dat hij nooit genoeg had maar inmiddels laat hij wel een fles vallen. Waar zijn lijn eerst naar boven afweek, trekt het nu weer bij.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 01 Jul 2015 13:05

Re: hoeveel flesvoeding?

Ik heb wel geprobeerd te mengen inderdaad dandelion. Maar niet zoals jij het zegt. Ik deed op advies cb 2 scheppen hongerige baby en 2 scheppen omneo. Maar dat werd na een paar dagen alleen nog maar krijsen. Heb niet geprobeerd de flessen af te wisselen.

Denk dat ik er maar gewoon aan toe ga geven hem meer te voeden. Dat hongerige huilen/krijsen is ook zielig. Dan maar een dikke baby. :-)
<<

Anoniem166

Bericht 01 Jul 2015 13:15

Re: hoeveel flesvoeding?

Ik heb helemaal geen verstand van flesvoeding, dus als ik nu iets stoms zeg, sorry daarvoor.
Mij lijkt voeden om de 2,5 à 3 uur helemaal niet zo veel voor een baby van 7 weken. Zou je niet juist beter een extra flesje kunnen geven dan de voeding ophogen? Qua maagcapaciteit kun je volgens mij beter kleine voedingen geven, vaker verspreid, dan grote voedingen. Als hij er 's nachts een keer 4 à 5 uur tussen laat, dan zit je met voeden om de 2,5-3 uur ook niet boven de maximale hoeveelheid voeding per 24 uur volgens mij.

En juist dan zou ik minder bang zijn voor overgewicht, omdat je dan voornamelijk voedt op verzoek en je kind zijn eigen signalen laat volgen.
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 01 Jul 2015 14:37

Re: hoeveel flesvoeding?

Ik bedoel ook een extra flesje aanbieden.
Ik vind het zo lastig. Het cb gaf vorige keer al aan dat als de groei zo door zou gaan we maar eens moesten kijken wat we er aan kunnen doen. Hij zat/zit aan de max van wat is aanbevolen gewicht/leeftijd technisch, maar heeft nooit extra flesjes gehad. Ik ben constant bezig met rekken van tijd tussen de voedingen.
Met deze hoeveelheid ging het een week of 2 redelijk, hij kwam precies om de 4 uur, soms 3,5 uur, maar nu sinds een week is het dus weer hopeloos en lijkt hij nog meer honger te hebben.
Ook na het leegdrinken van dit flesje is hij niet tevreden. Hij wordt soms gewoon echt boos als het flesje leeg is. Speentje aanbieden helpt dan ook niet. En het is dan maar wachten tot hij moe genoeg is en zo in slaap valt.
<<

Anoniem148

Bericht 01 Jul 2015 14:47

Re: hoeveel flesvoeding?

Ik zou kijken naar je kind en niet naar datgene wat het cb zegt.
<<

Anoniem205

Bericht 01 Jul 2015 15:05

Re: hoeveel flesvoeding?

Ik zou zeker een flesje extra aanbieden als hij niet genoeg heeft.
Wij zijn heel erg snel (rond de termijn van jouw zoon) overgestapt naar 5 voedingen. Zoon wilde niet vaker een voeding, maar lag te gillen als zijn fles leeg was. Zoon was met de geboort 3795, 2 weken later ruim 4 kilo. Inmiddels 7 maanden, rond de 72cm en ergens voorbij de 8,5 kilo. Totaal niet dik dus. En overgewicht is hier (bij mij) ook aan de orde.

Naar je kind kijken idd en niet naar de 'regeltjes' van het cb. Je kunt hem moeilijk honger laten lijden!
<<

Anoniem313

Bericht 01 Jul 2015 15:18

Re: hoeveel flesvoeding?

Boerenkool schreef:Ik heb wel geprobeerd te mengen inderdaad dandelion. Maar niet zoals jij het zegt. Ik deed op advies cb 2 scheppen hongerige baby en 2 scheppen omneo. Maar dat werd na een paar dagen alleen nog maar krijsen. Heb niet geprobeerd de flessen af te wisselen.

Denk dat ik er maar gewoon aan toe ga geven hem meer te voeden. Dat hongerige huilen/krijsen is ook zielig. Dan maar een dikke baby. :-)


Ik zou me niet druk maken over overgewicht, ook omdat je weet waar dit bij jou vandaan komt. Hij moet nu groeien en de melk is het enige dat hij daarvoor heeft, als hij die energie nodig heeft, waarom zou je hem die ontzeggen?
Bij oudere kinderen is het uiteraard heel verstandig om op het eten te letten en dan met name op de loze calorieën in de vorm van zoete papjes en Nijntje koekjes en dergelijke. Maar op de normale voedingen zou ik niet beknibbelen.
<<

Patsy

Bericht 01 Jul 2015 15:25

Re: hoeveel flesvoeding?

Ik zou ook, zeker bij zo'n jonge baby, kijken naar de behoefte van het kind. Hij heeft het blijkbaar nodig.

Over overgewicht zou ik me nu geen zorgen maken. Idd wat Caufield al zegt, straks als hij groter is kun je hier goed opletten door vooral te kijken wát je hem aanbiedt en niet eens zozeer hoeveel (tot in het redelijke natuurlijk). Maar nu heeft hij het gewoon nodig.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 01 Jul 2015 20:06

Re: hoeveel flesvoeding?

Ik zou ook naar zijn behoefte kijken en idd niet (te) druk maken om overgewicht. Isam was echt een dikke hongerige baby maar daar is nu niks meer van over hoor.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:47

Bericht 01 Jul 2015 20:31

Re: hoeveel flesvoeding?

Ik vind dat wel weer zo'n domme uitspraak van het cb, kijken wat we aan zijn gewicht/groei kunnen doen? Met 7 weken? Mij zoon was na 1 maand ook al 5 kilo. Ik zou hem ook wat extra melk aanbieden, dikke kans dat hij dan zelf ergens een fles laat vallen.
2010 2012 2015 2017
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:47

Bericht 01 Jul 2015 20:31

Re: hoeveel flesvoeding?

Hoe gaat het nu eigenlijk met hem boerenkool? Huilt hij nu minder?
2010 2012 2015 2017
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1299

Geregistreerd: 17 Dec 2014 20:51

Bericht 01 Jul 2015 22:31

Re: hoeveel flesvoeding?

Ja hij huilt weinig tot bijna niet. We hebben een redelijk ritme te pakken. Hij slaapt de nachten op z'n eigen kamertje en overdag gaat dat ook steeds beter. Als hij huilt weten we in ieder geval waardoor het komt (honger of krampjes).

Ik zeg net nog tegen mn man; goh, je zult hem zo vergeten zo rustig alstie is.
<<

Anoniem280

Bericht 02 Jul 2015 09:22

Re: hoeveel flesvoeding?

Ik heb mij nog nooit aan de regels van het cb gehouden qua voeding.
Ik gaf ze voeding wanneer ze er naar vroegen.
Flesje extra kan dus niet zoveel kwaad. Hij geeft zelf aan dat hij meer nodig heeft. Dat is vlgs mij alleen maar een goed teken.

Hier zei het cb de laatste meer ook, ze zijn wel ligt voor hun leeftijd, ze vergaten voor het gemak dat het om prematuren ging/gaat.

Van de week bij kinderarts geweest, hij had ze 4 maanden niet gezien. Hij vertelde ons, ze lopen met hun leeftijdsgenoten, ongecorrigeerd, van een half jaar mee. Dat is gewoon super goed.

Moederinstinct is vaak het juiste, je doet het goed op deze manier.
En die babyspekjes gaan er op den duur wel af, ze mogen wel wat reserves hebben nu.
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:47

Bericht 02 Jul 2015 11:53

Re: hoeveel flesvoeding?

Boerenkool schreef:Ja hij huilt weinig tot bijna niet. We hebben een redelijk ritme te pakken. Hij slaapt de nachten op z'n eigen kamertje en overdag gaat dat ook steeds beter. Als hij huilt weten we in ieder geval waardoor het komt (honger of krampjes).

Ik zeg net nog tegen mn man; goh, je zult hem zo vergeten zo rustig alstie is.


Fijn!
2010 2012 2015 2017
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 07 Jul 2015 10:59

Re: hoeveel flesvoeding?

Wat fijn dat het zoveel beter gaat nu! Lastig he, dat zoeken met de flesvoeding.

Ik heb ook een flesvoeding vraagje. Van de kraamzorg mochten we in de dagen nadat zij weg was opbouwen naar 7x100ml. Nou redt onze dochter het bijna nooit met 7 voedingen, het worden er soms wel 8 of 9, maar ze laat dan wel het een en ander staan, waardoor ze uiteindelijk toch op die 700ml of iets minder uitkomt. Ze geeft heel goed aan dat ze honger heeft, of dat ze genoeg gehad heeft. Laatst wel 2 of 3 dagen gehad dat we uitkwamen op 7 voedingen, dus ik had goede hoop dat er wat dat betreft wat regelmaat in zou komen, maar nu vandaag had ze om 10u al haar 4e voeding op en tot nu toe ook niks laten staan (ook 's nachts laat ze er niet langer tussen dan 3u, op een enkele uitzondering na), dus ik ga het niet redden met die 700ml.

Nu zei de wijkverpleegkundige laatst dat ze zoveel voeding niet nodig had (de laatste dag van de kraamzorg woog D. 3800gram, 6 dagen later 4140gram) en dat ik maar tijd moest gaan rekken, dat ze er 3 a 4 uur tussen laat, maar dat gaat erg tegen mijn gevoel in, en het rekken zou dan vooral 's nachts moeten zijn, maar aangezien ze echt heel hard/overstuur krijst/gilt als ze honger heeft, ga ik dat midden in de nacht echt geen uur trekken.
Het zou gewoon fijn zijn als de op de nachtvoeding net even wat langer doet, zodat we uitkomen met de voeding, maar geen idee hoe ik dat voor elkaar krijg.
Volgens het pak Nutrilon zou ze trouwens meer mogen dan ze nu krijgt, met haar gewicht, maar van de verpleegkundige kreeg ik juist weer een papier met daarop dat ze nu max. 660 ml zou mogen krijgen.

Heeft iemand nog tips?
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Patsy

Bericht 07 Jul 2015 11:19

Re: hoeveel flesvoeding?

Wat zit er toch een verschil ik wijkverpleegkundigen! Hier zijn ze zo veel fijner.

Ik voed op verzoek, ook flesvoeding. De meeste baby's zijn prima in staat zelf aan te geven hoeveel ze wanneer nodig hebben. Zolang ze gewoon zelf wakker wordt voor voeding en niet binnen 5 minuten de fles leegklokt. Zou ik lekker naar haar behoeftes kijken.

Gisteren was ik op het cb en de arts zei dat baby's minimaal 150cc per kilo lichaamsgewicht nodig hebben en maximaal 200 cc per kilo lichaamsgewicht.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 07 Jul 2015 11:38

Re: hoeveel flesvoeding?

Ja precies wat katrien zegt. Ik hoef bij Naomi ook niet te proberen te rekken, dan is ze op een gegeven moment zó boos dat ze helemaal niet meer drinkt. Je kan altijd nog over op forte voeding, of de flesjes wat groter maken.
<<

Anoniem199

Bericht 07 Jul 2015 11:55

Re: hoeveel flesvoeding?

Ik hield in het begin ook de 150 cc per lichaamsgewicht aan, maar al snel was Daan daar niet meer tevreden mee. Hij zit nu op 5x 210, maar drinkt niet alles leeg. En dit bij een gewicht van 5,2 kilo. Ik ben een beetje het pak van nutrilon gaan volgen. Ik zou dus de flesjes een beetje ophogen en hopen dat ze er dan vooral 's nachts wat meer tijd tussen laat.
<<

Rebecca

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2918

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:39

Bericht 07 Jul 2015 12:41

Re: hoeveel flesvoeding?

Voeden op verzoek voelt voor mij ook als 't meest logische, maar goed, wil D. Ook niet gaan overvoeren. Volgens 't pak nutrilon zou ze 835ml mogen per dag, volgens wat Katrien aangeeft 800, daar zit ze tot nog toe onder, dus ben dan toch erg geneigd om haar gewoon lekker wat meer te gaan geven. De wijkverpleegkundige gaf me het idee dat ik haar met 700 ml al teveel geef (waar ik dan best een beetje schijt aan heb), dat maakt dat ik 'bang' ben haar nog meer te geven. D. Was in haar 2e week 340gr aangekomen, wat schijnbaar nogal veel is.
19 juni 2015
2 februari 2017
<<

Patsy

Bericht 07 Jul 2015 15:47

Re: hoeveel flesvoeding?

Zo'n wijkverpleegkundige heeft ook wel makkelijk praten hoor, jij zit met een ontroostbare baby met honger.

Het is nou niet bepaald zo dat je meer geeft dan de richtlijnen die op de verpakking staan, zelfs minder. Dus overvoeden lijkt mij haast onmogelijk, als je haar niet dwingt haar flessen leeg te drinken tenminste. En ik denk niet dat je dat doet :).
<<

Anoniem148

Bericht 08 Jul 2015 05:37

Re: hoeveel flesvoeding?

Heb je ook geprobeerd de voeding voor hongerige baby's te mengen met gewone. Bv. Alle 2 de helft of maar 1 schepje extra.
Onze zoon moest ook veel huilen maar toen ik hem extra voeding aanbood was het over. Hij was al stevig bij de geboorte dus ging gewoon sneller over naar meer. Hij gooide daarna weer eerder een flesje eraf waardoor zijn groei niet meer zo hard ging.
Ik ben van mening dat als je zelf goed naar jouw kind kijkt, je zelf kan beslissen of je het kan ophogen. Ben erg onzeker geweest en teveel geluisterd naar het cb.
En ik zou geen schrik hebben voor overgewicht want hij is nog zo jong. Als hij gewoon eet kan je gezond eten geven. Nu heeft hij misschien meer nodig.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Lexi