Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Voor de Friestalige moeders onder ons

<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 30 Jun 2015 02:33

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Onze hele familie spreekt dialect, sowieso veel mensen in onze omgeving, en wij vonden het niet meer dan logisch om onze kinderen onze moedertaal mee te geven. Ze spreken dus thuis altijd dialect en op school Nederlands. Ze krijgen het Nederlands toch al jong mee, van tv, radio en door voor te lezen uit Nederlandstalige boeken. Ze schakelen ook heel makkelijk om, mijn schoonzusje komt uit Utrecht en tegen haar beginnen ze altijd meteen in het Nederlands. Opvallend genoeg maken kindjes tegen wie de ouders Nederlands spreken, de meeste fouten in het Nederlands. Een vriendinnetje van de oudste spreekt Nederlands met haar ouders, haar ouders spreken onderling wel dialect, en ik hoor echt zoveel krom Nederlands bij haar. Mijn oudste verbetert dat meisje dan altijd :thumbup:

Het lijkt me veel te gecompliceerd om een andere taal dan je moedertaal tegen je kinderen te spreken, tenzij daar een goede reden voor is natuurlijk. Je gevoelens uit je toch het beste in de taal die je thuis altijd hebt gesproken.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Anoniem280

Bericht 30 Jun 2015 06:19

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Ik ben Fries talig opgevoed.
Mijn vriend Nederlands.
Thuis spreek ik altijd Fries tegen mijn kinderen en mijn vriend Nederlands. Zo ben ik mem en hij papa.
Maar mijn vriend en ik spreken Nederlands tegen elkaar.
<<

Anoniem123

Bericht 30 Jun 2015 07:58

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Ik ben dan niet fries opgevoed maar wel met een dialect. Mijn ouders hebben tot we naar de basisschool gingen gewoon nederlands tegen ons gepraat want dat vonden ze belangrijker. het ging 'mis' op school want toen gingen we ook in dialect praten.

Zelf praat ik nu gewoon in het nederlands al heb ik wel woorden en/of uitspraken er tussen zitten wat uit het dialect komt. Zo praat ik ook tegen de kinderen. De oudste begrijpt alles in het dialect als we bij mijn familie zijn.
Wel heeft hij 1 keer tegen een jongen gezegd: wat praat jij raar... :lol: Maar die praat zo snel en zo erg in het dialect dat ik soms zelfs moeite heb om hem te kunnen verstaan.

Mijn zoon is best een mengelmoes van het nederlands, het dialect waar ik vandaan kom en het west friese taaltje.
<<

Patsy

Bericht 30 Jun 2015 08:09

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Caramba schreef:Ik ben Fries talig opgevoed.
Mijn vriend Nederlands.
Thuis spreek ik altijd Fries tegen mijn kinderen en mijn vriend Nederlands. Zo ben ik mem en hij papa.
Maar mijn vriend en ik spreken Nederlands tegen elkaar.

Krijgen jullie er ook van die leuke reacties op dat jullie jezelf mem en papa laten noemen? Wij zijn heit en mama en mensen vinden het zó bijzonder (op een leuke manier) terwijl het voor ons zo logisch is.
<<

Anoniem251

Bericht 30 Jun 2015 09:04

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Ik ben zelf friestalig opgevoed. Tot mijn derde woonde ik met mijn ouders in een klein dorp waar volgens mij alleen maar fries wordt gesproken. Daarna verhuisden we naar een andere provincie en ging ik daar naar de psz. Mijn beppe zag het met angst en beven tegemoet. Nederlands had ik alleen nog maar op tv gehoord. Maar ik redde me prima.

Als je graag wilt dat je kinderen fries leren zou ik gewoon thuis fries blijven praten. Dit is toch het meest natuurlijk. Nederlands komt vanzelf wel, kinderen zijn daar nog zo flexibel in.

Ik ben nu zelf overigens gewoon mama (we wonen niet in friesland), mijn ouders wel pake en beppe.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15970

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:23

Bericht 30 Jun 2015 09:07

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Katrien schreef:
Caramba schreef:Ik ben Fries talig opgevoed.
Mijn vriend Nederlands.
Thuis spreek ik altijd Fries tegen mijn kinderen en mijn vriend Nederlands. Zo ben ik mem en hij papa.
Maar mijn vriend en ik spreken Nederlands tegen elkaar.

Krijgen jullie er ook van die leuke reacties op dat jullie jezelf mem en papa laten noemen? Wij zijn heit en mama en mensen vinden het zó bijzonder (op een leuke manier) terwijl het voor ons zo logisch is.


Ik heb ook een heleboel vrienden bij wie het heit en mama of mem en papa is. :)
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Anoniem251

Bericht 30 Jun 2015 09:08

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Spencer schreef:Ik meende dat 'opol' (one parent, one laguage; elke ouder een andere taal) het beste was.

Wij spraken Harlingers thuis haha. Wonder boven wonder spreek ik gewoon abn.


Ouwe seun :nerd:
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6722

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:34

Bericht 30 Jun 2015 09:09

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Zo hebben wij dat ook Emelin. Ik ben ook gewoon mama en mijn ouders zijn pake en oma-beppe haha. M'n moeder voelt zich te jong om beppe genoemd te worden (en ze is niet echt friestalig dus het voelt voor haar wat gek).
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Patsy

Bericht 30 Jun 2015 09:52

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Lady schreef:
Katrien schreef:
Caramba schreef:Ik ben Fries talig opgevoed.
Mijn vriend Nederlands.
Thuis spreek ik altijd Fries tegen mijn kinderen en mijn vriend Nederlands. Zo ben ik mem en hij papa.
Maar mijn vriend en ik spreken Nederlands tegen elkaar.

Krijgen jullie er ook van die leuke reacties op dat jullie jezelf mem en papa laten noemen? Wij zijn heit en mama en mensen vinden het zó bijzonder (op een leuke manier) terwijl het voor ons zo logisch is.


Ik heb ook een heleboel vrienden bij wie het heit en mama of mem en papa is. :)


Zo apart zijn we dus ook weer niet :wink:. Vooral ooms en tantes van mijn man vinden het heel leuk en bijzonder.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11145

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:18

Bericht 30 Jun 2015 10:22

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Emelin schreef:
Spencer schreef:Ik meende dat 'opol' (one parent, one laguage; elke ouder een andere taal) het beste was.

Wij spraken Harlingers thuis haha. Wonder boven wonder spreek ik gewoon abn.


Ouwe seun :nerd:


Haha jup
R. 2013
D. 2016
<<

Anoniem280

Bericht 30 Jun 2015 15:18

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

[tr][/tr]Het is hier heel normaal. Je hoort het zoveel dat je er amper meer reacties op krijgt.
Kreeg in het begin alleen te horen, waarom dat nou weer dan? Gaf er geen reactie op.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6682

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 01 Jul 2015 13:35

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Mijn moeder sprak altijd Fries tegen ons en ik spreek het ook, maar ik sprak altijd Nederlands terug.
Het zijn gewoon 2 talen en ik geef hier ook altijd de ouders hetzelfde advies (ik ben juf Nederlands hier). Spreek thuis Fries (en hier dus Nederlands) en op school leren ze wel Nederlands (en hier dus Engels). Ze gaan het in het begin door elkaar halen, sommige weigeren een van de 2 een poos, sommige zeggen helemaal niks terwijl ze allang hadden moeten praten, maar IEDER kind heeft een omslagpunt. Mijn advies (van jarenlange dual language juf): thuis Fries blijven spreken.
Afbeelding
Afbeelding
<<

teletascha

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 446

Geregistreerd: 07 Sep 2013 09:00

Bericht 01 Jul 2015 21:16

Re: Voor de Friestalige moeders onder ons

Volgens mij is het het beste om gewoon thuis dialect te praten. Heb ooit wel eens gelezen dat dialect goed is voor het taalgevoel. En dat dan een duidelijkere grens tussen ABN en het dialect ontstaat dan als er een soort van mengelmoesje gesproken wordt (ABN met woorden en uitdrukkingen in dialect).
Hier spreek ik consequent Limburgs met de kids, en mijn vriend ABN (hij spreekt alleen abn)
Afbeelding
Afbeelding
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers