Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


bijstand regels wat vinden jullie ?

<<

Anoniem137

Bericht 27 Jun 2015 07:51

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Even voor de goede orde, ik heb geen duur huis :) Mijn inkomen is gewoon te laag om hypotheek, VvE, 2x zorgverzekering, alle andere vaste lasten (sommigen dus x2) en de boodschappen op te hoesten. En ik zal in zo'n geval maandelijks hooguit 200 euro tekort komen, het is niet zo dat ik over vijfhonderd tot duizend euro praat. Er zijn alleen gevallen die in zo'n geval net tussen de regeltjes door vallen en het financieel elke maand net niet zouden redden.
<<

Anoniem137

Bericht 27 Jun 2015 07:54

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Ik heb mijn huis trouwens halsoverkop moeten kopen en kan het (met baan, incl vaste lasten) in m'n eentje prima betalen, maar twee personen onderhouden, dat is het punt. Dat lukt me niet.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 27 Jun 2015 07:58

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Yadira, niet iedereen kan op 1 salaris een huis kopen. Hier in Amsterdam kost een appartement met 2 slaapkamers al snel 250.000euro. Lijkt me niet super luxe voor een gezin, maar veel mensen kunnen dat niet betalen met 1 salaris. De wachttijd bij de woningbouw is enorm lang, dus ook echt niet voor iedereen zo aar een optie.

Ik begrijp de regels zeer zeker wel, de bijstand kost een hoop geld en is een uiterst vangnet. Maar het voelt ook wel weer onterecht voor iedereen die altijd hard gewerkt heeft en gespaard ten opzichte van mensen die het geld altijd maar over de balk gegooid hebben.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem304

Bericht 27 Jun 2015 08:00

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

En dat is toch iets waarvoor je spaart samen? Onvoorziene uitgaven.
Je kan dan van een salaris en een beetje spaargeld leven samen.

Ik zou het echt van de zotte vinden als daar een vangnet voor komt.
<<

Anoniem304

Bericht 27 Jun 2015 08:02

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

minoessepoes schreef:Yadira, niet iedereen kan op 1 salaris een huis kopen.

Dat zeg ik ook niet. Je moet zorgen dat je de vaste lasten met 1 salaris kunt betalen of dus sparen als dat net niet lukt zodat je wat kunt bijleggen.

Een huis kopen (hypotheek krijgen) op 1 salaris kan bijna niemand maar daar heb ik het ook niet over. Ik heb het over de vaste lasten betalen, dat is nogal een verschil.
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 27 Jun 2015 08:49

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Keet. schreef:
sanskie schreef:Dus iemand die met zijn geld smijt ..en hierdoor niks heeft gespaard/opgebouwd krijgt wel een uitkering
Maar iemand die zuinig heeft geleefd, netjes heeft gespaard kan het vergeten.

Da's ook maar een aanname, dat iemand zonder spaargeld gesmeten heeft met z'n geld. Ik kan zo een handvol redenen verzinnen waarom iemand geen spaargeld (meer) heeft en waarbij niet gesmeten is met geld.

Dat criterium van spaargeld vind ik geen slechte, je spaart niet alleen maar voor leuke dingen lijkt mij, maar ook juist voor dit soort situaties. En dat er naar het inkomen van je partner gekeken wordt, vind ik ook goed. Maar ik denk dat er nog wel kritisch gekeken mag worden welk bedrag realistisch is om aan te houden als bijstandsniveau, en dat er ook een vangnet mag bestaan voor mensen met een koopwoning bij wie de ww afloopt.
Ik verdien honderd euro boven bijstandsniveau, maar echt niet dat ik twee personen kan onderhouden als het inkomen van m'n vriend zou wegvallen, met alle vaste lasten die we hebben. Dan zouden we natuurlijk onze koopwoning kunnen verkopen, maar tegen de tijd dat die verkocht is, heb ik me al een paar maanden in het rood gewerkt, houden we misschien een restschuld over én staan we niet ingeschreven bij de woningbouw, dus staan we op straat.


Er staat nergens dat als iemand niet heeft gespaard hij dus zijn salaris over de balk heeft gesmeten. Sommige mensen hebben inderdaad heb salaris gewoon nodig om rond te komen omdat ze nou eenmaal niet te veel verdienen. Maar sommige mensen verdienen wel redelijk en geven alles uit, terwijl ze ook makkelijk een deel konden sparen. En volgens mij wordt dat bedoeld.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Jun 2015 08:54

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Maar ff serieus he keet waarom schrijf je je dan niet in bij de woningbouw. Particuliere huur is super duur en je kan echt jaren ingeschreven staan. Mocht het ooit gebeuren dat je op de een of andere manier je huis moet verkopen en op straat zou komen dan heb je iig een vangnet want urgentie krijg je echt niet meer zo. Ik betaalde hier 9 euro per jaar voor en wat ben ik blij dat ik dat heb aangehouden. Ik zag het als een verzekering, nu in het ziekenhuis vragen ze ook ja hoe zit je straks met een huis heb je daar nog maatschappelijk werk voor nodig om het sneller te regelen. Kan je vertellen geeft een hoop rust dat ik weet dat ik straks kan kiezen waar ik wil wonen.
2015 💙
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 12:48

Bericht 27 Jun 2015 10:11

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Ja echt super dat sociale huur ...uhm humz ik sta nu 4 jaar ingeschreven ofzo en als ik een ''leuk'' huisje'' wil dus geen studentenshit sta ik op plek 70 soms wel 120 !!! succes.
En ja kan je punten niet meenemen als je naar andere gemeente verhuisd.

Een huis kan ik of mijn vriend ook niet kopen ...dus ja dan maar particuliere huur (onwijs duur) maar dat liever dan op 2 studentenkamers wonen.
<<

Anoniem137

Bericht 27 Jun 2015 10:39

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Minx schreef:Maar ff serieus he keet waarom schrijf je je dan niet in bij de woningbouw. Particuliere huur is super duur en je kan echt jaren ingeschreven staan. Mocht het ooit gebeuren dat je op de een of andere manier je huis moet verkopen en op straat zou komen dan heb je iig een vangnet want urgentie krijg je echt niet meer zo. Ik betaalde hier 9 euro per jaar voor en wat ben ik blij dat ik dat heb aangehouden. Ik zag het als een verzekering, nu in het ziekenhuis vragen ze ook ja hoe zit je straks met een huis heb je daar nog maatschappelijk werk voor nodig om het sneller te regelen. Kan je vertellen geeft een hoop rust dat ik weet dat ik straks kan kiezen waar ik wil wonen.

Allemaal leuk uitgedacht hoor, maar wat als je je huis nu niet verkocht krijgt en je dus eigenlijk wel in je (te dure) koopwoning moet blijven zitten? Alvast reageren op huurwoningen gaat niet, want dan zit je met dubbele lasten. En kiezen waar je wilt gaan wonen ook niet, want het is een kwestie van vraag en aanbod, en als je je huis uit moet, moet je eruit. Moet je maar net mazzel hebben met het aanbod op dat moment.

Ik ga me wel inschrijven bij de woningbouw, als vangnet inderdaad. Maar je denkt het wel heel romantisch uit, nu.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Jun 2015 10:53

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Inderdaad kwestie van vraag en aanbod maar als jij maar lang genoeg ingeschreven staat heb je wel keus en dat heb je zonder inschrijving niet. Je hebt dan misschien niet je droomhuis maar geloof mij als je in die situatie komt ben je heel blij dat je kan kiezen en niet noodgedwongen 4-hoog achter komt te zitten.
2015 💙
<<

Anoniem137

Bericht 27 Jun 2015 11:03

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

'Als je maar lang genoeg ingeschreven staat', ja, dan heb jij wat dat betreft makkelijk praten met je negen jaar, maar hier heb je daar ook al gauw zo'n jaar of zeven voor nodig. Maargoed, fijn voor jou dat jij je zaakjes zo goed op orde hebt. Maar dit is precies het tussen het wal en schip vallen wat ik bedoel eigenlijk. Zou het ons overkomen dan..

* verdien ik iets van honderd deuro teveel om bijstand te ontvangen
* kom ik iets van tweehonderd euro tekort om met een tweepersoons huishouden rond te kunnen komen.

Mijn hypotheek is niet hoog, wel heb ik een dure VvE. Ingeschreven sta ik niet. Ala ik me nu in zou schrijven dan zou ik daar pas over (op z'n vroegst) 7 jaar profijt van hebben. Vertel me, welke weg heb ik dan nog over om te bewandelen?

Oh, en Yadira, door omstandigheden is er nu nauwelijks spaargeld. Anders hadden we dat uiteraard aangesproken :)
<<

Anoniem304

Bericht 27 Jun 2015 11:16

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Maar hoe groot is die kans dat je je baan kwijt raakt, niet weer een baan vindt, zolang in de WW terecht komt dat je WW afloopt, dat je partner dan alle vaste lasten moet betalen, dat die partner net te weinig verdiend en dat ook net door omstandigheden al het spaargeld op is en dat je dan nog steeds geen baan hebt. Ik kan me niet voorstellen dat er bosjes mensen zijn die dit overkomt en dat daar dan maar een vangnet voor bedacht moet worden.

Natuurlijk zijn er dan niet bakken met opties over, maar dan zal je kritisch naar je lasten moeten kijken, brood met pindakaas moeten eten, een krantenwijk nemen of weet ik veel. Hoeveel mensen overkomt nou zoiets?
<<

Anoniem127

Bericht 27 Jun 2015 11:42

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Aan de ene kant vind ik het goed dat er strenge regels zijn voordat er bijstand ontvangen kan worden. Logisch, want de hele gemeenschap betaalt mee en dan is het goed dat het pas gegeven wordt als er echt geen andere opties meer zijn.

Maar persoonlijk geeft het mij soms ook wel een beetje een benauwd gevoel. Ik ben alleen met de kinderen, dus kostwinner. Stel dat ik mijn baan zou verliezen en niets terug zou kunnen vinden, krijg ik dus een eventjes een ww (geen idee hoelang) en daarna gewoon helemaal niks meer. Omdat ik dus ook geen recht heb op bijstand vanwege koophuis met overwaarde. Aan de ene kant logisch dat ik dan mijn huis zou moeten verkopen om bij mijn geld te kunnen, maar het lijkt me echt een ramp zou het ooit zover komen.

Een middenweg zou fijn zijn.
<<

Anoniem122

Bericht 27 Jun 2015 11:51

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Hoezo krijg je maar eventjes WW dan twellie? Heb je vroeger nooit gewerkt dan?
Ik kreeg 2 jaar geleden al 8 maanddn WW. Omdat ik vanaf mijn 16e altijd gewerkt heb.
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11502

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 27 Jun 2015 12:08

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

ik snap de aanvallende reacties niet zo. Ja inderdaad je moet lang ingeschreven staan om in aanmerking te komen en daarom ook de tip schrijf je in ook al is het niet nodig. Mocht het op de een of andere manier toch een keer nodig worden heb je in ieder geval de mogelijkheid en eventueel keuze.
2015 💙
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 27 Jun 2015 12:09

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Wij hebben vorig jaar bijstand gehad, man was gestopt met eigen bedrijf had nergens recht op. Wij hebben een koophuizen en kregen gewoon bijstand. Ook kregen we een extra vergoeding voor het koophuis, geen vetpot. Wij moesten beide verplicht vrijwilligers werk doen ook ik die gewoon werkte. We moesten beide 3 x per week melden bij de gemeente voor een verplichte cursus om werk te vinden.

Normaal als je in de bijstand komt heb je al een lange periode ww gehad dat hebben wij nu niet gehad. En mijn man had gelukkig binnen 3 maanden weer werk.

Ik snap wel dat ze strenge regels hebben. Maar mensen die nooit bijstand hebben gehad weten niet hoe het is. Het is niet makkelijk even geld krijgen. Wij hebben juist door de bijstand extra schulden gekregen omdat je gewoon niet genoeg bijstand krijgt voor je rekeningen te kunnen betalen.

Wij hoorden toen bij de gemeente ook dat ze ons zo goed vonden meewerken, de meeste mensen in de bijstand willen geen vrijwilligers werk doen die worden dan wel gekort op hun bijstand. Zulke mensen moeten ze aanpakken
Afbeelding
<<

Anoniem127

Bericht 27 Jun 2015 12:55

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

ไม่เป็นไร schreef:Hoezo krijg je maar eventjes WW dan twellie? Heb je vroeger nooit gewerkt dan?
Ik kreeg 2 jaar geleden al 8 maanddn WW. Omdat ik vanaf mijn 16e altijd gewerkt heb.


Jawel, alleen heb ik het idee dat je sowieso niet lang WW ontvangt ook al heb je altijd gewerkt? Of is dat niet zo?
<<

Anoniem313

Bericht 27 Jun 2015 13:30

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Die informatie vind je op de site van het UWV.

http://www.uwv.nl/particulieren/veelges ... -uitkering
<<

Anoniem122

Bericht 27 Jun 2015 13:33

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Per jaar waarin je minimaal x aantal dagen gewerkt hebt, krijg je 1 maand, naast de standaard 3 maanden.
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 27 Jun 2015 14:12

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

sarah1985 schreef: Wij hebben juist door de bijstand extra schulden gekregen omdat je gewoon niet genoeg bijstand krijgt voor je rekeningen te kunnen betalen.

Het staat er een beetje raar dat je door de bijstand extra schulden hebt gekregen. Door de bijstand heb je juist minder schulden gemaakt, alleen waren jullie uitgaven hoger dan de bijstand.
Werkte jij toen der tijd parttime dat je verplicht vrijwilligerswerk moest doen en mee moest naar cursus e.d.?


Ik vind de meeste bijstandsregels goed, alleen lastig dat het per gemeente verschillend is of je verplicht een cursus moet volgen, vrijwilligerswerk moet doen (en hoeveel uur), hoeveel sollicitatiebrieven schrijven etc. Belangrijk vind ik dat ze naar de persoon en situatie zelf blijven kijken.
<<

Anoniem109

Bericht 27 Jun 2015 14:38

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

.
Laatst gewijzigd door Anoniem109 op 29 Jun 2015 17:32, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12106

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 27 Jun 2015 17:34

Re: bijstand regels wat vinden jullie ?

Wolfsinschaapskleren ik werkte toen meestal 30 uur per week. Ik moest toen zelfs eens vrij nemen van mijn werk om 10 min naar de gemeente te gaan zo stom

Lina inmiddels gaat het beter. Binnenkort worden er wat dingen weer afgelost en zo langzaam aan komen we eruit. Man heeft nu een baan vorig jaar juni via de gemeente aan gekomen. Jaar gewerkt via hun. En nu bij zelfde bedrijf maar dan contract via hun. Dus dat is fijn

Eigenlijk zouden ze per situatie moeten bekijken hoeveel bijstand iemand nodig heeft.
Afbeelding
Vorige

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers