Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


bijstand regels wat vinden jullie ?

<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 26 Jun 2015 10:30

bijstand regels wat vinden jullie ?

Als bijv je ww afloopt en je hebt nog steeds geen baan gevonden kan je een bijstanduitkering aanvragen.
Alleen je mag dan niet veel spaargeld/vermogen hebben of als je samenwoont kijken ze ook naar het inkomen/spaargeld/vermogen van je partner.
Je krijgt dus ook niks als je een koophuis hebt.
Dus heb je netjes je hele leven gespaard of heeft je vriend net een nieuwe auto gekocht kan je fluiten naar een uitkering.
Wat is jullie opvatting/mening over deze regels ?
Laatst gewijzigd door sanskie op 26 Jun 2015 10:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem304

Bericht 26 Jun 2015 10:35

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Terecht. Dan heb je daarvoor netjes je hele leven gespaard, zodat je je ook kan redden als er geen inkomsten meer zijn.

Zou ook mooi zijn als vermogen uit auto's ofzo niet meetelt. Gauw van je spaargeld een dikke Ferrari aanschaffen en dan lekker centjes vangen van de gemeente.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 26 Jun 2015 10:45

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Logisch, ook daar spaar je voor toch? Ik maak nu bewust zo min mogelijk kosten zodat ik mocht ik straks op de een of andere manier in de bijstand komen ik mezelf in ieder geval kan redden. Ook dat er naar gezamenlijk inkomen word gekeken vind ik logisch. Je hebt samen voor een bepaalde woning en dus een bepaald risico gekozen. Ik zeg niet dat het makkelijk is maar vind wel dat er veel te makkelijk van uit word gegaan dat de inkomsten wel komen.
2015 💙
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 26 Jun 2015 10:51

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Dus iemand die met zijn geld smijt ..en hierdoor niks heeft gespaard/opgebouwd krijgt wel een uitkering
Maar iemand die zuinig heeft geleefd, netjes heeft gespaard kan het vergeten.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 26 Jun 2015 10:56

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Ergens moet een grens getrokken worden en het is nou ook niet zo dat je helemaal geen vermogen mag hebben. Bijna 6000 euro voor een alleenstaande en bijna 12000 voor een alleenstaande ouder of gezin vind ik behoorlijk wat geld.
2015 💙
<<

Anoniem304

Bericht 26 Jun 2015 10:57

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

sanskie schreef:Dus iemand die met zijn geld smijt ..en hierdoor niks heeft gespaard/opgebouwd krijgt wel een uitkering
Maar iemand die zuinig heeft geleefd, netjes heeft gespaard kan het vergeten.

Dan moet je trots op jezelf zijn, dat je gespaard hebt en het zelf (of samen met je partner) op kunt lossen en dat je je hand niet hoeft op te houden.

Dat je de bijstand kan vergeten als je zuinig hebt geleefd zou je niet eens moeten denken dan. Bijstand is niet gratis ofzo.
<<

Anoniem321

Bericht 26 Jun 2015 11:00

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Ik vind het terecht. De bijstand is natuurlijk bedoeld als vangnet als het echt niet anders kan.
En dat je geen recht hebt op een uitkering omdat je partner waar je mee samenwoont wel inkomsten heeft, vind ik ook terecht.

Waar ik trouwens wel mijn vraagtekens bij heb is dat tegenwoordig de inkomsten van inwonende meerderjarige kinderen meetellen voor de hoogte van de bijstand.
Begrijp me niet verkeerd, toen ik op een gegeven moment ging werken als inwonend kind, betaalde ik gewoon kostgeld want dat vind ik niet meer dan normaal, maar om de ouders nu te korten op uitkering, nee dat vind ik toch ergens wel te ver gaan.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 26 Jun 2015 11:01

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Ik vind wel dat er naar sommige dingen anders gekeken kan worden. Want een koopwoning zou niet meteen moeten betekenen dat je geen bijstand kan krijgen, maar kan mij wel voorstellen dat er voorwaarden aan gesteld moeten worden (huis mag niet meer waarde hebben dan....., of de maandlasten moeten niet hoger zijn dan een sociale huurwoning). Want voor sommige zal het goedkoper zijn om in de koopwoning te wonen, dan deze (met verlies) te verkopen en vervolgens maandelijks meer kwijt te zijn aan huur.
Ook een auto zou je wel moeten kunnen behouden (omdat het je kans op werk vergroot over het algemeen), maar kan mijn voorstellen dat er dan eisen gesteld kunnen worden dat een dure auto omgeruild wordt naar een goedkope (geld over en minder maandlasten)
<<

Anoniem304

Bericht 26 Jun 2015 11:01

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Ragazza schreef:Waar ik trouwens wel mijn vraagtekens bij heb is dat tegenwoordig de inkomsten van inwonende meerderjarige kinderen meetellen voor de hoogte van de bijstand.
Begrijp me niet verkeerd, toen ik op een gegeven moment ging werken als inwonend kind, betaalde ik gewoon kostgeld want dat vind ik niet meer dan normaal, maar om de ouders nu te korten op uitkering, nee dat vind ik toch ergens wel te ver gaan.

Dat is toch al heel lang zo? Mijn ex 'betaalde' zijn moeder ook omdat hij werkte en zij in de bijstand zat. Was wel heel erg veel geld wat hij daar aan kwijt was, dat wel.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 26 Jun 2015 11:03

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

De bijstand wordt gewoon aangescherpt omdat er teveel mensen misbruik van maken, helaas.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem313

Bericht 26 Jun 2015 11:03

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

sanskie schreef:Dus iemand die met zijn geld smijt ..en hierdoor niks heeft gespaard/opgebouwd krijgt wel een uitkering
Maar iemand die zuinig heeft geleefd, netjes heeft gespaard kan het vergeten.


Je hoeft echt niet jaloers te zijn op mensen in de bijstand. Met geld smijten is er dan trouwens niet meer bij.
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 26 Jun 2015 11:04

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Ik bedoel daarvoor dus voordat je een uitkering aanvraagt ..op grote voet hebt geleefd.
<<

Anoniem313

Bericht 26 Jun 2015 11:06

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Dan nog hoef je niet jaloers te zijn. De bijstand is geen pretje.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11501

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 26 Jun 2015 11:06

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Ja het heeft 2 kanten. Aan de ene kant is het voor het kind vervelend en stimuleert ook niet echt tot werken aan de andere kant ergens moet een grens getrokken worden. Met 3/4/5 uitkeringen bij elkaar heb je toch een behoorlijke bak aan inkomsten.
Nederland heeft in dat opzicht een behoorlijk goed vangnet maar er zullen altijd gevallen zijn die net tussen alle vangnetten invallen. En het is dat ik een familie heb waar ik terecht kon en daardoor geen schulden heb hoeven maken bij banken maar anders had ik nu ook op straat gestaan met schulden....
2015 💙
<<

Anoniem147

Bericht 26 Jun 2015 11:50

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Volgens mij zijn die regels echt ontzettend scherp. Soms zie je wel eens van die Telegraaf voorbeelden langskomen van een familie van 4 personen, die allemaal in 1 huis wonen en boven de 25 jaar, toevallig nog een paar kinderen hebben en dan met zijn alle inclusief alle toeslagen 7000 euro binnen harken. Volgens mij komt dat zo weinig voor en verprutsen dat soort gezinnen het voor alleenstaande die het volgens mij het allerzwaarste hebben als ze werkloos zijn en geen aanspraak kunnen maken op bijv WW omdat die al is afgelopen.
Laatst gewijzigd door Anoniem147 op 26 Jun 2015 12:08, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 26 Jun 2015 11:51

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Ik vind het terecht. De bijstand is een uiterst vangnet, dus echt voor het kunnen voorzien in eerste levensbehoeften. Dus iemand met spaargeld of ander vermogen zal dat eerst moeten aanspreken. Ik zie ook niet in waarom, even simpel gezegd, de maatschappij moet opdragen voor de kosten van persoon A terwijl die persoon samenwoont en een relatie heeft met persoon B die wel voldoende inkomen heeft. Ik bedoel als A en B wel hun leven samen willen delen, waarom dan voor geld aankloppen bij de maatschappij?
Overigens is het niet zo dat iemand met een koophuis bij voorbaat al geen recht heeft op bijstand, de bijstand wordt dan vaak echter als lening verstrekt.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 26 Jun 2015 11:54

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

sanskie schreef:Dus iemand die met zijn geld smijt ..en hierdoor niks heeft gespaard/opgebouwd krijgt wel een uitkering
Maar iemand die zuinig heeft geleefd, netjes heeft gespaard kan het vergeten.


Nee, dit klopt niet helemaal. Als jij bijvoorbeeld in een half jaar tijd al je spaargeld er door jaagt (laten we zeggen iets van 20.000) en vervolgens bijstand aanvraagt zal de gemeente jou daar zeker op wijzen en je of bijstand weigeren of de bijstand als lening verstrekken. Er wordt dan gekeken hoe lang jij jezelf met dat geld in principe had behoren te onderhouden, zonder een beroep op de bijstand te doen, en na die periode heb jij pas recht op bijstand. Dus zomaar al je geld uitgeven om vervolgens op de staat te teren kan zeker niet zomaar.
<<

Anoniem304

Bericht 26 Jun 2015 11:56

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Luisa schreef:
sanskie schreef:Dus iemand die met zijn geld smijt ..en hierdoor niks heeft gespaard/opgebouwd krijgt wel een uitkering
Maar iemand die zuinig heeft geleefd, netjes heeft gespaard kan het vergeten.


Nee, dit klopt niet helemaal. Als jij bijvoorbeeld in een half jaar tijd al je spaargeld er door jaagt (laten we zeggen iets van 20.000) en vervolgens bijstand aanvraagt zal de gemeente jou daar zeker op wijzen en je of bijstand weigeren of de bijstand als lening verstrekken. Er wordt dan gekeken hoe lang jij jezelf met dat geld in principe had behoren te onderhouden, zonder een beroep op de bijstand te doen, en na die periode heb jij pas recht op bijstand. Dus zomaar al je geld uitgeven om vervolgens op de staat te teren kan zeker niet zomaar.

Ze bedoeld niet spaargeld binnen korte tijd uitgeven, ze bedoeld gewoon altijd je complete salaris uitgegeven te hebben, zonder ooit te hebben gespaard.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2813

Geregistreerd: 19 Okt 2013 10:39

Bericht 26 Jun 2015 12:01

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Yadira schreef:
Luisa schreef:
sanskie schreef:Dus iemand die met zijn geld smijt ..en hierdoor niks heeft gespaard/opgebouwd krijgt wel een uitkering
Maar iemand die zuinig heeft geleefd, netjes heeft gespaard kan het vergeten.


Nee, dit klopt niet helemaal. Als jij bijvoorbeeld in een half jaar tijd al je spaargeld er door jaagt (laten we zeggen iets van 20.000) en vervolgens bijstand aanvraagt zal de gemeente jou daar zeker op wijzen en je of bijstand weigeren of de bijstand als lening verstrekken. Er wordt dan gekeken hoe lang jij jezelf met dat geld in principe had behoren te onderhouden, zonder een beroep op de bijstand te doen, en na die periode heb jij pas recht op bijstand. Dus zomaar al je geld uitgeven om vervolgens op de staat te teren kan zeker niet zomaar.

Ze bedoeld niet spaargeld binnen korte tijd uitgeven, ze bedoeld gewoon altijd je complete salaris uitgegeven te hebben, zonder ooit te hebben gespaard.


Ah, oke. Nou ja, dan nog. Juist als je dan in de bijstand komt, moet je je leven flink aanpassen. Het is dan immers wel over met al die luxe. Ik geef dan echt de voorkeur aan spaargeld en mijzelf daarmee onderhouden, voor zover als het kan en nodig is.
<<

Anoniem304

Bericht 26 Jun 2015 12:27

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Luisa schreef:
Ah, oke. Nou ja, dan nog. Juist als je dan in de bijstand komt, moet je je leven flink aanpassen. Het is dan immers wel over met al die luxe. Ik geef dan echt de voorkeur aan spaargeld en mijzelf daarmee onderhouden, voor zover als het kan en nodig is.

Ik ook, maar ik dacht ik leg het even uit. :P
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11831

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 26 Jun 2015 12:28

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Jorja schreef:Ik vind wel dat er naar sommige dingen anders gekeken kan worden. Want een koopwoning zou niet meteen moeten betekenen dat je geen bijstand kan krijgen, maar kan mij wel voorstellen dat er voorwaarden aan gesteld moeten worden (huis mag niet meer waarde hebben dan....., of de maandlasten moeten niet hoger zijn dan een sociale huurwoning). Want voor sommige zal het goedkoper zijn om in de koopwoning te wonen, dan deze (met verlies) te verkopen en vervolgens maandelijks meer kwijt te zijn aan huur.
Ook een auto zou je wel moeten kunnen behouden (omdat het je kans op werk vergroot over het algemeen), maar kan mijn voorstellen dat er dan eisen gesteld kunnen worden dat een dure auto omgeruild wordt naar een goedkope (geld over en minder maandlasten)


Dit is al zo, ook met een koopwoning kan je bijstand krijgen. Er wordt dan gekeken naar de kosten van je huis en de hypotheek. Ik geloof dat de waarde van je huis dan ook je hypotheek moet zijn.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem211

Bericht 26 Jun 2015 13:56

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Toen mijn ex er vandoor ging, hoorde ik dat ik wel een bijstandsuitkering kon krijgen ondanks dat ik in een koopwoning zat. Dit omdat ons huis onder water staat/stond. En dat is tegenwoordig heel veel zo. Het is dus niet per definitie zo dat je geen uitkering kan krijgen als je een huis hebt.

Gelukkig heb ik nooit gebruik hoeven maken van de bijstand. Lijkt me ook geen pretje.
<<

Anoniem122

Bericht 27 Jun 2015 06:47

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Het enige wat ik onterecht vind is dat wanneer je samenwoont en de 1 studeert nog en recht heeft op stufi / stufi lening, die persoon verplicht wordt een volledige stufi lening te nemen en de ander daardoor dus ook geen bijstand krijgt want je komt boven de inkomensgrens uit. Dan verplicht je dus iemand een enorme lening aan te gaan.
<<

Anoniem137

Bericht 27 Jun 2015 07:05

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

sanskie schreef:Dus iemand die met zijn geld smijt ..en hierdoor niks heeft gespaard/opgebouwd krijgt wel een uitkering
Maar iemand die zuinig heeft geleefd, netjes heeft gespaard kan het vergeten.

Da's ook maar een aanname, dat iemand zonder spaargeld gesmeten heeft met z'n geld. Ik kan zo een handvol redenen verzinnen waarom iemand geen spaargeld (meer) heeft en waarbij niet gesmeten is met geld.

Dat criterium van spaargeld vind ik geen slechte, je spaart niet alleen maar voor leuke dingen lijkt mij, maar ook juist voor dit soort situaties. En dat er naar het inkomen van je partner gekeken wordt, vind ik ook goed. Maar ik denk dat er nog wel kritisch gekeken mag worden welk bedrag realistisch is om aan te houden als bijstandsniveau, en dat er ook een vangnet mag bestaan voor mensen met een koopwoning bij wie de ww afloopt.
Ik verdien honderd euro boven bijstandsniveau, maar echt niet dat ik twee personen kan onderhouden als het inkomen van m'n vriend zou wegvallen, met alle vaste lasten die we hebben. Dan zouden we natuurlijk onze koopwoning kunnen verkopen, maar tegen de tijd dat die verkocht is, heb ik me al een paar maanden in het rood gewerkt, houden we misschien een restschuld over én staan we niet ingeschreven bij de woningbouw, dus staan we op straat.
<<

Anoniem304

Bericht 27 Jun 2015 07:44

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Maar Keet. daar moet je toch ook aan denken voordat je een huis koopt. Of je het ook kan betalen als een van beide langdurig geen baan heeft?

Jij hebt het erover dat ze moeten kijken naar een vangnet daarvoor, maar de gemeente hoeft toch niet op te draaien voor dat soort dingen? Zou ook mooi zijn, iedereen maar een duur huis kopen want bij baanverlies kunnen we de hand wel ophouden.

Koekoek.
Volgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers